Sukar Menyebut Huruf R dengan Betul.

*

Author Topic: Sukar Menyebut Huruf R dengan Betul.  (Read 9588 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

aini zinnirah

  • *
  • Posts: 473
  • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
    • View Profile
Reply #20 20 January, 2011, 03:11:45 PM
  • Publish
  •  :)
    Aini tak da pengalaman mengalami situasi ini tapi aini ada pengalaman berdepan dengan sahabat yang punyai masalah aini..
    Dulu roommate aini pun menghadapi hal yang demikian, lantas, aini rasa terpanggil untuk membantu dia sebab aini rasa tak puas selagi dia tak cakap dengan bunyi yang betul. Alhamdulillah, kawan aini tu pun jenis yang semangat untuk berusaha. Apa yang aini cuba lakukan, aini akan meluangkan masa selama 10 hingga 15 minit sehari untuk mengajar dia menyebut perkataan yang mempunyai huruf r..Aini rasa masa itu tak la terlalu lama sangat asalkan dia sendiri yang mahu untuk berubah.
    Jangan sesekali cuba mentertawakan tindakan atau usaha dia yang kurang bernasib baik ini. Bagi semangat demi semangat kepada mereka.Jangan risau kerana hal ini aini dapati ia masih boelh di ubati dan ditangani kalau kita berusaha tidak kira la lama mane sekalipun. Perkataan yang selalu aini sebutkan adalah seperti rumah, ramai, rama-rama dan apa sahaja yang kita lihat didepan mata ini. Malah dulu, dia turut tidak boleh menyebut huruf w.aini biasaka dia menyebut perkataan mawi, jawi, dan lain-lain..
    Cuba la..Jangan pernah kenal erti putus asa. Insya-allah allah akan membantu kalian yang meminta pertolongan-Nya. 
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #21 20 January, 2011, 03:54:04 PM
  • Publish
  • Row, row, row your boat,
    Gently down the stream.
    Merrily, merrily, merrily, merrily,
    Life is but a dream.


    maliki

    • *
    • Posts: 611
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #22 22 January, 2011, 09:46:49 PM
  • Publish
  • terima kasih semua..sy perlu berlatih lg..saya nak panggil ayam bg makanan pun susah.:senyum:
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    Eyda Aam

    • *
    • Posts: 685
    • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
      • View Profile
    Reply #23 22 January, 2011, 10:16:28 PM
  • Publish
  • terima kasih semua..sy perlu berlatih lg..saya nak panggil ayam bg makanan pun susah.:senyum:

    kurrrrr...kurrr...kurrrr ..betoilah banyak rrr nya.
    kena belatih betul betul ni. tak ayam tak mai makan..... =;8)
    gurrrrau ya akhi
    ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

    maliki

    • *
    • Posts: 611
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #24 23 January, 2011, 12:18:30 AM
  • Publish
  • bukan stakat aym xnak mkn je tapi lari terus bile sy paggl.:sedihnya:..kurrr kurr..sush btol la

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #25 23 January, 2011, 12:20:51 AM
  • Publish
  • bukan stakat aym xnak mkn je tapi lari terus bile sy paggl.:senyum:..kurrr kurr..sush btol la

    assalamualaikum maliki..insyaAllah boleh..jangan mudah putus asa..

    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    maliki

    • *
    • Posts: 611
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #26 02 May, 2011, 02:33:53 PM
  • Publish
  • sampai sekarang masih lagi belum dapat menyebut R dengan betul..:'(
    disebabkan kelemahan besar ni,rasa sedih bila baca quran dan sembahyang,biar la tak boleh jadi iman or muazzin pun,redha..tapi yang penting bacaan dalam solat dan tajwid al quran ana sangat bimbangankan..semoga Allah menerima segala amalanku.:'( :') :'(
    « Last Edit: 02 May, 2011, 02:36:25 PM by maliki »

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #27 02 May, 2011, 02:37:09 PM
  • Publish
  • sampai sekarang masih lagi belum dapat menyebut R dengan betul..:'(
    disebabkan kelemahan besar ni,rasa sedih bila baca quran dan sembahyang,biar la tak boleh jadi iman or muazzin pun,redha..tapi yang penting bacaan dalam solat dan tajwid al quran ana sangat bimbangankan..semoga Allah menerima segala amalanku.ya Allah,ampunilah aku..


    Assalamualaikum...

    InsyaAllah..maliki boleh sebut huruf R juga 1 hari nanti..
    Jangan mudah putus asa..
    InsyaAllah..Allah akan membantu...

    maliki

    • *
    • Posts: 611
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #28 02 May, 2011, 03:02:41 PM
  • Publish
  • sampai sekarang masih lagi belum dapat menyebut R dengan betul..:'(
    disebabkan kelemahan besar ni,rasa sedih bila baca quran dan sembahyang,biar la tak boleh jadi iman or muazzin pun,redha..tapi yang penting bacaan dalam solat dan tajwid al quran ana sangat bimbangankan..semoga Allah menerima segala amalanku.ya Allah,ampunilah aku..


    Assalamualaikum...

    InsyaAllah..maliki boleh sebut huruf R juga 1 hari nanti..
    Jangan mudah putus asa..
    InsyaAllah..Allah akan membantu...

    hmm terima kasih la putri ya..suatu hari nanti??moga2 esok dah boleh sebut,,amin3

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1060
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #29 02 May, 2011, 03:05:35 PM
  • Publish
  • hmm terima kasih la putri ya..suatu hari nanti??moga2 esok dah boleh sebut,,amin3

    Assalamualaikum..

    Amin,amin ya rabbal alamin..
    InsyaAllah..ya penting maliki berusaha setiap hari untuk menyebut huruf R..

    maliki

    • *
    • Posts: 611
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #30 27 June, 2011, 04:28:42 PM
  • Publish
  • sekarang ni masih tak boleh sebut R dengan betol..mungkin dah nasib tapi ana akan still berusaha lagi


    rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,rrrrrrr
    memang susah.:sedihnya:

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Reply #31 27 June, 2011, 05:01:19 PM
  • Publish
  • huruf r?? dulu tak boleh sebut... alhamdulillah.. bila dah lama lama praktik..... saya boleh ebut r dengan jayanya... :senyum:
    YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
    kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

    Seri_Kemboja

    • *
    • Posts: 57
    • aku sepotong kuih Seri Kemboja....
      • View Profile
    Reply #32 27 June, 2011, 05:12:32 PM
  • Publish
  • Saya Juga Sukar Menyebut Huruf R dengan Betul. Dari kecil hingga kini, begitu jua.
    Ya Allah, jauhkan kami dari bersikap zalim dan lupa diri... amin.
    Sedang mengikuti 3 kelas bahasa, hari-hari tertentu tak online.

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Reply #33 27 June, 2011, 05:14:42 PM
  • Publish
  • saya bukan huruf r dah sekarang... huruf lain pulak

    imanmampu

    • *
    • Posts: 42
      • View Profile
    Reply #34 27 June, 2011, 05:18:44 PM
  • Publish
  • alhamdulillah...saya dapat sebut huruf r.....  :syukur:  :syukur:  :syukur:
    bantulah aku dalam mencari redhaMu

    Seri_Kemboja

    • *
    • Posts: 57
    • aku sepotong kuih Seri Kemboja....
      • View Profile
    Reply #35 27 June, 2011, 05:26:26 PM
  • Publish
  • saya bukan huruf r dah sekarang... huruf lain pulak

    Huruf S ke tu?

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Reply #36 27 June, 2011, 06:23:36 PM
  • Publish
  • saya bukan huruf r dah sekarang... huruf lain pulak

    Huruf S ke tu?
    tak f

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 693
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Reply #37 27 June, 2011, 07:12:54 PM
  • Publish
  • Nak kongsi.

    Masa kecik memang tak reti sebut.
    Adalah satu hari, duduk atas tempat letak tangan kerusi ruang tamu kemudian gayakan macam bawa motor.
    Lalu keluarkan bunyi "vroom2.." tanpa disedari, "R" berbunyi dengan jelas.
    Terus pergi dekat mak, sebut semua perkataan yang ada huruf "R"..

    Itulah cara belajar, berlatih.
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #38 29 June, 2011, 12:12:49 AM
  • Publish
  • assalamualaikum...

    huruf R adalah huruf yang paling susah nak sebut masa kecil-kecil dulu..
    masih segar di ingatan,kena cubit dengan ustazah..
    sebab sebut huruf   ر  tak betul..
    tapi sekarang syukur alhamdulillah..
    huruf R dan  ر sudah dapat sebut dengan betul...
    insyaAllah..andai ada usaha yang gigih..
    kita pasti berjaya..insyaAllah..
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Reply #39 29 June, 2011, 12:37:49 AM
  • Publish
  • assalamualaikum...

    huruf R adalah huruf yang paling susah nak sebut masa kecil-kecil dulu..
    masih segar di ingatan,kena cubit dengan ustazah..
    sebab sebut huruf   ر  tak betul..
    tapi sekarang syukur alhamdulillah..
    huruf R dan  ر sudah dapat sebut dengan betul...
    insyaAllah..andai ada usaha yang gigih..
    kita pasti berjaya..insyaAllah..
    :syukur: tahniah.... setiap orang ada kisah masing masing kan.... :senyum:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    13 Replies
    7633 Views
    Last post 26 May, 2012, 12:50:00 AM
    by Nurul Nawar
    17 Replies
    4973 Views
    Last post 13 July, 2010, 12:43:57 AM
    by minaina
    67 Replies
    6286 Views
    Last post 05 January, 2012, 03:47:33 PM
    by azrinkun