Sukar Menyebut Huruf R dengan Betul.

*

Author Topic: Sukar Menyebut Huruf R dengan Betul.  (Read 10443 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

maliki

  • *
  • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
    • View Profile
19 January, 2011, 09:15:48 PM
  • Publish
  •  :)

    Sejak kecil lagi saya sukar nak menyebut huruf R dengan betul..lidah macam susah nak bergetar menyebutnya.ini memberi saya banyak masalah terutamanya ketika membaca al-Quran.Yang saya bimbang dengan solat saya apabila membaca surah al-fatihah.bacaan al-fatihah yang tidak betul boleh menjadikan solat sesorang itu tidak sah.Ada tak petua-petua nak membasmi masalah saya ini??
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    Reply #1 19 January, 2011, 09:27:10 PM
  • Publish
  • :)

    Sejak kecil lagi saya sukar nak menyebut huruf R dengan betul..lidah macam susah nak bergetar menyebutnya.ini memberi saya banyak masalah terutamanya ketika membaca al-Quran.Yang saya bimbang dengan solat saya apabila membaca surah al-fatihah.bacaan al-fatihah yang tidak betul boleh menjadikan solat sesorang itu tidak sah.Ada tak petua-petua nak membasmi masalah saya ini??

    assalamualaikum maliki..

    dulu ita pun ada masalah nak menyebut huruf R.

    kaklong ita ajar huruf R sampai ita pandai..alhamdulillah sekarang sudah pandai sebut huruf r.. senyum*

    ita nak tunjuk cara kaklong ajar ita  tapi tak tahu macam mana nak tunjuk dekat maliki..

    maafkan ita...assalamualaikum
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    wan_sgmt

    • *
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #2 19 January, 2011, 10:01:07 PM
  • Publish
  • oo. boleh ubah ye? baguslah. Mungkin lama dilatih boleh betulkan sebutan kita.

    Ita tolonglah tunjuk ajar macam mana. mungkin melalui panggilan suara ataupun ayat-ayat yang boleh membetulkan cakap kita sebut R tu.
    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    Reply #3 19 January, 2011, 10:24:10 PM
  • Publish
  • oo. boleh ubah ye? baguslah. Mungkin lama dilatih boleh betulkan sebutan kita.

    Ita tolonglah tunjuk ajar macam mana. mungkin melalui panggilan suara ataupun ayat-ayat yang boleh membetulkan cakap kita sebut R tu.

     :)

    ita tak tahu macam mana nak ajar..sebab memang kena belajar melalui suara..baru boleh..maafkan ita maliki..

    wan_sgmt

    • *
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #4 19 January, 2011, 11:21:43 PM
  • Publish
  • Yahoo messenger kan ada? gunakan teknologi yang ada. Voice call free saja.

    Reply #5 19 January, 2011, 11:26:44 PM
  • Publish
  • Yahoo messenger kan ada? gunakan teknologi yang ada. Voice call free saja.
    :)

    segan ita wanzalez..lagi pun suara ita tak sedap..

    hairilnua

    • *
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #6 20 January, 2011, 12:02:12 AM
  • Publish
  • segan ita wanzalez..lagi pun suara ita tak sedap..

    suara ita sedap...best..syok dengar....i like...very like your voice..when u say,, "Assalamualaikum akhi...",, peeehhh.... my heart is degup2 so fast.... heee....
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    wan_sgmt

    • *
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #7 20 January, 2011, 12:07:13 AM
  • Publish
  • Yahoo messenger kan ada? gunakan teknologi yang ada. Voice call free saja.
    :)

    segan ita wanzalez..lagi pun suara ita tak sedap..

    Nak memgajar kan? bukan perlu suara sedap atau tak. Yang penting dapat membantu sahabat yang bermasalah.

    Bayangkan jika kita mengaJAR dia, kemudian dia berjaya sebut dengan betul terutama dalam membaca Al Quran, bayangkah pahala percuma yg kita dapat dari hasil kita tolong sahabat menyebut dengan betul setiap kali dia menyebut perkataan yang bermasalah sebelum ni?

    Haa.. macam mana? Ada berani??

    Reply #8 20 January, 2011, 12:11:23 AM
  • Publish
  • Yahoo messenger kan ada? gunakan teknologi yang ada. Voice call free saja.
    :)

    segan ita wanzalez..lagi pun suara ita tak sedap..

    amboi, takkan nak tunggu 'sadap' baru nak ajar ...

    Reply #9 20 January, 2011, 12:15:05 AM
  • Publish
  •  :)

    insyaAllah ita akan ajar..maliki boleh pm ita...

    insyaAllah ita akan bantu maliki ajar sebut huruf R dengan betul..

    wan_sgmt

    • *
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #10 20 January, 2011, 12:19:05 AM
  • Publish
  • Semoga Allah permudahkan.

    p/s: kalau buat suara tak sedap lagi bagus sebab berbual antara lelaki dan perempuan kan..

    Reply #11 20 January, 2011, 12:21:47 AM
  • Publish
  • Semoga Allah permudahkan.

    p/s: kalau buat suara tak sedap lagi bagus sebab berbual antara lelaki dan perempuan kan..

    insyaAllah..maliki boleh add ym ita..tapi pm dulu..baru ita berikan alamat email ita..

    maafkan ita..

    assalamualaikum

    Reply #12 20 January, 2011, 12:22:00 AM
  • Publish
  • round rest rice raise
    brown wrong drink
    drive draft drag drain
    draw drown dream dress

    Reply #13 20 January, 2011, 12:25:02 AM
  • Publish
  • Semoga Allah permudahkan.

    p/s: kalau buat suara tak sedap lagi bagus sebab berbual antara lelaki dan perempuan kan..

    hik hik hik.....
    Thabit bin Qurrah berkata: "Kerehatan badan bergantung kepada kurangnya makan. Kerehatan jiwa bergantung kepada kurangnya melakukan dosa. Kerehatan lidah bergantung kepada kurangnya bercakap. Dosa bagi hati umpama racun bagi badan."

    Reply #14 20 January, 2011, 02:33:53 AM
  • Publish
  • dulu saya pun tak boleh nak sebut R dengan betul.. sekitar darjah 2 atau 3 baru boleh betul.. memula dulu,, kalau kat sekolah,selalu kene ejek.. sampai kan satu hari, seorang ustaz selalu tegur.. baca quran sedap, tapi sebut 'ra' kurang betul.. malu sangat.. sampai boleh menyebabkan rasa rendah diri yang tinggi utk bercakap/mengaji...

    sejak tu.. sy minta abah ajar..
    memula abah suruh kikis lidah guna daun kelapa..
    lepas tu sebut perlahan2.. memula memang janggal nak sebut "derrrrrrrrrrrrrr" (dalam masa beberapa minit).. memula memang cam cara orang puteh pulak.. sebut perlahan sebutan/perkataan yang mempunyai huruf "r".....
    Alhamdulillah dalam masa 2-3 minggu.. saya da boleh sebut "ra" dengan betul... sehingga lah sekarang..

    perkara ini berulang pada anak2 buah sy,, juga abah suruh lakukan perkara yang sama.. alhamdulillah mereka pun boleh sebut dengan betul sekarang...

    kesemua adik beradik saya menghadapi masalah sebutan "ra" semasa mengaji dulu.. tapi bila dilatih... alhamdulillah semuanya boleh berubah..

    Reply #15 20 January, 2011, 03:09:42 AM
  • Publish
  • dulu saya pun tak boleh nak sebut R dengan betul.. sekitar darjah 2 atau 3 baru boleh betul.. memula dulu,, kalau kat sekolah,selalu kene ejek.. sampai kan satu hari, seorang ustaz selalu tegur.. baca quran sedap, tapi sebut 'ra' kurang betul.. malu sangat.. sampai boleh menyebabkan rasa rendah diri yang tinggi utk bercakap/mengaji...

    sejak tu.. sy minta abah ajar..
    memula abah suruh kikis lidah guna daun kelapa..
    lepas tu sebut perlahan2.. memula memang janggal nak sebut "derrrrrrrrrrrrrr" (dalam masa beberapa minit).. memula memang cam cara orang puteh pulak.. sebut perlahan sebutan/perkataan yang mempunyai huruf "r".....
    Alhamdulillah dalam masa 2-3 minggu.. saya da boleh sebut "ra" dengan betul... sehingga lah sekarang..

    perkara ini berulang pada anak2 buah sy,, juga abah suruh lakukan perkara yang sama.. alhamdulillah mereka pun boleh sebut dengan betul sekarang...

    kesemua adik beradik saya menghadapi masalah sebutan "ra" semasa mengaji dulu.. tapi bila dilatih... alhamdulillah semuanya boleh berubah..

     :)
    cmne kikis lidah guna daun kelapa

















    Reply #16 20 January, 2011, 03:24:13 AM
  • Publish
  • amik daun kelapa... guna daun kelapa tu..(pastikan bersih la).. kikis pada lidah perlahan2.. jangan sampai luka pulak.. ni petua je.. supaya lidah tak tebal.. orang tua2 kata,, lidah tebal tu y susah nak sebut 'R'..
     lepas tu.. kene la berlatih sebut hari2.. pastikan semasa sebut 'R' tu,, lidah berada pada lelangit.. bukan pada bahagian bawah.. memula memang sangat janggal bunyinya.. bila setiap saat cuba... insyaAllah boleh..

    Reply #17 20 January, 2011, 03:29:52 AM
  • Publish
  • ooo..klo kes lidah pendek msti lidah xleh smpi lelangit bile sebut R..2 cmne lak

    Reply #18 20 January, 2011, 03:39:07 AM
  • Publish
  • kalau kes lidah pendek,, setahu sy,, itu harus menggunakan terapi bertutur dengan cara yang lebih saintifik.. harus dirujuk pada pakar...

    bagi mereka yang lidah pendek.. memang kalau dulu, sya beranggapan mereka mempunyai kelemahan/kekurangan yang tidak boleh diperbaiki... namun apa yang saya tahu kini.., mereka boleh menjalani terapi pertuturan utk meningkatkan skill bertutur dengan lebih baik.. memang tidak boleh bertutur sebaik orang lain,, tapi sekurangnya pertuturannya itu boleh difahami dan tidak menimbulkan kesukaran utk mewujudkan komunikasi yang berkesan.. atau lebih mudah..,, kita boleh faham apa yang mereka tuturkan.. insyaAllah juga,, cara sebutan pertuturan juga akan lebih baik dari sebelumnya..

    waAllahu'alam..

    Reply #19 20 January, 2011, 02:50:21 PM
  • Publish
  •  :)

    saya pun ada masalah yang sama....
    tinggal lagi saya boleh sebut huruf R dengan betul...
    tpi huruf ra dengan ghain saya tak boleh sebut betul....
    sampai tak boleh nak bezakan sebutan....
    dulu ustaz yang ajar mengaji tu ajar saya exercise lidah....
    ustaz suruh getarkan lidah lama2....


    divider3
    halaqahforum4