Warna Yang Sesuai

*

Author Topic: Warna Yang Sesuai  (Read 10176 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

CahayaTaubat

  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
16 January, 2011, 05:45:06 PM
  • Publish
  •  :) Saya cuma nak minta pendapat mengenai warna baju atau tudung yang sesuai bagi mereka yang berkulit gelap lebih-lebih lagi jika mahu memakai tudung labuh.Kita mestilah mahu kelihatan kemas kan...  Harap sangat sesiapa dapat bantu saya yang buntu ini

    SYAZWANI GHANI

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #1 16 January, 2011, 05:59:37 PM
  • Publish
  •  :ws:
    pakai je warna ap pon..............
    janji tutup aurat.......
    sudahlah..........

    CahayaTaubat

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #2 16 January, 2011, 06:18:33 PM
  • Publish
  • betul ke kalau pilih warna yang tak sesuai boleh buat kita nampak kusam je?

    amila diana

    • *
    • Posts: 28
    • 'seindah mawar berduri........
      • View Profile
    Reply #3 16 January, 2011, 06:35:07 PM
  • Publish
  • Bismillahirahmanirrahim.

    Bagi pandangan ana,banyaklah memakai pakaian yang berwarna gelap,namun,islam meraikan apa jua warna untuk wanita dalam berpakaian,tapi seeloknya pakailah warna yang gelap.Dan pakailah pakaian yang terang buat yang berhak sahaja,dan walaupun pakaian yang gelap sejak zaman sekarang ini begitu menjadi tarikan berbanding pakaian yang cerah,namun,bagi lelaki mereka memandangnya sangat berbeza.Begitu jua bagi yang memandang yang menutup aurat dan tidak menutup aurat.Pandangan yang amat berbeza.dan begitu jua,ramai yang kata memakai purdah,menjadi satu tarikan yang kuat,pakai purdah dahulu barulah antunna dapat tahu.Orang yang memakai purdah,walaupun dia jadi satu tarikan,namun,pada dirinya,cuma perkara biasa dan tak perlu nak risau kerana dis tsk pernsh dikensli oleh sesiapapun walaupun,seluruh orang memandangnya.Lagipun,ingat mentaliti orang melayu sahaj yang memandang purdah hanya layak untuk orang yang cantik,tapi,kalaulah orang itu tak cantik atau tak seberapa cantik,raikan sahaja,mungkin,tebalnya sifat malu pada dirinya.

    Kesimpulan saya kat sini,pakailah pakaian yang tidak langsung menyebabkan lelaki tertarik dengsn kits,pakaian yang behak hanya untuk lelaki bergelar suami,jagalah amanah suami ini,"berhias hanya untukku",barulah kita digelar calon ketua bdadarinya kelak.bukan itu,sahaja,redha ALLAH pun turut bersama kita,memakai indah pada yang dipilih olehNYA buat kita..Hargailah pemberian ALLAH untuk seorang lelaki bernama suami sahaja.Wa'allahualam.
    Sekali kaki melangkah di jalan ALlah, jangan undur.Biar masa berganti, Aqidah jangan mati.Biar zaman berubah,keyakinan pada ALlah jangan goyah. Berjihad di jalan ALlah dan mati dijalan ALlah.

    amila diana

    • *
    • Posts: 28
    • 'seindah mawar berduri........
      • View Profile
    Reply #4 16 January, 2011, 06:38:12 PM
  • Publish
  • Bismillahirahmanirahim.

    Kusam pada pandangan manusia tak apa,asalkan diri tak kusam pada pandangan ALLAH s.w.t.Wa'allahualam.

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1198
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #5 16 January, 2011, 07:25:22 PM
  • Publish
  •  :)
    Berikut tip kita tahu mengenai paduan warna pakaian dan warna kulit.

    Kulit putih sangat sesuai mengenakan warna-warna pastel seperti coklat muda, biru muda atau merah jambu. Meskipun warna lain juga tidak dilarang untuk dipakai.
    Kulit kuning langsat lebih cantik mengenakan warna-warna tropika (jingga, hijau, merah, kuning dan biru) merupakan pilihan yang terbaik.
    Kulit sawo matang jangan ragu untuk memilih warna ungu dan maroon agar anda terlihat lebih menarik.
    Kulit gelap yang eksotik sesuai jika menggunakan busana warna tanah yang lembut.
    ● Hati-hati, jangan sampai anda melakukan perkara berikut ini :
    - Nekad menggunakan warna busana yang terlalu kontras dengan kulit. Misalkan berkulit hitam sementara busana yang dikenakan warna shocking pink. Penampilan anda akan terlihat berat sebelah! Namun jika ada acara istimewa tidak salah menggunakan warna-warna kontras ini.
    - Memakai aksesori dari rambut ke kaki yang warnanya tidak matching dengan warna baju yang dikenakan. Ini jelas berlebihan jika dipakai saat hari raya.

    Kenali kelompok warna
    Warna Sejuk Selalunya akan memancarkan kesan ketenangan, dingin, impersonal, kenyamanan, sifat pemeliharaan dan, dan seperti antiseptik. Warna Sejuk antaranya Biru dan Hijau

    Warna Panas
    Biasanya membawa sisi emosional, seperti mulai dari optimism hingga kekerasan yang kuat. Warna merah, kuning, pink atau jingga boleh membuat kegemparan ataupun kemarahan. Warna Panas ialah Merah, Pink, Kuning, Emas, Jingga

    Paduan warna panas dan sejuk
    Biasanya menggabungkan ketenangan dan keramaian. Warna yang muncul dari paduan keduanya, seperti biru dan merah atau biru dengan kuning. Untuk hijau lebih kepada paduan warna panas dan sejuk Paduan warna panas dan sejuk: Ungu, Lavenda, hijau, Turqoise, Beige

    Warna Natural
    Biasanya akan membantu memfokuskan warna lain atau menurunkan warna yang mungkin sangat kuat melebihi yang lain. Untuk warna hitam, coklat, emas, beige lebih ke warna panas, sedangkan putih, perak, dan abu-abu lebih mengarah ke warna sejuk. Untuk warna sejuk dan panas tersebut, lebih fleksibel daripada merah ataupun biru. Termasuk Warna Natural : Hitam, Kelabu, Perak, Putih, Putih Gading, Coklat dan Beige.

    Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2010/08/panduan-warna-kulit-dan-warna-pakaian.html#ixzz1BCE5elmp
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    SYAZWANI GHANI

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #6 16 January, 2011, 09:40:52 PM
  • Publish
  •  :)
    betul jugak tu......
    pilih la warna kesukaan kita.......
    yang penting sekali.............
    kekemasan

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #7 16 January, 2011, 10:18:16 PM
  • Publish
  • Tahniah buat hada_islamic.

    Anda berjaya menambat hati dengan cetusan idea yang mengagumkan.

    baguss

    CahayaTaubat

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #8 17 January, 2011, 07:39:21 AM
  • Publish
  • Betul juga tu,asalkan tutup aurat,teringin la pulak nak pakai purdah,:senyum:....

    1family

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Reply #9 17 January, 2011, 10:00:45 AM
  • Publish
  • Warna.Kalau warna kulit gelap boleh pakai pakaian warna-warna lembut.Tapi jangan sampai "contrast" sangat dengan warna kulit.Tutup aurat tu memang tak perlu diceritakan lagi ..itu sepastinya wajib.

    Pandangan manusia pun perlu diambil kira.Pandangan Allah itu semestinya.Alangkah cantik jika kedua-duanya di jaga dengan baik.Namun tiada lah sampai membawa fitnah.Allah kan sukakan kecantikan keelokan kekemasan.Maka cantikkanlah diri kamu semuanya.
    Life at its best ia a series of challenges. A big enough strenghts and abilities you never knew you had. Take on challenges and you will bring yourself to life.
    http://www.kaedahjibril.com/index.php?ref=1family

    aini zinnirah

    • *
    • Posts: 473
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Reply #10 17 January, 2011, 10:31:45 AM
  • Publish
  • Betul juga tu,asalkan tutup aurat,teringin la pulak nak pakai purdah,:senyum:....

    Semua warna tu bergantung kepada citarasa saudari sebenarnya. Setiap orang ada taste dia sendiri..Kadang-kadang kalau kita dengar cakap orang, atau lihat orang pakai cantik..tapi apabila kena kat diri kita lain pula pandangan nya. Apa yang penting, saudari selesa dan kemas tu pun sudah cukup memadai. Dan sebagai seorang muslimah yang sentiasa di tuntut untuk menjaga batasan aurat kita, jauhkan la daripada memakai pakaian yang mempunyai warna yang terlalu menarik pandangan terutamanya lelaki..Takut jatuh hukum berdosa pulak nanti. Dan satu lagi yang aini kira penting dan teramat penting, dalam sibuk-sibuk kita memilih warna yang sesuai untuk wajah dan kulit kita, jenia kain harus diberi penekanan yang serious. jangan kita sentuh pakaian yang jarang lagi ketat..nauzubillah...
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    CahayaTaubat

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #11 17 January, 2011, 09:59:36 PM
  • Publish
  • Macam mane agaknya kalau yang berkulit gelap memakai serba hitam?

    myfatchubby2bro

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #12 17 January, 2011, 10:39:50 PM
  • Publish
  • elakkan memakai serba hitam bagi orang berkulit gelap....
    lagi comel bagi si kulit hitam manis ni dengan warna2 lembut.....
    lagi comel dengan baby blue...
    baru tadi jumpa gadis hitam manis dengan tudung labuh baby blue dia....
    comel~~~=D

    littlemuslimah

    • *
    • Posts: 59
      • View Profile
    Reply #13 18 January, 2011, 12:02:43 AM
  • Publish
  • bagusnya wanita2 di sini.. semua mementingkan penampilan diri.. saya pun kadang2 main belasah jer kaler apa.. :senyum:

    tak kisah la warna apa, asalkan confident, kemas dan tak terlalu menonjol takut pegi mana2, ada mata jer, yg nak tgk sbb kaler tu pelik drp org lain.. yg penting menutup aurat.. :senyum:. okaja* okaja* okaja* okaja*
    « Last Edit: 18 January, 2011, 12:04:49 AM by littlemuslimah »

    myfatchubby2bro

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #14 18 January, 2011, 01:20:45 AM
  • Publish
  • betul2~saya setuju~
    kalau boleh kena juga jaga padanan kaler pakaian....
    pakai yang padan kalernyer supaya orang tidak 'shock' dengan pakaian kita...
    jangan padanan kaler pakaian itu terlalu contra....

    contoh:
    blue candy+oren buah mandrin....
    hijau pucuk pisang+pink....
    striking yellow+pink....
    purple+yellow....

    ~wow~
    dah molek2 tutup aurat dah....
    sekali kaler ~wow~
    sudah tarik perhatian orang lain untuk melihat....

    amila diana

    • *
    • Posts: 28
    • 'seindah mawar berduri........
      • View Profile
    Reply #15 18 January, 2011, 08:36:53 AM
  • Publish
  • Bismillahirahmanirrahim

    Na'am.masing-masing ada pegangan dan prinsip tersendiri.na'am kita memang perlu menjaga sangat etika pemakaian ini,kerana inilah langkah pertama dalam kita bawa Islam.Masin-masing,ada sebab tertentu,kenapa dan mengapa dia buat demikian.Ana terima.Dan minta maaf banyak-banyak,kerana awal komen ana terlalu tegas,bagi ana,apa yang kita lakukan pada diri sendiri agar untuk ALLAH rasa dekatdengan hati kita,maka lakukanlah sahaja keranaNYA,dalam etika pemakaian,walaupun,diri ini tidak secantik dan semanis seperti gadis-gadis yang lain,namun,cukuplah sekadar menjadi cantik yang kekal abadi cuma di akhirat kelak,dengan di jadikan bidadari ALLAH yang kekal dan subur kecantikannya di akhirat sana.wa'allahualam.

    Istmr89

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Reply #16 18 January, 2011, 08:39:12 AM
  • Publish
  • :)
    Pada saya baju tak kisahlah..tudung..pakailah  colour yang sederhana gelap..kakak saya pun berkulit gelap..tapi dia nampak ok jew pakai warna biru terang dengan merah gelap..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    16 Replies
    91915 Views
    Last post 14 January, 2010, 03:20:33 AM
    by m.farid
    12 Replies
    2038 Views
    Last post 14 April, 2010, 09:43:41 PM
    by mujahidahmuda
    2 Replies
    214 Views
    Last post 06 August, 2014, 04:31:34 PM
    by ibucomey