KAMUS LOGHAT PULAU PINANG

Author Topic: KAMUS LOGHAT PULAU PINANG  (Read 35255 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

04 July, 2007, 07:55:38 AM
 :) 8) ??? bagi org penang boleh masukkan masukkan loghat penang kedalam ruangan ini mcm ni...

hang - awak,kamu,enta
mereloh- tidoq kuat
kedarah- makan ikut nafsu
marka- gewe/awek/makwe/pakwe
ghoplah jingga- kepala jahat
" Berpuluh tahun kita meninggalkan asal usul kita, demi mencari pengertian sebuah kehidupan. Namun tidak salah untuk kita kembali jatuh cinta pada dunia yang pernah membesarkan kita, dan di sinilah bermulanya kehidupan sebenar "

umsha

  • *
  • Be yourself & always remember ALLAH
    • View Profile
Reply #1 04 July, 2007, 10:54:20 AM
ajar - ajaq
kenapa/apsal - awat/pasepa
Beritahu - habaq

Tolong beritahu - Habaq mai sat
Mari - Mai
Apa khabar - Apa khabaq

Basikal tua - Gherek
Kacang dhal - Kacang parpu
Daun kesum - Daun cenohong


Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dghn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

umsha

  • *
  • Be yourself & always remember ALLAH
    • View Profile
Reply #2 04 July, 2007, 11:01:40 AM
Air - Ayaq
Pergi - Pi
Diorang - Depa

Korang - Hangpa
Saya - Cheq
Nak kena buat macam nie ker? - Kena buat lagu nie ka?

Kelapa/Nyior - Nyoq
Tandas - Jamban
Bilik Air - Panchoq


umsha

  • *
  • Be yourself & always remember ALLAH
    • View Profile
Reply #3 04 July, 2007, 11:03:54 AM
Azan - Bang
Solat - Semayang
Wudhuk - Ayaq semayang

Kejap - Sat
Panas - Hangat
Kelam kabut - Kalut

Suka hati aku - Pasai kat aku
Kepada - kat
Satgi - sekejap lagi

Reply #4 04 July, 2007, 11:50:00 AM
ayat pulau pinang dengan kedah lebih kurang sama ka?
cheq pun selalu guna ayat lagu tu gak bila balik kampung kat parit buntaq....
rasa dah sebati dengan diri....
mak asal pulau pinang, ayah lak perak .....
kadang2 ada gak orang kata cheq ni orang kedah....

husnulkhatimah

  • *
  • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
    • View Profile
Reply #5 04 July, 2007, 12:00:52 PM
bayak yg saam dgn org kedah....tp ana rasa bahsa kedah depa ckp lg kasaq...qalqalah lbh sket dr org png nie...

Reply #6 04 July, 2007, 12:51:29 PM
kasaq ka? tak perasan pulak cheq... sbb ayah org kedah jugak.. tp jarang ckp kedah..kekadang je dengaq dia ckp kedah...

tp yg cheq pastilah.. lenggok org kedah dgn penang lain sikit la bila ckp.
"Say your prayers before prayers for you are said"
"Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."

alyani

  • *
  • amna_mujahidah
    • View Profile
Reply #7 04 July, 2007, 01:00:40 PM
best la ado kamus nih....
bleh tau banyak loghat lepas ni....

KETIKA SATU PINTU KEBAHAGIAAN TERTUTUP, PINTU LAIN DIBUKAKAN.TAPI SERINGKALI KITA TERPAKU TERLALU LAMA PADA PINTU YANG TERTUTUP SEHINGGA TIDAK MELIHAT PINTU LAIN YANG DIBUKAKAN BAGI KITA.

husnulkhatimah

  • *
  • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
    • View Profile
Reply #8 09 July, 2007, 09:45:35 AM
kasaq ka? tak perasan pulak cheq... sbb ayah org kedah jugak.. tp jarang ckp kedah..kekadang je dengaq dia ckp kedah...

tp yg cheq pastilah.. lenggok org kedah dgn penang lain sikit la bila ckp.


lenggok?ada juga kot...tp lenggok yg cm na tuh ek?

Reply #9 09 July, 2007, 10:27:15 AM
kasaq ka? tak perasan pulak cheq... sbb ayah org kedah jugak.. tp jarang ckp kedah..kekadang je dengaq dia ckp kedah...

tp yg cheq pastilah.. lenggok org kedah dgn penang lain sikit la bila ckp.

a'a lenggok lain skit...tak tau nak habaq mcmana...tp mmg lain kalau dengaq orang kedah ckp dgn orang penang ckp...kdg2 orang kedah ckp...loghat depa pekat skit kot..

umsha

  • *
  • Be yourself & always remember ALLAH
    • View Profile
Reply #10 09 July, 2007, 10:30:00 AM
Tul la..kita org penang dah byk campur dgn bangsa lain...org kedah plak smua campur melayu...jd mmg ckp lain skit.

Ckp org kedah ni mmg pekat cos pure malay.

husnulkhatimah

  • *
  • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
    • View Profile
Reply #11 09 July, 2007, 10:40:28 AM
ada lagi..
mampus = mampuih org ong kata..heheh..ini je yg ana ingt wat masa nie...heheh....


ada lg....

fikir= pikiaq.....

hehhe

Reply #12 01 November, 2008, 08:01:26 PM
pepak=gigit
 stakat ni yg ni ja aku igt.. nnt len kali aku tambah lg..
salam...

Reply #13 05 April, 2009, 04:54:42 PM
pada ak la..penang ni tak pekat la sangat...tapi dia cakap menekan2 dan dipanjangkan...
kedah ni dia pekat tapi cakapnya tak menekan...kedah pekat pon pasal huruf 'r' jadi 'q' kecuali perkataan lori...
kalau perlis loghat utaranya lembut...

meow

Reply #14 05 April, 2009, 05:11:11 PM

Loghat Penang, Kedah dan Perlis memang beza.. kalau Penang tu bunyi mcm anak mami sikit.. tapi Kedah punya yg spesel.. pi daerah lain-lain, bunyi dia lain sikit.. pi daerah Baling lain, Padang Terap lain, Naka, Nami pun lain, belah Jitra ke atas pun lain sikit.. kalau nak dgr loghat Kedah yg original, kena dgr orang Alor Setar bercakap.. :senyum:.. spesel la Kedah ni, satu negeri berjenis-jenis loghat dok ada.. kalu pi Perlis pulak, depa cakap lanjut semacam ja.. hihi.. aku tak pakai kasuit.. :senyum:..

 

najwa_hamali

  • *
  • ~BIDADARI SYURGA IMPIAN DI HATI~
    • View Profile
Reply #15 05 April, 2009, 05:48:45 PM
[
agak-agak boleh teka dak, bila dengaq kalau ummi bercakap,loghrat mana ye?

loghrat johoq campuq penang kot ummi...rasa2 cheq la...hehhee
YA ALLAH..........jadikanlah aku seorang muslimah...mukminah...mujahidah..dan seorang anak,isteri & ibu yg solehah....jadikanlah aku salah satu bidadari di syurga nanti......

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #16 05 April, 2009, 05:51:08 PM

Loghat Penang, Kedah dan Perlis memang beza.. kalau Penang tu bunyi mcm anak mami sikit.. tapi Kedah punya yg spesel.. pi daerah lain-lain, bunyi dia lain sikit.. pi daerah Baling lain, Padang Terap lain, Naka, Nami pun lain, belah Jitra ke atas pun lain sikit.. kalau nak dgr loghat Kedah yg original, kena dgr orang Alor Setar bercakap.. :senyum:.. spesel la Kedah ni, satu negeri berjenis-jenis loghat dok ada.. kalu pi Perlis pulak, depa cakap lanjut semacam ja.. hihi.. aku tak pakai kasuit.. :senyum:..


agak-agak boleh teka dak, bila dengaq kalau ummi bercakap,loghrat mana ye?
Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
Penal Utama Baitul Muslim


meow

Reply #17 05 April, 2009, 06:27:49 PM
[box title=Ummi Munaliza] agak-agak boleh teka dak, bila dengaq kalau ummi bercakap,loghrat mana ye? [/box]

Ummi loghat Perak Utara.. seakan-akan bahasa Kedah yg dicampurkan dgn loghat Penang dan digaulrata bersama perencah Johor dan akhirnya dihidangkan bersama-sama loghat Banjar.. :sedihnya:.. sedap tu..

Ummi Munaliza

  • *
  • Anniversary Ke 32
    • View Profile
Reply #18 06 April, 2009, 05:46:10 AM
[box title=Ummi Munaliza] agak-agak boleh teka dak, bila dengaq kalau ummi bercakap,loghrat mana ye? [/box]
Ummi loghat Perak Utara.. seakan-akan bahasa Kedah yg dicampurkan dgn loghat Penang dan digaulrata bersama perencah Johor dan akhirnya dihidangkan bersama-sama loghat Banjar.. :sedihnya:.. sedap tu..

huihk......macamana lah punya special bunyinya? kot lansung tak ada orang faham.....

beruang

  • *
  • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
    • View Profile
Reply #19 10 April, 2009, 08:01:13 PM
Kalau nak mai sini kena masok kot ferry...kalau ramai kawan masoklah kot jambatan...
jumpa hidong mancong bukan semua pelancong....Combi anak tanjong anak mami do jelutong...
Pakat mai sinni....Pulau Pinang satu destinasi....Tengok ulaq Tanjong Tokong...Pesta Penang Sungai Nibong...

Ni dia kamus x berapa nak lengkap....

divider3
halaqahforum4