Stroke, Angin Ahmar, Rihul Ahmar: Sejarah dan Rawatan.

*

Author Topic: Stroke, Angin Ahmar, Rihul Ahmar: Sejarah dan Rawatan.  (Read 15694 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

09 December, 2010, 01:10:55 PM
  • Publish
  • Adakah anda tahu "Stroke" berpunca dari JIN?
    Perkataan Stroke diperolehi dari bahasa Inggeris yang bermaksud penyakit lumpuh atau Angin Ahmar di dalam bahasa Arab.

    Kebiasaan penyakit ini menyerang seseorang yang lanjut usia umurnya dan sering dikaitkan dengan penyakit kencing manis, darah tinggi, darah pekat (polisitemia) dan sakit jantung.

    Menurut perubatan moden lumpuh dikaitkan dengan saluran darah dalam otak pecah atau tersumbat oleh darah beku, atau kolestrol yang mnyekat darah menuju kepada sel-sel otak.

    Penyakit angin ahmar atau stroke, jika menyerang akan menyebabkan mangsa menjadi lemah, lumpuh sebelah badan atau keseluruhannya dan boleh membawa kepada kematian. Apa yang pasti serangan penyakit ini memang sukar diramal.

    Ramai yang mengetahui kewujudan penyakit ini tetapi tidak ramai yang mengetahui sejauh mana ia boleh menyerang dan kekerapan serangannya terhadap mangsa. Faktor umum penyebab angin ahmar ialah apabila pembuluh darah diserang penyakit yang mengganggu pengaliran darah ke otak. Seterusnya bahagian tersebut akan terjejas dan berhenti berfungsi.

    Serangan penyakit ini secara tiba-tiba membuatkan mangsa tidak mengalami sebarang tanda amaran kedatangan penyakit ini sehinggalah tiba waktunya dia mengalami rasa lemah-lemah dan lumpuh sebelah badan sama ada kiri atau kanan.


    Pelbagai kaedah rawatan dianjurkan oleh perubatan moden dan pelbagai alternatif yang lain seperti urutan, kawalan pengambilan makanan, tips cara hidup yang sihat serta pelbagai ubat-ubatan untuk mengubati penyakit ini. Namun begitu, dalam perubatan islam mempunyai perspektif dan kaedah rawatannya yang tersendiri bagi menangani masalah ini.



    Sejarah doa Rihul Ahmar

    Pada suatu ketika cucunda Nabi Muhammad S.A.W telah menghidap penyakit rongga sehingga menyebabkan darah keluar daripada mulutnya. Para sahabat dan Rasulullah S.A.W sendiri telah mendengar tentang penyakit yang sedang dideritai oleh al-Hassan. Tiba-tiba malaikat Jibril A.S datang menemui baginda memberitahu yang cucunda baginda terkena Rihul Ahmar.

    Baginda bertanya;

    " Wahai saudaraku JIbril, adakah ubat untuknya?"
    "Ada!" Jawab Jibril

    Malaikat JIbril pon menghilangkan diri sebentar. Kemudian ia muncul dan berkata.

    "Bahawasanya Allah S.W.T telah mengurniakan kepada Tuan satu hadiah doa Mustajab. Barangsiapa membacanya biarpun sekali seumur hidupnya, nescaya dia terselamat daripada Rihul Ahmar"

    Baginda Rasulullah S.A.W telah membaca doa tadi untuk cucunnya Hassan . Berkat rahmat dan kehendak dari Allah S>W.T Hassan pun sembuh ketika itu juga dan bangun dalam keadaan sihat.

    Rasulullah S.A.W bersabda kepada para sahabat agar mempelajari doa tersebut dan mengajarnya pada umatnya agar doa itu dapat memberi manfaat kepada mereka, memelihara diri daripada terkena penyakit Rihul Ahmar ini.

    Sejarah Rihul Ahmar ini sebenarnya lebih awal daripada itu. Peristiwa kemunculan Rihul Ahmar yang hakikatnya adalah sejenis JIN berlaku pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman A.S lagi.

    Ketika semua makhluk termasuk binatang dan segala jenis JIn tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S, muncullah seekor JIN yang bernama "Rihul Ahmar" yang enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Besarnya seumpama saiz sebatang pokok.
    Apabila ditanya oleh Nabi Sulaiman A.S;

    "Siapa kamu?"

    Maka dijawab olehnya; "Saya adalah Rihul Ahmar"

    Tanpa mahu tunduk tanda hormat, kemudian ia pun terus menghilangkan dirinya kerana enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Ia muncul kembali kepad zaman Rasulullah S.A.W apabila menyerang Saidina Hassan R.A seperti yang diceritakan tadi. Wallahu 'Alam.


    Doa Rihul Ahmar

    ِبِسْـمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم

    وَبِهِ نَسْتَعِيْنُ بِسْـمِ اللهِ وَبِاللهِ وَمِنَ اللهِ وَإِلَى اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلا الله وَاللهُ أَكْبَرُ وَاَعَـزُّ وَاَجَلُّ مِمَّا اَخَافُ وَأَحْذَرُ . اَللهُ أَكْبِرْ كَبِيْرًا ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا ، وَسُـبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِـيْلا . بِسْـمِ الله الْشَّافِى بِسْـمِ اللهِ الْكَافِى بِسْـمِ اللهِ الَّذِى لا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَئُ فِى الاَرْضِ وَلا فِى الْسَّمَاءِ وَهُوَ الْسَّمِيْعٌ الْعَلِـْيم . وَنُنَزِّلَ مِنَ الْقُرْْءَانِ مَاهُوَ شِفَاءٌ وَرَِحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِيْنَ. اَللَّهُمَّ أناََ الرَّاقِى وَاَنْتَ الشَّافِىأَعُوْذُبِكَ مِنْ شَرِّمَا قَضَيْتَ. اللهُ أَكْبَرْ اللهُ أَكْبَرْ اللهُ أَكْبَرْ أَيُّهَا الْمَلَكَانَ الأَكْبَرَانَ أَعُوْذُ بِاللهِ رَبِّى وَرَبُّكُمَا وَخَالِقِى وَخَالِقِكُمَا وَمُصَوِّرِى وَمُصَوِرَكُمَا خَالِقِ الْصُّوَرِ وَرَازِقِ الْبَشَـرِ.أَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ جَمِيْعِ الآفَاتِ وَالْعَاهَاتِ وَالْبَلاَءِ وَالأمْرَاضِ وَالأسْقَامِ وَالْكَسَلِ وَالْخُمُوْدِ وَالْخَبَالِ. اَعِذْ حَامِلْ كِتَابِى لِهَاذَا بِاسْـمِكَ الْعِظَامِ وَآلآئِكَ التَّمَامِ يَا ذَا الْجَلالِ وَالإكْرَامِ يَا مَنْ لَهُ الْمُلْكُ وَالْمَلَكُوْتُ يَامَنْ لَهُ الْجَلالُ وَالْجَبَرُوْتُ. سُبْحَانَكَ مَا أَعْظَمَ شَأنُكَ يَا فَاطِرِ السَّمَوَاتِ وَالأرْضِ، يَامَلْجَاءَ الْمَلْهُوْفِيْنَ يَاَرْاحَمَ الْمَسَاكِيْنَ يَاذَا الْعَظَمَةِ وَالْسُّـلْطَانَ ، يَاذَا الْرَأْفَةِ وَالإِحْسَانِ. يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ يَا قََاهِرُ لايُقْهَرُ يَاجَائِرُ لايُجَارُ عَلَيْهِ . أَعُوْذُبِكَ مِنْ عَذَابِ الْبَدَنِ وَالْمِحَنِ وَأَعُوذُبِكَ مِنَ الرِّيْخِ الأحْمَرِ وَمِنَ الدَّاءِ الأكْبَرِفِىْ النَّفْسِ وَالرُّوْحِِ وَالدَّمِ وَاللَّحَمِ وَالْعِظَمِ وَالْجِلْدِ وَالْعَرُوْقِ وَالْعَصْبِ ، سُبْحَانَكَ إِذَا قَضَيْتَ أَمْرًا فَإِنَّمَا تَقُوْلُ لَهُ كُنْ فَيَكُوُْن. اَللهُ أَكْبَرْ اَللهُ أَكْبَرُ اَللهُ أَكْبَرُ . يَا بَارِىءُ يَابَرُّ يَامُغِيْثُ يَاجَبَّارُ يَاقَهَّارُ يَاقَاسِطُ يَامُقسِطُ يَاقََائِمًا بِالْقِسْطِ يَاصَرِيْخَ الْمُسْتَصْرِخِيْنَ يَامُبْدِىءُ يَامُعِيْدُ يَادَافِعُ يَاكَافِى يَاشَافِى يَامُعَافِى يَاغَيَاثَ الْمُسْتَغِيْثِيْنَ . يَاشَاكِرُ يَاشَكُوْرُ يَاعَطُوْفُ يَارَؤُوْفُ ياَنَاصِرُ يَانَصِيْرُ يَاقَادِرُ يَامُقْتَدِرُ يَااَهْيَا يَاشَرَاهِيَا اَدْوَنَاىَ اَصْبَاؤُتَ آلَ شَدَّاىْ اَلْوَهَيْمَ. يَابُيُوْنَاشَمْخِيَّا يَا شَمْخِيْثَا يَاعَظِيْمُ يَامُقَدِّمُ يَامُؤَخِّرُ يَاحَىُّيَاقَيُّوْمُ يَاقََائِمًا عَلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ يَا سَيِّدَاهْ يَامَوْلاهُ يَامَالِكَاه يَاغَايَه يَارَغَبَاه يَامَنْ يَعْلَمُ مَا نُخْفِى وَمَا نُعْلِنُ ، يَا أَحْكَمَ الْحَاكِمِيْنَ. يَا وَلِىُّالْمُؤْمِنِيْنَ يَا عَوْنَ الْضُّعَفَاءِ وَالْمَسَاكِيْنَ يَاكَافِى الْمُتَوَكِّلِيْنَ يَا مُكَرِّرَالْلَّيْلَ عَلَى الْنَّهَارِ وَالْنَّهَارِ عَلَى الْلَّيْلَ يَاقََاهِرَ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيْدٍ يَاقَاهِرَكُلَّ جَبَّارٍ عَنِيْدٍ . يَانِعْمَ الْمَوْلىَ وَيَانِعْمَ الْنَّصِيْر،يَارَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيْرِ، يَاَرَاحِمَ الشَّيْخِ الْكَبِيْر، يَا وَلِىَّ الْمُؤْمِنِيْنَ، يَاإِلَهَ الاؤَّلِيْنَ وَالْلآخِرِيْنَ يَا حَبِيْبَ التَّوَابِيْنَ يَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ. يَاخَيْرَ الْغَافِرِيْنَ يَاخَيْرَ الْوَارِثِيْنَ يَا خَيْرَ الْفَاصِلِيْنَ يَامَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنَ . اَللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنَ وَعَلَيْكَ نَتَوَكَّلُ وَفِيْكَ نَرْغَبُ وَفِيْمَا لَدَيْكَ نَرْجُوْ وَمِنْكَ نَخَافُ . اَللَّهُمَّ اكْفِنِىْ جَمِيْعَ اَلآلآمِ وَالأسْقَامَ وَجَمِيْعَ الأمْرَاضِ وَالْعِلَلِ وَالدَّمِ اْلأَسْوَدِ. اَللَّهُمَّ اكْفِنِى الدَّاءَ اَلأكْبَرْ وَالرِّيْحَ اْلأحْمَرَ وَالدَّمَ اْلأصْفَرَ وَجَمِيْعَ اْلآفَاتِ وَالْعَاهَاتِ وَالسَّكِْتَةَ وَالْهَمَّ وَالْغَمَّ وَالْخُزْنَ وَالسَّجْنَ . اَللَّهُمَّ اكْفِنِى شَرَّ الْحُوْشِ وَالْهَوَامِ وَمُشَاحَنَةَ الْعَوَامِ وَاْلإنْهِزَامِ وَشَرَّ الْشَّيْطَانِ وَالسُّلْطَانِ وَالْقَحْطِ وَالْغَلاءِ وَالزِّلْزَالِ وَالْبَلاءِ وَهَدَمَ الْبِنَاءِ وَشَمَاتَةِ اْلأعْدَاءِ. اَللَّهُمَّ اكْفِنِىْ شَرَّاْلأشْرَارِ وَكَيْدِ الْفُجَّارِ وَمَا اخْتَلَفَ عَلَيْهِ الْلَّيْلُ وَالْنَّهَِارُ إلا طَارِقًا يَطْرُقُ بِحَيْرً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ . أَعُوْذُبِكَ مِنْ شَرِّكُلِّ دَابَةٍ اَنْتَ آخِذُ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّىْ عَلَىْ صِرَاطٍ مُسْتَقِيْم . اَنْتَ رَبِّىْ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَاَنْتَ حَسْبِىْ وَنِعْمَ الْوَكِيْل، نِعْمَ الْمَوْلَىْ وَنِعْمَ الْنَّصِيْر . وَلاحَوْلَ وَلاقُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيْمِ وَحَسْبُنَا الله وَنِعْمَ الْوَكِيْل نِعْمَ الْمَوْلَىْ وَنِعْمَ الْنَّصِيْر . اَللهُ الْكَافِى اَللهُ الْشَّافِىْ اَللهُ الْحَافِىْ . وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَـيِّدِنـَا مُحَمـَّد وَعَلَى آلـِهِ وَصَــحْبِهِ وَسَــلَمْ وَالْحَـمْدُ لِلَّــهِ رَبِّ الْعَــالَمِيْنَ 


    Selamat beramal..

    Reply #1 10 December, 2010, 10:44:55 AM
  • Publish
  • Yeah.. Nobody will believe the true story..
    selagi depa tak terkene depan hidung sendiri..
    jam tu (time doktor dah xleh buat apapa) baru terkial² nak amal..
    Mujur la depa tu Umat Muhammad s.a.w.. masih dipertimbangkan permohonan dan pengakuan..

    Sehebat² Nabi Sulaiman a.s pun..

    Masih ada juga Jin yang tak patuh kepadanya..

    *tiada manusia sesempurna Nabi Muhammad s.a.w

    Reply #2 28 October, 2011, 07:01:50 AM
  • Publish
  • Sejarah doa Rihul Ahmar

    Pada suatu ketika cucunda Nabi Muhammad S.A.W telah menghidap penyakit rongga sehingga menyebabkan darah keluar daripada mulutnya. Para sahabat dan Rasulullah S.A.W sendiri telah mendengar tentang penyakit yang sedang dideritai oleh al-Hassan. Tiba-tiba malaikat Jibril A.S datang menemui baginda memberitahu yang cucunda baginda terkena Rihul Ahmar.

    Baginda bertanya;

    " Wahai saudaraku JIbril, adakah ubat untuknya?"
    "Ada!" Jawab Jibril

    Malaikat JIbril pon menghilangkan diri sebentar. Kemudian ia muncul dan berkata.

    "Bahawasanya Allah S.W.T telah mengurniakan kepada Tuan satu hadiah doa Mustajab. Barangsiapa membacanya biarpun sekali seumur hidupnya, nescaya dia terselamat daripada Rihul Ahmar"

    Baginda Rasulullah S.A.W telah membaca doa tadi untuk cucunnya Hassan . Berkat rahmat dan kehendak dari Allah S>W.T Hassan pun sembuh ketika itu juga dan bangun dalam keadaan sihat.

    Rasulullah S.A.W bersabda kepada para sahabat agar mempelajari doa tersebut dan mengajarnya pada umatnya agar doa itu dapat memberi manfaat kepada mereka, memelihara diri daripada terkena penyakit Rihul Ahmar ini.

    Sejarah Rihul Ahmar ini sebenarnya lebih awal daripada itu. Peristiwa kemunculan Rihul Ahmar yang hakikatnya adalah sejenis JIN berlaku pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman A.S lagi.

    Ketika semua makhluk termasuk binatang dan segala jenis JIn tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S, muncullah seekor JIN yang bernama "Rihul Ahmar" yang enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Besarnya seumpama saiz sebatang pokok.
    Apabila ditanya oleh Nabi Sulaiman A.S;

    "Siapa kamu?"

    Maka dijawab olehnya; "Saya adalah Rihul Ahmar"

    Tanpa mahu tunduk tanda hormat, kemudian ia pun terus menghilangkan dirinya kerana enggan tunduk kepada Nabi Sulaiman A.S. Ia muncul kembali kepad zaman Rasulullah S.A.W apabila menyerang Saidina Hassan R.A seperti yang diceritakan tadi. Wallahu 'Alam.


    Boleh saya tahu sanad dan matan hadith ni? Siapakah yang meriwayatkan hadith ni?
    ~ Begin with the End in Mind ~

    Reply #3 28 October, 2011, 08:10:39 PM
  • Publish


  • Boleh saya tahu sanad dan matan hadith ni? Siapakah yang meriwayatkan hadith ni?

    Saya juga berminat untuk mengetahui kesahihannya...bukan mempertikaikan kebenarannya, bak kata Ummi Munaliza, doa adalah doa, cuma ingin tahu... lagipun ada sesetengah yang saya kenali, bagaikan 100% jaminan elak, sedangkan semua adalah ketentuan-Nya...

    Reply #4 14 November, 2011, 06:26:04 PM
  • Publish
  • Tajuk : Perubatan Islam Menangkis Kejahatan Makhluk Halus
    Pengarang : Sharhan Bin Shafie &Fakhrul Ridzha Bin Abd. Rahman
    Penerbit : Sinar Zamdurrani
    ISBN : 978-983-43505-0-5
    Status Stok : ADA
    (Siri 1) Oleh Al-Fadhil Ustaz Sharhan Shafie

        Menyingkap Rahsia jin & syaitan
        Menangkis Kejahatan Ilmu Hitam
        Santau, Bahaya Dan Penawarnya
        Liku-Liku Seorang Mua'lij (Perawat)
        Menyingkap Rahsia Saka & Keturunan
        Rihul Ahmar; Stroke atau Lumpuh dan Rawatan
        Penyembuhan Al-Quran.

    Taman Langat Murni, Bukit Changgang
    Banting
    Selangor
    42700
    Malaysia

    E-mail:    sales@kedai-buku.com
    Telephone:    +60331801031
    Fax:    +60331801031
       http://www.kedai-buku.com

    http://www.zamdurrani.dumei.com/v2/

    Reply #5 14 November, 2011, 08:09:01 PM
  • Publish
  • Sering jugak mendengar cerita ini tang angin ahmar..tapi bila dfikir2kan..bagaimana angin ahmar boleh dipulihkan hanya dengan membaca doa yg disampaikan oleh jibrail? Apa makna doa itu? Secara saintifiknya angin ahmar lebih kepada urat saraf didalam tubuh (correct me if im wrong).

    Dan cucu rasullullah mengidap penyakit rongga..apakah itu angin ahmar?

    Dah lama tertanya2 tang hal ini..ada pula thread ini. Jika ada yg arif tang ini..mudah2an dpt berkongsi sama..

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #6 13 December, 2011, 09:25:31 AM
  • Publish
  • kisah dah ada lama -
    cuma jalan cerita sendiri bersaing dalam ombak nafsu...

    baca baca lah kembali halnya nabi dan rasul terdahulu..
    sebagaimana wajib bagi kamu beriman kepada rukun Iman..

    mengapa tidak percaya ker.. (Senyum)-
    faham dan amati kembali...


    syaitan berjalan dalam pembuluh darah manusia itu sendiri -
    sebabitu kena yakini ALLAH - dan ALLAH hampir dan ALLAH mendengar permohonan hambaNya... dalam doa.

    angin ahmar ini pada zaman nabi sulaiman pun sudah ada... di adakan dan di rosak kan oleh segelintir jin jin yang menguasai angin -

    lihat kembali bagaimana nabi sulaiman  boleh memerintah Jin - Ifrit - binatang - dan angin -
    semuga ALLAH merahmati akan diri kamu semua..

    Alhamdullilah...

    « Last Edit: 13 December, 2011, 09:27:12 AM by 5zul »
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #7 12 November, 2012, 01:29:34 PM
  • Publish
  • Sering jugak mendengar cerita ini tang angin ahmar..tapi bila dfikir2kan..bagaimana angin ahmar boleh dipulihkan hanya dengan membaca doa yg disampaikan oleh jibrail? Apa makna doa itu? Secara saintifiknya angin ahmar lebih kepada urat saraf didalam tubuh (correct me if im wrong).

    Dan cucu rasullullah mengidap penyakit rongga..apakah itu angin ahmar?

    Dah lama tertanya2 tang hal ini..ada pula thread ini. Jika ada yg arif tang ini..mudah2an dpt berkongsi sama..


    inshallah walaupun sudah lama, puan masih muncul sekali sekala

    bagi maksud di atas, ada ilmunya jika puan berhajatlah
    ni link nya: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=17113.0

    inshallah boleh, yakin Allah

    Reply #8 29 December, 2012, 12:23:24 PM
  • Publish
  • SALAM.Buat sesiapa yg menderita sakit strok@angin ahmar saya sarankan untuk dapatkan rawatan di Luqman Ayurvedic Herbs Center. Dr Luqman merupakn satu-satunya doktor di Malaysia yang berjaya mengubati dan berpengalaman lebih 20 tahun merawat pelbagai penyakit kronik seperti strok,masalah tulang belakang,ekzema,sopak ,masalah sakit tuan@puan dan sebagainya dengan selamat. Untuk temu janji boleh hubungi Dr Luqman- 0146332307 . Info lanjut bolehlah layari website dan facebooke https://www.facebook.com/pages/Luqman-Ayurvedic-Herbs-Centre/377645228950903

    divider3
    halaqahforum4