Perasaan Berdebar-debar

*

Author Topic: Perasaan Berdebar-debar  (Read 18994 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

qistina89

  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
06 November, 2010, 12:05:31 PM
  • Publish
  •  :)
    Sy nak mintak pendapat, hm.. dari pagi td perasaan n hati sy terasa berdebar-debarn susah hati sedangkan sy rasa sy tidak memikirkan apa2.. tapi makin lama sy rase knapa ada perasaan bedebar-debar n susah hati perasaan itu makin kuat.. sy sendiri pon x tau kenapa sy bedebar2... hmm...tolong sy.... apa patut sy buat untk hilangkan perasaan ni...

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #1 06 November, 2010, 01:14:04 PM
  • Publish
  • :)
    Sy nak mintak pendapat, hm.. dari pagi td perasaan n hati sy terasa berdebar-debarn susah hati sedangkan sy rasa sy tidak memikirkan apa2.. tapi makin lama sy rase knapa ada perasaan bedebar-debar n susah hati perasaan itu makin kuat.. sy sendiri pon x tau kenapa sy bedebar2... hmm...tolong sy.... apa patut sy buat untk hilangkan perasaan ni...
    Banyakkan istighfar, selawat, hauqalah dan baca quran..Insya Allah..
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1291
      • View Profile
    Reply #2 06 November, 2010, 04:05:43 PM
  • Publish
  • Betul tu, banyakkan istighfar, ada orang lagi kuat diuji bukan setakat rasa debar2 tapi diiringi dengan rasa kematian bulu roma meremang, tapi Alhamdulillah lepas setahun lebih sakit macam tu tetap hidup lagi la dan gangguan tu dah berakhir, baca al-quran banyak2, ayat kursi jangan tinggal
    Mrs. Ikan Pari

    pearlady

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Reply #3 06 November, 2010, 07:05:14 PM
  • Publish
  • ada baiknya scan penyakit ngan perawat islam...slh satu simpton gangguan..

    khalila

    • *
    • Posts: 957
      • View Profile
    Reply #4 07 November, 2010, 01:51:30 AM
  • Publish
  • ada baiknya scan penyakit ngan perawat islam...slh satu simpton gangguan..

    Kalau orang Darussyifa dengar "scanning" ni..isu besar..
    Tiada isu scan dalam perubatan Islam..
    Scan ni macam tok bomoh je..
    Mana boleh scan-scan..Kita bukan boleh nampak pun...

    khalila

    • *
    • Posts: 957
      • View Profile
    Reply #5 07 November, 2010, 01:52:53 AM
  • Publish
  • :)
    Sy nak mintak pendapat, hm.. dari pagi td perasaan n hati sy terasa berdebar-debarn susah hati sedangkan sy rasa sy tidak memikirkan apa2.. tapi makin lama sy rase knapa ada perasaan bedebar-debar n susah hati perasaan itu makin kuat.. sy sendiri pon x tau kenapa sy bedebar2... hmm...tolong sy.... apa patut sy buat untk hilangkan perasaan ni...

    Baca 3 qul..
    Ayat Kursi 11x setiap kali lepas solat sedut dan telan

    hanifrahman

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #6 12 November, 2010, 12:25:44 AM
  • Publish
  • assalamualaikum.....

    sy sendiri pun pernah mengalami situasi yg sama mcm saudara...sy cdg kan saudara buat mcm ni..
    1st kte muhasabah diri...temasukla ape yg kte mkn..
    2nd tanamkan sifat bersyukur dgn ALLAH S.W.T dgn rezeki kite yg xpts2 iaitu penafasan.
    3rd tanamkan 1 perasaan " hanya dgn ALLAH kte menyembah, hanya dgn ALLAH kita minta pertolongan" bergantung la ape2 pun dgn ALLAH S.W.t.
     INSYALLAH ALLAH akn bg ketenangan kat kite.AMIN

    fiLzAh rAUqAh

    • *
    • Posts: 9
    • inna ma'al yusri yusran
      • View Profile
    Reply #7 12 November, 2010, 01:56:40 AM
  • Publish
  •  :)
    Petang tadi,ana ke kedai buku...tanpa tjuan apa2...ana g lar tuju ke bhgian bku2 agama...Alangkah terkejutnya ana,bla ternampak seOrg ikhwah mcm sebaya ngn ana ja....BersOngkOk putih....Hati ana berdebar-debar waktu i2...Ana nak belek buku pun x senang....Mmg len....berdegup kencang....berdebar-debar....knape yer?

    chantek taaj

    • *
    • Posts: 149
      • View Profile
    Reply #8 12 November, 2010, 10:46:42 AM
  • Publish
  • salam filzah

    awak suka org songkok putih ye?
    awak suka org tinggi mcm tu ye?
    awak suka org bdn2 macm tu ye?
    awak ni belum kawin ye?
    istighfar byk2 kalau awak rasa nk tengok dia aja
    sampai awak rasa dia perhatikan awak ye?
    lelaki tu memang taste awak kot
    normal la tu.
    sebelum kawin saya mcm tu juga.
    sekarg suami lah segalanya bagi saya.

    ummu muaz

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #9 12 November, 2010, 11:54:10 AM
  • Publish
  • debaran apa yg dimaksudkan??bila tgk seseorg atau tiba2 hati berdebar, ?perempuan yg  instinct kuat akan rasa berdebar bila sesuatu akan berlaku,,smga tabah menerima ujian Allah, didoakan moga ujian itu bukanlah ujian yg tak mampu di tanggung olehmu...wallahualam...

    fiLzAh rAUqAh

    • *
    • Posts: 9
    • inna ma'al yusri yusran
      • View Profile
    Reply #10 13 November, 2010, 12:46:20 AM
  • Publish
  •  :)
    Terima kasih...Astaghfirullah...Ana masih mampu menjaga batas2...Apa pun,terima kasih ats kOmen...
    « Last Edit: 13 November, 2010, 12:48:16 AM by fiLzAh rAUqAh »

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Reply #11 13 November, 2010, 11:24:00 AM
  • Publish
  • berbanyakkan istigfar banyak-banyak dan ambik wuduk supaya menjadi lebih tenang

    fiLzAh rAUqAh

    • *
    • Posts: 9
    • inna ma'al yusri yusran
      • View Profile
    Reply #12 14 November, 2010, 03:58:05 AM
  • Publish
  •  :ins: Trima kasih MINE....
    Ana akan praktikkan....



    zauddin

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #13 14 November, 2010, 08:55:04 AM
  • Publish
  • ada baiknya scan penyakit ngan perawat islam...slh satu simpton gangguan..

    Kalau orang Darussyifa dengar "scanning" ni..isu besar..
    Tiada isu scan dalam perubatan Islam..
    Scan ni macam tok bomoh je..
    Mana boleh scan-scan..Kita bukan boleh nampak pun...


     :) sy cuma nk berkongsi ilmu.apa yg puan katakan mmg x salah.dlm perubatan islam mna leh scan,kita x leh nmpak jin.mmg betul.manusia x bleh mlihat jin dgn mata kasar tp bg yg mmpunyai iman yg kuat,ia bleh melihat dgn mata hati.bgaimana caranya?apabila seseorang sentiasa berzikir dan berserah diri pd allah.allah akan mencerahkan hatinya.klu puan x percaya,cuba puan amalkan dr skrg dgn hati bnar2 ikhlas berzikir pd allah tiap pg,ptg,siang,mlm x kira msa bila pun.insyaallah,dgn izin allah,akan terbukalah mata hati puan dan puan dpt mrsakan kwujudan jin d persekitaran puan tambah2 lg apabila ganguan dr jin.allah akan sntiasa mmbantu hambanya yg slalu ingat pdanya.

    zauddin

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #14 14 November, 2010, 09:14:27 AM
  • Publish
  • :)
    Petang tadi,ana ke kedai buku...tanpa tjuan apa2...ana g lar tuju ke bhgian bku2 agama...Alangkah terkejutnya ana,bla ternampak seOrg ikhwah mcm sebaya ngn ana ja....BersOngkOk putih....Hati ana berdebar-debar waktu i2...Ana nak belek buku pun x senang....Mmg len....berdegup kencang....berdebar-debar....knape yer?

    1.   anda mungkin mempunyai citarasa sukakan seorang lelaki idaman yang alim,mempunyai ilmu agama sehingga anda melihatnya merasa hati berdebar2.itu perkara normal dan mmg bagus klu itu keinginan anda.

    2.   anda mungkin mmpunyai ganguan kerana apabila anda menghampiri sseorang yg mmpunyai kkuatan dalaman rohani yg tinggi,jin d dlm tubuh anda tidak akan senang duduk kerana mersakan tkut pd sseorang yg sentiasa bersama allah.anda akan merasakan berdebar2 tampa sebab.

    wallahualam....

    emm

    • *
    • Posts: 132
      • View Profile
    Reply #15 14 November, 2010, 10:58:37 AM
  • Publish
  • Salam. Kalau berdebar-debar sebab nak marah lepas tu tak jadi marah macam mana pula?

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #16 14 November, 2010, 11:04:39 AM
  • Publish
  • Cari dulu asbab kenapa perasaan berdebar-debar tu datang. Dari mana ia datang? Bila waktunya ia datang? Bila jelas dan nyata asbab simptom berdebar-debar tu, baru fikirkan penawar dan jalan penyelesaiannya.

    Bagi saya asbab dari gangguan jin tolak ke tepi dulu sebab kita hidup di alam syariat yang nyata. Alam yang ghaib teramat luas. Hanya sebilangan kecil saja yang 'mampu' dan 'terpilih' meneroka ke alam ghaib. 'Mampu' dan 'terpilih'nya seseorang itu pun ada asbabnya juga. Sudah semestinya asbab tu pun berunsur ghaib juga dan nyata terhadap diri orang berkenaan. Diri manusia sendiri terdiri dari dua unsur - nyata dan ghaib, dikenali dengan nama zahir dan batin. Yang zahir itu nyata, tertakluklah ia kepada hukum-hakam syariat yang zahiriyah (ilmu dan amalan syariat). Yang batin itu ghaib, tertakluk pula kepada hukum-hakam yang batiniah (ilmu dan amalan hakikat). Dua-dua tak dapat dipisahkan, saling lengkap-melengkapi. Setengah orang memanggil yang batin itu hati. Dan ada banyak istilah dipakai. Qalbi, ruh, nyawa, jiwa dan seumpamanya. Nak agak tahu lebih sikit cuba baca kitab Ibnu Qayyim, Ar-Ruh dan kitab-kitab lain yang amat banyak. Seeloknya ilmu ni dituntut secara berguru dengan yang lebih 'arif.

    Asbab berdebarnya filzah rauqah ialah kerana tiba-tiba terpandang lelaki seperti yang diceritakannya. Adakala ianya satu perasaan tersendiri. Tak semestinya aura lelaki 'alim' itu seakan 'membakar' jin yang ada dalam filzah rauqah! Entahkan kita pun tak tahu pula bagaimana 'alim'nya filzah rauqah sendiri? Jika benar ada jin dalam dirinya, ianya pun mesti bersebab. Kena cari sebab-sebab tu tapi unsur ghaib ni tolak ke tepi dulu SEBAB filzah rauqah sendiri mengaku sebab terpandang lelaki yang memiliki ciri-ciri sebegitu. Bagi saya ianya hanya satu serapan perasaan yang datang dari dalam fikiran filzah sendiri. Dari otak, terhantar isyarat ke jantung. Terjadilah perasaan berdebar-debar itu. Apa kata kita husnuz-zhaan juga, ada baiknya filzah rauqah beristighfar dan berselawat.

    Asbab berdebarnya qistina tak diketahuinya kerana pada rasanya ia tidak memikirkan apa-apa tapi Allah hantar jua perasaan berdebar-debar. Jadi ada baiknya, husnuz-zhaan, lalu beristighfar dan berselawat banyak-banyak.
    « Last Edit: 14 November, 2010, 11:23:21 AM by nazri0070 »

    mohamad zahrawi

    • *
    • Posts: 28
    • أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ
      • View Profile
    Reply #17 14 November, 2010, 11:44:31 AM
  • Publish
  • Syeikh Siad Hawwa,"Berselawatlah seribu kali sehari,nescaya akan terasa bagai dikurnia guru yang mursyid"

     :ins:

    cubalah..  :syukur:
    أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ

    http://mohamadzahrawi.blogspot.com/

    yahti57

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #18 14 November, 2010, 12:11:03 PM
  • Publish
  •  :)
    Berdebar-debar ni ada kaitan dengan kesihatan dan persaan.
    cuba elak minum tea....itu kesihatan
    cuba ingat semula perkara-perkara yang belum selesai.
    kurangnya persediaan membuat kita tidak yakin lalu kita berdebar.

    contoh: Sy diminta menjadi pengacara pada satu majlis syarikat yg besar
    sy buat persediaan yg cukup sy yakin sy bole buat berbeza dengan sy diminta menjadi pengacara ketika sy belom bersedia
    sy berdebar-debar...


    ini pengalaman....

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2403
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #19 14 November, 2010, 12:37:13 PM
  • Publish
  • :)
    Berdebar-debar ni ada kaitan dengan kesihatan dan persaan.
    cuba elak minum tea....itu kesihatan

    Barangkali ada benarnya pada sesetengah orang yang memang alah kepada teh ni.

    Quote
    cuba ingat semula perkara-perkara yang belum selesai.
    kurangnya persediaan membuat kita tidak yakin lalu kita berdebar.

    contoh: Sy diminta menjadi pengacara pada satu majlis syarikat yg besar
    sy buat persediaan yg cukup sy yakin sy bole buat berbeza dengan sy diminta menjadi pengacara ketika sy belom bersedia
    sy berdebar-debar...


    ini pengalaman....
    Betul ni...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    13 Replies
    3081 Views
    Last post 23 August, 2010, 10:26:54 PM
    by qaseh2003
    8 Replies
    2184 Views
    Last post 30 July, 2011, 04:21:01 PM
    by wisel
    13 Replies
    1203 Views
    Last post 10 June, 2014, 02:35:50 PM
    by al-baab