Keliru.. kenapa sukarnya hidup ini..

*

Author Topic: Keliru.. kenapa sukarnya hidup ini..  (Read 6592 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Misstery

  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
06 November, 2010, 02:39:16 AM
  • Publish
  • Salam...

    Saya betul2 keliru. Kenapa sukarnya untuk mendapat seseorang yang sudi susah senang bersama dengan kata lain teman lelaki. Setiap kali jumpa saya sering ditipu lelaki. Apa slh saya? Saya tidak pernah menipu lelaki.. Saya betul2 bingung sekarang.. family harapkan saya mengakhiri zaman bujang saya.. Tp saya tiada teman.. Saya kdg2 jelous tgk kwn2 saya dah ada family (suami n anak2). Dalam kerjaya saya alhamduilillah. Tapi bab2 bercinta saya mmg sll tiada rezeki. Apa perlu saya buat yer?? Saya sering tertekan..

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1642
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #1 06 November, 2010, 02:47:50 AM
  • Publish
  •  kita sepatutnya reda diuji,,ini adalah bagi membuktikan kesetiaan dan kecintaan kita,kepadaNya,,
    bagi yang tak sanggup diuji,, itu menunjukkan cinta palsu semata.
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    beruang

    • *
    • Posts: 1350
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #2 06 November, 2010, 03:31:09 AM
  • Publish
  • When people say 'life is so hard', then I say 'as compared to what?' - Anonymous...

    issyah

    • *
    • Posts: 267
      • View Profile
    Reply #3 06 November, 2010, 03:35:46 AM
  • Publish
  • Allah xkan membebani seseorang dengan sesuatu yang hambaNYA xmampu hadapi.jadi ALLAH taw akan semua hambaNYA..apa yang jadi pasti ada hikmah yang kita sendiri xtahu..sentiasa redha, usaha dan berdoa moga ada yg terbaik untuk dirimu..inshaALLAH..jangan pernah berputus asa..
    ~..I was married to the Dunya but we have divorced. I am now engage to Akhirat, but my desire to marry Jannah remains..~

    bintamorsidi

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #4 06 November, 2010, 03:41:07 AM
  • Publish
  • salam...bersabarlah wahai hati...jgn bersedih dan jgn putus asa dengan janji Allah...kita diuji kerna Allah tahu kita mampu untuk menggalasnya...Allah datangkan dugaan kerna Allah hendak memberi yg lebih baik untuk kta...bila masa dan ketikanya...hanya yang Maha Esa mengetahui..bersamalah kita berdoa mg dapat yg mampu membimbing diri kita..

    Misstery

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #5 06 November, 2010, 03:57:28 AM
  • Publish
  • Tq all.. sy kecewa sbb kenapa yang ada yang sanggup ambik kesempatan dengan memberikan cinta palsu hanya semata2 kerana wang.. Kenapalah manusia sekarang kejam.. Ini menjadikan saya takut dengan lelaki.. sedangkan saya memang memerlukan cinta.. Hidup sy sunyi dan hambar. Walaupun ada duit tapi tanpa cinta hidup ibarat tanpa erti..

    issyah

    • *
    • Posts: 267
      • View Profile
    Reply #6 06 November, 2010, 04:26:22 AM
  • Publish
  • Misstery, awak kena tabah dalam hal2 macam ni.jgn terlalu ikutkan perasaan awak.cuba awak solat hajat, tahajjud n taubat, muhasabah diri awak balik..apa yang silap dan apa yang kurang dalam diri awak?pasti ada lelaki yang baik untuk awak. jangan mengharapkan sesuatu yang tak pasti..yang penting, awak muhasabah diri awak balik dan dekatkan diri awak dengan ceramah2 dan kuliah2 agama..InsyaALLAH awak dapat lupakan segala cinta manusia yang palsu.Cinta ALLAH yang hakiki xpernah memungkiri...

    NUR LIGHT

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Reply #7 06 November, 2010, 05:45:31 AM
  • Publish
  • Orang cakap cinta dunia kadangkala cuma lakonan kerana kita adalah pelakon dunia yang sementara ini...

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Reply #8 06 November, 2010, 06:16:14 AM
  • Publish
  • Salam...

    Saya betul2 keliru. Kenapa sukarnya untuk mendapat seseorang yang sudi susah senang bersama dengan kata lain teman lelaki. Setiap kali jumpa saya sering ditipu lelaki. Apa slh saya? Saya tidak pernah menipu lelaki.. Saya betul2 bingung sekarang.. family harapkan saya mengakhiri zaman bujang saya.. Tp saya tiada teman.. Saya kdg2 jelous tgk kwn2 saya dah ada family (suami n anak2). Dalam kerjaya saya alhamduilillah. Tapi bab2 bercinta saya mmg sll tiada rezeki. Apa perlu saya buat yer?? Saya sering tertekan..


    salam ukhuwah kak,saya cadangkan cuba akak isi borang ni..
    Re: Borang Pendaftaran Baitul Muslim Halaqahnet
    mana tau akak ada rezeki daripada Allah..akak umur berapa tahun?akak saya umur 31 pensyarah di ipta,sampai sekarang belum walimah,sebab dia tak kesah dengan lelaki dan dia jenis tak layan lelaki melainkan saudara mara dan anak didik dia..saya cuma nak cakap sikit la,,tapi saya ni kecik lagi,,belum cukup sesuai nak cakap bab walimah sebenarnya..cuma akak redhalah apa yang Allah tentukan,,cepat atau lambat itu kita tak pasti yang penting masa dia akan tiba...insyaAllah saya doakan akak bertemu dengan jodoh yang baik,yang mana dia mentaati Allah dan Rasul.kalau akak dah usaha mencari,apa kata akak suruh mak akak carikan?sebab mak akak pun dah desak akak kan?biasanya pilihan hati seorang ibu bukan ikut selera hati,tapi kerana deria rasa ibu cukup peka dalam hal anak-anak.yang penting akak redha dengan ujian Allah,akak sendiri cakap akak sering di tipu lelaki,itu akak baru kenal belum akak jadi isteri dia lagi,kalau dah jadi isteri lagi saru kepala. sebab apa Allah aturkan macam ni?sebab Allah nak hambaNya selalu bergantung harap pada Allah.akak kalau dah kenal orang tu,mula-mula akak buat lah istiharakh,mintak petunjuk daripada Allah,kalau tak da jawapan dari Dia,akak tinggalkan kan senang macam tu?sebelum di tipu lebih baik kita berhati-hati.
    Abdullah Faqir

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Reply #9 06 November, 2010, 06:17:17 AM
  • Publish
  • Orang cakap cinta dunia kadangkala cuma lakonan kerana kita adalah pelakon dunia yang sementara ini...

    dunia adalah pentas lakonan,dan kita adalah pelakn utama watak dunia..

    NUR LIGHT

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Reply #10 06 November, 2010, 06:22:18 AM
  • Publish
  • Orang cakap cinta dunia kadangkala cuma lakonan kerana kita adalah pelakon dunia yang sementara ini...

    dunia adalah pentas lakonan,dan kita adalah pelakn utama watak dunia..
    ya betul... thumbs up!

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 06 November, 2010, 07:10:52 AM
  • Publish


  • Kes ni samalah juga di dalam topik, Nak Kahwin Takda Calon?  Bacalah topik tu,lagi banyak boleh kongsi dengan kawan-kawan bujang lainnya.


    Lihatlah orang dibawah dikala hadapi ujian dunia  dan lihatlh orang di atas apabila beramal untuk akhirat.


    Lihat topik ni juga,banyak boleh dikongsikan...

    Jodohnya  Lewat

    http://halaqah.net/v10/index.php?topic=10528.0

    Sudah Sampaikah Jodoh Saya?

    Bilakah masa  yang sesuai untuk bernikah?
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Nur_Ain

    • *
    • Posts: 228
      • View Profile
    Reply #12 06 November, 2010, 07:31:29 AM
  • Publish


  • Sepatutnya redha dan syukur dengan hidup ini. Jangan kata " Keliru.. kenapa sukarnya hidup ini.."  macamni.Kata-kata  ni ibarat doa.


    Bab jodoh, bukan urusan manusia. Kita cuma boleh usaha sahaja. Mungkin dalam cik misstery berusaha tu, Allah uji dengan ditemukan manusia-manusia yang berbagai ragam.  Kalau ditemukan terus dengan 'orang yang betul'  tak  adalah ujian yang Allah nak cikmisstery hadapi.


    Setiap manusia akan diuji,dan ujian tu berbeza antara satu sama  lain. Maka...bersabar, tabah,kuat dan redha. Bermakna kena usaha tambah ilmu dan memperbaiki diri dengan akhlak Islam dan bersihkan hati.


    Hati masih kotor,sebab tu tak redha dengan ujian kecik macam  ni.

    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #13 06 November, 2010, 08:00:24 AM
  • Publish

  • ' Maha suci Allah yg menciptakan semuanya berpasangan, baik dari apa yg ditumbuhkan oleh bumi dan diri mereka sendiri, mahupun dari apa yg tidak mereka ketahui..' (Yaasin,36)

    Apa2 pun kena yakin jodoh itu ada....
    Cuma cepat@lambat sahaja..
    Dan juge jangan lupe...;

    الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ

    “Wanita yang baik untuk laki-laki yang baik, lelaki yang baik untuk wanita yang baik, begitu pula dengan wanita yang baik untuk laki-laki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik.” (QS. An Nur : 26)
    ~* Tuhan leraikanlah dunia,Yang mendiam di dalam hatiku.Kerana di situ tidak ku mampu,Mengumpul dua cinta..Hanya cinta-Mu Ku harap tumbuh,Dibajai bangkai dunia yang kubunuh*~

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1289
      • View Profile
    Reply #14 06 November, 2010, 11:25:40 AM
  • Publish
  • Saya cadangkan jangan2 risau kalau nak cinta carlah pasangan hidup, join la baitulmuslim halaqah ni, mana tau ada pasangan anda di sni, eloklah tertipu sebelum kawen besar hikmahnya, kalau dah kawen kena tipu duit kan naya, ternyata Allah sayangkan kamu, isi masa lapang dengan betul barulah tiada maasa nak berkeluh kesah, join NGO pergi ke rumah2 orang tua ke anak2 yatim ke RS ke nescaya masa yang ditangisi akan nasib tergendala tu terisi juga, setiap malam amalkan Yasin, minta jodoh dengan Allah, Dia je yang tahu, orang tak tahu, bila dah jumpa yang berkenan jangan terus ajak kawen, gunalah orang tengah risik2 dia, dia ni nak harta ke nak iman kita ke nak zuriat apa ke, tak salah dia nak harta dan kita bersedia beri dia harta, boleh lah harta tu diinfaqkan menebus kessalahan masa silam, percaya selepas kesusahan nescaya ada kelapangan
    Mrs. Ikan Pari

    Misstery

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #15 06 November, 2010, 12:12:24 PM
  • Publish
  • Terima Kasih semua kerana sudi memberikan respon.Saya bersyukur sangat kerana telah bertemu dengan laman Halaqah ini. Nasihat dan pandangan anda semua akan saya jadikan panduan..

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1289
      • View Profile
    Reply #16 06 November, 2010, 12:34:09 PM
  • Publish
  • Terima Kasih semua kerana sudi memberikan respon.Saya bersyukur sangat kerana telah bertemu dengan laman Halaqah ini. Nasihat dan pandangan anda semua akan saya jadikan panduan..

    Saya gembira anda dah mengisi borang baitulmuslim, jangan sedih2 lagi, semoga ketemu lelaki bak yang bakal menjadi belahan jiwa di masa depan nanti, jangan biarkan masa kosng terlalu banyak nanti syaitan masuk jarum

    Nuur_Addin_Leen

    • *
    • Posts: 275
      • View Profile
    Reply #17 06 November, 2010, 01:36:25 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt...
    Kenapa cepat mengeluh saudari?Hidup saudari tak sukar pun kalau dibandingkan dengan orang lain. Cuba tgk rakan seagama kita di negara yang sedang berperang. Nampaknya mereka lagi malang kan. Renung pula kakak-kakak kita yang menjadi mangsa kerakusan rumah tangga, nampaknya sekali lagi saudari sangat bertuah kerana tidak perlu menempuhi peluru sesat dan periuk terbang. Saudari cuma diuji dengan jodoh yang datang lambat. Hal jodoh ini sangat sukar untuk diduga saudari. Malah saya sendiri tidak pernah merancang untuk berkahwin pada usia ini. Namun Allah dah kata kun faya kun...sekelip mata semuanya terjadi. Insya Allah jika kita bersabar dan tidak pernah berputus asa dengan Allah SWT, Allah SWT akan tunjukkan kepada kita buah yang paling manis di dunia. Buah kesabaran. Wallahualam...
    Berkhidmat untuk Allah,Negara dan Bangsa!!!Allahuakbar!!!

    Misstery

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #18 06 November, 2010, 11:02:16 PM
  • Publish
  • Saya berterima kasih banyak2.. sekarang saya berasa tenang dan bahagia... nasihat anda semua menjadi pedoman saya... hanya tuhan saja yang dpt membalas jasa anda

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #19 06 November, 2010, 11:06:38 PM
  • Publish
  • alhamdulillah, siapa dapat hidayah allah, kebaikan padanya

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    46 Replies
    5367 Views
    Last post 02 March, 2011, 04:04:57 PM
    by mufidah
    77 Replies
    10847 Views
    Last post 01 June, 2012, 03:36:54 PM
    by pawie
    4 Replies
    1133 Views
    Last post 22 March, 2010, 01:01:28 PM
    by anasameen