Petua mengatasi demam cara Islam

*

Author Topic: Petua mengatasi demam cara Islam  (Read 56109 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

01 November, 2010, 04:30:08 PM
  • Publish
  • DEMAM? APA NAK BUAT NI ?

    Pernah tak demam masa kita zaman budak-budak dulu? Mesti pernah dan apa yg mak kita akan buat? Bawa kita pergi jumpa doktor atau mak sendiri jadi doktor di rumah? Ada tak mak kita ambil tuala kecil,kemudian rendamkan dalam air asam jawa, pastu mak kita pun letak atas dahi kita. Ada tak?

    Semestinya ada. Betul tak wahai sahabat-sahabat sekalian? Jadi di sini saya nak kongsi sedikit tentang ilmu FIQH PERUBATAN.

    APA PETUNJUK RASULULLAH S.A.W UNTUK RAWATAN DEMAM?

    1- Daripada Ibn Abbas r.a, Nabi s.a.w bersabda:

    Sesungguhnya demam adalah drpd percikan api neraka,kerana itu sejukkanlah badan yg demam itu dgn air,atau baginda dengan kata lain adalah air zam-zam.
    Bagaimana caranya? Begini, renjislah air kepada tubuh atau berendam di dalam air.

    2- Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda:
    Apabila salah seorang drpd anda demam,hendaklah merenjiskan air sejuk ke atas tubuh badannya sebanyak tiga malam pd waktu sahur-

    3-Daripada hadis Nafi’ bin Jubir,katanya Rasulullah s.a.w bersabda:
    Apabila salah seorang drpd anda demam,sesungguhnya demam itu adalah sebahagian drpd api neraka,hendaklah memadamkannya dgn air sejuk.Hendaklah berendam dlm sungai yg mengalir,mengadap aliran air selepas solat subuh dan sebelum naik matahari dan hendaklah membaca Basmalah. Hendaklah berendam selama tiga kali selama 3 hari. Jika tak sembuh cubalah sebanyak 5x,7x atau 9x. Sesungguhnya ia tidak akan melebihi drpd 9x InsyaAllah..

    4- Daripada Jabir r.a katanya:
    Rasulullah s.a.w pernah menemui Ummu al-Sa’ib kerana melawatnya.Baginda bersabda:
    “Kenapa anda menggigil? Jawabnya: Demam dan tidak ada keberkatan drpd Allah padanya. Sabda baginda s.a.w:
    Jangan mencaci demam,kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam,sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat-karat pada besi.

    Hadis Nabi s.a.w. Sebab itulah Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang maksudnya:
    “Setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati”.

    iLuvIslam.com
    لا إله إلا الله

    Reply #1 01 November, 2010, 05:22:01 PM
  • Publish
  • Seawal bayi lagi kita boleh mengurangkan risiko kena demam panas dan jika kena pun tidaklah dalam masa yang lama...
    Cara mandi yang betul dari bayi perlu dititikberatkan..Mandi dari kaki baru lah naik hingga ke kepala..Jika kita lihat selalunya bayi dimandikan dengan membasuh kepalanya dahulu..Oleh itu cuba kita menukar kebiasaan ini..Kita juga mandi bermula dari kaki hingga ke hujung kepala...
    Jika demam,ambil tuala putih dan air tuaman perlu diletakkan dalam mangkuk putih..Buatlah bacaan sikit pada air tuaman tersebut...Buat air doa sendiri...lepas tu tuamkan dari hujung kaki,dan pada setiap sendi biar lama sedikit...then buatlah sampai kepala..Bila dah selesai tu,balutkan kain putih yang basah tadi pada kepala sampai dia kering sendiri...InsyaAllah..

    Wallahu a'lam

    Reply #2 01 November, 2010, 05:33:45 PM
  • Publish

  • ada juga yang mengamalkan ais batu ketika demam panas,katenye doktor pun akan buat sedemikian jika ada pesakit demam panas yang kuat.

    Ixora_skru

    • *
    • Kehidupan Pertama Penentu Kehidupan Kedua
      • View Profile
    Reply #3 01 November, 2010, 06:26:23 PM
  • Publish
  • yang saya belajar dalam pbsm pun perlu sejukkan badan orang yang panas... mandi ker... kipaskan ker... lagi-lagi kalau demam panas... perlu disejukkan... takut suhu badan terlalu tinggi dan boleh merosakkan sistem...terutamanya otak...
    Catatan Warna-Warni Kehidupan | Di Laman Halaqah ku Mencari IlmuNya
      http://www.cwwk.blogspot.com  |  http://ilmuhalaqah.blogspot.com

    cahaya pencinta

    • *
    • Dalam pahit hidup, aku merasa manisnya~
      • View Profile
    Reply #4 01 November, 2010, 10:44:03 PM
  • Publish
  •  :)

    kami panggil sejukkan guna air tu tepid sponging. guna tuala basah untuk bantu turunkan suhu badan.
    6 tuala. 2 bawah lengan, 2 celah kaki, satu atas dahi, satu untuk dap2(tepek2-betul ke bahasa Melayu saya ni?) kat badan.

    Reply #5 02 November, 2010, 09:10:57 AM
  • Publish
  • :)

    kami panggil sejukkan guna air tu tepid sponging. guna tuala basah untuk bantu turunkan suhu badan.
    6 tuala. 2 bawah lengan, 2 celah kaki, satu atas dahi, satu untuk dap2(tepek2-betul ke bahasa Melayu saya ni?) kat badan.

    Saya mengamalkan cara seperti kata CP..cuma tak pernah letak di celah kaki saja. Memang cepat suhu badan turun.

    Reply #6 04 November, 2010, 01:27:03 PM
  • Publish
  • aslmkm, sy nk kongsi pengalaman sendiri.
    saya jelum dgn air ais kepada kedua-dua anak kecil sy. sowang umo 9month (masa tulah) sowang lagi umo 2tahun stengah.
    jelum sampai suhu badan ia turun mcm normal. pastikan ada termometer dirumah. sukat suhu sblum n after jelum. selawat2 sambil jelum. jelum kat kawasan berlipat n sapu kain sejuk tu seluruh badan, bermula kaki.. insyaAllah kalo demam biasa.. n kerap buat (kalo suhu bdn naik je.. jelum) kalo dmam biasa, demamnye akan kebah dgn izin Allah.

    alhmdulillah, teknik ni berkesan. seorang doktor n jururawat ajarkan pd saya. katanya juga.. ni adalah langkah pertama kalau anak demam. tiap parent kene tahu basic ni.. (katanyalah..)
    tapi kan, jgn pula terus2 leatk air sejuk tu kat anak kecil ni.. nanti tersentak tekejut pulak dia.. maklumlah budak tgh demam.. kalo kita pun tak sanggup rsnya nk mandi ais time2 demam kan?

    pandai2lah pujuk dia.. mula2 main2 ais.. jadi mcm ultraman ke.. :senyum:.. nilah yg sy buat kat anak2 saya. (menjadi nampaknye) last2.. dia pasrah kene jelum ais.. :D

    apa yg saya tahu.. demam ni kan pengubat dosa.. kalo kanak2 yg kene demam.. itu maksudnya pengubat dosa ibu bapanya.. sbb segala kesusahan ibu bapa tak tido malam dek menajga anak yg sakit.. dan ia bersabar.. itulah pengha[us dosa..
    tiap2 kali anak sy demam, mesti teringat sy memang berdosa..  mohon keampunan Tuhan, n kesembuhan anak.. wallahua'lam.

    « Last Edit: 04 November, 2010, 01:52:05 PM by ana_muna141 »

    Reply #7 13 November, 2010, 12:01:25 PM
  • Publish
  • Demam sebagai pengubat dosa... banyak dosa saya nih...isyk..isyk...

    Reply #8 03 May, 2011, 03:49:23 PM
  • Publish
  • DEMAM? APA NAK BUAT NI ?

    Pernah tak demam masa kita zaman budak-budak dulu? Mesti pernah dan apa yg mak kita akan buat? Bawa kita pergi jumpa doktor atau mak sendiri jadi doktor di rumah? Ada tak mak kita ambil tuala kecil,kemudian rendamkan dalam air asam jawa, pastu mak kita pun letak atas dahi kita. Ada tak?

    Semestinya ada. Betul tak wahai sahabat-sahabat sekalian? Jadi di sini saya nak kongsi sedikit tentang ilmu FIQH PERUBATAN.

    APA PETUNJUK RASULULLAH S.A.W UNTUK RAWATAN DEMAM?

    1- Daripada Ibn Abbas r.a, Nabi s.a.w bersabda:

    Sesungguhnya demam adalah drpd percikan api neraka,kerana itu sejukkanlah badan yg demam itu dgn air,atau baginda dengan kata lain adalah air zam-zam.
    Bagaimana caranya? Begini, renjislah air kepada tubuh atau berendam di dalam air.

    2- Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda:
    Apabila salah seorang drpd anda demam,hendaklah merenjiskan air sejuk ke atas tubuh badannya sebanyak tiga malam pd waktu sahur-

    3-Daripada hadis Nafi’ bin Jubir,katanya Rasulullah s.a.w bersabda:
    Apabila salah seorang drpd anda demam,sesungguhnya demam itu adalah sebahagian drpd api neraka,hendaklah memadamkannya dgn air sejuk.Hendaklah berendam dlm sungai yg mengalir,mengadap aliran air selepas solat subuh dan sebelum naik matahari dan hendaklah membaca Basmalah. Hendaklah berendam selama tiga kali selama 3 hari. Jika tak sembuh cubalah sebanyak 5x,7x atau 9x. Sesungguhnya ia tidak akan melebihi drpd 9x InsyaAllah..

    4- Daripada Jabir r.a katanya:
    Rasulullah s.a.w pernah menemui Ummu al-Sa’ib kerana melawatnya.Baginda bersabda:
    “Kenapa anda menggigil? Jawabnya: Demam dan tidak ada keberkatan drpd Allah padanya. Sabda baginda s.a.w:
    Jangan mencaci demam,kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam,sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat-karat pada besi.

    Hadis Nabi s.a.w. Sebab itulah Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang maksudnya:
    “Setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati”.

    iLuvIslam.com

    Ada-ada.Tapi seingat saya mak saya rendamkan dalam air daun jambu batu.Rasa sejuk dingin best sangat kepala.Ringan je rasa.Demam pun reda.

    Seawal bayi lagi kita boleh mengurangkan risiko kena demam panas dan jika kena pun tidaklah dalam masa yang lama...
    Cara mandi yang betul dari bayi perlu dititikberatkan..Mandi dari kaki baru lah naik hingga ke kepala..Jika kita lihat selalunya bayi dimandikan dengan membasuh kepalanya dahulu..Oleh itu cuba kita menukar kebiasaan ini..Kita juga mandi bermula dari kaki hingga ke hujung kepala...
    Jika demam,ambil tuala putih dan air tuaman perlu diletakkan dalam mangkuk putih..Buatlah bacaan sikit pada air tuaman tersebut...Buat air doa sendiri...lepas tu tuamkan dari hujung kaki,dan pada setiap sendi biar lama sedikit...then buatlah sampai kepala..Bila dah selesai tu,balutkan kain putih yang basah tadi pada kepala sampai dia kering sendiri...InsyaAllah..

    Wallahu a'lam

    Mandi dari kaki barulah naik hinga ke kepala.

    Betul tu.Mulakan dari membasuh hujung kaki kanan terus sampai ke lutut/peha ke.Kemudian kaki kiri plak.Selepas itu basuh hujung jari tangan kanan sampai ke lengan/bahu.Basuh sebelah kiri pula.Lepas itu mulakan balik dari hujung kaki keseluruhannya naik ke badan hingga ke kepala.

    Itu untuk permulaan mandi.Selepas siap itu semua, suka hatilah nak mandi camna pun.
    Life at its best ia a series of challenges. A big enough strenghts and abilities you never knew you had. Take on challenges and you will bring yourself to life.
    http://www.kaedahjibril.com/index.php?ref=1family

    Reply #9 03 May, 2011, 03:55:27 PM
  • Publish
  • Rasulullah saw pun demam.

    Tapi amalan2 petua ni bagus untuk elak 'kerap' demam.

    jarang2 demam.

    Tak dak dalam diri manusia ni = tak pernah sakit demam

    Reply #10 03 May, 2011, 05:13:38 PM
  • Publish
  •  :)
    lagi satu cara, makan madu asli atau madu sawda atau minyak/kapsul habbatussawda...insyaAllah sembuh atau tak jadi demam... habbatussawda juga amat baik utk demam tonsil...tanpa perlu makan antibiotik...Wallahu'alam...Kesembuhan datang Allah yg Maha Pengasih

    Reply #11 14 April, 2012, 02:03:12 PM
  • Publish

  • Mandi dari kaki barulah naik hinga ke kepala.

    Betul tu.Mulakan dari membasuh hujung kaki kanan terus sampai ke lutut/peha ke.Kemudian kaki kiri plak.Selepas itu basuh hujung jari tangan kanan sampai ke lengan/bahu.Basuh sebelah kiri pula.Lepas itu mulakan balik dari hujung kaki keseluruhannya naik ke badan hingga ke kepala.

    Itu untuk permulaan mandi.Selepas siap itu semua, suka hatilah nak mandi camna pun.

    Memang digalakkan mandi dimulakan dari kaki hingga ke kepala. Doktor pun memang sarankan mandi cara begini. Tidak kira masih bayi atau kita yang sudah dewasa.

    Yuzie

    • *
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #12 14 April, 2012, 10:34:07 PM
  • Publish
  • Rasulullah saw pun demam.

    Tapi amalan2 petua ni bagus untuk elak 'kerap' demam.

    jarang2 demam.

    Tak dak dalam diri manusia ni = tak pernah sakit demam

    Sayalah yang jarang-jarang deman, Alhamdulillah
    Dalam 4 tahun sekali lebih kurang macam tulah ...tapi bila dah sekali kena memang mengigil habisan....
    Alhamdulillah3...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Nurul Nawar

    • *
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #13 30 June, 2012, 09:52:52 PM
  • Publish
  • Wah,4 tahun sekali? saya sekurang-kurangnya 2-3 kali setahun demam.Kalau tak demam,adalah sakit2 lainkan,sakit perut ke,dan lain-lain. :senyum: Cuma trend demam dah agak berubah sekarang,tak teruk macam dulu dah,dulu kalau demam suhu badan memang panas betulla.Sekarang ni macam kerap,tapi suhu tak naik mana,cuma badan masih panas,dan tanda-tanda demam tu ada.Saya kalau demam je jadi sensitif,macam sekarangla.:senyum: Patutnya bersabar kan..Bersyukurlah dengan nikmat kesihatan..

    Bukankah penyakit itu penghapus dosa..

    Rasulullah SAW: Daripada Abu Said al-Khudri RA dan Abu Hurairah RA: “Tidak menimpa seorang Mukmin satu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, kesakitan dan kesedihan, malah dukacita, melainkan dihapuskan sebahagian dosanya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    Terima kasih atas peringatan ini.

     :jaz:

    Reply #14 30 November, 2012, 12:20:16 PM
  • Publish
  • -salam-

    saya suka ayat nie...bila saya sakit hatta sakit sket atau pon agak berat...saya akan ingat ayat nie...jadi walaupon sakit...tapi rasa  :syukur:


    4- Daripada Jabir r.a katanya:
    Rasulullah s.a.w pernah menemui Ummu al-Sa’ib kerana melawatnya.Baginda bersabda:
    “Kenapa anda menggigil? Jawabnya: Demam dan tidak ada keberkatan drpd Allah padanya. Sabda baginda s.a.w:
    Jangan mencaci demam,kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam,sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat-karat pada besi.
    Bukankah penyakit itu penghapus dosa..

    Rasulullah SAW: Daripada Abu Said al-Khudri RA dan Abu Hurairah RA: “Tidak menimpa seorang Mukmin satu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, kesakitan dan kesedihan, malah dukacita, melainkan dihapuskan sebahagian dosanya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    mood:selesema
    *tok saya selalu pesan,budak2 bagi mandi ngan air suam....jangan bagi air sejuk sangat....depa tu kecik lagi...mudah demam
    “Cinta yang Allah redha adalah cinta yang di semai semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah, dalam rangka melakukan ketaatan padaNya, iaitu cintanya seorang LELAKI kepada ISTERInya! Cinta ini adalah cinta yang bermanfaat. Dengan cinta ini, mata dan hatinya akan terpelihara."

    Nurul Nawar

    • *
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #15 22 January, 2013, 12:42:17 PM
  • Publish
  •  :)

    Antara tanda-tanda nak jatuh sakit (demam):

    -hidung gatal2,berair
    -sakit tekak
    -mata mula berair dan mengantuk
    -badan terasa panasje

    Apa nak buat:

    -minum madu campur lemon/limau nipis
    -makan habbatus sauda' (anti-inflammatory)
    -banyakkan minum air masak-supaya suhu badan terkawal dan tak dehydrated
    -makan kismis,kurma
    -makan seperti biasa..atau yang light sikit macam bubur..hu2 supaya nutrisi terjaga..
    -jangan lupa BERDOA-THE KEY..

    Kadang2 demam yang nak datang tak jadi datang..-D

    Jika demam datang..

    -jika demam datang,tepid sponging,atau sapukan badan dengan kain lembap..
    -jika tak tahan panas atau suhu badan terlalu tinggi,atau sakit kepala sangat,makanlah panadol actifast tu..hu2..untuk kurangkan sakit dan demam..atau guna patch coolfever..coolfever ni pun membantu..
    -jika batuk-minumlah madu atau ubat batuk HURIX(yang ada campuran madu),memang berkesan untuk melegakan batuk dan kahak
    -tak tahan sakit tekak :strepsil
    -jangan lupa rehat dan dapatkan tidur yang cukup
    -ironinya,saya jika demam saya aktifkan diri..buat sesuatu..biarkan berpeluh..taklah terasa seperti sakitkan..hu2

    Demam adalah tindakbalas badan,yang mana hipothalamus di otak reset suhu badan ke suhu lebih tinggi..dan antara tujuannya untuk membunuh sesetengah bakteria/virus supaya tak dapat membiak di suhu tinggi..

    ~Our normal body temperature is controlled by a part of the brain,called hypothalamus.Normal temperature is set at around 37°C.When our body is invaded by pathogens like bacteria or viruses,our body macrophages will try to fight these pathogens,and secrete chemicals called pyrogens.These pyrogens will act on the hypothalamus to raise the body temperature.So,there is a new temperature setting,and our body work harder to meet this new temperature.There will be increased cell division and our immune system works faster to kill the pathogens.And this high temperature also many bacteria and viruses.

    Kenapa Mesti madu dan habbatus sauda'?

    “Dari perut lebah itu keluar cairan dengan berbagai warna, di dalamnya terdapat kesembuhan bagi manusia.” (QS. An-Nahl: 69)

    Sabda Rasulullah:
    "Tetaplah Kamu dengan al-Habbatus Sauda' ini, kerana padanya terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali as-saam (mati)" - Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.


    Ada apa dengan sakit?

    Sakit adalah satu ujian Allah kepada hamba-hambaNYA..
    Bila sakit,kita tahu menghargai nikmat sihat..
    Kita akan niat nak jaga kesihatan dengan baik..
    Sakit sebagai kafarah dosa..mudah-mudahan bersabar,berdoa,mendekatkan diri padaNYA..
    Kuasa penyembuhan itu hanya pada Allah,kita hanya berusaha..

    Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang muslim menderita sakit kerana suatu penyakit melainkan Allah menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan penyakit itu, sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya". (HR Bukhari, Muslim)

    Dari Ummu Al-Ala', dia berkata : "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam menjengukku pada masa aku sedang sakit, lalu baginda berkata. 'Gembirakanlah wahai Ummu Al-Ala'. Sesungguhnya sakitnya orang muslim itu membuatkan Allah mengampunkan dosa-dosanya, sebagaimana api yang menghilangkan kotoran pada emas dan perak". (HR Abu Daud)

    Allahua'lam..

    divider3
    halaqahforum4