Penipuan Fakta Keburukan Kopi

Author Topic: Penipuan Fakta Keburukan Kopi  (Read 16669 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

hariz amir

  • *
  • Posts: 40
    • View Profile
31 October, 2010, 11:05:12 PM
  • Publish Di FB
  • keburukan kopi hanya tipu belaka !!!!!!!!!!!!!!
    1 ) dikatakan kopi itu tidak baik , sedangkan itu minuman nabi
    2 ) Kopi dikatakan mempunyai kafein sedang kan setiap minuman dari tumbuhan mempunyai kafein , kalau kafein tidak baik mengapa kita minum air teh ?
    3 ) dikatakan kafein menyebabkan otak lembab , namun kafein terdapat dalam kopi yang merangsang stimulasi otak
    4 ) Dikatakan kopi boleh meyebabkan mandul , sedangkan kopi lah yang mengaktifkan rangsangan seksual
    5 ) dikatakan kafein tidak baik untuk kesihatan, sedangkan dengan meminum kopi kita dapat mengelak diabetis
    6 ) minuman kopi adalah para ilmuwan islam seperti IBNU SINA yang telah mencipta kopi herba dan minuman nabi  , yang semestinya berkhasiat dan sesungguhnya nabi tidak pernah berbohong
    7 ) kopi juga adalah minuman kegemaran yahudi dan orang barat ...pelik?? mereka yang buat fatwa , mereka juga lah minum ..sebab apa mereka tak nak manusia jadi pandai
    mereka nak manusia jadi BODOH supaya kita yang ikut ni pn percaya ckp mereka
    8 ) bukan untuk membandingkan...cuba kalian lihat profeser di luar negara dan cuba lihat kebanyakan usahawan cina yang maju..dan cuba pergi ke majlis esklusif , yang dihadiri orang ternama terutama dari barat minuman apa yang mereka minum ? sudah tentu kopi...........
    9 ) Cuba kalian siapa pemilik starbucks ? YAHUDI.....

    HusAiNi93

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #1 31 October, 2010, 11:28:02 PM
  • Publish Di FB
  • Percayalah..bahawasanya Yahudi tidak akan pernah berdiam diri selagi seluruh Umat Islam berpaling dari jalan yang benar.
    dan Rasulullah SAW telah bersabda sebelum pergi menyambut seruan Ilahi," Sesungguhnya aku tinggalkan kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. itulah Al-Quran dan Sunnahku"
     > bukan berpegang kepada Yahudi dan Kafir .

    AZ^Zahra

    • *
    • Posts: 276
      • View Profile
    Jawab #2 01 November, 2010, 06:27:32 AM
  • Publish Di FB

  • “Kitab an-niyat كتاب النيات (book of intentions)”
    by Al Habib Muhammad bin A’lawi al-A’idarus (Sa’d)

    Intention of drinking coffee:

    1.       To follow the path of some of the pious predecessors (who drank tea and coffee)

    2.       To stimulate one’s body for the sake of worship

    3.       To bring joy to the host (when visiting someone who offers a cup of tea or coffee)

    4.       To comply with the Sunnah and etiquette (of drinking)

    May Allah reward the author. Allahumma Ameen.

    http://asmakarif.wordpress.com/2008/11/09/intention-on-drinking-coffee/

    AZ^Zahra

    • *
    • Posts: 276
      • View Profile
    Jawab #3 01 November, 2010, 06:55:28 AM
  • Publish Di FB
  • Coffee — The Wine of Islam

        Most modern coffee-drinkers are probably unaware of coffee's heritage in the Sufi orders of Southern Arabia. Members of the Shadhiliyya order are said to have spread coffee-drinking throughout the Islamic world sometime between the 13th and 15th centuries CE. A Shadhiliyya shaikh was introduced to coffee-drinking in Ethiopia, where the native highland bush, its fruit and the beverage made from it were known as bun. It is possible, though uncertain, that this Sufi was Abu'l Hasan 'Ali ibn Umar, who resided for a time at the court of Sadaddin II, a sultan of Southern Ethiopia. 'Ali ibn Umar subsequently returned to the Yemen with the knowledge that the berries were not only edible, but promoted wakefulness.
       
        The beverage became known as qahwa — a term formerly applied to wine — and ultimately, to Europeans, as "The Wine of Islam." It became popular among the Sufis to boil up the grounds and drink the brew to help them stay awake during their night dhikr. (Roasting the beans was a later improvement developed by the Persians.)

        Coffee's use spread to Mecca, where, according to an early Arab historian,
    it was drunk in the Sacred Mosque itself, so that there was scarcely a dhikr or mawlid where coffee was not present. Jaziri. By way of pilgrims, traders, students and travelers, coffee spread throughout the Islamic world. Al-Azhar became an early center of coffee-drinking, and a certain amount of ceremony began to surround it. One 16th century writer describes dervish meetings in Cairo: They drank coffee every Monday and Friday eve, putting it in a large vessel made of red clay. Their leader ladled it out with a small dipper and gave it to them to drink, passing it to the right, while they recited one of their  formulas, mostly "La illaha il'Allah..."Ibn 'Abd al-Ghaffar

        By the early 16th century CE, coffee-drinking moved to the secular sphere, and a new institution evolved which transformed social life throughout the Islamic world. Coffee-houses supplied more than beans — they had the needed equipment, the expertise to prepare the brew, and a convivial milieu in which to enjoy it. Ahmet Pasha, the governor of Egypt during the late 16th century CE, actually built coffeehouses as a public works project, thereby garnering great political popularity. In the mid-seventeenth century, two Syrian businessmen, Hakm and Shams, introduced coffee to Istanbul, established the city's first coffeehouses, made a fortune in the process, and established a new and profitable arena of economic activity.

    Gambar dan selanjutnya, disini:
    http://www.superluminal.com/cookbook/essay_coffee.html

    intifada08

    • *
    • Posts: 43
      • View Profile
    Jawab #4 01 November, 2010, 08:10:09 AM
  • Publish Di FB
  • betul tu..takkan la Allah jadikan kopi tu untuk keburukan pulak..kalo la kopi tu boleh bagi mudarat saya rasa maybe dah diceritakan dalam Al-Quran atau hadis2 nabi... my dad dah minum kopi dah bepuluh tahun takde masalah ape2 pun..Alhamdulillah sihat je.. walau apa pun makan dan minumlah sekadar perlu je..
    CETAK T-SHIRT, CENDRAHATI DAN KURSUS PRINT T-SHIRT : http://www.t-shirtprinting2u.com 
    http://myfabricshop.blogspot.com (pashmina shawl)

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #5 01 November, 2010, 08:15:42 AM
  • Publish Di FB
  • Kopi memang tak boleh mendatangkan mudharat. Sohih. Tiada keraguan padanya. Melainkan dengan izin Allah..
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    2ming

    • *
    • Posts: 160
    • Mencari keredhaan Allah S.W.T
      • View Profile
    Jawab #6 01 November, 2010, 08:49:34 AM
  • Publish Di FB
  • Kopi tidak hanya amalan sebagai teman untuk mengusir mengantuk dan membuat kita tetap 'bertenaga', namun juga punya manafaat lain yang membuatkan anda dan pasangan senyum lebar.

    Selain mampu menghilangkan pening, kopi juga memiliki manafaat lain untuk pasangan, iaitu membuat sperma berenang lebih cepat dan merangsang kesuburan lelaki.

    Seorang lelaki yang rutin minum secawan kopi setiap pagi memiliki sperma yang mampu berenang lebih lincah dibanding lelkai yang tidak pernah minum kopi di pagi hari. Ini sudah bagus, bagaimana pasangan Anda?

    Mereka yang mengamalkan kopi secara rutin setiap harinya memiliki kualitas sperma yang jauh lebih sihat dibanding yang tidak mengonsumsi kopi. Kandungan kafein dalam kopi membantu sperma mampu berenang lebih cepat selain membantu mempertingkatkan sperma air mani.

    Nah, minum kopi ternyata ada manfaatnya. Minuman kopi yang menjadi sebutan dan pilihan ramai kerana terbukti khasiatnya ialah Kopi Herba Untuk Lelaki Dan Wanita ini.

    Digabungkan bersama 23 jenis herba terpilih yang bersesuaian dengan permasalahan wanita dan lelaki masa kini.Pengamalan herba melalui minuman kopi telah menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan. Kopi Herba Untuk Wanita - Kembali Dara cafe ini begitu sesuai untuk masalah dalaman wanita. Dan untuk lelaki turut disarankan agar turut serta dalam usaha prihatin pada kesihatan tubuh badan agar keintiman bertambah harmoni amalkan Kopi Herba Untuk Lelaki -Teruna Cafe pilihan yang tepat. Kopi ini adalah kopi herba terpilih yang sesuai dijadikan minuman harian.

    Dengan hanya 2 kali sehari anda mengambil kopi ini, anda akan merasa nikmat dan khasiat yang terkandung didalamnya. Cuba Dulu. Anda akan tahu rahsianya.


        Dapat mengecutkan pintu rahim
        Melancarkan perjalanan darah dan menambah kekuatan tenaga batin
        Menghilangkan keputihan dan bau
        Memecah dan menyeimbang lemak dalam badan
        Menegang dan mengejapkan payu dara
        Merawat dan menyembuhkan luka bahagian faraj

    Hanya Lelaki Tahu Rahsia Wanita...


        Menambah tenaga dan tonik seks
        Melancarkan perjalanan darah dan membuang angin
        Memulihkan urat saraf
        Memecah dan menyeimbang lemak dalam badan
        Membuang toksin dan mencuci buang pinggang
        Membuka selera dan menambah kelazatan jimak

    Hanya Isteri Tahu Kehebatan Suami...

    Nur^ Iman

    • *
    • Posts: 690
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Jawab #7 01 November, 2010, 11:25:40 AM
  • Publish Di FB
  • Kopi tidak hanya amalan sebagai teman untuk mengusir mengantuk dan membuat kita tetap 'bertenaga', namun juga punya manafaat lain yang membuatkan anda dan pasangan senyum lebar.

    Selain mampu menghilangkan pening, kopi juga memiliki manafaat lain untuk pasangan, iaitu membuat sperma berenang lebih cepat dan merangsang kesuburan lelaki.

    Seorang lelaki yang rutin minum secawan kopi setiap pagi memiliki sperma yang mampu berenang lebih lincah dibanding lelkai yang tidak pernah minum kopi di pagi hari. Ini sudah bagus, bagaimana pasangan Anda?

    Mereka yang mengamalkan kopi secara rutin setiap harinya memiliki kualitas sperma yang jauh lebih sihat dibanding yang tidak mengonsumsi kopi. Kandungan kafein dalam kopi membantu sperma mampu berenang lebih cepat selain membantu mempertingkatkan sperma air mani.

    Nah, minum kopi ternyata ada manfaatnya. Minuman kopi yang menjadi sebutan dan pilihan ramai kerana terbukti khasiatnya ialah Kopi Herba Untuk Lelaki Dan Wanita ini.

    Digabungkan bersama 23 jenis herba terpilih yang bersesuaian dengan permasalahan wanita dan lelaki masa kini.Pengamalan herba melalui minuman kopi telah menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan. Kopi Herba Untuk Wanita - Kembali Dara cafe ini begitu sesuai untuk masalah dalaman wanita. Dan untuk lelaki turut disarankan agar turut serta dalam usaha prihatin pada kesihatan tubuh badan agar keintiman bertambah harmoni amalkan Kopi Herba Untuk Lelaki -Teruna Cafe pilihan yang tepat. Kopi ini adalah kopi herba terpilih yang sesuai dijadikan minuman harian.

    Dengan hanya 2 kali sehari anda mengambil kopi ini, anda akan merasa nikmat dan khasiat yang terkandung didalamnya. Cuba Dulu. Anda akan tahu rahsianya.


        Dapat mengecutkan pintu rahim
        Melancarkan perjalanan darah dan menambah kekuatan tenaga batin
        Menghilangkan keputihan dan bau
        Memecah dan menyeimbang lemak dalam badan
        Menegang dan mengejapkan payu dara
        Merawat dan menyembuhkan luka bahagian faraj

    Hanya Lelaki Tahu Rahsia Wanita...


        Menambah tenaga dan tonik seks
        Melancarkan perjalanan darah dan membuang angin
        Memulihkan urat saraf
        Memecah dan menyeimbang lemak dalam badan
        Membuang toksin dan mencuci buang pinggang
        Membuka selera dan menambah kelazatan jimak

    Hanya Isteri Tahu Kehebatan Suami...

    okaja*
    I am proud to be a MUSLIM

    intifada08

    • *
    • Posts: 43
      • View Profile
    Jawab #8 01 November, 2010, 12:14:44 PM
  • Publish Di FB
  • so, minumlah Kopi Radix...mai secewennn

    teringat masa dulu2 pengalaman menyaksikan jiran buat kopi kampung dari petik buah kopi, masak, tumbuk dan jadi serbuk kopi...perrhh kalah Nescafe

    naim_mahmood

    • *
    • Posts: 367
      • View Profile
    Jawab #9 01 November, 2010, 01:30:04 PM
  • Publish Di FB
  • Kopi memang tak boleh mendatangkan mudharat. Sohih. Tiada keraguan padanya. Melainkan dengan izin Allah..

    hurm...... kenyataaan mu itu .... :-/

    saya alergic pada kopi dan teh (tahap alergic mengikut keadaan)

    fatimahazzara

    • *
    • Posts: 87
      • View Profile
    Jawab #10 01 November, 2010, 01:47:29 PM
  • Publish Di FB
  •  :) memang benar kopi adalah minuman yang berkhasiat malah baik untuk otak..di syorkan
    untuk adik-adik yang masih kecil untuk merangsangkan otak mereka dalam pembelajaran di sekolah..
    kopi asli lagi tulen lebih bermanfaat dari nescafe....

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #11 01 November, 2010, 04:05:59 PM
  • Publish Di FB
  • Ini kisah benar..

    Saya dulu memang tak boleh minum kopi. Minum sikitja, terus 'tangkap' kat kepala. Migrain, jam2 tu jugak.

    Satu hari, saya dan sejadah_usang berziarah ke rumah guru kami.. Alahai, ust ni hidangkan kopi lah pulak.. Takpelah, minum ja, segan sangat nak cakap takleh minum kopi..

    Memang dah pening2 tapi wat gagah, demi ilmu.. Masa balik, kat tempat tunggu bas, dah tak larat nak jalan.. Syukur ada sahabat yang sedia membantu..

    Beberapa hari kemudian, baru sembang ngan ust tentang kopi yang dihidangkan. Dan ust syor agar saya istiqamah minum kopi tersebut.. Dan hasilnya.. Alhamdulillah, kopi kapal api pun dah boleh minum sekarang ni. Macam tak percaya, tapi itulah hakikatnya..

    Kopi yang ust saya hidang dan syorkan pada masa itu ialah KOPI RADIX.. :senyum:.. Bukan iklan ya.. :-)

    khalila

    • *
    • Posts: 1032
      • View Profile
    Jawab #12 01 November, 2010, 04:57:12 PM
  • Publish Di FB
  • Saya dari kecil takut minum kopi..
    Sebab takut jadi macam kopi..
    ish ish ish..macamlah cerah sangat ye... oklahtu*
    Tapi memang saya pun pening naik pitam kalau minum kopi lagi-lagi nescafe..
    idokle teman nak jamahnye lagi...

    cahaya^bulan

    • *
    • Posts: 143
      • View Profile
    Jawab #13 01 November, 2010, 05:26:23 PM
  • Publish Di FB
  • macam macam...
    kopi hang tuah, kopi radix, kopi kapal api.. kopi janda pun ada.... adeh...

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Jawab #14 01 November, 2010, 05:30:30 PM
  • Publish Di FB
  • selagi ianya baik untuk kita teruskan dan jika ada keburukan pada kita tinggalkan....kopi ada baiknya pada manusia.Pernah tengok tv seorang pakcik yang berumur sangat tua tak silap saya berumur 90an masih lagi boleh berucap depan orang ramai.bila ditanya apa amalan pakcik?minum kopi je^_^

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1154
      • View Profile
    Jawab #15 01 November, 2010, 06:04:12 PM
  • Publish Di FB
  • erk...leh tau tak...kalau2 ada hadith yang kata kopi minuman nabi....

    khalila

    • *
    • Posts: 1032
      • View Profile
    Jawab #16 01 November, 2010, 06:10:51 PM
  • Publish Di FB
  • macam macam...
    kopi hang tuah, kopi radix, kopi kapal api.. kopi janda pun ada.... adeh...

    Kopi duda tak ada ke??

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1379
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Jawab #17 05 June, 2012, 05:43:25 PM
  • Publish Di FB
  • iyaka.. saya memang tak tahuni,kenapa lain dari apa yang saya tahu..argghh..pening2 rasa tak tahu apa-apa..sedihnya..
    Tapi ada banyak lagi minuman lain yang bagus..kenapa kopi menjadi pilihan..kenapa fakta bercanggah..
    « Last Edit: 05 June, 2012, 05:45:04 PM by Nurul Nawar »

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Jawab #18 05 June, 2012, 05:49:00 PM
  • Publish Di FB
  • iyaka.. saya memang tak tahuni,kenapa lain dari apa yang saya tahu..argghh..pening2 rasa tak tahu apa-apa..sedihnya..
    Tapi ada banyak lagi minuman lain yang bagus..kenapa kopi menjadi pilihan..kenapa fakta bercanggah..

    jangan sedih nurul nawar kerana pengetahuan kita adakalanya terhad dan kita akan dapat banyak info baru tentang sesuatu apabila kita berusaha mencarinya. honestly, akak memang suka kopi dan  :syukur: setakat ini doktor tak pernah larang akak minum kopi walaupun akak ada asthma...=)

    elsanxs

    • *
    • Posts: 900
      • View Profile
    Jawab #19 05 June, 2012, 05:49:47 PM
  • Publish Di FB
  • Apa benda pun, jika berlebihan consume boleh memudaratkan.

    Sama juga dengan gula. Gula memberikan tenaga. Tapi jika berlebihan, boleh membawa penyakit seperti kencing manis.

    Begitu jualah seperti kafein. Bila berlebihan, itu yang memburukkan keadaan.
    halaqahforum4

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    82 Replies
    33459 Views
    Last post 23 April, 2011, 12:53:25 PM
    by annur nafisah
    18 Replies
    6722 Views
    Last post 07 December, 2009, 01:30:30 AM
    by hafiz_addnan
    2 Replies
    3169 Views
    Last post 08 June, 2011, 04:04:59 PM
    by zunita