KATA-KATA kegemaran LAMBANG PERIBADI?

*

Author Topic: KATA-KATA kegemaran LAMBANG PERIBADI?  (Read 10040 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

NurWahidaFauzi

  • *
  • Posts: 1195
  • "Dihujung Kelopak CintaNYA"
    • View Profile
24 May, 2007, 06:58:21 PM
  • Publish
  •  :)

    Mari kita perhatikan kata-kata yang terkeluar ketika kita bercakap...
    Nak tahu apa rahsianya...?

    "Saya Memang.."
    Mereka ini menginginkan sesuatu yang boleh memberikan rasa selamatpada diri mereka. Selain itu, mereka juda sangat mengambil berat tentang diri org2 yang disayangi

    "Saya Rasa.."
    Mereka merupakan seorang yangs ensitif dan agak emosi.Pantang tersentuh,angin satu badan nampaknya.Sebab itu kena banyak gunakkan diplomatik sekiranya berurusan dengan mereka ini. Sekiranya mereka ini terluka, luka itu akan sentiasa diingati sepanjang hidup. DAlam erti kata lain mereka ini agak pendendam orgnya.

    "Saya Fikir.."
    Kamu dikatakan bijak dalam membuat keputusan dan sentiasa berfikir jauh. Kamu juga seorang gemar berfikir tentang perkara apa saja dan gemar bertukar pendapat tentang apa saja untuk meluaskan pandangan.Bahkan mereka ini terbuka untuk menerima idea dan pendapat baru daripada orang lain.

    "Saya Percaya.."
    kamu merupakn seorang bersemagat dalamhiduo dan ia juga melambangkan keyakinan diri.Kamu mudah percaya pada orang lain dan itu juga kelemahan diri kamu.Sebabnya, nanti mudah tertipu.Namun yang penting, kamu percaya kepada diri sendiri dan kebolehan yan dimiliki.

    "Pada Pendapat Saya.."
    Jelas sekali kamu ini yakin dengan apa yang kamu lakukan.Tapi kadangkala keyakinan itu tidak betul.Jadi kamu harus belajar unutk menimbangkan pendapat orang lain.

    "Saya Tahu.."
    kamu mempunyai pendapat  yang kukuh tentang apa juga perkara. Mungkin kerana kamu ini merupakan seorang yang genar membaca dan luas pandangan.Kadangkala itu. kamu seorg ibarat "kamus bergerak". Tanya saja . mesti tahu punya.Satu kelemahan kamu, kadang kala kamu seolah2 berladak, macam Profesor serba tahu pula.

    "Saya Akan.."
    Mereka ini dikatakan sukar berkata "tidak" dalam apa jua perkara sekalipun apatah lagi perkara itu memeng menjadi target utama kamu selama ini.Kamu yakin kamu berjaya mendapat apa sahaja yang kamu inginkan selama ini.Tapi ingat, usaha itu pun perlu ada, yakin saja tidak memadai
    ~..Ukhwah yang dibina antara kita, Biarlah seperti seutas tasbih, Ada awal,  Tiada penghujungnya, Dicipta untuk mengingatiNYA, Dibahagi untuk cintaNYA, Diratib demi redhaNYA..~

    srikandi85

    • *
    • Posts: 53
      • View Profile
    Reply #1 06 April, 2008, 02:14:09 PM
  • Publish
  • :)

    Mari kita perhatikan kata-kata yang terkeluar ketika kita bercakap...
    Nak tahu apa rahsianya...?

    "Saya Memang.."
    Mereka ini menginginkan sesuatu yang boleh memberikan rasa selamatpada diri mereka. Selain itu, mereka juda sangat mengambil berat tentang diri org2 yang disayangi

    "Saya Rasa.."
    Mereka merupakan seorang yangs sensitif dan agak emosi.Pantang tersentuh,angin satu badan nampaknya.Sebab itu kena banyak gunakkan diplomatik sekiranya berurusan dengan mereka ini. Sekiranya mereka ini terluka, luka itu akan sentiasa diingati sepanjang hidup. DAlam erti kata lain mereka ini agak pendendam orgnya.

    "Saya Fikir.."
    Kamu dikatakan bijak dalam membuat keputusan dan sentiasa berfikir jauh. Kamu juga seorang gemar berfikir tentang perkara apa saja dan gemar bertukar pendapat tentang apa saja untuk meluaskan pandangan.Bahkan mereka ini terbuka untuk menerima idea dan pendapat baru daripada orang lain.

    "Saya Percaya.."
    kamu merupakn seorang bersemagat dalamhiduo dan ia juga melambangkan keyakinan diri.Kamu mudah percaya pada orang lain dan itu juga kelemahan diri kamu.Sebabnya, nanti mudah tertipu.Namun yang penting, kamu percaya kepada diri sendiri dan kebolehan yan dimiliki.

    "Pada Pendapat Saya.."
    Jelas sekali kamu ini yakin dengan apa yang kamu lakukan.Tapi kadangkala keyakinan itu tidak betul.Jadi kamu harus belajar unutk menimbangkan pendapat orang lain.

    "Saya Tahu.."
    kamu mempunyai pendapat  yang kukuh tentang apa juga perkara. Mungkin kerana kamu ini merupakan seorang yang genar membaca dan luas pandangan.Kadangkala itu. kamu seorg ibarat "kamus bergerak". Tanya saja . mesti tahu punya.Satu kelemahan kamu, kadang kala kamu seolah2 berladak, macam Profesor serba tahu pula.

    "Saya Akan.."
    Mereka ini dikatakan sukar berkata "tidak" dalam apa jua perkara sekalipun apatah lagi perkara itu memeng menjadi target utama kamu selama ini.Kamu yakin kamu berjaya mendapat apa sahaja yang kamu inginkan selama ini.Tapi ingat, usaha itu pun perlu ada, yakin saja tidak memadai

    penambahan..
    "saya mesti"..
    orang ni mudah berjanji dan kadang-kadang mudah lupa apa yang diperkatakannya. mudah bersetuju walaupun luar dari kemampuannya

    jika kita tidak sabar dengan apa yang disukai maka bagaimana kita dapat bersabar dengan apa yang dibenci??

    Walid

    • *
    • Posts: 495
      • View Profile
    Reply #2 06 April, 2008, 02:30:55 PM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    Mahyuddin

    • *
    • Posts: 84
      • View Profile
    Reply #3 24 June, 2008, 07:56:27 AM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    masyaALLAH...btul...btul...btul.sgla yg kita rancang atau janji...mahupun azam...kita katakan "InsyaALLAH" krna sgla prancangan adlah pd ktntuan ALLAH...
    "Hidup dan matiku, hanya kerana redha ALLAH taala"

    wan mohd

    • *
    • Posts: 39
      • View Profile
    Reply #4 02 September, 2008, 03:09:23 PM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam
    di sokong 100%

    adil

    • *
    • Posts: 37
      • View Profile
    Reply #5 03 September, 2008, 02:41:35 PM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    masyaALLAH...btul...btul...btul.sgla yg kita rancang atau janji...mahupun azam...kita katakan "InsyaALLAH" krna sgla prancangan adlah pd ktntuan ALLAH...

    Saya pun setuju..

    semua azam insyaAllah.

    ~
    Lailahaillallah, Muhammadarrasulullah.

    nur ainasyatul

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #6 07 April, 2009, 01:47:44 PM
  • Publish
  • Kekayaan adalah bukan suatu dosa..kecantikan adalah bukan suatu kesalahan..Jadi, janganlah anda lupa kepada Allah swt jika anda memiliki kedua-duanya..

    fear Allah

    • *
    • Posts: 186
    • Beramal kerana Allah
      • View Profile
    Reply #7 07 April, 2009, 02:08:24 PM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    insyaAllah, lepas ni kena mulakan ayat dengan: "insyaAllah sy fikir.."

    budakkampung

    • *
    • Posts: 101
      • View Profile
    Reply #8 07 April, 2009, 03:22:18 PM
  • Publish
  • hrmm.. perkongsian yang bagus. perkataan memang banyak mempengaruhi perlakuan. InsyaAllah elok diamalkan kata2 yang baik untuk mendorong diri sendiri.
    ItsMichaelJackson.INFO

    aldawiyah

    • *
    • Posts: 92
    • smile
      • View Profile
    Reply #9 11 May, 2009, 10:45:55 AM
  • Publish

  •  :)


    insyaALLAH sy amalkan...... ^_^


     :aamiin:

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Reply #10 11 May, 2009, 11:29:30 AM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    camne ek kalau janji dengan orang bukan islam..?
    patut ke kita berjanji tapi iktikad kan je dalam ati dengan izin ALLAH..?
    kadang2 zaman skarang insyaALLAH pun orang x caya lagi..
    dah melekat tabiat..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    ana_iman

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Reply #11 11 May, 2009, 11:33:38 AM
  • Publish
  • Quote from: Walid on 06 April, 2008, 02:30:55 PM
    Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam


    insyaAllah, sy setuju dan sokong  =)
    "cukuplah Allah menjadi Penolong kami, dan Dialah sebaik2 Pelindung." (ali-Imran:173)

    nni

    • *
    • Posts: 346
    • ingin kan kedamaian jiwa..
      • View Profile
    Reply #12 11 May, 2009, 11:50:31 AM
  • Publish

  •  :)


    insyaALLAH sy amalkan...... ^_^


     :aamiin:

     :ins:

    insyaALLAH menunjukkan kita berserah pdNya.. Dia tahu ape yg terbaik yg bakal terjadi kemudian.. ^_^
    Help me transforming into a good muslimah, please...

    http://hidupinas.blogspot.com/

    123456

    • *
    • Posts: 76
      • View Profile
    Reply #13 09 June, 2009, 03:41:32 PM
  • Publish
  • Quote from: Walid on 06 April, 2008, 02:30:55 PM
    Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam


    insyaAllah, sy setuju dan sokong  =)

    wArDaH iSlAm

    • *
    • Posts: 372
    • hidup penuh dengan perjuangan..
      • View Profile
    Reply #14 09 June, 2009, 07:54:58 PM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    insyaAllah, lepas ni kena mulakan ayat dengan: "insyaAllah sy fikir.."

    ana sokong..sukenyer...
    berkawanlah selagi ada hati..bergembiralah selagi ada teman disisi..berbahagialah selagi ada ibu bapa yang sentiasa menemani..ingat ALLAH sokmo...

    naaz93

    • *
    • Posts: 209
    • ..::ISLAM ITU INDAH::..
      • View Profile
    Reply #15 09 June, 2009, 09:56:44 PM
  • Publish
  • Penambahan...

    Mula kan perkataan INSYALLAH...supaya ada hubungan hati dengan Allah. Sebab semua berlaku dengan izin Allah jua.

    Insyallah saya akan....
    Insyallah saya tahu....
    Insyallah saya berpendapat....
    Insyallah saya fikir....
    Insyallah saya rasa....
    Insyallah saya memang....
    Insyallah saya percaya....

    sambil kita bercakap sambil keyakinan kita terbina

    wasalam...wallahuaklam

    ana setuju 100%..
    tp,ada pulak kwn ana ni yg cakap..
    "tu duk ckp insya-ALLAH2,mesti xbuat punya"
    xpaham la..
    ..::Langkah Hari Ini Menentukan Destinasi Hari Esok::..

    sridian

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #16 02 August, 2009, 12:59:13 PM
  • Publish
  • Insya Allah..sy akn cuba perbaiki diri dan bicara..

    zikri

    • *
    • Posts: 35
      • View Profile
    Reply #17 02 August, 2009, 03:57:40 PM
  • Publish
  • kata-kata melambangkan peribadi dan akhlak...tapi kenapa kdg2 ada glgn yang terpelajar pun bleh mengeluarkan perkataan yang tak sepatutnya dilkalyk

    beruang

    • *
    • Posts: 1351
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #18 02 August, 2009, 04:03:04 PM
  • Publish
  • kata-kata melambangkan peribadi dan akhlak...tapi kenapa kdg2 ada glgn yang terpelajar pun bleh mengeluarkan perkataan yang tak sepatutnya dilkalyk

    Atas pelbagai faktor. Contoh marah..dalam keadaan marah apa-apa saja akan disembur macam DRAGON...

    zikri

    • *
    • Posts: 35
      • View Profile
    Reply #19 02 August, 2009, 04:06:57 PM
  • Publish
  • mm...btl juga..lagi 1 pergaulan..kdg2 berckp dgn kwn2 yg tak sepatutnya bleh jadi kata2 yang tak sepatutnya keluar

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    1677 Views
    Last post 28 February, 2010, 10:20:26 AM
    by hasin
    28 Replies
    4267 Views
    Last post 28 November, 2012, 09:31:05 AM
    by md_helmi84
    6 Replies
    1200 Views
    Last post 20 September, 2013, 04:11:40 AM
    by Fakir Billah