Aurat Dan Perkahwinan Dengan Suami/Isteri Ibu/Bapa Saudara

Author Topic: Aurat Dan Perkahwinan Dengan Suami/Isteri Ibu/Bapa Saudara  (Read 14236 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

amYunus

  • *
  • Posts: 259
    • View Profile
26 October, 2010, 01:45:49 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Aurat dengan Bapa Saudara Sebelah Suami

    Aurat kita dengan ayah mertua kita adalah seperti dengan ayah kandung kita. Iaitu mahram kita selama-lamanya walaupun kita bercerai hidup atau mati dengan suami kita.

    Bagaiman pula dengan aurat isteri dengan bapa saudara sebelah suami?iaitu bapa saudara kandung ibu atau bapa mertua kita.

    Saya ingin tahu akan hal ini....

    raudhah84

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Jawab #1 26 October, 2010, 02:30:12 PM
  • Publish Di FB
  • :)



    Aurat kita dengan ayah mertua kita adalah seperti dengan ayah kandung kita. Iaitu mahram kita selama-lamanya walaupun kita bercerai hidup atau mati dengan suami kita.

    Bagaiman pula dengan aurat isteri dengan bapa saudara sebelah suami?iaitu bapa saudara kandung ibu atau bapa mertua kita.

    Saya ingin tahu akan hal ini....

    salam...

    betulkan jika sy salah..

    aurat isteri dengan bapa saudara kandung sebelah suami/atok saudara lelaki sebelah suami adalah sama dengan aurat isteri dengan bukan muhrimnya. maksudnya, isteri kena jaga aurat kerana golongan mereka yg disebutkan di atas dibolehkan berkahwin dgn isteri jika isteri bercerai hidup/mati dengan suami.

    aurat isteri ketika berdepan dengan selain dari ayah kandung isteri/adik beradik lelaki isteri/adik beradik susuan isteri/datuk kandung isteri/bapa saudara kandung isteri/ayah mertua adalah sama dengan aurat isteri dengan yang bukan muhrimnya ( yg dibolehkan isteri utk berkahwin).
    sekali kaki melangkah di jalan ALLAH..jangan undur..biar masa berganti..aqidah jangan mati..biar zaman berubah..keyakinan pada ALLAH jangan goyah..

    timunlaut

    • *
    • Posts: 38
      • View Profile
    Jawab #2 26 October, 2010, 03:17:41 PM
  • Publish Di FB
  • setuju dengan raudhah84...
    selain daripada ayah mentua... adalah wajib untuk melindungi aurat kita (wanita) apabila berhadapan dengan semua ajnabi sebelah suami..

    intifada08

    • *
    • Posts: 43
      • View Profile
    Jawab #3 26 October, 2010, 04:09:43 PM
  • Publish Di FB
  • saya selalu berhadapan dengan keluarga sebelah isteri saya iaitu ibu saudara kandung sebelah ibu isteri saya dan diorang ni selalu sangat nak salam dengan saya. Jadi, boleh ke saya bersalam dengan mereka?
    CETAK T-SHIRT, CENDRAHATI DAN KURSUS PRINT T-SHIRT : http://www.t-shirtprinting2u.com 
    http://myfabricshop.blogspot.com (pashmina shawl)

    timunlaut

    • *
    • Posts: 38
      • View Profile
    Jawab #4 26 October, 2010, 10:16:42 PM
  • Publish Di FB
  • kalau situasi sy pula.. seandainya ader terdapat saudara mara y bertandang ke rumah... selalunya sy akan keluar paling akhir.. memula tu buat2 la sibuk sediakan air,, makanan, pakai tudung or lain2.. mak abah or adik2 beradik lain kan ader nak layan tetamu dulu... jadi bila sy yang terakhir keluar (masa tu tetamu da duduk).. sy boleh pilih tetamu mana yang sy akan salam... kan senang..
    tapi kebanyakan saudara lelaki khususnya sepupu,, mereka juga faham adap dan batas pergaulan...

    dalam situasi tetiba ader lelaki mahu bersalam dengan sy.. lihat pada pelbagai keadaan..
    contohnya kalau y mahu bersalam itu,,, warga emas,, sy salam je.. sebagai tanda hormat dan tidak mengecewakan dia..
    tapi kalau muda semacam jer.. selalu sy senyum je.. dan alhamdulillah dia faham... dalam situasi lain..

    amYunus

    • *
    • Posts: 259
      • View Profile
    Jawab #5 27 October, 2010, 08:21:39 AM
  • Publish Di FB
  • thanks for you all...

    kalau macam tu tak boleh bersalam la dengan bapa saudara sebelah suami.
    Satu lagi pertanyaan saya, boleh ke kita bersalam berlapikkan kain?
    Sebab saya ada dengar, sesetengah kata tidak boleh, sesetengah pula kata boleh.
    Mohon penjelasan....

    amrizal

    • *
    • Posts: 213
    • Mati pada Jalan Allah cita-cita Kami
      • View Profile
    Jawab #6 27 October, 2010, 09:43:16 AM
  • Publish Di FB
  • Betul, saya pun dulu confuse dgn aurat bapa saudara dengan isteri.. sememangnya auratnya sama dengan orang lain yang mana tidak boleh membuka tudung dan aurat didepan mereka.

    Al-quran dengan jelas menerangkan perkara ini dalam surah An-Nur ayat 31 yang bermaksud :

    " Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya".

    Sumber : http://www.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=1
    Dapatkan tudung bidang 60 dengan harga serendah RM19.90 sehelai. Sila layari link dibawah untuk maklumat lanjut.
      http://www.modernmuslim.co.cc

    liefi

    • *
    • Posts: 36
      • View Profile
    Jawab #7 27 October, 2010, 03:55:32 PM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum....
    maaf..saya ingin bertanya..
    apakah hukum aurat anak luar nikah dengan ahli keluarganya termasuk  kedua ibu bapanya?

    timunlaut

    • *
    • Posts: 38
      • View Profile
    Jawab #8 27 October, 2010, 11:13:27 PM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum....
    maaf..saya ingin bertanya..
    apakah hukum aurat anak luar nikah dengan ahli keluarganya termasuk  kedua ibu bapanya?
    [/quote



    saya pernah berbincang dengan sahabat yang lain..
    kalau tidak silap..(kalau salah tolong perbetulkan)

    anak luar nikah ni,, rasanya hukum aurat lebih kurang dengan anak tiri..

    aurat anak luar nikah sebelah bapa.. - pada bapa dan saudara2 lelaki yang lain sebelah bapa (atuk, pakcik) adalah seperti ajnabi lain senadainya ayahnyer tidak / belum berkahwin dengan ibunya...
    namun apabila ayahnya sudah mengahwini ibunya.. aurat gadis tersebut dengan ayahnya / atuk sebelah ayah adalah seperti ayah / atuk sendiri (tidak boleh dikahwini)...
    namun pakciknye tetap ajnabi/ batal air sembahyang.. (boleh dikahwini senadainya ibunya bercerai dengan bapanya)

    aurat anak luar nikah sebelah ibu..- seperti anak2 lain..

    kalau salah,, tolong perbetulkan... amat mengharapkan pembetulan...

    zaujah solehah

    • *
    • Posts: 31
      • View Profile
    Jawab #9 31 January, 2011, 12:04:45 PM
  • Publish Di FB
  • Anak luar nikah adalah anak yang dilahirkan akibat perzinaan oleh ibunya atau anak yang lahir kurang dari tempoh 6 bulan satu lahzah dari tarikh perkahwinan sah kedua ibu bapanya, maka dia hendaklah dibin/bintikan kepada Abdullah atau Asmaul Husna dan tidak boleh mewarisi harta pusaka suami tetapi dia boleh mewarisi harta ibunya.

    Dari sudut aurat ia adalah sepertimana aurat perempuan dengan ajnabi iaitu keseluruhan tubuh badannya kecuali muka dan dua tapak tangan. Bapa zina tersebut boleh berkahwin dengan anaknya yang tak sah taraf tersebut dengan syarat ia belum berkahwin dengan ibu anak tak sah taraf tersebut. Dari sudut Islam, kedudukan anak yang dilahirkan adalah sama seperti kanak-kanak lain, tidak menanggung dosa kedua ibu bapanya. Saudara-saudara yang tidak boleh dikahwini oleh anak luar nikah ialah: 1. Adik beradik sebelah ibu 2. Suami kepada ibunya dan ke atas 3. Anak kepada ibunya dan ke bawah".

    amYunus

    • *
    • Posts: 259
      • View Profile
    Jawab #10 31 January, 2011, 12:27:08 PM
  • Publish Di FB
  • thanks for you all...

    kalau macam tu tak boleh bersalam la dengan bapa saudara sebelah suami.
    Satu lagi pertanyaan saya, boleh ke kita bersalam berlapikkan kain?
    Sebab saya ada dengar, sesetengah kata tidak boleh, sesetengah pula kata boleh.
    Mohon penjelasan....

    Saya mengharapakn penjelasan tentang ini.
    Saya tidak tahu. Boleh atau tidak kita bersalam dengan berlapikkan kain?

    jamilaripin

    • *
    • Posts: 68
      • View Profile
    Jawab #11 11 February, 2011, 12:00:53 PM
  • Publish Di FB
  •  :) dalam banyak jawaban yang saya baca di sini saya dapati hanya yang saudara amrizal bagi saja yang tepat,sebenarnya hukum agama islam bukan boleh di buat ikut hukum akal ia di buat ikut hukum ijmak ulamak dan juga dalil Al-Quran dan hadis,perkara yang boleh dibuat ikut akal ialah untuk melihat kebesaran Allah swt shaja;Allah memerintahkan kepada wnita2 supaya tidak mendedahkan aurat dan jangan menunjukkan perhiasan mereka kecuali apa yang zahir sahaja iaitu tapak tangan dan  muka,
              TIDAK ADA AURAT ANTARA SUAMI DAN ISTERI
    aurat dengan  AYAH,AYAH MERTUA,ANAK LELAKI,ANAK2 TIRI,SAUDARA LELAKI,ANAK LELAKI SAUDARA LELAKI,ANAK LELAKI SAUDARA PEREMPUAN,PEREMPUAN SESAMA ISLAM,ORANG2 TUA YANG TIDAK ADA NAFSU DENGAN PEREMPUAN,KANAK2 YANG BELUM MENGERTI TENTANG AURAT PEREMPUAN,orang2 yang tersebut diatas tadi aurat2 mereka ialah antara pusat dan lutut,,selain dari yang di sebut aurat macam biasa ,,walLah huaqlam...
    « Last Edit: 11 February, 2011, 03:19:34 PM by jamilaripin »

    cheksue89

    • *
    • Posts: 288
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Jawab #12 18 July, 2012, 11:07:58 AM
  • Publish Di FB
  • Mahramkah saya dengan SUAMI emak saudara saya?

    Saya kelirula....mula-mula pikir itu bukan Mahram jadi saya tak bersalam pun...tapi selepas saya menghantarnya pulang dia menghalakan tangannya untuk disalam jadi saya salam dan ciumla...saya masih terpikir mahramka tidak..kalau dirumah pun saya asyik tutup aurat kat depan dia...aduyai...
    'wahai hati,bersabarlah.."

    cheksue89

    • *
    • Posts: 288
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Jawab #13 18 July, 2012, 11:45:09 AM
  • Publish Di FB
  • eyaka?pasal bila difikirkan...ayah saudara kita tidak boleh berkahwin dengan kita dan dia adalah mahram kita.jadi xmustahil kalau saya lelaki isteri ayah saudara saya juga tidakboleh berkahwin iaitu mahram.eyaka?

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #14 18 July, 2012, 11:47:30 AM
  • Publish Di FB
  • Hubungan dengan suami ibu saudara hanyalah haram bernikah selagi lelaki  itu masih menjadi suami ibu saudara kamu.

    Sekiranya mereka bercerai, kamu boleh bernikah dengan dia.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    cheksue89

    • *
    • Posts: 288
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Jawab #15 18 July, 2012, 11:48:02 AM
  • Publish Di FB
  • :senyum:.kenapalah berbelit suda disini...maksudnya saya boleh berkahwin dengan suami emak saudara saya kalau mereka bercerai suda?

    cheksue89

    • *
    • Posts: 288
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Jawab #16 18 July, 2012, 11:49:36 AM
  • Publish Di FB
  • Hubungan dengan suami ibu saudara hanyalah haram bernikah selagi lelaki  itu masih menjadi suami ibu saudara kamu.

    Sekiranya mereka bercerai, kamu boleh bernikah dengan dia.

    oooooooo...jadi maksudnya selagi dia mnjadi suami kepada emak saudara saya...saya adalah mahramla tu kan?

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14528
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Jawab #17 18 July, 2012, 11:53:09 AM
  • Publish Di FB
  • Hubungan dengan suami ibu saudara hanyalah haram bernikah selagi lelaki  itu masih menjadi suami ibu saudara kamu.

    Sekiranya mereka bercerai, kamu boleh bernikah dengan dia.

    oooooooo...jadi maksudnya selagi dia mnjadi suami kepada emak saudara saya...saya adalah mahramla tu kan?

    Hanya tidak boleh berkahwin sahaja, tetapi dia bukan mahram kamu walaupun mereka masih sebagai suami isteri.

    cheksue89

    • *
    • Posts: 288
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Jawab #18 18 July, 2012, 01:55:33 PM
  • Publish Di FB
  • oooooooo.......... :syukur: dapat jugak jawapannya.wahdu.terimakasih ya....

    chempakaaziz

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #19 27 August, 2012, 05:52:20 AM
  • Publish Di FB
  •  :)sya ingin bertanya mengenai batasan aurat saya dengan :

    1.anak buah lelaki sya di sebelah suami

    2.suami kpd anak buah sama ada sebelah saya mahu pun sebelah suami.

    Terima kasih.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    0 Replies
    1504 Views
    Last post 29 May, 2011, 10:53:03 PM
    by nalsor_07
    9 Replies
    2104 Views
    Last post 31 December, 2011, 01:06:11 PM
    by KuliyyahToDeath
    0 Replies
    835 Views
    Last post 04 November, 2011, 10:59:20 AM
    by wanieonie