PANTUN ORANG TABLIGH

*

Author Topic: PANTUN ORANG TABLIGH  (Read 3513 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Sum79

  • *
  • Posts: 569
  • THE TRUTH IS OUT THERE!!
    • View Profile
26 October, 2010, 01:54:47 AM
  • Publish

  • PANTUN ORANG TABLIGH


    Orang Tabligh,
    Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
    Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
    Yg td segar bugar dah tido terlentang,
    Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
    Heh..betul la kata orang,
    Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.
    Orang Tabligh,
    Ajak keluar khuruj,
    bukannya nanti x pulang,
    Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,
    nak bayar hutang,
    Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
    Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
    Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
    Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
    Lain la kalau ajak pada dunia, bondong2 org dtg.
    Orang Tabligh,
    Lorong ke lorong,
    hati ke hati,
    pintu ke pintu,
    Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
    Dari ustaz sampai le kutu,
    Sume nak ditemu,
    Nak diajak pd Allah yg satu.
    Orang Tabligh,
    Jalan bawak periuk belanga,
    Dipandang org takat sebelah mata,
    Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
    Walaupun kekadang pedih gak telinga,
    Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
    Dituduh dusta, dipanggil gila,
    Itu Nabi, apatah lagi kita,
    Yg banyak salah,yg banyak dosa,
    Takpe2, Allah kan ada,
    Yg Maha Mengetahui,
    yg mana intan, yg mana kaca.
    Orang Tabligh,
    Kekadang buat silap...adat la manusia,
    Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
    Terpancung, terlaser..sori,bukannya sengaja,
    Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
    Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.
    Orang Tabligh,
    Ada kat mana2,Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
    Dari petani, engineer, sampai la Raja,
    Pelbagai adat, perangai beza2,
    Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
    Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
    Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.
    Orang Tabligh,
    Nak hidupkan sunnah Nabi,
    Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
    Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
    Kekadang tu kena gak perli,
    "Kita skang kan di zaman IT""Tak main la sunnah2 nih!"
    Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
    Kang menyesal esok, sapa yg rugi?Kan diri sendiri..
    Orang Tabligh,
    Manusia biasa, ada hati,
    Sedih bila diperli,sakit bila dimaki,
    Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
    Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah,
    bergurau dgn bini,Or ajak anak main lari2,
    Or layan PS2 sampai pagi,
    Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
    Kena korban lagi dan lagi,
    Yela..hidup ni kan cuma sekali,
    Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) ,
    bila lagi?
    Orang Tabligh,
    Malam2 doa hidayat,
    Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
    Supaya di akhirat suk semua selamat,
    Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
    Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
    N tak mau plak jumpe masyarakat,
    Just bz buat ibadat,
    Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".
    Orang Tabligh,
    "Apsal la ulama India yg jadik ikutan??
    "Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
    Sape saja yg bawak kebenaran,
    Tak kisah la orang Arab ke bukan,
    Sume kena bagi sokongan,
    Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
    Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
    So x jadik masalah la kan?
    Orang Tabligh,
    Ajak keluar 3 hari,"I can't go..sorry!"
    Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
    Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
    Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
    "Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!
    "Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
    Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
    Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon,
    jadik lemah seluruh sendi,
    Kes2 camni mmg byk terjadi,
    Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
    Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),"
    "no prob.,anytime kamiready!
    "Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
    Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
    Wife mana la yg tak happy,
    Heh..ni la realiti,Bab dunia,
    tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
    Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli,
    Ya Allah selamatkan lah kami!
    Orang Tabligh,
    Bukan nak takhta,
    harta, ataupun kuasa,
    Atau nak berlagak mcm dah tera,
    Tak jugak nak kafirkan sape2,
    Atau sibuk2 pergi mintak derma,
    Cuma nak amalkan agama yg sempurna,
    Dgn korbankan sendiri punya diri,duit dan masa,
    Nak selamatkan manusia kesemuanya,
    Dari kena masuk neraka,
    Nak supaya Allah redha,
    masukkan kita dlm syurgaNya,Itu saja...
    Orang tabligh,
    Seluruh dunia...naik kapalterbang. ..pakai selipar jepun sahaje...
    Ikhlas,..no sponsor....no subsidy.....passport penuh cop many countries..
    Ade yang kerja tukang kebun sahaja...nak tanya nafkah batin?
    Balik dari keluar, macam pengantin baru...
    sama seperti balik dari fardhu haji........ ..
    Sayangkan bini tingal-tinggalkan. ..
    sayangkan anak...rotan digantungkan. .....
    sunnah nabi...bukan untuk mendera...
    speed limit sahaja...
    kenapa sibuk dakwah orang..
    keluarga, anak isteri belum betul lagi..
    Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mau ikut...
    kalau Nabi Nuh ikut teoritersebut,
    tak naik bahteralah jadiknye...
    Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut..
    Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut...
    tak buat dakwahlah Nabi....
    tak sampailah Islam ke M'sia ni...
    Orang Tabligh,
    Selekehkah, tak de ilmu,compang camping kah, berbaulah..
    itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya.
    You can't blame the teachers.
    You have to blame the distortions andignorance of their followers.
    Balighuanni walau ayah...
    Saidina Abu Bakarreceived the first kalimat terus buat dakwah...
    if he waits tunggu complete ilmu,
    he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW.
    Global politic & economy with no borders & chauvinism,
    M'sian, New Yorkers & Palestinians
    duduk makan satu talam in Nizamuddin.. ... 
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    ezri_lucky

    • *
    • Posts: 44
    • "Makin bertambah ilmuku makin terasa kebodohanku”
      • View Profile
    Reply #1 26 October, 2010, 03:32:24 AM
  • Publish
  • semoga dengan adanya IT dan lain-lain kemudahan teknolongi menjadikan kita lebih mengenali kekuasaan Allah SWT. Salam Ukhuwah Islamiah daripada saya.
    Pegangan Ku. Aku hanyalah hamba Allah yang ingin berkongsi ilmu. Aku juga mengharap tunjuk ajar dari semua pihak demi menyempurnakan Kalimah Allah Yang MAha Suci.Di saat manusia bermati-matian memperdagangkan Agama Allah untuk kepentingan peribadi. Daripada Waladi Kelantan DN,Malaysia.

    fazilah leman

    • *
    • Posts: 66
      • View Profile
    Reply #2 26 October, 2010, 09:27:57 AM
  • Publish
  • Kewajiban berdakwah terletak pada semua orang islam.Menyedarkan orang yang tersasar dari jalan ALLAH ,menunjuk jalan pada yang masih tercari cari jalan juga tugas kita termasuklah membawa diri kita dan keluarga terutamanya anak anak ke jalan yang benar juga adalah tugas kita .Apakah sudah cukup bersediakah kita untuk mengajak orang kepada kebenaran.Benar pada kita benarkah pada orang?Jalan yang benar hanya jalan menuju ALLAH,jalan yang benar hanya ada dalam kita suci Alquran .Jalan yang benar adalah jalan yang telah ditunjukan oleh Rasullah S.A.W...dimanakah jalan itu? Kena cari wahai sahabat,saya sendiri masih mencari kerana itu saya menjadi sahabat kepada kumpulan pencinta ilmu ini..http://www.mystormwarrior.com/fazilahleman.Wassalam.....

    malekredzuan

    • *
    • Posts: 194
    • Searching the truth
      • View Profile
    Reply #3 26 October, 2010, 10:42:10 AM
  • Publish
  • Apakah Benar Engkau Pejuang dari Qatrunnada :

    Engkau ingin berjuang
    tapi tidak mampu menerima ujian
    Engkau ingin berjuang
    tapi rosak oleh pujian
    Engkau ingin berjuang
    tapi tidak sepenuhnya
    menerima pimpinan

    Engkau ingin berjuang
    tapi tidak begitu setia kawan
    Engkau ingin berjuang
    tapi tidak sanggup berkorban
    Engkau ingin berjuang
    tapi ingin jadi pemimpin
    Engkau ingin berjuang
    menjadi pengikut agak segan

    Engkau ingin berjuang
    tolak ansur tidak engkau amalkan
    Engkau ingin berjuang
    tapi tidak sanggup terima cabaran
    Engkau ingin berjuang
    kesihatan dan kerehatan
    tidak sanggup engkau korbankan

    Engkau ingin berjuang
    masa tidak sanggup engkau luangkan
    Engkau ingin berjuang
    karenah isteri tidak engkau tahan
    Engkau ingin berjuang
    rumah tangga lintang pukang
    Engkau ingin berjuang
    diri engkau tidak engkau tingkatkan

    Engkau ingin berjuang
    disiplin diri engkau abaikan
    Engkau ingin berjuang
    janji kurang engkau tunaikan
    Engkau ingin berjuang
    kasih sayang engkau cuaikan
    Engkau ingin berjuang
    tetamu engkau abaikan

    Engkau ingin berjuang
    anak isteri engkau lupakan
    Engkau ingin berjuang
    ilmu berjuang engkau tinggalkan
    Engkau ingin berjuang
    kekasaran dan kekerasan engkau amalkan

    Engkau ingin berjuang
    pandangan tidak diselaraskan
    Engkau ingin berjuang
    rasa bertuhan engkau abaikan
    Engkau ingin berjuang
    iman dan taqwa engkau lupakan

    Yang sebenarnya apa yang engkau
    hendak perjuangkan??


    >>adoiila jauh sungguh ngan diriku ini hamba yang jahil lagi hina..

    Nur Mujahadah

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Reply #4 18 May, 2011, 04:23:42 PM
  • Publish
  •  :)

    betul3..sy trkeliru sebenarnya, kenapa perlu wujudnya pelbagai kelompok jemaah macam ni, sedangkan matlamat utama semua adalah sama, memperjuangkan agama ALLAH, amar makruf, nahi mungkar...siap ada kelompok2 yg terlalu taksub dengan kelompok sendiri pulak, sehingga menuduh, ibarat mencari gaduh dengan jemaah lain..? kenapa perlu macam ni? sy sendiri keliru..bukankah kita semua harus bersatu, untuk cipta kekuatan 2? bersatu teguh, bercerai roboh..macam mana nak kuat kalau masing2 berterusan bergaduh macam ni? kita mungkin boleh anggap kita betul, tapi tak semestinya, fikiran kita ada batasnya, hanya DIA yg berhak menghukum & menilainya..kita hanya mampu berusaha, keranaNYA...

    sy akui, sy masih baru dengan semua ni..dulu sy berminat nak tahu tentang apa sebenarnya tabligh ni..tapi, bila mencari, banyak yg ditemui, yg 2 kata macam 2, yg ni kata macam ni..kenapa..? apa sebenarnya perbezaan? matlamat kita sama..kenapa tak bersatu..? boleh tolong bagi penjelasan? syukran3... :jaz:..asif jugak, mungkin persoalan sy macam budak2..sy memang kurang jelas & masih mencari...syukran3...sama2 kita berjuang demi agamaNYA.. :ins: :aamiin:
    MUJAHADAH ITU PAHIT, KERANA SYURGA ITU MANIS...

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #5 19 May, 2011, 06:41:50 AM
  • Publish
  • apa sebab mahu keliru,
    mazhab fekah juga banyak pendapat
    Ikut lah jalan selamat
    Percaya dan Ikut
    Yakinkan dirimu
    Allah itu SATU, bukan 2, bukan kosong
    satu dan bersatu
    semua Allah ciptakan
    ESA
    jangan tak SEDAR
    semuanya, segala galanya, setiap sesuatu
    Ciptaan Allah jua, subhanallah

    manusia semuanya sama sahaja, kecuali siapa yang lebih taqwanya
    manusia semuanya sama sahaja, kecuali siapa yang lebih banyak menolong orang lain


    buat baik
    bersyukur

    jangan sukakan negative thinking
    belajar be positif

    anda boleh
    saya boleh
    kita boleh

    Bersatu

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #6 19 May, 2011, 10:48:19 AM
  • Publish
  • saya pernah mengikuti jemaah dakwah ini (tabligh) memang suatu yang menyeronokkan apabila berada di jalan dakwah.akan tetapi ada perkara perlu diperbrtulkan seperti kumpul duit untuk pergi ke bangladesh atau pakistan.....melakukan bayan tetapi mengetepikan ceramah fardu ain di masjid....ada yang bertanya kepada saya mengapa usaha dakwah ini tersebar luas ke serantau dunia tetapi keadaan masyarakat semakin teruk, saya tak dapat nak jawab.....

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #7 19 May, 2011, 10:57:26 AM
  • Publish
  • Tabligh menyampaikan
    Dakwah itu seruan
    Tabligh adalah moto Rasulullah saw
    Yang penting Qudwah hasanah diperlakukan
    Wang sebagai sebahagian Pengorbanan
    Bak AbdulRahman Bil-Auf sahabat contoh tauladan

    Persoalan;
    Kita pula bagaimana ?
    mahu kemana?
    Ilmu nya setingkat mana?
    Amalan dipersoalkan saja?
    Iman Bilakah mahu disemai membenihkan tumbuhkan masyarakat sihat?

    Cuba Lihat
    Cuba fikirkan
    cuba ambil tindakkan
    usah tunggu dipanggil..lantas tipu-muslihat
    JAHAT.....
    SIAP SIAPA YANG MELIHAT????
    KASIHANKAN RASULULLAH SAW..
    HARAPKAN SYAFAAT RASULULLAH

    NAMUN KERJANYA PERKARA YANG TIDAK SEWAJAR!!
    ADILKAH???

    Maka ambillah Lagu ini;

    Diriwayatkan dari Ibnu Abbas RA bahwasanya Rasulullah SAW ketika menghadapi bencana sentiasa berdoa
        لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْعَظِيْمُ الْحَلِيْمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَاْلأَرْضِ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيْمِ.
    Artinya: Tiada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Agung lagi Penyantun, Tiada Tuhan melainkan Allah Pemilik Arasy Yang Maha Besar, Tiada Tuhan melainkan Allah Pemilik Langit dan Pemilik Bumi, Pemilik Arasy Yang Mulia. (Riwayat Imam Bukhari & Imam Muslim)


    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #8 19 May, 2011, 10:57:46 AM
  • Publish
  • Katanya, IPT untuk melahirkan bijak pandai yang seimbang dari segi emosi, rohani, mental dan intelektual. Kenapa pergaulan bebas, zina, mengandung anak luar nikah banyak disumbangkan oleh pelajar IPT?

    Entahlah, saya pun tak dapat nak jawab.
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    halawah

    • *
    • Posts: 2606
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #9 19 May, 2011, 11:11:01 AM
  • Publish
  • SEsungguhnya jawaban ada pada setiap yang pertanggongjawabkan ilmu yang dimiliki dan diri sendiri yang menguji dengan letakakn diri ke lembah yang dikeji...

    اَللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِيْ وَآمِنْ رَوْعَاتِيْ. 

    Ya Allah, tutupilah segala ke’aibanku, dan amankanlah ketakutanku.




    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #10 19 May, 2011, 11:15:54 AM
  • Publish
  • Tuan mohdazri, boleh ja kalau tuan taknak kumpul duit untuk pergi ke bangladesh, india tu.. :senyum:. Caranya, cari sponsor. InsyaAllah, ramai ja manusia yang sanggup infakkan harta mereka. Duit cuma asbab, tapi yang hantar ke seluruh dunia ialah Allah s.w.t, duit takda kuasa.

    Tuan juga boleh buat kuliah fardu ain yang lain selain dari bayan. Bentuk jemaah di masjid, rangka program, hidupkan masjid 24jam. Sepengetahuan saya, tidak ada larangan kepada sesiapa untuk melakukannya.
    « Last Edit: 19 May, 2011, 11:18:28 AM by Ummu Fatimah »

    Sum79

    • *
    • Posts: 569
    • THE TRUTH IS OUT THERE!!
      • View Profile
    Reply #11 19 May, 2011, 12:01:30 PM
  • Publish
  • Tuan mohdazri, boleh ja kalau tuan taknak kumpul duit untuk pergi ke bangladesh, india tu.. :senyum:. Caranya, cari sponsor. InsyaAllah, ramai ja manusia yang sanggup infakkan harta mereka. Duit cuma asbab, tapi yang hantar ke seluruh dunia ialah Allah s.w.t, duit takda kuasa.

    Tuan juga boleh buat kuliah fardu ain yang lain selain dari bayan. Bentuk jemaah di masjid, rangka program, hidupkan masjid 24jam. Sepengetahuan saya, tidak ada larangan kepada sesiapa untuk melakukannya.
    Persoalan;
    Kita pula bagaimana ?
    mahu kemana?
    Ilmu nya setingkat mana?
    Amalan dipersoalkan saja?
    Iman Bilakah mahu disemai membenihkan tumbuhkan masyarakat sihat?

    Cuba Lihat
    Cuba fikirkan
    cuba ambil tindakkan
    usah tunggu dipanggil..lantas tipu-muslihat
    JAHAT.....
    SIAP SIAPA YANG MELIHAT????
    KASIHANKAN RASULULLAH SAW..
    HARAPKAN SYAFAAT RASULULLAH

    NAMUN KERJANYA PERKARA YANG TIDAK SEWAJAR!!
    ADILKAH??? 

    hafizul_84

    • *
    • Posts: 322
      • View Profile
    Reply #12 19 May, 2011, 12:07:59 PM
  • Publish
  • Tuan mohdazri, boleh ja kalau tuan taknak kumpul duit untuk pergi ke bangladesh, india tu.. :senyum:. Caranya, cari sponsor. InsyaAllah, ramai ja manusia yang sanggup infakkan harta mereka. Duit cuma asbab, tapi yang hantar ke seluruh dunia ialah Allah s.w.t, duit takda kuasa.

    Tuan juga boleh buat kuliah fardu ain yang lain selain dari bayan. Bentuk jemaah di masjid, rangka program, hidupkan masjid 24jam. Sepengetahuan saya, tidak ada larangan kepada sesiapa untuk melakukannya.
    Persoalan;
    Kita pula bagaimana ?
    mahu kemana?
    Ilmu nya setingkat mana?
    Amalan dipersoalkan saja?
    Iman Bilakah mahu disemai membenihkan tumbuhkan masyarakat sihat?

    Cuba Lihat
    Cuba fikirkan
    cuba ambil tindakkan
    usah tunggu dipanggil..lantas tipu-muslihat
    JAHAT.....
    SIAP SIAPA YANG MELIHAT????
    KASIHANKAN RASULULLAH SAW..
    HARAPKAN SYAFAAT RASULULLAH

    NAMUN KERJANYA PERKARA YANG TIDAK SEWAJAR!!
    ADILKAH??? 


     :)
    Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..
    semoga Allah memberkatimu wahai jemaah islam..
    semoga kita semua tetap dengan iman...
    biar betapa dugaan mendatang, kita hadap dengan penuh syukur...
    tohmahan, cercaan atau kata nista..telanlah dalam penuh kepahitan..ada sinar untukmu

    Nur Mujahadah

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Reply #13 19 May, 2011, 08:55:49 PM
  • Publish
  •  :)

    apa sebab mahu keliru,
    mazhab fekah juga banyak pendapat
    Ikut lah jalan selamat
    Percaya dan Ikut
    Yakinkan dirimu
    Allah itu SATU, bukan 2, bukan kosong
    satu dan bersatu
    semua Allah ciptakan
    ESA
    jangan tak SEDAR
    semuanya, segala galanya, setiap sesuatu
    Ciptaan Allah jua, subhanallah

    manusia semuanya sama sahaja, kecuali siapa yang lebih taqwanya
    manusia semuanya sama sahaja, kecuali siapa yang lebih banyak menolong orang lain


    buat baik
    bersyukur

    jangan sukakan negative thinking
    belajar be positif

    anda boleh
    saya boleh
    kita boleh

    Bersatu


    aseef
    ...keliru maksud sy, bukan kerana byknya kelomp0k2 2..sy tahu, itu wajar berlaku, sebab setiap 0rg memang berlainan pendapat, lain penerimaan, lain penyampaian....kalau kita beri 1 gambar c0ntohnya, akan ada pelbagai interpretasi ke atas gambar 2..sy mampu terima, sebab 2 adalah subjektik..semua berhak, walaupun berlainan pendapat..semua ada kebaikan, semua juga ada keburukan..tak kan ada istilah manusia sempurna, kecuali Rasulullah SAW..cuma yg sy keliru dalam aspek jemaah ni, tak ada penyatuan, tak ada t0lak ansur..perbezaan menjadi asbab pergaduhan, kata mengata dan perpecahan....sedangkan matlamat asas semua adalah sama,  memperjuangkan agama ALLAH, jadi, kan lebih baik kalau bersatu..? ni semua anggap yg masing2 terbaik, hingga memburukan yg lain, bahkan ada yg lebih teruk dari itu...kita hanya manusia, terbatas pandangan & pemikiran, jadi, tak wajar sewenang2nya menilai atau menghukum sesiapa..hanya DIA yg berhak.. boleh jadi yg nampak buruk itu baik, atau sebaliknya...kita tak tahu kan...? kita terbatas...aseef, perkara ni sy bercakap secara am, bukan mengkhususkan kepada sesiapa atau jemaah mana2 (tabligh atau sebagainya)..sy tak berhak langsung untuk 2, sy sedar siapa sy...jadi, aseef kalau sy tersilap ye, sy hanya manusia biasa...dan ini pendapat sy...sy sedia terima pendapat2 yg lain secara terbuka,  :ins:..memberi & menerima 2 jalan untuk mendapatkan ilmu...sy cuma harapkan semua bersatu....cuba bert0leransi atas perbezaan 2..jadikan keunikan, bukan perpecahan, amiin3....mengenai pelbagai mazhab fekah 2 c0ntohnya, yupp, walaupun ada pelbagai, tapi kita tetap bersatu kan? tak timbul masalah sangat..macam 2 kan lebih baik..wallahhuallam....sekadar pendapat sahaja....aseef, syukran:jaz: :aamiin:..............saling mengh0rmati sesama muslim, meskipun bebeza cara & pendapatnya...belajar bersederhana...zuhud, tapi jangan jumud.........wallahhuallam......



     :)
    saya pernah mengikuti jemaah dakwah ini (tabligh) memang suatu yang menyeronokkan apabila berada di jalan dakwah.akan tetapi ada perkara perlu diperbrtulkan seperti kumpul duit untuk pergi ke bangladesh atau pakistan.....melakukan bayan tetapi mengetepikan ceramah fardu ain di masjid....ada yang bertanya kepada saya mengapa usaha dakwah ini tersebar luas ke serantau dunia tetapi keadaan masyarakat semakin teruk, saya tak dapat nak jawab.....


    yupp, memang menyeronokkan, berk0ngsi apa yg kita dapat..sy sendiri dalam usaha mencari....walaupun diuji dengan pelbagai kesukaran, tapi tetap merasakan kemanisan disebaliknya...& sy nak k0ngsikan kemanisan 2 dengan yg lain  :ins:...s0al mengetepikan 2 pulak, sebab 2 sy kata, kita sama2 kena belajar antara 1 sama lain...semuanya ada keburukan & kebaikan kan..kita cari jalan tengah, satukan antara perbezaan...matlamat semua kan sama.......wallahhuallam...sekadar luahan pendapat, yg baik datang drNYA, yg buruk, atas kekhilafan sy sendiri....aseef, syukran....semua umat islam itu bersaudara (senyum)....

     :)

    ima bahiki

    • *
    • Posts: 70
    • jihad jalanku, syahid cita citaku
      • View Profile
    Reply #14 19 May, 2011, 09:10:30 PM
  • Publish
  • VERSES OF THE HOLY QUR'AN CONCERNING TABLIGH

    * "And whose words can be better than his, who calls (people) towards Allah, and performs good deeds. and says: 'I am one of those who submit to Allah!'"

    * "(O Prophet! SALLALLAHU ALAIHI WASALLAM) preach to them (the Truth), for preaching proves very beneficial for the Believers."

    * "And command your family to observe the prayers, and also perform these yourself regularly. We do not ask you for sustenance. We will give you sustenance; and the ultimate success is for the God-fearing."

    * "0 son! Perform thy prayers regularly; and command people to do good deeds, and prevent them from forbidden things, and bear patiently whatever befalls you (in the preaching of Truth): undoubtedly this demands courage!" (Surah Luqmaan: 17)

    * "0 careless person! What is an insult for you, is a matter of pride for me."
    "0 Muslims! there must be a group among you who would invite people to Good; and would command them to do good deeds, and would prevent them from forbidden things; and these are the people who will attain salvation.*' (Surah Aaliimraan: 105)

    * "In the talk of an assembly of common folk there is no good at all, except those who command people to give charity (to the poor) or instruct them to do good things, or make peace between people (they will be rewarded by Allah). And whoever does this only to please Allah, soon he will receive a great reward from Allah." (Surah Nisaa: 114)

    taken from fazail-e-amaal

    ~ya ikhwati arshidooni wa allimooni wa insahooni~

    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #15 23 June, 2012, 11:02:40 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Suka dengan golongan tabligh ini..
    Sejuk sahaja mata memandang..
    Tapi dalam masa yang sama takut juga..
    Wallahualam
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #16 23 June, 2012, 11:17:04 PM
  • Publish
  • Takut apa putri? Jangan takutla.. Semua manusia biasa.. Takutlah Allah je..

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1375
      • View Profile
    Reply #17 23 June, 2012, 11:22:31 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Suka dengan golongan tabligh ini..
    Sejuk sahaja mata memandang..
    Tapi dalam masa yang sama takut juga..
    so bila timbul rasa takut ... saya berdoalah agar Allah permudah lebih baik darri ini pada semua dan diri saya sendiri la....
    Wallahualam

    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #18 23 June, 2012, 11:27:30 PM
  • Publish
  • Asssalamualaikum...

    Kak fatin cam ea itah siapa..hihihi..alhamdulillah.
    Takut sikit2 je dengan golongan tabligh ini kak fatin...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Jema'ah tabligh

    Started by saiful « 1 2 » Ad-Da'wah

    22 Replies
    5899 Views
    Last post 01 March, 2009, 05:29:17 PM
    by Asabakri
    1 Replies
    1976 Views
    Last post 19 December, 2012, 03:44:18 PM
    by Arozi
    2 Replies
    1058 Views
    Last post 04 February, 2013, 10:09:00 AM
    by alhaudhie