Hukum Wanita Haid Memegang dan Membaca Al-Quran

*

Author Topic: Hukum Wanita Haid Memegang dan Membaca Al-Quran  (Read 58228 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

cahaya pencinta

  • *
  • Posts: 1086
  • Dalam pahit hidup, aku merasa manisnya~
    • View Profile
Reply #20 01 September, 2010, 09:49:03 PM
  • Publish
  •  :)

    macam makin keliru je baca. benda ni kira penting jugak untuk kaum wanita ni. hari tu kawan cakap, tak boleh sentuh pun ayat Quran walaupun dalam tafsir. ayat tu, tak boleh sentuh.

    lepas tu, ada yang kata boleh baca, tapi ada kata tak boleh langsung. tapi, macam dalam ma'thurat tu, kan ada ayat Quran. boleh ke nak baca? itu tak kira baca Quran?

    kesimpulannya nak ambik pendapat mana satu ni?

    1. tak boleh sentuh al Quran?
    2. tak boleh sentuh ayat Quran langsung?
    3. boleh pegang tafsir?
    4. boleh baca ayat2 hafalan yang dah selalu dijadikan amalan?
    5. tak boleh baca langsung?
    6. boleh baca Quran asalkan tak sentuh?
    7. boleh baca ayat Quran dalam ma'thurat?

    sila tandakan yang mana betul. :sedihnya:. boleh ke? terima kasih.

    qaseh2003

    • *
    • Posts: 306
    • Anugerah Allah
      • View Profile
    Reply #21 01 September, 2010, 11:34:53 PM
  • Publish
  • entah laaa,cahaya pencinta...
    dah 23 kali baca saya pun jadi keliru..
    Sebenarnya berguru nii kena ada guru,berguru dengan intrernet niii,buat kita bertambah keliru je...
    kalau tak berguru..hayut kita nanti...
    poning..poning...
    Nasihat Rasullullah kepada Mu’awiyah : Wahai Mu’wiyah, jauhi sifat marah kerana marah dapat merosakkan iman seseorang sebagaimana pahit jadam merosakkan madu yang manis..

    cahaya pencinta

    • *
    • Posts: 1086
    • Dalam pahit hidup, aku merasa manisnya~
      • View Profile
    Reply #22 01 September, 2010, 11:46:26 PM
  • Publish
  • entah laaa,cahaya pencinta...
    dah 23 kali baca saya pun jadi keliru..
    Sebenarnya berguru nii kena ada guru,berguru dengan intrernet niii,buat kita bertambah keliru je...
    kalau tak berguru..hayut kita nanti...
    poning..poning...

    tapi, yang dalam internet ni semua bukan maklumat semata2. kita berinteraksi secara maya dengan manusia jugak. lain lah kalau kita just search dan baca. mana la tau ada yang boleh jawab kat sini.

    kalau ada yang kata, kamu ikutlah yang mana kamu selesa ke. atau kamu pilih lah ikut kefahaman kamu ke. senang sikit. sebab buat masa ni, saya ambil semua yang tak boleh, tak boleh tu. tapi, kadang rasa tak seronok jugak sebab tak boleh nak baca ayat2 yang biasa kita baca sebab ambik semua pendapat yang tak boleh.

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Reply #23 15 December, 2010, 11:38:40 AM
  • Publish
  •  :)

    saya nak kongsi 1 topik yg lain tapi berkaitan dengan haid....

    Tajuk : Asma al-Husna ketika haid

    Soalan : Saya berumur 23 tahun dan ingin bertanya, bolehkah seseorang itu menyebut atau membaca Asma al- Husna dalam kedatangan haid atau dalam keadaan yang kotor??

    Jawapan : Asma al-Husna merupakan susunan nama-nama Allah yang dijadikan zikir dan umat islam di atas keanggungan Allah. Jumhur ulama fekah bersepakat mengharamkan membaca al-Quran sehingga suci.
       Apa yang dibolehkan sepanjang tempoh haid adalah berdoa dan berzikir bukan niat membaca al-Quran seperti membaca bismillah,innalillah,subhanallah atau sebagainya dalam al-Quran untuk tujuan doa ataupun zikir.Tetapi bukan membaca al-Quran secara khusus



    sumber : surat khbar Kosmo pada 10 disember 2010 (jumaat)

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #24 15 December, 2010, 12:14:26 PM
  • Publish
  • (senyum)
    pengang AL-Quran Mahkruh-
    sekirannya kamu berada di rumah dan Al-quran terjatuh mu ambil lah kembali letak di tempat yg sepatutNya-
    membaca tanpa memegang bagaimana- berbalik pada HalNya sekirannya kamu dalam kegelisahan atau berada dalam ketakutan apa yg kamu ingat hanya ALLAH  dan kamu membaca 3 kul serta ayat kursy- Harus
    berbalik pada membaca tanpa memegang nie (senyum) apakah lagi mendengarNya-

    sekirannya kamu memegang dan membacanya itu tidak di tuntut Ugama ALLAH sucikan diri yer-
    (senyum)
    -terjemahanNya  silalah baca tidak mengapa-
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Reply #25 15 December, 2010, 12:23:07 PM
  • Publish
  • (senyum)
    pengang AL-Quran Mahkruh-
    sekirannya kamu berada di rumah dan Al-quran terjatuh mu ambil lah kembali letak di tempat yg sepatutNya-
    membaca tanpa memegang bagaimana- berbalik pada HalNya sekirannya kamu dalam kegelisahan atau berada dalam ketakutan apa yg kamu ingat hanya ALLAH  dan kamu membaca 3 kul serta ayat kursy- Harus
    berbalik pada membaca tanpa memegang nie (senyum) apakah lagi mendengarNya-

    sekirannya kamu memegang dan membacanya itu tidak di tuntut Ugama ALLAH sucikan diri yer-
    (senyum)
    -terjemahanNya  silalah baca tidak mengapa-

     :)

    tapi kan 5zul tak salahkan kalau kita baca terjemahan al-quran dan yassin??

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #26 15 December, 2010, 12:24:37 PM
  • Publish
  • terjemahan tidak mengapa-
    AL-Quran di baca dalam bahasa Arab dalam surah pun ada nyatakan-supaya kamu memahamiNya
    (senyum)

    mine

    • *
    • Posts: 339
      • View Profile
    Reply #27 15 December, 2010, 12:29:08 PM
  • Publish
  • terjemahan tidak mengapa-
    AL-Quran di baca dalam bahasa Arab dalam surah pun ada nyatakan-supaya kamu memahamiNya
    (senyum)

    terima kasih atas info...

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #28 16 December, 2010, 09:53:21 AM
  • Publish
  • Para ulama sepakat diperbolehkan bagi yang haid dan junub membaca zikir; tasbih, tahlil, tahmid, takbir dan shalawat kepada Rasulullah Saw serta zikir-zikir lainnya.

    Diperbolehkan juga buat yang haid dan junub mengucapkan kata-kata yang ada dalam al Quran, namun tidak dimaksudkan tilawah (membaca) al Quran. Seperti, berkata kepada temannya: "Khudzil kitaaba bil Quwah" atau mengucapkan kepada yang tertimpa musibah: "Innaa lillaahi wainnaa ilahi raaji'un" atau mengucapkan saat naik kendaraan: "Subhaanalladzi sakhara lanaa haadzaa wamaa kunnaa lahuu muqriniin" atau misalnya berdoa dengan mengucapkan: "Robbanaa Aatinaa fiddunyaa hasanah waqinaa adzaabannaar".

    Berkata Imam Haramain: apabila mengucapkan "bismillaah wal hamdulillaah" dengan maksud tilawah al Quran, maka ia berdosa. Namun, bila maksudnya adalah zikir atau yang lainnya maka hal itu diperbolehkan.

    hafizul_84

    • *
    • Posts: 322
      • View Profile
    Reply #29 16 December, 2010, 12:32:06 PM
  • Publish
  • Para ulama sepakat diperbolehkan bagi yang haid dan junub membaca zikir; tasbih, tahlil, tahmid, takbir dan shalawat kepada Rasulullah Saw serta zikir-zikir lainnya.

    Diperbolehkan juga buat yang haid dan junub mengucapkan kata-kata yang ada dalam al Quran, namun tidak dimaksudkan tilawah (membaca) al Quran. Seperti, berkata kepada temannya: "Khudzil kitaaba bil Quwah" atau mengucapkan kepada yang tertimpa musibah: "Innaa lillaahi wainnaa ilahi raaji'un" atau mengucapkan saat naik kendaraan: "Subhaanalladzi sakhara lanaa haadzaa wamaa kunnaa lahuu muqriniin" atau misalnya berdoa dengan mengucapkan: "Robbanaa Aatinaa fiddunyaa hasanah waqinaa adzaabannaar".

    Berkata Imam Haramain: apabila mengucapkan "bismillaah wal hamdulillaah" dengan maksud tilawah al Quran, maka ia berdosa. Namun, bila maksudnya adalah zikir atau yang lainnya maka hal itu diperbolehkan.

    Alhamdulillah..
    pencerahan yang baik sekali..
    begitulah keadaannya..

    efa_reeza

    • *
    • Posts: 111
      • View Profile
    Reply #30 16 December, 2010, 03:00:53 PM
  • Publish
  • jadi boleh atau tidak perempuan yang datang haid untuk memegang Al-Quran tafsir?minta penjelasan...thanks.

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #31 17 December, 2010, 08:11:57 PM
  • Publish
  • jadi boleh atau tidak perempuan yang datang haid untuk memegang Al-Quran tafsir?minta penjelasan...thanks.
    membaca AL-quran adalah tidak di benar dalam keadaan tidak bersih-walaupun sepotong ayat-
    -kecuali memegang Nya ketika terjatuh dari rak atau almari - ambil kembali dan letak lah-

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #32 17 December, 2010, 08:12:45 PM
  • Publish
  • Para ulama sepakat diperbolehkan bagi yang haid dan junub membaca zikir; tasbih, tahlil, tahmid, takbir dan shalawat kepada Rasulullah Saw serta zikir-zikir lainnya.

    Diperbolehkan juga buat yang haid dan junub mengucapkan kata-kata yang ada dalam al Quran, namun tidak dimaksudkan tilawah (membaca) al Quran. Seperti, berkata kepada temannya: "Khudzil kitaaba bil Quwah" atau mengucapkan kepada yang tertimpa musibah: "Innaa lillaahi wainnaa ilahi raaji'un" atau mengucapkan saat naik kendaraan: "Subhaanalladzi sakhara lanaa haadzaa wamaa kunnaa lahuu muqriniin" atau misalnya berdoa dengan mengucapkan: "Robbanaa Aatinaa fiddunyaa hasanah waqinaa adzaabannaar".

    Berkata Imam Haramain: apabila mengucapkan "bismillaah wal hamdulillaah" dengan maksud tilawah al Quran, maka ia berdosa. Namun, bila maksudnya adalah zikir atau yang lainnya maka hal itu diperbolehkan.
    fahami kembali keterangan di atas ini Insyallah ada penyelesaianNya-

    jaimejoothman

    • *
    • Posts: 232
    • striving for an independent soul
      • View Profile
    Reply #33 19 December, 2010, 09:19:52 AM
  • Publish
  • bagaimana pulak bagi orang yang menghafal.kadang-kadang ayat panjang, uzur lama takut lupa.boleyh ke dihafal dan dibaca.kena niat zikir ke
    A Long Walk Home - http://jaimejoothman.blogspot.com ~ Kerugian & kemiskinan yang paling mengerikan; bahwa surga itu seluas langit & bumi; tapi kita tak beroleh sepijakpun tempat di sana~

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #34 29 December, 2010, 09:00:27 AM
  • Publish
  • bagaimana pulak bagi orang yang menghafal.kadang-kadang ayat panjang, uzur lama takut lupa.boleyh ke dihafal dan dibaca.kena niat zikir ke
    yup niat Ikhlas kerana ALLAH-
    menginati akan ALLAH silakan- (Senyum)

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Reply #35 29 December, 2010, 09:39:38 AM
  • Publish
  • bagaimana pulak bagi orang yang menghafal.kadang-kadang ayat panjang, uzur lama takut lupa.boleyh ke dihafal dan dibaca.kena niat zikir ke

    Sebenarnya, niat zikir dapat menghalalkan bacaan petikan al-Qur'an hanya bagi ayat2 yang tidak terurut dan ia memang adat dibaca selain dalam al-Qur'an seperti "إنا لله وإنا إليه راجعون" ketika terjadi musibah. maka ayat ini bagian dari al-Qur'an. tapi ia tidak tersusun dan ia dibaca ketika musibah. maka secara Urf ia bisa merupakan bukan al-Qur'an. oleh sebab itu dengan hanya niat zikir, ia halal dibaca bagi perempuan haid.

    Akan tetapi, bagi ayat2 yang tersusun dan tidak terdapat susunan tersebut kecuali dalam al-Qur'an semisal surah al-ikhlas sekalipun, menurut pendapat yang kuat dari Imam Nawawi adalah tetap haram untuk di sebut. Ini kerana secara Urf pun, ia disebut al-Qur'an dan kehormatannya tetap dapat hilang dengan bacaan orang haid tersebut. Buktinya adalah kata2 dari Ibn Hajar al-Haytami sebagai berikut:

    Quote
    تنبيه : يحل لمن به حدث أكبر أذكار القرآن وغيرها كمواعظه وأخباره وأحكامه لا بقصد القرآن كقوله عند الركوب : { سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين } أي مطيقين , وعند المصيبة : { إنا لله وإنا إليه راجعون } وما جرى به لسانه بلا قصد فإن قصد القرآن وحده أو مع الذكر حرم , وإن أطلق فلا . كما نبه عليه النووي في دقائقه لعدم الإخلال بحرمته ; لأنه لا يكون قرآنا إلا بالقصد قاله النووي وغيره , وظاهره أن ذلك جار فيما يوجد نظمه في غير القرآن كالآيتين المتقدمتين والبسملة والحمدلة , وفيما لا يوجد نظمه إلا فيه كسورة الإخلاص وآية الكرسي , وهو كذلك , وإن قال الزركشي : لا شك في تحريم ما لا يوجد نظمه في غير القرآن , وتبعه على ذلك بعض المتأخرين كما شمل ذلك قول الروضة , أما إذا قرأ شيئا منه لا على قصد القرآن فيجوز .

    Akan tetapi, memandangkan susah bagi cantik jelita hafizah kita, maka saya memberi solusi untuk mereka agar taqlid pada pendapat Imam al-Zarkasyi yang akhir tersebut. Yaitu selagi tidak niat al-Qur'an maka boleh membacanya.

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14513
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #36 29 December, 2010, 10:20:51 AM
  • Publish

  • Ketika  haid,seorang perempuan ;
    1. tak boleh sentuh al Quran? 
    2. tak boleh sentuh ayat Quran langsung?

    Jawapan 1 dan 2

    Ya, tidak boleh sentuh kecuali darurat seperti mengambil naskah la-quran terjatuh atau lembaran quran yang melayang terbang dari rak.


    3. boleh pegang tafsir?

    Jawapan 3

    Sebahagian ulamak kata boleh sebab dalam tafsir Al-Quran bukan semuanya 100 % mengandungi  ayat-ayat Al-Quran.

     
    4. boleh baca ayat2 hafalan yang dah selalu dijadikan amalan?
    5. tak boleh baca langsung?
    6. boleh baca Quran asalkan tak sentuh?

    Jawapan 4,5 dan 6

    Sebenarnya, niat zikir dapat menghalalkan bacaan petikan al-Qur'an hanya bagi ayat2 yang tidak terurut dan ia memang adat dibaca selain dalam al-Qur'an seperti "إنا لله وإنا إليه راجعون" ketika terjadi musibah. Maka ayat ini bagian dari al-Qur'an. tapi ia tidak tersusun dan ia dibaca ketika musibah. maka secara Urf ia bisa merupakan bukan al-Qur'an. oleh sebab itu dengan hanya niat zikir, ia halal dibaca bagi perempuan haid.

    Akan tetapi, bagi ayat2 yang tersusun dan tidak terdapat susunan tersebut kecuali dalam al-Qur'an semisal surah al-ikhlas sekalipun,
    menurut pendapat yang kuat dari Imam Nawawi adalah tetap haram untuk di sebut. Ini kerana secara Urf pun, ia disebut al-Qur'an dan kehormatannya tetap dapat hilang dengan bacaan orang haid tersebut.



    7. boleh baca ayat Quran dalam ma'thurat?

    Jawapan 7

    Tidak boleh baca ayat Al-Quran dalam al-mathurat. Selawat dan lain dari ayat quran boleh baca.




    sila tandakan yang mana betul. :senyum:. boleh ke? terima kasih.


    Yang tulisan ini adalah jawapan.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    safwan harun

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #37 29 December, 2010, 10:55:05 AM
  • Publish
  •  :)
    assalamualaikum..
    saja mahu sumbangkan buah fikiran dan ilmu yang serba cetek..
    apa2 perkara sahabat2 sekalian ayuh kita kembali kepada perkara2 yang mengharamkan.
    bilamana kita berada dalam keadaan haid atau berhadas besar..
    seperti haid..
    fikah imam syafie..larangan bagi perempuan haid antaranya,,
    baca dan sentuh al quran,solat,puasa dan ad beberapa lagi..
    akan tetapi ada pengecualian,
    1-ujian(hafalan untuk peperiksaan)..
    2-jika mashaf itu berada pada tempat y tidak selayaknya..(itupun tidak boley buk untuk baca)
    wallahu'alam..

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #38 30 December, 2010, 12:57:15 PM
  • Publish
  • :)
    assalamualaikum..
    saja mahu sumbangkan buah fikiran dan ilmu yang serba cetek..
    apa2 perkara sahabat2 sekalian ayuh kita kembali kepada perkara2 yang mengharamkan.
    bilamana kita berada dalam keadaan haid atau berhadas besar..
    seperti haid..
    fikah imam syafie..larangan bagi perempuan haid antaranya,,
    baca dan sentuh al quran,solat,puasa dan ad beberapa lagi..
    akan tetapi ada pengecualian,
    1-ujian(hafalan untuk peperiksaan)..
    2-jika mashaf itu berada pada tempat y tidak selayaknya..(itupun tidak boley buk untuk baca)
    wallahu'alam..
    silakan (senyum)
    fahami apa yg di terangkan di atas tadi- kamu akan faham-

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    10740 Views
    Last post 01 March, 2010, 12:15:29 PM
    by anazahra
    13 Replies
    4336 Views
    Last post 03 June, 2013, 06:29:57 PM
    by haidistihadah
    4 Replies
    1232 Views
    Last post 17 September, 2013, 09:11:04 AM
    by ansarul_haqq