Bahaya Minuman 3 in 1

*

Author Topic: Bahaya Minuman 3 in 1  (Read 8265 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Sum79

  • *
  • THE TRUTH IS OUT THERE!!
    • View Profile
25 October, 2010, 10:53:16 AM
  • Publish
  •   [/img]

    Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan…..

    Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

    Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasti:

    Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba
    jantung / dada berdebar dengan laju.

    1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
    2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
    3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun
    mencungap.
    4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau
    kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
    5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang
    namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu
    kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
    6. Tapak tangannya.semakin basah.


    Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat pemakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

    Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk
    merawat jantungnya:

    1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan
    sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy
    creamer)
    2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
    3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
    4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
    5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
    6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala
    yang sewaktu dengannya
    7. Elakkan mandi selepas makan
    8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
    9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda
    10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
    11.. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

    Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

    Sekian wassalam wallahuaqlam.
    (Sumbangan PPIM. Layari: http://www.muslimconsumer.org.my
    "It's better to be hated for what you are, than to be loved for what you're not..." - Kurt Cobain

    Reply #1 25 October, 2010, 11:54:34 AM
  • Publish
  •  :syukur:semoga info yang berguna ini dapat kita jadikan sebagai panduan pemakanan seharian kita.... :ins:

    Reply #2 25 October, 2010, 01:49:09 PM
  • Publish
  • info yg berguna.. terima kasih...  **sharing is caring**

    Reply #3 25 October, 2010, 01:58:04 PM
  • Publish
  • Semoga Allah menjauhi kita dari sebarang penyakit. 3 in 1 sudah menjadi rutin harian. InsyaAllah setelah membaca info dia tas 3 in 1 akan di ganti dengan minuman lain.
    Saya ingin cadangkan 1 krim yg hanya perlu disapu di kawasan hidung dan selsema akan lega dengan pantas... untuk info boleh like page saya... https://www.facebook.com/VariousBrandOfProduct

    Reply #4 25 October, 2010, 02:08:02 PM
  • Publish
  • saya mula merasa sakit seperti di atas kerana saya juga kerap minum nscafe 3 in 1. terima kasih di atas info tersebut. cuba mengamalkan makanan dan  minuman terbaik

    Nur^ Iman

    • *
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Reply #5 25 October, 2010, 02:13:43 PM
  • Publish
  • alamak..saya ambik nescafe 3 dalam 1..ni info berguna ni..kalau macam ni saya bertukar kepada susu lah pulak..atau pun kopi manual letak susu je..macam2 je zaman moden ni.. -00)
    I am proud to be a MUSLIM

    2ming

    • *
    • Mencari keredhaan Allah S.W.T
      • View Profile
    Reply #6 25 October, 2010, 02:20:16 PM
  • Publish
  • owh...na abisla....amalan harian bai ni....kalau kopi aku selalu tolak sebab malas minum kopi....so kena bertukar balik jangan guna ni pergi susu anlene hohohoh...boleh guna lagi kai tu....aku dah lama berhenti minum anlene ni sebab mahal hohohohoh

    wan_sgmt

    • *
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #7 25 October, 2010, 02:21:39 PM
  • Publish
  • Betul-betul.. kawan saya pakar makanan pun cakap mcm tu.. elakkan minum segala yang berkaitan nescafe untuk kesihatan buah pinggang.. gantikan kopi sebagai alternatif nescafe.

    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    Nur^ Iman

    • *
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Reply #8 25 October, 2010, 02:26:21 PM
  • Publish
  • owh...na abisla....amalan harian bai ni....kalau kopi aku selalu tolak sebab malas minum kopi....so kena bertukar balik jangan guna ni pergi susu anlene hohohoh...boleh guna lagi kai tu....aku dah lama berhenti minum anlene ni sebab mahal hohohohoh

    hohohoh..bro bagus lagi minum susu pakai bina badan..muscle tumbuh bro..tapi nak senam le..khasiat dia tinggi untuk membina tulang dan otot..tapi saya kopi ni baik untuk kaum lelaki..original kopi lah..

    2ming

    • *
    • Mencari keredhaan Allah S.W.T
      • View Profile
    Reply #9 25 October, 2010, 02:27:53 PM
  • Publish
  • adoiiii berkorban apa saja la ni :senyum:...bro kirim susu kambing dari sana hohoohohoh

    Nur^ Iman

    • *
    • I am proud to be a MUSLIM
      • View Profile
    Reply #10 25 October, 2010, 02:29:30 PM
  • Publish
  • susu kambing apa ke nama? ni bandar nelayan lah..takkan nak beri susu ikan plak..:senyum:  okaja*

    2ming

    • *
    • Mencari keredhaan Allah S.W.T
      • View Profile
    Reply #11 25 October, 2010, 02:32:04 PM
  • Publish
  • susu kambing apa ke nama? ni bandar nelayan lah..takkan nak beri susu ikan plak..:senyum:  okaja*


    :senyum:...memangla teda kalau bandar nelayan....so aku minum hi goat la ni :senyum:....order please :senyum:

    Reply #12 25 October, 2010, 02:38:17 PM
  • Publish
  • Minum lah air suam. Dijamin lebih selamat  senyum*
    لا إله إلا الله

    Reply #13 25 October, 2010, 06:41:29 PM
  • Publish
  • Menurut kawanku, bukan sahaja Nescafe 3 in 1 atpi semua minuman 3 in 1. Tak kira la apa jenama sekalipun, Nescafe ke, Milo ke, pe-pe la...yang penting 3 in 1.Katanya mendatangkan masalah jantung dan buah pinggang. Ayahnya mengalami masalah itu. Selain daripada itu, minuman 3 in 1 juga mengandungi kandungan gula yang tinggi. Bila kandungan gula berlebihan dalam badan, datanglah kencing manis. Tiga serangkai menumpang di badan kita.

    KENCING MANIS, DARAH TINGGI, LEMAH JANTUNG...

    Air suam dan air masak yang terbaik. Boleh menyahtoksin daripada badan.

    Reply #14 25 October, 2010, 06:51:53 PM
  • Publish
  •  :)
    ada orang minum nescafe untuk menahan ngantuk... minum air lain tak boleh hilang ngantuk... ada sesetengah orang untuk menggantikan nescafe adalah rokok... jadi apa pilihan si orang yang tak boleh lepas dari minum nescafe...minum air masak tak boleh hilang ngantuk dan beri tenaga....kesimpulannya ????

    ezri_lucky

    • *
    • "Makin bertambah ilmuku makin terasa kebodohanku”
      • View Profile
    Reply #15 25 October, 2010, 06:58:05 PM
  • Publish
  • tak pernah minum pun nesscafe ni..asyik milo jerk..heeeee..sebelum melakukan sesuatu makanlah sedikit garam..Terima Atas Usaha baik anda berkongsi ilmu...
    « Last Edit: 25 October, 2010, 06:59:39 PM by ezri_lucky »
    Pegangan Ku. Aku hanyalah hamba Allah yang ingin berkongsi ilmu. Aku juga mengharap tunjuk ajar dari semua pihak demi menyempurnakan Kalimah Allah Yang MAha Suci.Di saat manusia bermati-matian memperdagangkan Agama Allah untuk kepentingan peribadi. Daripada Waladi Kelantan DN,Malaysia.

    Reply #16 25 October, 2010, 07:40:06 PM
  • Publish
  • Tak percaya minum nescafe boleh hilang ngantuk. Kalau ngantok, tidola.. Tunaikan hak mata.. :senyum:.
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    Reply #17 25 October, 2010, 08:47:57 PM
  • Publish
  • Salam...dah la merosakkan..boikot pula tu.., tp kalo kawan sy punye..minum ja..:sedihnya:. ~minum bila stay up ngan kawan..utk siapkan assgmnt..(._.)'....

    Eyda Aam

    • *
    • Wanita solehah adalah sebaik2 perhiasan duniawi
      • View Profile
    Reply #18 25 October, 2010, 09:11:52 PM
  • Publish
  • Alamak! memang suka nescafe nih, kalau letak ais lagi suka.
    Lepas ni dah tak boleh minum la.  perhatian*

    ALHAMDULILLAH, atas peringatan, Terima kasih SUM79
    ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

    Reply #19 25 October, 2010, 09:21:50 PM
  • Publish
  • pembuka seleraku... now got 2 stoppppp... tq for the info

    divider3
    halaqahforum4