Ulat dalam beras dan kutu beras: Bagaimanakah pembiakannya

Author Topic: Ulat dalam beras dan kutu beras: Bagaimanakah pembiakannya  (Read 6527 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

cahayalurus

  • *
  • Posts: 1330
    • View Profile
14 October, 2010, 04:09:04 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Beras saya diserang ulat, saya musykil kerana sebelum ni saya tak pernah dilanda kes sebegini, yang saya hadapi ialah kutu beras, kutu beras atau bubuk apabila beras tu terlalu lama, tapi saya tidaklah geli membuang kutu beras berbanding ulat dalam beras ni, musykil saya macamana ulat ni boleh ada di situ sedangkan persekitaran beras di sekelilingnya adalah kering, adakah ini yang dikatakan ulat dalam batu pun boleh hidup, macamana nak hadapi kes ini ye
    Mrs. Ikan Pari

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #1 14 October, 2010, 07:31:58 PM
  • Publish Di FB
  • :)

    Beras saya diserang ulat, saya musykil kerana sebelum ni saya tak pernah dilanda kes sebegini, yang saya hadapi ialah kutu beras, kutu beras atau bubuk apabila beras tu terlalu lama, tapi saya tidaklah geli membuang kutu beras berbanding ulat dalam beras ni, musykil saya macamana ulat ni boleh ada di situ sedangkan persekitaran beras di sekelilingnya adalah kering, adakah ini yang dikatakan ulat dalam batu pun boleh hidup, macamana nak hadapi kes ini ye
    Barangkali berasnya agak kurang berkualiti kut atau semasa pembungkusan termasuk benih-benih ulat. Cuba asingkan dulu beras tu, bersihkan bekas beras, isi beras lain dulu. Setakat sehingga hari ni, bekas beras paling baik dari jenama TUPPERWARE. Kutu beras sampai hari ni guna pun tiada. Insya Allah.
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #2 14 October, 2010, 08:13:57 PM
  • Publish Di FB
  • Mungkin jugalah tu, sebab beras ni dah sebulan lebih, maklumlah balik kampung seminggu lebih tak luak la beras tu, mungkin juga kualiti tu memainkan peranan, sebab ni beras cap bernas 15% hancur, kalau yang 5% hancur ari tu tak da pulak ulat, kalau kutu beras tak adalah susah sangat nak buang, ni ulat, hidup lagi tu, melentit2 jika dipegang, teringat kat pacat pun ada

    msa

    • *
    • Posts: 1575
      • View Profile
    Jawab #3 14 October, 2010, 08:56:09 PM
  • Publish Di FB
  • Barangkali berasnya agak kurang berkualiti kut atau semasa pembungkusan termasuk benih-benih ulat. Cuba asingkan dulu beras tu, bersihkan bekas beras, isi beras lain dulu. Setakat sehingga hari ni, bekas beras paling baik dari jenama TUPPERWARE. Kutu beras sampai hari ni guna pun tiada. Insya Allah.

    Bekas beras pun mempengaruhi kualiti beras ke? Dari mana datangnya bubuk tu ye...hmm...saya selalu terfikir pasal ni...:senyum:..tapi tak cari jawapan pun...ni baru terlintas pulak lepas baca thread ni...
    ~ Begin with the End in Mind ~

    baby_whiterose

    • *
    • Posts: 84
    • babygurl whiterose
      • View Profile
    Jawab #4 14 October, 2010, 10:56:57 PM
  • Publish Di FB
  • cuci jer beras tu...masa cuci,timbul la ulat2 tu...(^_^) ulat kan ringan lagi dari beras.
    RAJIN adalah penawar yang paling mujarab, sedang MALAS adalah racun
    yang sangat berbisa

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #5 14 October, 2010, 11:11:54 PM
  • Publish Di FB
  • sebelum masukkan dalam bokas beras tu..masukkan cili kering..zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #6 14 October, 2010, 11:38:32 PM
  • Publish Di FB
  • cuci jer beras tu...masa cuci,timbul la ulat2 tu...(^_^) ulat kan ringan lagi dari beras.


    Eiissshhhhh tak sesuai la ni, ulat tu hidup lagi la, bila basuh dulu beras baru kasik dia timbul, macam lagi takleh terima la, bila sama2 basah macam tangkap basah je, buang sebelum basuh, takut nanti dia keluarkan asid2 mmasa basuh sekali dia menyebabkan nasi cepat basi, ikan pari kata ulat boleh dimakan :sedihnya:

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #7 14 October, 2010, 11:39:36 PM
  • Publish Di FB
  • sebelum masukkan dalam bokas beras tu..masukkan cili kering..zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

    Terima   kasih, tapi kalau ulat jalan ke dengan lada kering ni,

    qaseh2003

    • *
    • Posts: 313
    • Anugerah Allah
      • View Profile
    Jawab #8 15 October, 2010, 01:23:48 AM
  • Publish Di FB
  • :)

    Beras saya diserang ulat, saya musykil kerana sebelum ni saya tak pernah dilanda kes sebegini, yang saya hadapi ialah kutu beras, kutu beras atau bubuk apabila beras tu terlalu lama, tapi saya tidaklah geli membuang kutu beras berbanding ulat dalam beras ni, musykil saya macamana ulat ni boleh ada di situ sedangkan persekitaran beras di sekelilingnya adalah kering, adakah ini yang dikatakan ulat dalam batu pun boleh hidup, macamana nak hadapi kes ini ye

    lain kali beli laa beras sikit2..
    nii rajin masak laa ni yang ulat tumpang sekali nii.
    ish....
    setiap kali nak masak tu..kena laaa basuh dengan air yang banyak..
    basuh banyak kali.
    Nasihat Rasullullah kepada Mu’awiyah : Wahai Mu’wiyah, jauhi sifat marah kerana marah dapat merosakkan iman seseorang sebagaimana pahit jadam merosakkan madu yang manis..

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1283
      • View Profile
    Jawab #9 15 October, 2010, 02:52:00 AM
  • Publish Di FB
  • بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

    (2:26) Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yg lebih rendah dari itu . Adapun org2 yg beriman, maka mrk yakin bhw perumpamaan itu benar dr Tuhan mrk, tetapi mrk yg kafir mengatakan : "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?." Dgn perumpamaan itu byk org yg disesatkan Allah , & dgn perumpamaan itu (pula) byk org yg diberi-Nya petunjuk. & tidak ada yg disesatkan Allah kecuali org2 yg fasik, 

    (2:27) (yaitu) org2 yg melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh, & memutuskan apa yg diperintahkan Allah (kpd mrk) untuk menghubungkannya & membuat kerusakan di muka bumi. Mrk itulah org2 yg rugi.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #10 15 October, 2010, 12:02:14 PM
  • Publish Di FB
  • Barangkali berasnya agak kurang berkualiti kut atau semasa pembungkusan termasuk benih-benih ulat. Cuba asingkan dulu beras tu, bersihkan bekas beras, isi beras lain dulu. Setakat sehingga hari ni, bekas beras paling baik dari jenama TUPPERWARE. Kutu beras sampai hari ni guna pun tiada. Insya Allah.

    Bekas beras pun mempengaruhi kualiti beras ke? Dari mana datangnya bubuk tu ye...hmm...saya selalu terfikir pasal ni...:senyum:..tapi tak cari jawapan pun...ni baru terlintas pulak lepas baca thread ni...
    Saya dah cuba. Kat rumah sekarang, bubuk tu dah tiada. Barangkali, benih-benih bubuk yang sedia ada dalam beras tak dapat menetas dan membiak kerana udara yang terperangkap dalam bekas tupperware tu dah tak sesuai lagi untuk pembiakannya, udara luar yang menyalurkan oksigen baru pula tak dapat masuk. Dulu saya beli beras 5% hancur, letak je kat mana pun dalam bekas biasa@plastik, tetap akan ada bubuk. Biar dalam plastik beras pun ada juga bubuk. Sekarang alhamdulillah. Macam benda lain misalnya biskut, tahan lebih lama tak masuk angin bila simpan dalam TUPPERWARE. Penutup tupperware direkacipta supaya tahan kedap udara.

    Beras yang dah ada ulat, boleh cuba jemurkan kat cahaya matahari...

    Setahu saya ulat buah je boleh makan. Ulat lain tak tahu. Dalam beras, kira ulat buah juga ke?Beras tu macam buah juga kut@biji-bijian/tumbuh-tumbuhan. Tapi, rasanya tak sesuai kut nak makan, ada yang tak lalu nanti. Kalau lalu, teruskan makan. Bubuk pun tak najis kan atau ianya dimaafkan.

    Dalam surah 2:26, Allah menciptakan nyamuk dan tidak segan menjadikannya perumpamaan, bahkan binatang yang lebih hina dari nyamuk....Bagi sesetengah orang yang berjalan pada jalan ketuhanan, mereka sering merenung setiap kejadian yang berlaku kerana segala yang berlaku tidak sia-sia. Banyak sungguh Allah jadikan perumpamaan. Buka quran dan hadis-hadis, adalah ia...ada juga Allah umpamakan kehidupan dunia yang senang lenang, dicintai ramai orang bagaikan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh sesudah hujan, lalu tiba-tiba.......Dunia yang ramai orang kejar sampai sanggup membunuh, Allah umpamakan tak bernilai walaupun seberat sebelah sayap nyamuk....

    Sebagai perumpamaan, misalnya, sedang kita berjalan-jalan, tiba-tiba tahi burung jatuh atas kepala. Kita jadi semacam je. Dah lah najis, busuk, buruk pula rupa. Lalu kita cuci dan bersihkan najis tu. Najis yang kelihatan begitu, senang juga kita bersih dan sucikan ia. Bagaimana pula nak membersih dan mencuci najis yang tak nampak di hati kita pula? Bila hati senantiasa dicuci, digilap, dibaja, diberi makanan dan minuman rohani lama-kelamaan hati semakin bersinar. Nurun 'alan nur...hati dan ruh orang mukmin jika benar-benar suci dapat memandang alam yang tinggi....Wafianfusikum afala tubsirun..Dan pada diri kamu, apakah kamu tidak melihat?..

    baby_whiterose

    • *
    • Posts: 84
    • babygurl whiterose
      • View Profile
    Jawab #11 15 October, 2010, 12:14:18 PM
  • Publish Di FB
  • cuci jer beras tu...masa cuci,timbul la ulat2 tu...(^_^) ulat kan ringan lagi dari beras.

    Eiissshhhhh tak sesuai la ni, ulat tu hidup lagi la, bila basuh dulu beras baru kasik dia timbul, macam lagi takleh terima la, bila sama2 basah macam tangkap basah je, buang sebelum basuh, takut nanti dia keluarkan asid2 mmasa basuh sekali dia menyebabkan nasi cepat basi, ikan pari kata ulat boleh dimakan :sedihnya:

    ha3.takkan la ada asid membunuh.huuu....kalau dia nak keluarkan asid pun,tentu dia dah keluarkan masa beras belum dicuci lagi.kalau ragu2,boleh la buang beras tu...takpun masak,bagi kucing makan.(^_^) kucing takkan terjejas punyalah.

    p/s : ulat beras+beras= kena tangkap basah,relevan?=p


    Badar

    • *
    • Posts: 146
      • View Profile
    Jawab #12 15 October, 2010, 03:09:22 PM
  • Publish Di FB
  • Ilmu yang tidak dimenafaatkan umpama pohon yang tidak berbuah''

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #13 16 October, 2010, 06:35:28 AM
  • Publish Di FB
  • Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang rendang tapi tidak berbuah. Amalan yang berdasarkan ilmu terhasillah buah yang memberikan manfaat kepada diri sendiri dan orang lain. Sudah semestinya ilmu yang diamalkan itu ilmu hak yang menjadikan amalan seseorang itu amalan yang hak, penuh kebenaran.

    cahayalurus

    • *
    • Posts: 1330
      • View Profile
    Jawab #14 16 October, 2010, 12:37:58 PM
  • Publish Di FB
  • Nampaknya macam ulat ni takut dengan cili kering, dia mengeraskan badan dalam beras yang ada cili, tak melentit2lah, tapi bila kita amik dia, keluarkan dari tempat yang bercili kerring terusdia excited melompat2

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1377
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Jawab #15 28 September, 2012, 04:55:38 PM
  • Publish Di FB
  • Betul..saya pun baruje baru-baruni jumpa ulat dalam beras..terus tak selera saya nak masak nasi dari berastu.. perhatian*

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1377
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Jawab #16 28 September, 2012, 04:57:22 PM
  • Publish Di FB
  • Nampaknya macam ulat ni takut dengan cili kering, dia mengeraskan badan dalam beras yang ada cili, tak melentit2lah, tapi bila kita amik dia, keluarkan dari tempat yang bercili kerring terusdia excited melompat2

    :senyum:..kenapa dia excited tu..ade ye gitu..

    elsanxs

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #17 28 September, 2012, 04:58:30 PM
  • Publish Di FB
  • Penah sekali jadi ulat dalam beras ni.. Sebab lama beno tak korek-korek (masak) beras tu.. :senyum:.. skali tengok melentik-lentik bersukaria beraya main mercun kemain lagi.. Trus buang. Geli teramat nya la kalo bab ulat ni.
    halaqahforum4

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1377
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Jawab #18 28 September, 2012, 05:04:18 PM
  • Publish Di FB
  • Penah sekali jadi ulat dalam beras ni.. Sebab lama beno tak korek-korek (masak) beras tu.. :senyum:.. skali tengok melentik-lentik bersukaria beraya main mercun kemain lagi.. Trus buang. Geli teramat nya la kalo bab ulat ni.

    Dulu2 rumah saya selalu jugak lalat sempat membiakkan telur dan menetas ulat2 sampah dekat plastik sampah..dan saya yang penakut ulat ni juga yang kena buang..sekarang ni jangan harap ulat dibiarkan membiak..lemah semangat saya tengok ulat2 ini melentok liuk mengengsot..hati meronta2 nak lari..:senyum:..

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1377
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Jawab #19 28 September, 2012, 05:08:07 PM
  • Publish Di FB
  • Saya pun tertanya-tanya macam mana ulat tu boleh hidup,adakah dia membiak dari kutu beras tu..Beras kat rumah saya kadang2 ada yang ada kutu beras,tapi tak pernah pun berulat..ini kali pertama saya tengok ulat beras..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    6 Replies
    3705 Views
    Last post 30 April, 2011, 09:13:17 PM
    by hani muslim
    36 Replies
    15026 Views
    Last post 11 November, 2013, 04:48:35 PM
    by Siapa Saya?
    2 Replies
    2139 Views
    Last post 07 June, 2013, 04:49:59 PM
    by Salmah12