KISAH NABI ISA MENGHIDUPKAN ORANG YANG TELAH MATI

*

Author Topic: KISAH NABI ISA MENGHIDUPKAN ORANG YANG TELAH MATI  (Read 3402 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

14 October, 2010, 11:52:35 AM
  • Publish
  •  :)
    ingin saya kongsikan kisah ini
    jika Nauf boleh menghidupkan kuda milik Birdlaun milik Raja Faris atas izin Allah, maka Nabi Isa boleh menghidupkan orang yang sudah mati atas izin Allah juga. Itulah mukjizat yang diberikan Allah kepada hamba-Nya untuk menunjukkan kebesarannya.
    Tapi dasar orang kafir, walaupun Nabi Isa boleh menunjukkan mukjizat menghidupkan orang yang sudah mati, mereka masih menyangkalnya. "Sesungguhnya engkau hanya dapat menghidupkan mayat yang baru yang ada kemungkinan memang belum mati benar. Cuba kau hidupkan mayat-mayat terdahulu jika kau boleh." Ujar mereka. Merasa ditentang kaumnya, Nabi Isa lalu berkata : "Silakan pilih mayat sekehendakmu," jawabnya.

    "Cuba hidupkan Sam dan Nuh," kata mereka.
    Kemudian Nabi Isa pergi ke makam Sam dan Nuh. Setelah bersembahyang di atas kuburnya, Isa berdoa kepada Allah meminta Allah menghidupkan mayat itu. Atas kekuasaan Allah kedua mayat yang sudah lama meninggal itu bangkit kembali dari kuburnya. Rambut di kepalanya sudah memutih.
    Begitu melihat keduanya hidup kembali, Isa bertanya, "Mengapa rambutmu sudah memutih semacam itu,". Keduanya lalu menjawab bahawa mendengar panggilan Isa, ia mengira hari kiamat sudah tiba. "Berapa lama kau sudah meninggal?" tanya Isa. "Empat ribu tahun, tetapi sampai sekarang belum hilang rasa sakit matiku." Jawabnya.Melihat mukjizat Allah, berimanlah semula orang-orang yang kafir itu.
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    Reply #1 14 October, 2010, 12:27:57 PM
  • Publish
  • maaf saudari hadah.. nak tanya.. benar ker nabi isa bersembahyang- sembahyang jatuh  pada Muhammad- 
    sy faham maksud saudari... Nabi Isa sujud sembah kepada ALLAH dan memohon serta .. nabi isa beriman memuji kebesaran ALLAH - memohon ALLAH menurunkan MujizakNYa kepada Nya.. Insyallah.
    bagus etikal ini...
    terima kasih.
    « Last Edit: 14 December, 2011, 09:36:49 AM by 5zul »
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #2 14 October, 2010, 12:30:38 PM
  • Publish
  • terima kasih atas tegurannya...maafkan saya kerana lalai akan hal itu...yup..nabi Isa memohon kepada Tuhan supaya diberikn mukjizatnya...

    Reply #3 27 October, 2010, 10:00:50 AM
  • Publish
  • itu lah orang kristian anggap Nabi isa ni anak Tuhan..dan ada juga jelmaan Tuhan..sebab dia ada mukjizat..padahal itu semua dari keizinanNYA..


    عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رضي الله عنه يَقُوْلُ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه و سلم: وَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ لَيُوْشِكَنَّ أَنْ يَنْزِلَ فِيْكُمْ ابْنُ مَرْيَمَ حَكَمًا مُقْسِطًا فَيَكْسِرُ الصَّلِيْبَ وَيَقْتُلُ الْخِنْزِيْرَ وَيَضَعُ الْجِزْيَةَ وَيَفِيْضُ الْمَالُ حَتَّى لاَ يَقْبَلَهُ أَحَدٌ

    Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata: Rasulullah shallallahu a’laihi wa sallam bersabda: Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sungguh pasti akan turun pada kalian Ibnu Maryam sebagai hakim yang adil lalu dia menghancurkan salib, membunuh babi dan membebaskan pajak serta harta begitu melimpah sehingga tak ada seorangpun yang mau menerimanya”. [2]
    I am proud to be a MUSLIM

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    0 Replies
    1437 Views
    Last post 19 September, 2007, 07:47:01 AM
    by kanjeng sunan
    3 Replies
    1453 Views
    Last post 24 January, 2009, 05:51:16 PM
    by ana afiqah
    2 Replies
    2917 Views
    Last post 18 January, 2014, 03:45:37 PM
    by saiyidina_osman