Adakah Jin Boleh Menggangu Manusia di Bulan Ramadhan?

*

Author Topic: Adakah Jin Boleh Menggangu Manusia di Bulan Ramadhan?  (Read 16024 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

azrinkun

  • *
  • Posts: 1648
  • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
    • View Profile
Reply #20 08 September, 2010, 06:37:13 PM
  • Publish
  • bilamana seseorang itu berpuasa maka ia terhindar dari melakukan perkara2 yang tak baik.. bilamana seseorang tu berpuasa maka ia menjaga lidahnya, jaga hatinya, jaga anggotanya dari melakukan perkara2 tak baik.. maka syaitan tak dapat nk menyesatkan orang tersebut.. nak tahu kita ni syaitan atau tidak kita boleh tgk pada diri kita sendiri.. bilamana bulan puasa tetapi masih ada jugak orang2 yang takpuasa, masih ada  lagi yang buat kejahatan maka mereka itu lah sebenarnya syaitan.. syaitan dalam bentuk manusia.. tak semestinya syaitan itu dari puak2 jin sahaja.. tegok la sendiri berapa ramai manusia yang serupa dengan syaitan..
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #21 08 September, 2010, 07:16:08 PM
  • Publish
  • malaikat- malaikat yer...
    -senyum-
    2-34 Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.

    7-11 Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud.

    *dan byk lagi FirmanNya...

    kenali nafsu atas nafsu ada jua pakaianNya Iblis yer..selami lah yg mana perlu.

    * kalau bukan bulan ramadan pun ada yg menghasut... yg melakukan diri sendiri atas pilihan Nya sendiri-

    15-39 Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,

    15-42 Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya sendiri).
    iblis bukan jin- senyum
    azzazil
    Ya nama asal Iblis ialah Azazil sebelum dia terlaknat.....setahu saya la, dia dari bangsa jin....dia ada 70000 anak, setiap anaknya ada 70000 syaitan..tuan boleh rujuk hadis dialog Iblis dengan Rasulullah saw...

    Begitu juga sirah Nabi Sulaiman as...Baginda memerintah 4 alam iaitu alam manusia, binatang, jin dan angin....walaupun alam jin ditakluki baginda namun ada jua yang tak dapat ditakluki di antaranya Jin yang bernama ANGIN AHMAR....Sehinggalah di zaman Rasulullah saw, ada riwayat menyebut jin angin ahmar menyerang cucunda Rasulullah saw sehingga dari hidung cucunda baginda keluar darah, tak lama turunlah malaikat Jibril as, membawa doa angin ahmar yang terkenal tu...(senyum)
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    pearlady

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Reply #22 08 September, 2010, 10:17:11 PM
  • Publish
  • bila baca rukyah, pesakit muntah....itu petanda sihir. kalau pesakit muntah tp just keluar angin....mungkin juga pesakit tersebut telah terkena santau angin...maksudnya mungkin pesakit telah termakan/minum benda kotor...then penyihir tersebut akan memerintahkan jin belaan utk mendiami mana-mana bhgian tbuh pesakit.

    wallaualam...memberi pendapat hanya berdasarkan tanda-tanda yg diceritakan oleh saudara.

    mungkin betul tapi harus salah.

    Allah jua yg MAHA MENGETAHUI

    zauddin

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #23 09 September, 2010, 07:02:21 AM
  • Publish
  •  :syukur:
    terima kasih kepada semua yang memberikan pendapat.semoga kita dpt mengharungi diri kita dari gangguan jin dan syaitan dgn mengingati allah.sama-sama kita berdoa minta perlindungan dari allah drpd anasir jahat jin dan syaitan.
     :ins: :aamiin:

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #24 09 September, 2010, 01:15:34 PM
  • Publish
  • jin beramal... -senyum- adakah iblis beramal-
    Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. (QS. 51:56)
    Kenali diri yg mana akan di kenali jua penciptanNya...(ALLAH).
    dan kenali siapa itu Iblis dan siapa itu Azzazil.-senyum-
    siapa penghulu malaikat dan siapa penyampaianNya..
    mari sama sama kita beramal pada Nya..semuga di ketemukan dan di berkati ilahi-
    segalaNya mungkin-
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #25 09 September, 2010, 08:35:08 PM
  • Publish
  • jin beramal... -senyum- adakah iblis beramal-
    Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku. (QS. 51:56)
    Kenali diri yg mana akan di kenali jua penciptanNya...(ALLAH).
    dan kenali siapa itu Iblis dan siapa itu Azzazil.-senyum-
    siapa penghulu malaikat dan siapa penyampaianNya..
    mari sama sama kita beramal pada Nya..semuga di ketemukan dan di berkati ilahi-
    segalaNya mungkin-
    Amalan ada dua, satu jenis membawa ke syurga, satu lagi membawa ke neraka,baik jin mahupun manusia yang beramal, kan? ..-senyum-

    Diri yang mana tu tuan yang nak dikenal baru dikenali jua pencipta(ALLAH)?

    Dalam ilmu dan kefahaman yang tuan ada, apa beza iblis dan azazil? kongsi2lah ilmu....-senyum-


    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #26 11 September, 2010, 01:02:07 PM
  • Publish
  • PONTIANAK

    POCONG

    TOYOL

    HANTU RAYA

    LANGSUIR

    P/S: Ia makhluq Allah yang ditugaskan menyesatkan manusia dan mengganggu ketenteraman dan mental manusia yang lemah imannya kepada Allah...banyak lagi yang tidak terlihat sekeliling kita di mana-mana sahaja dek mata zahir kita yang dihijabkan Allah =)


    Cuba kita renungkan...
    "dan sesungguhnya ada beberapa orang lelaki dari kalangan manusia yang meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari jin, tetapi mereka (jin) menjadikan mereka (manusia) bertambah sesat. (Al-Jin, ayat 6).

    Asbabun nuzul ayat di atas, Abu Raja' berkata bahawa orang2 jahiliyah sering berdo'a, "Kami berlindung kepada jin, penguasa lembah ini." Namun salah seorang berkata, bahawa jalan untuk meraih keselamatan ialah bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah RasulNya. Siapa yang bersaksi demikian, harta dan keselamatan jiwa orang yang mengucapkannya pasti aman. Kemudian turunlah ayat ini." (HR Ibnu Sa'ad. Lihat Ibnu Katsir:6/188-189 dan Ibnu Sa'ad dalam ath-Thabaqat:7/139).

    "dan sesungguhnya mereka(jin) mengira seperti kamu (musyrikin Mekah) yang juga mengira bahawa Allah tidak akan membangkitkan kembali siapapun (pada Hari Kiamat). (al-Jin, ayat 7)

    "Dan sesungguhnya di antara kami(jin) ada yang soleh dan ada (pula) kebalikannya. Kami menempuh jalan yang berbeza-beza. (Al-Jin, ayat 11)

    "Dan di antara kami ada yang Islam dan ada yang menyimpang dari kebenaran. Siapa yang Islam, maka mereka telah memilih jalan yang lurus. Dan adapun yang menyimpang dari kebenaran, maka mereka menjadi bahan bakar bagi neraka Jahannam."(Al-Jin, ayat 14-15)

    "Dia Mengetahui yang ghaib, tetapi Dia tidak memperlihatkan yang ghaib itu kepada siapapun tentang yang ghaib itu. Kecuali kepada Rasul
    yang diredhaiNya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat) di depan dan di belakangnya. Agar Dia mengetahui bahawa rasul-rasul telah menyampaikan risalah TuhanNya, sedangkan (ilmuNya) meliputi apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu per satu. (Al-Jin 26-28)..

    Mudah-mudahan kita semua dimudahkan memahaminya.....
    « Last Edit: 11 September, 2010, 01:06:06 PM by nazri0070 »

    sunah

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Reply #27 12 September, 2010, 10:13:26 AM
  • Publish
  • sahabat saya..dapat merasakan kehadiran 'sesuatu' pada bulan Ramadhan, yang mana ada sesuatu yang menyerupai dirinya..ahli keluarga yang lain terserempak dengan 'yang menyerupainya' itu sedangkan pada masa yang sama sahabat saya berada di tempat lain. pening juga kepalanya memikirkan kerana pada fahamannya, syaitan dan iblis dibelenggu pada bulan Ramadhan. perkara ini berlaku sejak sebelum bulan Ramadhan lagi...

    bila da baca thread ni, da boleh kaitkan sikit-sikit. ada juga dengar dari sahabat-sahabat, jin tidak termasuk dalam yang dibelenggu oleh Allah dalam bulan Ramadhan. mungkin sahaja jin yang menyerupainya, jauh sekali kalau qarin yang muncul kerana qarin hanya muncul setelah tuannya meninggalkan dunia. wallahua'alam.

    syukran atas info yang diberi.
    Hasbiyallahu La ilaha illa Huwa 'alaihi tawakkaltu wa Huwa Rabbul 'Arshil 'Azeem

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #28 12 September, 2010, 11:58:30 AM
  • Publish
  • sahabat saya..dapat merasakan kehadiran 'sesuatu' pada bulan Ramadhan, yang mana ada sesuatu yang menyerupai dirinya..ahli keluarga yang lain terserempak dengan 'yang menyerupainya' itu sedangkan pada masa yang sama sahabat saya berada di tempat lain. pening juga kepalanya memikirkan kerana pada fahamannya, syaitan dan iblis dibelenggu pada bulan Ramadhan. perkara ini berlaku sejak sebelum bulan Ramadhan lagi...

    bila da baca thread ni, da boleh kaitkan sikit-sikit. ada juga dengar dari sahabat-sahabat, jin tidak termasuk dalam yang dibelenggu oleh Allah dalam bulan Ramadhan. mungkin sahaja jin yang menyerupainya, jauh sekali kalau qarin yang muncul kerana qarin hanya muncul setelah tuannya meninggalkan dunia. wallahua'alam.

    syukran atas info yang diberi.
    Dalam ilmu dan kefahaman yang ada, jin, iblis, syaitan memang boleh menyerupai@menjelma dengan pelbagai rupa, bahkan boleh juga muncul dalam mimpi2 manusia. Mereka juga boleh berada di dalam aliran darah tetapi tak kelihatan oleh mata kasar. Setakat yang saya tahu qarin tidak hanya muncul setelah tuannya meninggal dunia. Dalam riwayat2 hadis, hanya qarin Rasulullah saw sahaja yang Islam.

    Jadi sebaik2nya, minta sahabat bertemu semula guru jika ada guru. Jika tidak ada berguru, sila berjumpa orang 'alim yang 'arif dalam bab ini.

    sunah

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Reply #29 14 September, 2010, 02:57:59 PM
  • Publish
  • sahabat saya..dapat merasakan kehadiran 'sesuatu' pada bulan Ramadhan, yang mana ada sesuatu yang menyerupai dirinya..ahli keluarga yang lain terserempak dengan 'yang menyerupainya' itu sedangkan pada masa yang sama sahabat saya berada di tempat lain. pening juga kepalanya memikirkan kerana pada fahamannya, syaitan dan iblis dibelenggu pada bulan Ramadhan. perkara ini berlaku sejak sebelum bulan Ramadhan lagi...

    bila da baca thread ni, da boleh kaitkan sikit-sikit. ada juga dengar dari sahabat-sahabat, jin tidak termasuk dalam yang dibelenggu oleh Allah dalam bulan Ramadhan. mungkin sahaja jin yang menyerupainya, jauh sekali kalau qarin yang muncul kerana qarin hanya muncul setelah tuannya meninggalkan dunia. wallahua'alam.

    syukran atas info yang diberi.
    Dalam ilmu dan kefahaman yang ada, jin, iblis, syaitan memang boleh menyerupai@menjelma dengan pelbagai rupa, bahkan boleh juga muncul dalam mimpi2 manusia. Mereka juga boleh berada di dalam aliran darah tetapi tak kelihatan oleh mata kasar. Setakat yang saya tahu qarin tidak hanya muncul setelah tuannya meninggal dunia. Dalam riwayat2 hadis, hanya qarin Rasulullah saw sahaja yang Islam.

    Jadi sebaik2nya, minta sahabat bertemu semula guru jika ada guru. Jika tidak ada berguru, sila berjumpa orang 'alim yang 'arif dalam bab ini.

    iya, saya juga ada membaca bahawa hanya qarin Rasulullah yang berjaya ditundukkan dan mengikut kata Rasulullah, sedangkan qarin manusia yang lain bersifat bertentangan dengan kita, iaitu ia sentiasa berusaha mengajak ke arah larangan Allah..meninggalkan sembayang, rasa was-was dengan wudhu' dan solat..wallahu'alam. dan mengenai yang datang ke dalam mimpi setelah meninggal dunia, itu juga adalah kerja qarin yang menjelma dalam jasad tuannya...

    semua ini berdasarkan pembacaan..insya'Allah akan dibincangkan lebih lanjut dengan yang ahli..

    insan mawar

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Reply #30 14 September, 2010, 10:59:47 PM
  • Publish
  • assalamu'laikum....
    hanya sekadar perkongsian dari insan yang lemah...
    ustaz ana pernah kate dulu...
    syaitan digari dengan hawa nafsu kita...
    bukan seperti apa yang kita bayangkan selama ini...
    itu yang ana tahu lah...
    sekian wasalam...
    ~HiDuP BukaNlAH SesUaTu YG BoLeh DiJanGkaKaN...
    ApE Yg TerJadi Itu LaH Yg PeRlU DiTeMpuHi...
    SesUnGuHnyA JaNji ALLAH iTu PAstI~

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #31 15 September, 2010, 01:57:09 PM
  • Publish
  • assalamu'laikum....
    hanya sekadar perkongsian dari insan yang lemah...
    ustaz ana pernah kate dulu...
    syaitan digari dengan hawa nafsu kita...
    bukan seperti apa yang kita bayangkan selama ini...
    itu yang ana tahu lah...
    sekian wasalam...
    Sefaham saya, Iblis mengaku apabila umat Muhammad berpuasa dia merasa dirinya seperti diikat. Juga sabda Nabi saw - apabila menjelang Ramadhan setan2 dibelenggu....Mari kita renungi, puasa yang bagaimanakah yang umat Muhammad laksanakan sehingga Iblis merasa seperti diikat dan setan2 dibelenggu? Dalam kitab2, ulama' ahli tasauf membahagai puasa kepada 3 darjat - puasa orang awam, puasa orang khusus dan puasa khawasul khusus...Jadi cuba kita fikir, kenapa ada orang yang berpuasa, tapi masih dirasuk atau perangainya lebih kurang ja dengan bulan tak puasa? Puasa darjat yang mana tu yang diamalkan? bagaimana pula amalan seseorang itu sehari2, ketika sebelum puasa Ramadhan menjelang? dan bagaimana dia mengendalikan hawa nafsunya sebelum berpuasa? Bagaimana pula selepas Ramadhan? Amalan bagaimana pula yang dilakukan?

    Jadi cuba2lah berfikir dan merenung....
    « Last Edit: 15 September, 2010, 02:10:29 PM by nazri0070 »

    insan mawar

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Reply #32 15 September, 2010, 11:24:27 PM
  • Publish
  • assalamu'alaikum...
    maknanya syaitan nie dibelenggu mengikut nafsu manusia sebelum n semasa bulan ramadhan????
    mengikut macam mana gaya kita ye???

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #33 16 September, 2010, 12:19:29 AM
  • Publish
  • assalamu'alaikum...
    maknanya syaitan nie dibelenggu mengikut nafsu manusia sebelum n semasa bulan ramadhan????
    mengikut macam mana gaya kita ye???
    Cubalah renung2kan...

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #34 16 September, 2010, 12:51:01 AM
  • Publish
  • -senyum-
    tuan nazri-
    apa yg tuan pelajari atau memahami itu jalan tuan sendiri..
    apa yg tuan kata memang benar-
    siapa yg mengenali diri maka kenali penciptaNya...
    siapa mengerak jasad ini  itu persoalanNya... tuan pun tahu kan.. -senyum-
    berkenaan dengan Qarin nie memang dah wujud dari azali lagi..
    Azzazil ini adalah segalanya - senyum-Iblis ini adalah watak perjalananNya...
    ikut dia apa salahNya... itu yg terlebih buat perkara yg di murkakan,..ALLAH-
    AKU suruh sujud kau tak mau-minta pula tangguhkan tarikh istiar harga pula..senyum...
    kais pagi makanNya sampai ke esok pagi-senyum-
    Pagari Nafsu SegalanNYa di permudahkan...

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #35 16 September, 2010, 01:05:46 AM
  • Publish
  • -senyum-
    tuan nazri-
    apa yg tuan pelajari atau memahami itu jalan tuan sendiri..
    apa yg tuan kata memang benar-
    siapa yg mengenali diri maka kenali penciptaNya...
    siapa mengerak jasad ini  itu persoalanNya... tuan pun tahu kan.. -senyum-
    berkenaan dengan Qarin nie memang dah wujud dari azali lagi..
    Azzazil ini adalah segalanya - senyum-Iblis ini adalah watak perjalananNya...
    ikut dia apa salahNya... itu yg terlebih buat perkara yg di murkakan,..ALLAH-
    AKU suruh sujud kau tak mau-minta pula tangguhkan tarikh istiar harga pula..senyum...
    kais pagi makanNya sampai ke esok pagi-senyum-
    Pagari Nafsu SegalanNYa di permudahkan...
    Senyum-
    Senyum-
    Senyum-
    Hai....
    Macam2 kefahaman (fiqh) yang manusia miliki...
    Dari titik terjadi huruf kemudian terbentuk perkataan. Pas tu terjadi ayat. Bila dibaca(iqra') datanglah kefahaman....
    Senyum-
    Senyum-
    Senyum...

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #36 16 September, 2010, 01:09:12 AM
  • Publish
  • alah sahaja jer .... bukan apa pun... benih pun tidak....
    senyum-simpan di hati pagari nafsu-
    segalaNya mungkin-yer tuan nazri...

    nurul hana

    • *
    • Posts: 316
      • View Profile
    Reply #37 08 May, 2011, 02:23:35 PM
  • Publish
  •  :)

    bagus sunguh topik ini..mohon untuk saya sharekannya di fb yer..

    cahayE_matE

    • *
    • Posts: 305
      • View Profile
    Reply #38 08 May, 2011, 02:59:49 PM
  • Publish
  •  :)
    :senyum:
    hurm
    banyak info ni
    nak share kat blog ya

    Durratul Hikmah

    • *
    • Posts: 119
      • View Profile
    Reply #39 22 June, 2011, 08:38:18 PM
  • Publish
  •  :)
    Terima kasih atas maklumat yg amat berguna.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    48249 Views
    Last post 18 August, 2011, 02:11:40 PM
    by Jayne
    24 Replies
    3304 Views
    Last post 01 August, 2013, 05:58:00 PM
    by Syumaimah
    7 Replies
    3054 Views
    Last post 11 September, 2012, 08:38:37 AM
    by 5zul