Adakah Jin Boleh Menggangu Manusia di Bulan Ramadhan?

Author Topic: Adakah Jin Boleh Menggangu Manusia di Bulan Ramadhan?  (Read 15557 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

zauddin

  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
06 September, 2010, 05:40:25 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    :syukur:    saya ingin berkongsi pendapat dengan semua. Adakah jin dan syaitan boleh menganggu manusia di bulan Ramadhan sedangkan apa yang kita tahu jin dan syaitan telah di rantai dan di ikat sepanjang bulan Ramadhan ini, tetapi,mengapakah masih ada manusia yg terkena kerasukan jin dalam bulan Ramadhan nie? keliru*
    « Last Edit: 16 September, 2010, 10:31:17 AM by Ummi Munaliza »

    zauddin

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Jawab #1 06 September, 2010, 05:43:43 AM
  • Publish Di FB
  •  
       :) :syukur:

        saya ingin berkongsi pendapat dengan semua.adakah jin dan syaitan boleh menganggu manusia di bulan ramadhan sedangkan apa yang kita tahu jin dan syaitan telah di rantai dan di ikat sepanjang bulan ramadhan ini.tetapi,mengapakah masih ada manusia yg terkena kerasukan jin dalam bulan ramadhan nie?


        1.   lima hari lepas saya mendapat panggilan telepon dari seorang hamba allah ini mengatakan ibu mertuanya kena tangkap basah dengan orang bangladesh jual kapet di dlm rumahnya oleh orang kampung.walaupun telah kena tangkap basah dan telah diberikan hukuman,ibu mertuanya masih teringat-ingat lelaki bangladesh tersebut seperti orang angau separuh sedar tak sedar.melihat tingkah laku yang amat pelik pada ibu mertuanya,mereka suami isteri membawa ibunya untuk di rawat oleh seorang yang mempunyai ilmu rawatan ganguan jin.apabila dibacakan doa ibu mertuanya telah berubah menjadi orang kerasukan menangis minta tolong di lepaskan.apa yang memushkilkan saya,adakah pada  bulan puasa ini masih ada syaitan yang mengangu  serta merasuk manusia?


       2.    malam tadi ada hamba allah ni mengadu kepada saya mengatakan ayahnya terkena penyakit macam dulu 3 bulan yang lepas seperti orang sedar separuh sedar.seluruh kakinya tidak dapat berfungsi,bergerak.bercakap sorang-sorang,ketawa sendiri,meminta pertolongan dari arwah ibu dan memanggilnya ke mari.melihat kelakuan yang pelik isterinya telah memanggil ustaz datang ke rumahnya untuk mendoakan suaminya agar sembuh.ketika sedang dibacakan ayat al quran dan doa.ayahnya meraung dan marah.ustaz tersebut meneruskan membaca al quran sambil memegang kepalanya,tiba2 ayahnya terus muntah tetapi tidak keluarkan  apa-apa pun cuma muntah keluarkan angin je.setelah itu keesokan harinya ayahnya pulih seperti sediakala.yang peliknya,perkara itu berlaku 3 bulan yang lepas dan berlaku kembali pada bulan ramadhan ini.adakah syaitan tidak dirantai pada bulan ramadhan ini?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     minta pendapat sesiapa yang arif.
     :msya:

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #2 06 September, 2010, 06:09:45 AM
  • Publish Di FB
  • syaitan dirantai..jin masih ada..awal bulan ramadhan..rumah sebelah den nie kena kacau..dipanggil jin..haa kene tegur..kuat betul suara jin tu..dengar sampai bilik belakang.
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    Shohib Mirbat

    • *
    • Posts: 364
    • MurkaNya adalah Rahman, CintaNya adalah Rahim
      • View Profile
    Jawab #3 06 September, 2010, 06:12:35 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum...

    Sejauh pandangan saya yang masih dangkal dan perlu diperbetuli, Allah tidak merantai Syaitan itu dalam konteks kefahaman manusia tetapi lebih kepada kiasan Nafsu manusia yang telah lama dilatih Syaitan...barangkali itu yang dirantai iaitu Nafsu Haiwaniyyah yang bermaharajalela dalam diri manusia...

    Bulan Ramadhan dilihat sebagai tempoh pengasingan dan pemulauan terhadap sebarang usaha untuk membiarkan Nafsu Haiwaniyyah manusia dari terus berkerja, maka tempoh bertenang diberi sebulan oleh Allah untuk Nafsu diikat dari dibiarkan...Syaitan masih ada begitu juga Jin yang mengganggu manusia tetapi Nafsu yang diikat dari dipengaruhi oleh Syaitan di bulan Ramadhan ini...

    Bulan Ramadhan atau bukan, Syaitan berikrar menyesatkan manusia 24 jam dan sepanjang usia mereka tanpa henti hingga Hari Pembalasan...ia tidak diberi kerehatan dalam menjalankan tugas menyesatkan manusia...dengan kepakaran ribuan tahun memperdaya manusia dan melatih Nafsu Haiwaniyyah manusia, bulan Ramadhan bukan menjadi sebab untuk Syaitan dibelenggu dek kerana perjanjiannya terhadap Allah suatu masa dahulu.

    Manusia diberi tempoh sebulan untuk mengunci kembali Nafsu (Rikudo) dengan kembali kepada keta'atan untuk menekan Nafsu dari menguasai diri...moga-moga dengan latihan sebulan Ramadhan, manusia dapat manfaat untuk kendalikan Nafsunya dengan teratur...
    "Hitori no kamisama shika hoka ni kami ha nai, Muhanmado ha kamisama no shito"

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #4 06 September, 2010, 06:14:59 AM
  • Publish Di FB
  • Kenyataan yang menyebut bahawa Syaitan di rantai pada bulan Ramadhan bukan datang dari ayat al-Quran, akan tetapi ia datang di hadith Nabi :saw, sabdanya :-

    "Apabila datang Ramadhan, pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan Syaitan dirantai" [Hadith Riwayat Al-Bukhaari #1899 dan Muslim #1079].

    Menurut bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syeikh Ibn Utsaimin rh, tidak semua Syaitan itu di ikat atau di rantai, sebagaimana sabda Nabi :saw didalam hadith yang lain :-

    "Datang kepada kamu Ramadhan bulan Mubarak yang difardukan Allah puasanya, dibukanya pintu-pintu langit/syurga dan ditutupnya pintu-pintu jahanam/neraka, dan diikat Syaitan yang Kuat (giant)........." [Hadith Sahih Riwayat al-Nasaa'i #2105]

    Syeikh Ibn Utsaimin rh menyatakan bahawa hanya Syaitan2 kuat yang bernama Maarid yang dirantaikan. Cuma beliau menegaskan bahawa hadith ini berbicara dengan perkara ghaib, maka kita hendaklah menerima seadanya dan tidak mendiskuskan lebih lanjut. Ini lebih selamat kepada aqidah seseorang. WA.

    Sekian, wassalam


    malekredzuan

    • *
    • Posts: 194
    • Searching the truth
      • View Profile
    Jawab #5 06 September, 2010, 08:57:38 AM
  • Publish Di FB
  • Salam.

    Pada bulan Ramadhan yang diikat semua syaitan dan iblis, tapi jin tetap ada lagi.

    Bukan ke jin tu makhluk macam kite, Allah pon ada berfirman ''AKU ciptakan jin dan manusia tu untuk mengabdikan diri pada AKU''.
    Jin pon macam kita, ada yang jin Islam, ada jin kafir, ada Wali jin.
    So, tidak mustahil la kalau ada gangguan lagi pada bulan Ramadhan, yang sebenarnya datang dari jin.

    Wallahu'alam

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #6 06 September, 2010, 09:18:13 AM
  • Publish Di FB
  • heee Pagari Nafsu segalanYa mungkin...
    yang ada hasut pun dari kalangan Jin - Iblis .
    makakah tidak yg duk menyorok masa makan-mengumpat sana sini.,ketika puasa....
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    hafizul_84

    • *
    • Posts: 323
      • View Profile
    Jawab #7 06 September, 2010, 12:50:50 PM
  • Publish Di FB
  • Kenyataan yang menyebut bahawa Syaitan di rantai pada bulan Ramadhan bukan datang dari ayat al-Quran, akan tetapi ia datang di hadith Nabi :saw, sabdanya :-

    "Apabila datang Ramadhan, pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan Syaitan dirantai" [Hadith Riwayat Al-Bukhaari #1899 dan Muslim #1079].

    Menurut bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syeikh Ibn Utsaimin rh, tidak semua Syaitan itu di ikat atau di rantai, sebagaimana sabda Nabi :saw didalam hadith yang lain :-

    "Datang kepada kamu Ramadhan bulan Mubarak yang difardukan Allah puasanya, dibukanya pintu-pintu langit/syurga dan ditutupnya pintu-pintu jahanam/neraka, dan diikat Syaitan yang Kuat (giant)........." [Hadith Sahih Riwayat al-Nasaa'i #2105]

    Syeikh Ibn Utsaimin rh menyatakan bahawa hanya Syaitan2 kuat yang bernama Maarid yang dirantaikan. Cuma beliau menegaskan bahawa hadith ini berbicara dengan perkara ghaib, maka kita hendaklah menerima seadanya dan tidak mendiskuskan lebih lanjut. Ini lebih selamat kepada aqidah seseorang. WA.

    Sekian, wassalam



    Menurut bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syeikh Ibn Utsaimin rh, tidak semua Syaitan itu di ikat atau di rantai, sebagaimana sabda Nabi :saw didalam hadith yang lain :-

    "Datang kepada kamu Ramadhan bulan Mubarak yang difardukan Allah puasanya, dibukanya pintu-pintu langit/syurga dan ditutupnya pintu-pintu jahanam/neraka, dan diikat Syaitan yang Kuat (giant)........." [Hadith Sahih Riwayat al-Nasaa'i #2105]

    Syeikh Ibn Utsaimin rh menyatakan bahawa hanya Syaitan2 kuat yang bernama Maarid yang dirantaikan. Cuma beliau menegaskan bahawa hadith ini berbicara dengan perkara ghaib, maka kita hendaklah menerima seadanya dan tidak mendiskuskan lebih lanjut. Ini lebih selamat kepada aqidah seseorang. WA.

    Assalamualikum..
    kedua-dua pendapat ini adalah benar, khilaf dikalangan ulamak..boleh diguna pakai kedua-duanya..

    SafwanRazali

    • *
    • Posts: 32
      • View Profile
    Jawab #8 06 September, 2010, 05:17:36 PM
  • Publish Di FB
  • terima kasih di atas info yang anda beri kan .semoga info ini akan menjadi bermakna untuk kita.insya allah saya akan sebar kan info ini dgn betul.
    « Last Edit: 06 September, 2010, 05:20:21 PM by SafwanRazali »

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #9 06 September, 2010, 05:51:49 PM
  • Publish Di FB
  • Dalam kisah dialog Iblis dengan Rasulullah saw...Iblis mengaku apabila umatmu berpuasa, iblis merasakan dirinya seperti diikat@dibelenggu la...Sebahagian pendapat ulama' mengatakan Jin Syaitan yang ganas2 aje dibelenggu....Jin2 Islam yang nakal2 tu bagaimana ya? Atau jin-jin kafir yang 'innocent' tapi tak mau masuk Islam, apakah dibelenggu jugak? Rasanya tak...
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    hazanutz

    • *
    • Posts: 426
    • Salam ukhuwah
      • View Profile
    Jawab #10 06 September, 2010, 07:48:13 PM
  • Publish Di FB
  • Firman Allah yang bermaksud:
    Wahai sekalian jin dan manusia! Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang menyampaikan kepada kamu ayat-ayatKu (perintah-perintahKu), dan yang memberikan amaran kepada kamu tentang pertemuan kamu dengan hari (kiamat) ini? Mereka menjawab: "Kami menjadi saksi mengakui akan (kesalahan) diri kami sendiri (mendustakan Rasul-rasul itu)". Dan (sebabnya ialah) mereka telah diperdayakan oleh (kemewahan) hidup di dunia dan (kerana itulah) mereka menjadi saksi (pada hari akhirat) terhadap diri mereka sendiri: (bahawa) sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang mengingkari (apa yang telah disampaikan oleh Rasul-rasul itu). (Al-An'aam 6:130)

    Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. (Al-A'raaf 7:179)

    Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah)); dan untuk (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)". (Hud 11:119)

    Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma. (Al-Hijr 15:27)

    Firman Allah:

    Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Al-Baqarah 2:208)

    Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?" (Al-A'raaf 7:22)

    Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman. (Al-A'raaf 7:27)

    Abdullah Faqir

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Jawab #11 06 September, 2010, 11:06:15 PM
  • Publish Di FB

  • tidak penting adakah jin itu di ikat atau tidak kerana Allah s.w.t telah berfirman tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan beribadat kepada Nya

    ain

    • *
    • Posts: 432
    • mahu mnjadi insan biasa yg LUAR BIASA!
      • View Profile
    Jawab #12 06 September, 2010, 11:09:47 PM
  • Publish Di FB
  • ada je jin bulan ramadhan ni.
    jin pun nak beribadah
    tapi kadang-kadang manusia b uat kacau tempat tinggal dia
    memanglah dia mengamuk
    macam manusia jugalah.kalau rumah kita kena pecah masuk.
    mesti marah.
    sebab tu la banyak kes2 histeria di sekolah-sekolah
    bulan ramadhan ni pun ada
    sebabnya mengganggu kehidupan makhluk Allah tu..
    "Sesiapa yang mahukan kebaikan dan Islah,kegemilangan dan izzah tanpa jihad dan pengorbanan,dia adalah orang yang bermimpi dan berkhayal!"

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #13 07 September, 2010, 02:48:19 PM
  • Publish Di FB

  • tidak penting adakah jin itu di ikat atau tidak kerana Allah s.w.t telah berfirman tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan beribadat kepada Nya

    Bagi saya rugilah jika faham macam tuan mohdazri...memang la itu perintah Allah...jika semua jin dan manusia benar-benar sedar dan insaf, Allah hanya perlu buat syurga je...neraka tak perlu..betul tak?

    Yang jadi masalah, ada sebahagian manusia suka minta pertolongan kat jin, memuja jin, nak ilmu macam2 yang pelik2 sampai nak kebal, nak cantik dan macam2 lagi, ada yang takut kat jin. Semua tu dibuat sama ada sedar atau tidak. Ada kala niat tu baik boleh jadi ibadah tapi pelaksanaannya silap2 haribulan jadi syirik pula. kan naya?

    mysteri_khai

    • *
    • Posts: 175
      • View Profile
    Jawab #14 07 September, 2010, 09:23:53 PM
  • Publish Di FB
  • seperti yang dikhabarkan "sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia"

    ustaz saya pernah cakap perbezaa antara syaitan, iblis dan jin.....syaitan yang selalu membisikkan kepada manusia agar ingkar pada Allah...iblis makhluk yang selalu menyerupai entiti paranormal atau yang kita panggil toyol, pontianak dan lain-lain...manakala jin pula yang akan memasuki badan manusia dimana terjadinya kes rasukan....

    tentang histeria, sebenarnye banyak kes histeria adalah disebabkan oleh keadaan psikologi individu seperti lemah semangat, takot yang terlampau...

    walau apapun sama-samalah kita berdoa agar sentiasa terpelihara dari gangguan syaitan laknatullah
    Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
    Tuntuniku menggapai redhaMu
    Rimbunan kasihMu ku berteduh
    KepadaMu ya Tuhan
    Berikan secebis keinsafan
    Bekalan sepanjang perjalanan
    Mencari ketenangan

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #15 07 September, 2010, 09:59:01 PM
  • Publish Di FB
  • seperti yang dikhabarkan "sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia"

    ustaz saya pernah cakap perbezaa antara syaitan, iblis dan jin.....syaitan yang selalu membisikkan kepada manusia agar ingkar pada Allah...iblis makhluk yang selalu menyerupai entiti paranormal atau yang kita panggil toyol, pontianak dan lain-lain...manakala jin pula yang akan memasuki badan manusia dimana terjadinya kes rasukan....

    tentang histeria, sebenarnye banyak kes histeria adalah disebabkan oleh keadaan psikologi individu seperti lemah semangat, takot yang terlampau...

    walau apapun sama-samalah kita berdoa agar sentiasa terpelihara dari gangguan syaitan laknatullah

    Setahu saya, Iblis tu jin jugak, tapi jin yang engkar perintah Allah setelah taat, sebab ia takabbur, sombong serta angkuh.

    Manakala makhluk yang suka menghasut, membisikkan, merayu serta pelbagai cara lain yang digunakan bertujuan supaya orang lain engkar perintah Allah dikenali sebagai syaitan jin dan syaitan manusia.

    Toyol, pontianak dan pelbagai nama lain tu hanya nama yang digunakan dalam istilah bahasa percakapan orang melayu berdasarkan sifat, sikap dan pekerjaan jin2 tersebut, jika toyol, kononnya boleh curi duit. Jika Badang kononnya jadi kuat dan sebagainya. Ianya sebenarnya jin jugak.

    Dan setahu saya juga, ada jin yang beriman dan beramal soleh, bahkan ada yang sampai menjadi ulama di kalangan jin-jin Islam serta Wali Allah. Walau bagaimanapun manusia lebih mulia darjat dan kedudukannya di sisi Allah daripada jin.

    Shohib Mirbat

    • *
    • Posts: 364
    • MurkaNya adalah Rahman, CintaNya adalah Rahim
      • View Profile
    Jawab #16 08 September, 2010, 10:34:52 AM
  • Publish Di FB
  • PONTIANAK

    POCONG

    TOYOL

    HANTU RAYA

    LANGSUIR

    P/S: Ia makhluq Allah yang ditugaskan menyesatkan manusia dan mengganggu ketenteraman dan mental manusia yang lemah imannya kepada Allah...banyak lagi yang tidak terlihat sekeliling kita di mana-mana sahaja dek mata zahir kita yang dihijabkan Allah =)

    khalifah_04

    • *
    • Posts: 304
      • View Profile
    Jawab #17 08 September, 2010, 01:07:09 PM
  • Publish Di FB
  • Syaitan berketurunan Jin sahaja yang ditangkap dan diikat...Jin Islam dan Jin Kafir masih bebas dan terhukum pada mereka frasa " Tidak aku jadikan Jin dan Manusia semata-mata untuk beribadah kepada Aku" makanya seperti juga manusia ada yang kafir dan ada yang islam... Ada yang taat dan ada yang engkar... Oleh itu memang berlaku kes-kes histeria melibatkan gangguan jin samada dari Jin Islam yang fasik mahupun munafik atau pun Jin Kafir....

    Makanya jikalau manusia itu melakukan kejahatan pada bulan Ramadhan bukan disebabkan oleh Syaitan yang membisikkan kejahatan tetapi datang dari nafsu liar diri manusia itu sendiri.....wallahua'lam
    Dari Allah AKu Datang, Kepada Allah AKu Kembali

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #18 08 September, 2010, 05:53:02 PM
  • Publish Di FB
  • malaikat- malaikat yer...
    -senyum-
    2-34 Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.

    7-11 Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud.

    *dan byk lagi FirmanNya...

    kenali nafsu atas nafsu ada jua pakaianNya Iblis yer..selami lah yg mana perlu.

    * kalau bukan bulan ramadan pun ada yg menghasut... yg melakukan diri sendiri atas pilihan Nya sendiri-

    15-39 Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,

    15-42 Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya sendiri).
    iblis bukan jin- senyum
    azzazil

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Jawab #19 08 September, 2010, 06:05:08 PM
  • Publish Di FB
  • Perkara ini ada silihpendapat antara para ulama tentang hadis "إن الشياطين تصفد في رمضان" sesungguhnya syaitan2 itu dipenjara pada bulan ramadhan. Ada yang berpendapat bahwa yang dipenajara adalah Jin2 yang kafir yang disebut dengan Syaithan. ini berawal dari definisi syaitan itu sendiri. yang mana ada yang mengatakan ia adalah jin kafir...dan jin ini adalah anak iblis. dan lain2...sedangkan godaan manusia di bulan ramadhan adalah muncul dari jin muslim yang fasiq.Ada pula yang berpendapat bahwa yang dipenjara adalah hanya sebagian sehinggakan masih ada yang berkeliaran. oleh karena itu terjadi maksiat dibulan ramadhan...baca petikan tersebut!


    فتح العالى الجزء الأول ص : 30
    (ما قولكم) في الجن والشياطين هل هم جنس واحد أو أجناس وفي سجنهم في شهر رمضان هل هو لجميعهم أو لفرقة منهم وهل هو حقيقة مع أنه تصادق الخبر برؤيتهم في رمضان أفيدوا (فأجبت) بما نصه : " الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد رسول الله قال في فتح الباري : اختلف في أصل الجن فقيل إنهم من ولد إبليس فمن كان منهم كافرا سمي شيطانا وقيل أولاده الشياطين خاصة ومن عداهم ليسوا من ولده وحديث ابن عباس عند البخاري يقول إنهم نوع واحد اختلف صفة فمن كفر سمي شيطانا وإلا قيل له جني انتهى وفي تفسير القرطبي اختلف في أصل الجن فروى إسماعيل عن الحسن البصري أن الجن ولد إبليس والإنس ولد آدم ومن هؤلاء وهؤلاء مؤمنون وكافرون وهم شركاء في الثواب والعقاب فمن كان مؤمنا فهو ولي الله ومن كان كافرا فهو شيطان وروى الضحاك عن ابن عباس الجن ولد الجان وليسوا شياطين ومنهم المؤمن والكافر والشياطين ولد إبليس لا يموتون إلا معه انتهى وفي حياة الحيوان المشهور أن جميع الجن من ذرية إبليس وبذلك يستدل على أنه ليس من الملائكة لأنهم لا يتناسلون وليس فيهم إناث وقيل الجن جنس وإبليس واحد منهم انتهى أفاد ذلك كله سيدي محمد الزرقاني في أجوبته وفي المعيار وسئل الشيخ أبو الحسن القابسي عن معنى قول النبي صلى الله عليه وسلم "إن الشياطين تصفد في رمضان" ونحن نجدها توسوس في رمضان ونجد من المسلمين من يعصي في رمضان ؟ ( فأجاب ) : قد يوسوس وهو مصفد ثم قال كنت في المنستير في بعض رمضان وكان رجل من أهل القيروان كانت به عارضة تصرعه قال الشيخ فأنا جالس حتى أتوني فقالوا لي صرع فلان ثم سألوني عن قول النبي صلى الله عليه وسلم في تصفيد الشياطين قال فقلت لهم الحديث حق وما يصيب الإنس في هذا عيان فيحتمل والله أعلم أن يكون معنى قوله عليه الصلاة والسلام "وصفدت الشياطين" أي كفرة الجن الذين يسمون شياطين وأن المؤمنين من الجن لا يصفدون فيكون وسواس وتزيين المعاصي إنما يقع من فساق الجن ومردتهم المسلمين ويعدونها معاصي ومؤمنو الإنس يعصون فكيف مؤمنو الجان والكفار منهم مصفدون دون المؤمنين لأن قوله عليه الصلاة والسلام "وصفدت الجن" مختص بالشياطين قيل له إن بعض الناس قال فيه تصفد عن بعض الأعمال دون بعض فقال القول بأن معناه بعض الشياطين دون بعض أولى والأولى من هذا أن يقال  لا علم لنا وقد قالها النبي صلى الله عليه وسلم ورواها عنه العلماء لأنه لم يذكر لنا المعنى فيحتمل أن يكون المعنى غير ما قلنا مما هو خير وأحسن مما تأولناه انتهى والله سبحانه وتعالى أعلم وصلى الله علي سيدنا محمد وآله وسلم .

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    48077 Views
    Last post 18 August, 2011, 02:11:40 PM
    by Jayne
    24 Replies
    3225 Views
    Last post 01 August, 2013, 05:58:00 PM
    by Syumaimah
    7 Replies
    2973 Views
    Last post 11 September, 2012, 08:38:37 AM
    by 5zul