Solat Jumaat apabila hari raya jatuh pada Hari Jumaat?

*

Author Topic: Solat Jumaat apabila hari raya jatuh pada Hari Jumaat?  (Read 3347 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

05 September, 2010, 01:01:02 PM
  • Publish

  • Adakah wajib Solat Jumaat apabila hari raya jatuh pada Hari Jumaat?


    Apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat maka hadir ahli kampung yang jauh yang wajib Sembahyang Jumaat untuk Sembahyang  hari raya, jikalau kembali mereka kepada keluarga mereka nescaya meraka akan luput Sembahyang Jumaat. Adakah mereka boleh kembali kepada keluarga mereka selepas sembahyang hari raya?  Dijawab ulama Syafie harus mereka itu kembali dan mereka itu boleh meninggalkan Sembahyang Jumaat.

    Difaham dari kalam ulama itu bahawa orang yang boleh meninggalkan Sembahyang Jumaat pada hari itu ialah mereka yang duduk jauh yang mana jikalau kembali mereka selepas sembahyang hari raya nescaya mereka tidak sempat datang semula ke tempat Sembahyang Jumaat. Pada asalnya mereka itu wajib Sembahyang Jumaat kerana mendengar seruan azan dari kampung yang wajib  Sembahyang Jumaat.

    Dengan itu sekarang di Malaysia, kita lihat tidak ada tempat yang keadaan seperti itu. Kalau adapun mungkin di kawasan pendalaman seperti di Sabah dan Sarawak. Di tempat lain kemudahan banyak samaada mereka boleh kembali dengan kenderaan atau lainnya dan tempat dikerjakan sembahyang Jumaat dekat.


    Syarat boleh meninggalkan Sembahyang Jumaat pada masalah ini:


    1. hendaklah mereka itu bersembahyang hari raya di tempat Sembahyang Jumaat.  Jika mereka kerjakan sembahyang hari raya di tempat yang tidak di buat Sembahyang Jumaat seperti surau atau lainnya maka wajib mereka datang ke tempat Sembahyang Jumaat untuk Sembahyang Jumaat.
     
    2. kesukaran kembali ke tempat Sembahyang Jumaat sehingga jika mereka kembali dan datang semula meluputkan Sembahyang Jumaat. Jika mudah kembali ke tempat Sembahyang Jumaat maka wajib mereka itu mengerjakan Sembahyang Jumaat.

    3. mereka itu telah kembali sebelum masuk waktu Sembahyang Jumaat. Sekiranya mereka masih berada di kampung yang dibuat Sembahyang Jumaat maka wajib mereka mengerjakan Sembahyang Jumaat.

    4. Hadir mereka itu ke tempat Sembahyang Jumaat untuk sembahyang hari raya. Jika hadir mereka ke tempat Sembahyang Jumaat bukan kerana sembahyang hari raya tetapi kerana membeli barang atau lainnya maka wajib Sembahyang Jumaat diatas mereka itu sekalipun mereka sudah kembali ke tempat mereka.



    Sumber :  http://almalakawi.wordpress.com/
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #1 05 September, 2010, 01:04:25 PM
  • Publish
  • saya pun ada terbaca sblm ni ummi, xwajib solat jumaat bila hari raya jatuh pada hari jumaat. Tp sesiapa yg mahu solat, silakan.

    Reply #2 05 September, 2010, 01:06:26 PM
  • Publish
  • saya pun ada terbaca sblm ni ummi, xwajib solat jumaat bila hari raya jatuh pada hari jumaat. Tp sesiapa yg mahu solat, silakan.

    Eh...ada syarat-syaratnya yang membolehkan meninggalkan solat Jumaat tu...


    Syarat boleh meninggalkan Sembahyang Jumaat pada masalah ini:

    1. hendaklah mereka itu bersembahyang hari raya di tempat Sembahyang Jumaat.  Jika mereka kerjakan sembahyang hari raya di tempat yang tidak di buat Sembahyang Jumaat seperti surau atau lainnya maka wajib mereka datang ke tempat Sembahyang Jumaat untuk Sembahyang Jumaat.
     
    2. kesukaran kembali ke tempat Sembahyang Jumaat sehingga jika mereka kembali dan datang semula meluputkan Sembahyang Jumaat. Jika mudah kembali ke tempat Sembahyang Jumaat maka wajib mereka itu mengerjakan Sembahyang Jumaat.

    3. mereka itu telah kembali sebelum masuk waktu Sembahyang Jumaat. Sekiranya mereka masih berada di kampung yang dibuat Sembahyang Jumaat maka wajib mereka mengerjakan Sembahyang Jumaat.

    4. Hadir mereka itu ke tempat Sembahyang Jumaat untuk sembahyang hari raya. Jika hadir mereka ke tempat Sembahyang Jumaat bukan kerana sembahyang hari raya tetapi kerana membeli barang atau lainnya maka wajib Sembahyang Jumaat diatas mereka itu sekalipun mereka sudah kembali ke tempat mereka.



    Reply #3 05 September, 2010, 01:11:54 PM
  • Publish
  • Maaf ummi, boleh x sy tahu dari mana penetapan syarat2 ni?

    sbb sblm ni,sy terbaca xdelah syarat2 sedemikian. disebabkan solat pg raya tu dah melepaskan syarat umat islam berkumpul ramai2 utk solat jumaat, maka xperlu lg solat jumaat da berpada dgn solat raya tersebut. tp klu nak solat jumaat pun tiada salahnya.

    Reply #4 05 September, 2010, 01:16:39 PM
  • Publish
  • saya pun ada terbaca sblm ni ummi, xwajib solat jumaat bila hari raya jatuh pada hari jumaat. Tp sesiapa yg mahu solat, silakan.

    oi2.. ni mesti kes x reti baca artikel sampai abis.. ni mesti baca tajuk je.. cube tengok perenggan kedua & ke tiga....
    solat je jumaat... ade ke sape nak tggung risiko.. tapi mercun tetap di utamakan... imam tengah berkhutbah,,, ade je lah bom meletup nanti,,, hehehhehe,,,

    Saya baca sbb tu sy bertanya.. bom2 mercun2 xmasuk tajuk. bincang ilmiah yer...ha2

    Reply #5 05 September, 2010, 01:18:50 PM
  • Publish
  • Maaf ummi, boleh x sy tahu dari mana penetapan syarat2 ni?

    sbb sblm ni,sy terbaca xdelah syarat2 sedemikian. disebabkan solat pg raya tu dah melepaskan syarat umat islam berkumpul ramai2 utk solat jumaat, maka xperlu lg solat jumaat da berpada dgn solat raya tersebut. tp klu nak solat jumaat pun tiada salahnya.

    Itu kan antara yang wajib dengan sunat, maka ada syarat2nya. Kan saya dah letak link sumber. Boleh rujuk ke link itu.

    Reply #6 05 September, 2010, 01:41:50 PM
  • Publish

  • kalau semua berpendapat kalau dah solat sunat hari raya maka tak perlu lagi solat jumaat maka banyak la masjid tak dapat jalankan solat jumaat^_^ tak cukup 40 orang^_^

    Reply #7 05 September, 2010, 02:00:07 PM
  • Publish
  • Tidak gugur kefarduan Jumaat

    Soalan

    Sejauh mana kekal hukum pengguguran solat Jumaat apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat. Sebabnya masih ada yang keliru dan mengambil langkah memilih untuk hadir salah satu daripada solat tersebut?

    Jawapan

    Dalam persoalan ini para ulama berselisih pendapat dalam menentukan kefarduan Jumaat.

    Jumhur ulama bersetuju untuk tidak menggugurkan kefarduan Jumaat walaupun hari raya jatuh pada hari Jumaat yang telah dituntut oleh Allah SWT.

    Imam Ahmad bin Hambal r.a berpendapat bahawa solat Jumaat gugur sekiranya hari raya jatuh pada hari Jumaat, ini kerana sudah ada solat yang menghimpun manusia seumpama dengan solat Jumaat dan falsafahnya juga sama. Ditambah lagi, hari raya kebiasaannya orang sibuk dengan aktiviti khusus hari raya.

    Imam Ahmad juga berhujah bahawa Saidina Uthman bin Affan mengizinkan penduduk kawasan tinggi di Madinah supaya tidak datang bersolat Jumaat.

    Akan tetapi ulama menolak bahawa amalan seorang sahaja dari kalangan sahabat tidak boleh dijadikan hujah dalam persoalan pengguguran solat Jumaat. Hal ini juga tidak disepakati oleh jumhur ulama.

    Penolakan ini dikukuhkan lagi dengan penghujahan daripada ayat al-Quran itu sendiri, dalam perintah solat Jumaat Allah SWT berfirman yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (Jumu'ah: 9)

    Di dalam ayat kefarduan Jumaat ini Allah SWT menyuruh dan meminta menuju ke masjid dengan kadar segera kepada menunaikan solat Jumaat seperti mana pada Jumaat-Jumaat yang lain termasuklah Hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya Aidiladha.

    Dalam kitab Rahmatul Ummah fi Ikhtilaf al-A'immah karya Imam Al-Dimasyqi, telah dinyatakan bahawa: "Apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat, maka menurut pendapat Imam asy-Shafie yang sahih, dinyatakan bahawa tuntutan solat Jumaat tidak gugur daripada penduduk kampung (pemastautin) yang mengerjakan solat Jumaat. Adapun bagi mereka yang datang dari kampung lain, tuntutan tersebut digugurkan.

    Demikianlah menurut pendapat Imam Shafie yang sahih. Sekiranya mereka telah menunaikan solat hari raya, dibenarkan bagi mereka untuk terus pulang, tanpa mengikuti solat Jumaat. Menurut pendapat Imam Abu Hanifah, bagi penduduk kampung mereka wajib menunaikan solat Jumaat. Menurut Imam Ahmad pula tidak wajib solat Jumaat sama ada penduduk tetap ataupun tidak. Kewajipan solat Jumaat gugur setelah mengerjakan solat hari raya. Tetapi mereka wajib solat Zuhur.

    Ad-Dimasyqi tidak menampilkan pendapat Imam Malik. Ibnu Rusyd dalam kitabnya Bidayatul Mujtahid menyatakan bahawa pendapat Imam Malik selari dengan pendapat Imam Abu Hanifah. Dinukilkan bahawa, "Imam Malik dan Abu Hanifah bersependapat, 'Jika hari raya jatuh pada hari Jumaat, maka mukalaf dituntut untuk melaksanakan kedua-duanya'.

    Berdasarkan keterangan-keterangan yang telah diberikan, ternyata bahawa dalam hal ini terdapat empat pendapat:

    Solat Jumaat tidak gugur terhadap penduduk kota ( ahlul madinah) yang di tempat mereka ada dilaksanakan solat Jumaat. Bagi mereka yang datang dari kampung atau gurun, atau dari kampung yang yang terletak di kawasan yang tinggi, yang di kawasan mereka tidak dilaksanakan solat Jumaat, kewajipannya digugurkan.

    Maka sekiranya mereka iaitu mereka yang datang dari kampung telah menunaikan solat hari raya, mereka boleh terus pulang, tanpa mengikuti solat Jumaat. Inilah pendapat Imam Shafie. Pendapat ini juga merupakan pendapat Uthman dan Umar bin Abdul Aziz.

    Solat Jumaat tetap wajib ditunaikan, sama ada penduduk kota di kawasan yang dilaksanakan solat Jumaat mahupun bagi penduduk luar. Pendapat inilah yang dipegang oleh Imam Abu Hanifah dan Imam Malik. Maka, solat Jumaat tetap wajib dan tidak gugur biarpun sesudah menunaikan solat hari raya.

    Tidak wajib solat Jumaat, tetapi mereka wajib solat Zuhur. Demikianlah pendapat Imam Ahmad.

    Secara dasarnya, Imam Shafie tetap mewajibkan solat Jumaat yang jatuh pada hari raya. Namun beliau menetapkan kewajipan tersebut terhadap penduduk kota. Bagi penduduk desa atau padang pasir (badwi) yang berkunjung ke kota untuk solat raya (dan solat Jumaat), dan di tempat mereka tidak dilaksanakan solat Jumaat, maka mereka dibenarkan untuk tidak mengerjakan solat Jumaat.

    Bagi kita rakyat Malaysia yang berpegang dengan mazhab al-Syafie adalah tidak gugur kefarduan Jumaat sekiranya hari raya jatuh pada hari Jumaat. Kebenaran yang diberi oleh Imam al-Syafie kepada penduduk yang berjauhan dari masjid adalah dengan tujuan tidak membebankan mereka, sedangkan mereka terpaksa keluar dua kali untuk ke masjid. Di negara kita keadaannya sangat berlainan, kita tidak menghadapi kesukaran untuk ke masjid, manakala masjid pun tidak sejauh mana dari rumah.



    Sumber:
    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0827&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm

    Reply #8 05 September, 2010, 08:28:03 PM
  • Publish
  • solat je lah....... lagi pun waktu tengahari kan........ bukan lama pun...... tak sampai 1 jam pun........ :senyum:......
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    Reply #9 05 September, 2010, 09:48:11 PM
  • Publish
  • solat je lah....... lagi pun waktu tengahari kan........ bukan lama pun...... tak sampai 1 jam pun........ :senyum:......

    Kot sibuk nak berjalan raya.
    Apakata berjalan ke masjid sama-sama..
    Bukankah itu lebih baik...

    Ada satu masalah lagi, jika raya penuh kampung hingga penuh masjid sampai tak muat jemaah nak solat.
    Perkara ni setiap tahun terjadi di Kampung saya di Bukit Rambai.
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    4413 Views
    Last post 27 August, 2010, 02:11:03 AM
    by nazirul razali
    9 Replies
    11668 Views
    Last post 23 October, 2009, 02:33:59 PM
    by Ummi Munaliza
    2 Replies
    1426 Views
    Last post 30 August, 2013, 10:17:35 PM
    by ZakiaAliaMedina