Suami Tidak Bekerja

*

Author Topic: Suami Tidak Bekerja  (Read 7242 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

perempuan

  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
14 August, 2010, 02:31:39 PM
  • Publish
  •  :)

    Sekiranya suami tiba-tiba berhenti kerja adakah isteri patut menangung semua keperluan keluarga?
     
    « Last Edit: 14 August, 2010, 03:11:53 PM by Ummi Munaliza »

    wan_sgmt

    • *
    • Posts: 628
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Reply #1 14 August, 2010, 02:38:45 PM
  • Publish
  • sekiranya suami tiba-tiba berhenti kerja adakah isteri patut menangung semua keperluan keluarga
     :)

    Isteri tidak patut untuk menanggung keperluan rumah, jika sekadar membatu bolehlah.
    Suami wajib untuk menanggung/memberi nafkah kepada isteri walaupun isteri tu gaji lebih besar. Jadi dalam hal puan, nasihatkan suami cari kerja lain, dan nasihatkan suami tentang tanggungjawab beliau.

    wallahualam.
    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    Duratul_Mujahid

    • *
    • Posts: 608
      • View Profile
    Reply #2 14 August, 2010, 02:39:28 PM
  • Publish
  • sekiranya suami tiba-tiba berhenti kerja adakah isteri patut menangung semua keperluan keluarga
     :)

    Dalam hal ni..kena ada perbincangan dari hati ke hati.. Isteri kena bagi ruang pada suami..dan suami jangan pula ambil kesempatan pada pertolongan isteri. Yupp, puan boleh bantu suami, tapi dengan syarat..suami kena usaha cari kerja baru. Jangan biarkan suami terus dudk goyang kaki kat rumah sebab dia ketua keluarga.. Tanggungjawab dia beri nafkah pada isteri dan anak-anak. Dan puan bantulah dia sepanjang dia mencari kerja baru. Berikan kata-kata semangat. Jangan pula mendesak.. Pokok pangkalnya......sabarrrrrrr
    Menterjemah Apa Yang Tersirat DI MInda
    http://durratulmujahid.blogspot.com/

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Reply #3 14 August, 2010, 03:03:06 PM
  • Publish

  • masalah sebegini merupakan masalah yang biasa di zaman ini,jangan kata kerja kita sudah selesa maka kita katakan tidak akan berlaku pada kita langit tidak semestinya cerah.dalam maslah ini isteri perlu menyabarkan suaminya dan cuba bantu sedaya upaya agar suami hatinya tenang

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #4 14 August, 2010, 09:14:18 PM
  • Publish
  • sekiranya suami tidak berkerja,, ko tampo je pale dia,, wat semak je kawin ngan laki tu,, kecik2 xnak mampos..... dah beso menyusahkan orang..
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    panglima-garang

    • *
    • Posts: 571
      • View Profile
    Reply #5 14 August, 2010, 11:31:44 PM
  • Publish
  • sebagai seorang lelaki, suami dan pemimpin.....dia perlu lah mempunyai cukup ilmu untuk meneraju kehidupan.....apatah lagi jika sudah mempunyai bahtera yang sarat dengan penumpang2 nya.....seorang suami dan pemimpin itu perlu lah mempelajari dan mempunyai independent skill terutama nya dalam pekerjaan dan mencari nafkah hidup.....jangan berputus asa jika mengalami kejatuhan dalam kerjaya atau perniagaan dengan tiba2....rezeki Allah itu ada di mana2.....tinggal lagi usaha dan ikhtiar kita lagi untuk menggapai dan mencapai matlamat yang telah kita cita2 kan......tak salah untuk berjaya di atas muka bumi ini.....untuk itu berkeliaran lah kamu mencari rezeki Allah di pagi2 hari.....asalkan rajin....si suami tak perlu takut apabila mengalami turun naik perjalanan.....dan, apa yang kita sangka berada di dalam poket kita itu belum tentu lagi rezeki dan milik kita lagi.....

    dalam mencari rezeki yang baik, bersih, halal lagi diberkati.....perkara pokok yang perlu kita pastikan ialah dari hasil titik peluh kita sendiri....itu yang terlebih afdhal kita beri makan kepada anak isteri kita di rumah....tidak semesti nya kerja makan gaji itu sahaja jalan atau ruang untuk kita mencari sesuap nasi dan meneruskan kehidupan sebagai seorang mukmin khususnya.....kalau kita lihat Sunnah yang dititipkan oleh Rasulullah SAW dan Nabi2 kita yang sebelum nya....sifat2 mulia di dalam diri adalah pemangkin yang pertama-tama sekali menjadi wadah perjuangan dalam mencari nafkah kehidupan......dalam perniagaan dan pekerjaan perlu diutamakan sifat amanah, jujur, bijaksana dan menyampaikan perkara haq.....mungkin kita ada melakukan kesilapan dalam pekerjaan yang kita lakukan sehari2 maka Allah ingin membuka satu jalan yang bakal menaikkan darjat kita sebagai hamba di sisi Allah pula?.....dalam pandangan mata dan hati.....kadang2 kita tidak menetapkan sesuatu standard untuk berjaya dalam arah kejayaan....

    salah satu peringatan yang selalu kita lakukan sehari2 adalah solat....sebenarnya solat itu mendidik kita berjaya dengan membawa peranan atau hal keadaan di dalam solat itu ke luar solat....itu pun jika benar2 khusyuk dan menyerah diri kepada Allah....salah satu sebab musabab kita tidak berjaya adalah atas kebodohan dan kesombongan di dalam kita sendiri.....itu yang perlu kita kikis.....iaitu dengan solat itu sendiri....

    secara ringkas nya....keberkatan hidup itu bergantung jua atas keberkatan amal kita.....itu yang perlu kita titik beratkan dahulu.....dan kemudian akan datang lah jalan2 atau cara2 untuk mendapatkan penyelesaian.....jangan sesekali gundah gulana dan khuatir....sabar dan yakin dengan ujian dan dugaan.....kerana itu juga adalah untuk meningkat iman kita.....tidak dikatakan beriman akan hamba2 Ku selagi mereka tidak diuji....dan yang terlebih penting ialah belajar....jangan mudah putus asa dan melihat hanya pada satu perspektif saja....dan yang terakhir, janganmula salah menyalahkan terutama nya dalam hubungan suami isteri.....peranan suami isteri itu ialah bantu membantu, bertolak ansurdan bekerjasama mengatasi liku2 dan onak ranjau kehidupan....

    mmm.....hanya sekadar lontaran pendapat, itu aje lah yang bermain di dalam kotak pemikiran den ni.....jangan pening2....pulangkan doa dan hajat hanya kepad Allah Azza Wa Jalla.....insyaAllah Dia akan beri sesuatu yang pasti nya kita tidak pernah tetfikir dan sangka.....dan bersyukur lah banyak2.....

    sekian, selamat bertahajud..... ceria*
    " Apabila iman itu tergantung di bintang Suraya, nescaya ia akan dicapai oleh lelaki berbangsa Parsi."

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1648
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #6 14 August, 2010, 11:51:55 PM
  • Publish
  • itu lelaki pemalas..cari la kerje lain..bersepah lagi kat luar sane...jangan tersalah pilih udahlah..tak ada perancangan langsung kalau orang macam tu..haiya.. baling ja ngan batu..habis citer..tak berkesan jugak pi ja mahkamah
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    emm

    • *
    • Posts: 132
      • View Profile
    Reply #7 15 August, 2010, 11:06:08 AM
  • Publish
  • Salam.  Suami mesti cari kerja baru.

    pearlady

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Reply #8 15 August, 2010, 12:04:55 PM
  • Publish
  • kalu suami 2 seorang yg bertanggungjawab, x mungkin dia akan membiarkan isterinya menanggung perbelanjaan rumah tangga...............

    rin10

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Reply #9 15 August, 2010, 12:10:11 PM
  • Publish
  • Pendapat saya, cuba pihak puan selidiki kenapa suami tiba-tiba berhenti kerja.
    Isu mengenai suami berhenti kerja dan isteri meneruskan kerjaya di luar makin meningkat sejak kebelakangan ini.
    Namun aturan ini adalah tidak wajar dipraktikkan. Ini bermakna, di dalam keluarga islam, suami yang wajib mencari nafkah untuk menanggung keluarga dan bukannya isteri. Melainkan dalam keadaan tertentu yang memungkinkan keadaan itu berlaku. Contonnya; suami berpenyakit dan tidak boleh bekerja, jadi isteri terpaksa berkerja.

    ridz_ridzwan

    • *
    • Posts: 82
    • "Yang Indah Itu Sementara"
      • View Profile
    Reply #10 15 August, 2010, 02:52:45 PM
  • Publish
  • klu suami tu lumpuh ker..  sakit ke... kemalangan ke.. mcmna nak buat?
    "Yang Indah Itu Sementara"

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #11 16 August, 2010, 01:35:09 AM
  • Publish
  • sebagai seorang lelaki, suami dan pemimpin.....dia perlu lah mempunyai cukup ilmu untuk meneraju kehidupan.....apatah lagi jika sudah mempunyai bahtera yang sarat dengan penumpang2 nya.....seorang suami dan pemimpin itu perlu lah mempelajari dan mempunyai independent skill terutama nya dalam pekerjaan dan mencari nafkah hidup.....jangan berputus asa jika mengalami kejatuhan dalam kerjaya atau perniagaan dengan tiba2....rezeki Allah itu ada di mana2.....tinggal lagi usaha dan ikhtiar kita lagi untuk menggapai dan mencapai matlamat yang telah kita cita2 kan......tak salah untuk berjaya di atas muka bumi ini.....untuk itu berkeliaran lah kamu mencari rezeki Allah di pagi2 hari.....asalkan rajin....si suami tak perlu takut apabila mengalami turun naik perjalanan.....dan, apa yang kita sangka berada di dalam poket kita itu belum tentu lagi rezeki dan milik kita lagi.....

    dalam mencari rezeki yang baik, bersih, halal lagi diberkati.....perkara pokok yang perlu kita pastikan ialah dari hasil titik peluh kita sendiri....itu yang terlebih afdhal kita beri makan kepada anak isteri kita di rumah....tidak semesti nya kerja makan gaji itu sahaja jalan atau ruang untuk kita mencari sesuap nasi dan meneruskan kehidupan sebagai seorang mukmin khususnya.....kalau kita lihat Sunnah yang dititipkan oleh Rasulullah SAW dan Nabi2 kita yang sebelum nya....sifat2 mulia di dalam diri adalah pemangkin yang pertama-tama sekali menjadi wadah perjuangan dalam mencari nafkah kehidupan......dalam perniagaan dan pekerjaan perlu diutamakan sifat amanah, jujur, bijaksana dan menyampaikan perkara haq.....mungkin kita ada melakukan kesilapan dalam pekerjaan yang kita lakukan sehari2 maka Allah ingin membuka satu jalan yang bakal menaikkan darjat kita sebagai hamba di sisi Allah pula?.....dalam pandangan mata dan hati.....kadang2 kita tidak menetapkan sesuatu standard untuk berjaya dalam arah kejayaan....

    salah satu peringatan yang selalu kita lakukan sehari2 adalah solat....sebenarnya solat itu mendidik kita berjaya dengan membawa peranan atau hal keadaan di dalam solat itu ke luar solat....itu pun jika benar2 khusyuk dan menyerah diri kepada Allah....salah satu sebab musabab kita tidak berjaya adalah atas kebodohan dan kesombongan di dalam kita sendiri.....itu yang perlu kita kikis.....iaitu dengan solat itu sendiri....

    secara ringkas nya....keberkatan hidup itu bergantung jua atas keberkatan amal kita.....itu yang perlu kita titik beratkan dahulu.....dan kemudian akan datang lah jalan2 atau cara2 untuk mendapatkan penyelesaian.....jangan sesekali gundah gulana dan khuatir....sabar dan yakin dengan ujian dan dugaan.....kerana itu juga adalah untuk meningkat iman kita.....tidak dikatakan beriman akan hamba2 Ku selagi mereka tidak diuji....dan yang terlebih penting ialah belajar....jangan mudah putus asa dan melihat hanya pada satu perspektif saja....dan yang terakhir, janganmula salah menyalahkan terutama nya dalam hubungan suami isteri.....peranan suami isteri itu ialah bantu membantu, bertolak ansurdan bekerjasama mengatasi liku2 dan onak ranjau kehidupan....

    mmm.....hanya sekadar lontaran pendapat, itu aje lah yang bermain di dalam kotak pemikiran den ni.....jangan pening2....pulangkan doa dan hajat hanya kepad Allah Azza Wa Jalla.....insyaAllah Dia akan beri sesuatu yang pasti nya kita tidak pernah tetfikir dan sangka.....dan bersyukur lah banyak2.....

    sekian, selamat bertahajud..... ceria*
    ( senyum kat pahlawan kita ) yer yer jom Arjuna buat tahajud...
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1663
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #12 16 August, 2010, 09:00:09 AM
  • Publish
  • klu suami tu lumpuh ker..  sakit ke... kemalangan ke.. mcmna nak buat?

    buat lagu ni

    1. Ingat Allah - semua penyakit ADA ubatnya
    2. jangan putus harap
    2. silakan bertanya orang yang tahu
    3. boleh saja mesej saya, e mail saya, call saya 0192368789

    Duratul_Mujahid

    • *
    • Posts: 608
      • View Profile
    Reply #13 16 August, 2010, 09:17:42 AM
  • Publish
  • nasihat saya... sebelum dapatkan apa-apa, kukuhkan Tauhid dulu.. Kalau tidak akan keliru.. Wallahualam

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1663
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #14 16 August, 2010, 09:40:37 AM
  • Publish
  • ni cerita Reality

    suami isteri kerja makan gaji kerajaan
    bila anak dah 3 orang, suami yg jurutera pun tanya, wahai isteri mahukah berenti kerja, jaga anak
    isteri jawab jika saya berenti tiba tiba abang tiada, macamana saya nak jaga anak ( suami pun angguk)

    anak bertambah lagi menjadi 5 - isteri melihat, bang, saya berenti kerja lah
    anak kecil tinggal dua orang di sekolah, yg lain dah ke kolej
    selang beberapa waktu, sang suami kena tangkap POLIS (di tuduh terlibat Jenayah) padahal suaminya "Kaki Masjid'

    suami kena ISA - isteri pulak dah tak ada kerja, Kediaman Kerajaan ambil balik

    (Sabar - Allah bagi Bantuan )

    sekarang suami dan isteri serta anak anak, dapat hidup bersama semula, selepas suami di bebas dari ISA, tahun lepas
    BOLEHKAH KITA SABAR LAGU TU

    Rina_25

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #15 30 August, 2010, 03:48:10 PM
  • Publish
  • Tak salah kalau kita nak membantu suami yg dalam kesusahan. Kalau niat kita ikhlas, insyaAllah kita akan dpt balasan yg baik drp Nya.Tp janganlah pulak suami ambil kesempatan dgn kebaikan isteri. Dia mesti berusaha utk cari pendapatan bg memberi nafkah yg mmg tanggungjawabnye.

    Nor_207

    • *
    • Posts: 896
    • Just be yourself
      • View Profile
    Reply #16 30 August, 2010, 04:00:48 PM
  • Publish
  • Lelaki tu kena cari kerja dulu. Isteri boleh membantu, tapi bukan sehingga mengambil alih peranan suami
    Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

    perempuan

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Reply #17 02 September, 2010, 09:39:36 PM
  • Publish
  • masalahnya suami tu memilih kerja. akhirnya kerja yang dicari tak muncul jugak.kelulusan ijazah.kalau isteri tak tanggung keperluan anak2 siapa lagi.anak2 perlukan belanja sekolah.ape harus isteri buat adekah patut cari lelaki lain.

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #18 02 September, 2010, 09:46:33 PM
  • Publish
  • suami wajib cari kerja.

    perempuan

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Reply #19 02 September, 2010, 11:57:54 PM
  • Publish
  • terima kasih atas nasihat yang panjang lebar tu. dari pemerhatian perempuan suami tu memang mengerjakn solat,  bertahajjud.tapi ade yang tak kena dengan amalam seharian.nasihat dah diberi.anak2 juga beri nasiaht tapi tak makan nasihat. sehingga rasa malu dengan tuhan dan masyarat yang tahu perbuatannya. perempuan tak kisah sekiranya balik kekampung dan bekerja sebagai org kampung, tapi ade aje alasanya. nak bersabo sampai bila?zahirnya orag melihat sebagai keluarga bahagia tapi hakikatnya tuhan aje yg tahu..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    102 Replies
    17481 Views
    Last post 23 July, 2012, 11:41:26 PM
    by Nurul Nawar
    18 Replies
    3543 Views
    Last post 02 April, 2012, 05:01:53 PM
    by Arozi
    19 Replies
    4351 Views
    Last post 17 July, 2012, 01:59:49 PM
    by al_ahibbatu