Pengajaran - Nafsu - Kehidupan - Diri

*

Author Topic: Pengajaran - Nafsu - Kehidupan - Diri  (Read 27513 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

rock kapak

  • *
  • Posts: 76
  • sila beri tunjuk ajar , maafi kesalahan ku
    • View Profile
Reply #20 17 December, 2010, 11:55:18 AM
  • Publish
  • Insyallah nanti kamu akan ketahui nanti -
    bukan semua orang boleh menerimanNya- jika di izinkan Insyallah-
    maksud hidayah ALLAH -

    “Dan kami telah ajarkan kepadanya (Nabi khidhir) dari sisi Kami suatu ilmu”. (Al Kahfi: 65) ilmu laduni /ilmu mauhub merupakan salah satu ilmu yang harus dimilki oleh orang yang
    ingin menjadi ahli tafsir alqur’an. Disamping harus mengusai 14 cabang ilmu lainnya
    seperti ilmu lughah, nahwu, saraf, balaghah, isytiqoqo, ilmu alma’ani, badi’, bayan, fiqh aqidah, asbabunuzul, nasikh mansukh, ilmu qiraat, ilmu hadits, usul fiqah ( hukum- hukum furu’) dan ilmu mauhub ( fadhilah alqur’an, syaikh maulana zakariyya).

    ilmu ini adalah karunia khusus dari Allah swt.
    “man ‘amila bimaa ‘alima waratshullahu ‘ilma maa lam ya’lam”

    Artinya : Nabi SAW bersabda :” BARANGSIAPA YANG MENGAMALKAN ILMU YANG IA KETAHUI MAKA ALLAH AKAN MEMBERIKAN KEPADANYA ILMU YANG BELUM IA KETAHUI
    syukran ya akhi...
    insyaallah saya akan mendalami...
    doakan saya ya akhi...
    amin amin amin
    hidup ini satu perjuangan..kayuh dan kayuh!

    aini zinnirah

    • *
    • Posts: 473
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Reply #21 17 December, 2010, 12:03:24 PM
  • Publish
  • yupp Kembali pada SifirNya...
    AsasNya di dahului...

    Tn 5zul..antara nafsu-nafsu tu, yang mana yang terbaik ea? Dan perlu atau wajib ada dalam diri seorang muslim.
    boleh tolong terangkan..Sekadar ingin mengetahui dengan lebih jelas.
    Seseorang yang beragama islam perlu susuli dengan Kalimah ALLAH penyaksikan KeEsaan diri menyembah ALLAH-
    Nafsu ini sebahagian kiasan dalam diri - untuk mengenali setan yg sentiasa hasut dan terus hasut-
    kenal nama setan Iblis tetapi tak tahu bagaiman cara setan nie untuk merosakkan manusia ini-MaksudNya perkara keji dan mungkar adalah hasutan setan bukan dengan kekuasaan setan dan Iblis nie- power kan hasutan jer boleh mengubah segalaNya-
    ada sesetengah pihak nafsu harus letak tepi - dan bagi saya nafsu boleh di Pagari - maksud pagari adalah ( mengusai )
    ada yang bertanya kenapa manusia di ciptakan bernafsu dan ada pihak mengatakan jiwa itu nafsu-(senyum) akan tetapi nafsu yg bergelombang dengan dosa adalah berat untuk di tanggung oleh manusia sendiri - akan tetapi manusia lebih gagah daripada nafsu ( jiwanya ) sendiri untuk menanggung bebanan dosa yg di tanggungNya- Iblis tersenyum ria- martabat nafsu ini perlu di pagari dan perlu mencari kata kunci untuk menggunakan kan Nya-
    jikalau tak mengerti usah takbur kelak nanti di kaburi oleh setan-
    Insyallah jauhi prasangkan dan terus kehidupan sedia ada dan terap kan cinta diri pada ALLAH Insyallah -

    Terima ksih tn zul.
    Insyallah jauhi prasangkan dan terus kehidupan sedia ada dan terap kan cinta diri pada ALLAH Insyallah
    insya-allah..
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #22 05 March, 2011, 02:46:09 PM
  • Publish
  • kenal nafsu dahulu di susuli dengan AIN
    Insyallah
    (senyum)
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    _May_

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #23 05 March, 2011, 03:44:23 PM
  • Publish
  • ana tidak tahu ana berada di tahap mana?
    selalu ditewaskan nafsu . . .

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #24 05 March, 2011, 03:47:16 PM
  • Publish
  • ana tidak tahu ana berada di tahap mana?
    selalu ditewaskan nafsu . . .
    Insyallah kenali nafsu mu dahulu..
    jangan berputus asa....

    Qarin di kalangan jin (setan) sentiasa berdiri teguh dalam darah manusia.,
    Inysallah lakukan dengan susuli syariatNya....
    Alhamdulilah,,,yer.

    _May_

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #25 05 March, 2011, 03:59:13 PM
  • Publish
  • macam mana ? ? ?
    ana nak berubah . .sangat2 . .
    sudah letih hidup dibuli nafsu . . .
    sy nak berubah sangat sangat. . pelbagai cara telah dilakukan . . . tetapi jika tiada suasana iman . apabila keseorangan kembali tewas pada nafsu . . . apa yang perlu ana lakukan . . .


    _May_

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #26 05 March, 2011, 04:00:45 PM
  • Publish
  • ana lihat dlm stage nafsu tu boleh dikatakan ada terdapat juga dalam senarai  akan tetapi selalu tewas dan kembali kepada nafsu amarah pula. . . . .tidak seimbang. . .


    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #27 07 March, 2011, 12:12:02 PM
  • Publish
  • macam mana ? ? ?
    ana nak berubah . .sangat2 . .
    sudah letih hidup dibuli nafsu . . .
    sy nak berubah sangat sangat. . pelbagai cara telah dilakukan . . . tetapi jika tiada suasana iman . apabila keseorangan kembali tewas pada nafsu . . . apa yang perlu ana lakukan . . .

    Insyallah suatu hari nanti kamu akan kenal Nafsu kamu -
    cuba lah buat sifat Ego kesombongan takbur dan riak....
    jauhi kemurkaan ALLAH -
    sebab itu di suruh solat dan puasa...
    sebab nak tunduk Hawa Nafsu - nie
    kalau kamu dah kenal nanti Insyallah -


    Abu Hurairah r.a memberitahu bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda,ALLAH s.w.t berfirman:Sesungguhnya,Aku adalah sebagaimana yang disangkakan oleh hambaku,adalah Aku bersamanya apabila dia mengingati Aku,jika dia mengingat aku di dalam hatinya, maka Aku mengingati dia dalam hatiKu, dan jika dia mengingati aku dalam jemaah maka Aku ingati dia dalam jemaah yang lebih baik ( iaitu dalam jemaah para malaikat yang maksum dan suci dari segala dosa).Apabila hambaku mendekatiku sejengkal,maka aku dekati dia sehasta. Apabila dia mendekati Aku sehasta Aku dekati dia sedepa.Dan apabila dia datang mendekati akudengan berjalan,maka Aku dekati dia dengan berlari.

    berzikir lah walaupun di mana sahaja....
    selagi nafas turun naik - silakan,,,

    Pagari lah Nafsu -
    cuba cuba lah.. jauhi kemurakaan...
    dekati lah kepada kemuliaan.

    buat solat taubat dan kesali lah pebuatan kamu...Ikhlas kan diri Insyallah -
    ingat - Qarin jin di kalangan setan nie ada bersama darah kamu - tak leh lari dari dia kecuali Pagari lah ia.
    (Senyum)-

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #28 07 March, 2011, 03:39:32 PM
  • Publish
  • mujahadah melawan nafsu.....istiqamah.....minta bantuan Allah s.w.t....insyaallah

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #29 18 March, 2011, 05:05:32 PM
  • Publish
  •  :)

    saudara hafiz.... Insyallah kenali lah mana kepunyaan mu - pakai lah selagi mampu...
    kalau tak mampu Insyallah Berzikir lah....
    (Senyum)

    AbuDzaa

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #30 14 June, 2011, 05:50:50 PM
  • Publish
  • panjang sangat tulih

    bacala..kalau pening nak baca..print...kena baca juga..mmg.kita kena tahu kat mana kita dan macam mana nk tingkatkan diri..
    barula dpat syurga!! :ins:


    barulah dpt syurga???
    bukan kerja main2 dik..bukan kerja senang mcm buat anak,dpt diploma,degree,dpt pgkat,dikk...
    Iman tu kerja yang susah sekali nk capai.. Hanya org yang pintar sahaja boleh berjaya..
    Nafsu itulah hijab manusia sbgai Khalifah diatas mukabumi..

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #31 14 June, 2011, 06:00:37 PM
  • Publish

  • Orang mati jer takder nafsu !!!!

    Nafsu tu boleh di control ... guna ilmu dan akal...

     :ins:

    Keju : Menggunakan nafsu untuk kepentingan diri...

    contohnya : Masak makanan sedap sedap untuk bangkitkan nafsu makan....

    Tidakkan makanan yg enak itu nikmat syurga !!!!????

    Makan sedikit pun puas sebab sedap...

    Makan banyak boeh mudarat...

    renung renungkan lah


    AbuDzaa

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #32 16 June, 2011, 02:45:32 PM
  • Publish

  • Orang mati jer takder nafsu !!!!

    Nafsu tu boleh di control ... guna ilmu dan akal...

     :ins:

    Keju : Menggunakan nafsu untuk kepentingan diri...

    contohnya : Masak makanan sedap sedap untuk bangkitkan nafsu makan....

    Tidakkan makanan yg enak itu nikmat syurga !!!!????

    Makan sedikit pun puas sebab sedap...

    Makan banyak boeh mudarat...

    renung renungkan lah



    Saudari macamane nak kalahkan nafsu sedangkan saudari sendiri xnmpak,xboleh pegang..
    Sedangkan ia bersifat rohani/ghaib..boleh ditumpaskan dengan akal ke??
    solat pun kita xtau mcm mane nak dpt yang khusyuk sbb akal sentiasa merewang2 dgn gangguan nafsu lagi..
    Saudari hafal la ilmu yang boleh menundukkan nafsu, mendengar mendengar kuliah/ceramah, menghadiri sesi kaunseling..nafsu tetap tidak dpt ditundukkan melainkan melalui amalan kerohanian,amalan beruzlah/bersuluk untuk membersihkannya..
    Kerana nafsulah manusia tewas dlm ujian sbagai manusia diatas mukabumi,kerana nafsulah manusia zalim,jahat, lupa kewajipan sebagai hamba yang sentiasa
    mengingati Allah..
    Apakah kita dpt menumpukan 24jam dgn mengngati Allah..?????

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #33 26 September, 2011, 04:39:36 PM
  • Publish
  • semuga di panjangkan IlmuanNya.. di perlihatkan dunia seakan diri yg menguasai -
    jika tengelam di buai lautan.. diri -
    silakan lah ..
    (Senyum)-

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #34 26 September, 2011, 05:20:49 PM
  • Publish
  • Salam.nafsu,nafsu,nafsu.ciptaan Allah yg maha mengetahui.
    Nafsu yg tersembunyi di dalam hati.saya syorkan agar kita berpuasa.
    Bagi saya puasa adalah salah satu cara terbaik melawan nafsu.
    In shaa Allah.

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #35 12 October, 2011, 04:04:07 PM
  • Publish
  • Salam.nafsu,nafsu,nafsu.ciptaan Allah yg maha mengetahui.
    Nafsu yg tersembunyi di dalam hati.saya syorkan agar kita berpuasa.
    Bagi saya puasa adalah salah satu cara terbaik melawan nafsu.
    In shaa Allah.
    Insyallah puasa salah 1 mengawal nafsu -
    sedangkan dalam solat menyempurnakan kelengkapan Diri untuk bertaqwa....
    Alhamdullilah...
    Pagari lah NAFSU -
    susuli lah dengan AdabNya seorang Hamba...
    (Senyum)-

    amfi

    • *
    • Posts: 22
      • View Profile
    Reply #36 16 October, 2011, 01:14:14 AM
  • Publish
  •  :)  :syukur: perkongsian ilmu yang bermanfaat...ana mintak izin untuk copy ye....jazakallahu khair..

    adi-tok pulau m

    • *
    • Posts: 79
      • View Profile
    Reply #37 17 October, 2011, 12:23:49 AM
  • Publish
  • Kadang-kadang kita melihat kepada tulisan. Bukan melihat apa yang tersirat.

    Kepada pengunjung halaman halaqah ini. Jika berlaku musykil dengan sebarang pemasalahan yang ditulis.

    Sila rujuk  kepada Guru Mursyid untuk mendapat penjelasan dan pembelajaran.

    Ingatlah belajar itu  tidak ada nokhtah. Jangan pakai baca saja..................... dibimbangi disana ada kesesatan
    yang sedang menanti.

    Terdapat kita terpaksa meletakkan sesuatu bukan pada tempat yang sebenar........ Mungkin ada sapa-sapa boleh jelaskan.....Sila!

    Nauzubillah.......

     

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #38 18 October, 2011, 09:58:06 AM
  • Publish
  • Kadang-kadang kita melihat kepada tulisan. Bukan melihat apa yang tersirat.

    Kepada pengunjung halaman halaqah ini. Jika berlaku musykil dengan sebarang pemasalahan yang ditulis.

    Sila rujuk  kepada Guru Mursyid untuk mendapat penjelasan dan pembelajaran.

    Ingatlah belajar itu  tidak ada nokhtah. Jangan pakai baca saja..................... dibimbangi disana ada kesesatan
    yang sedang menanti.

    Terdapat kita terpaksa meletakkan sesuatu bukan pada tempat yang sebenar........ Mungkin ada sapa-sapa boleh jelaskan.....Sila!

    Nauzubillah.......
    benar lah apa yang tok katakan.. syariat Nya tertulis bukan lagi IlmuanNya...
    (Senyum)-
    terima kasih atas nasihat kepada para pelayar bebas yang mahukan Ilmuan di sini malahan di laman halaqah ini sendiri -
    hakikat Nya ilmuan kena berlajar yakini diri dengan Usaha berjihad lah mencari Ilmuan ALLAH ini -
    Insyallah ALLAH adakan kebaikkan dalam diri sendiri -

    yang mana mahukan ilmuan sila lah copy dan bertanya kembali kepada yang lebih arif hal DIRI -
    (Senyum)-

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #39 10 November, 2011, 03:59:03 PM
  • Publish
  • Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahawa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau." Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik.

    Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud : "Wahai akal! Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah."

    Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau."

    Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud : "Wahai nafsu, mengadaplah kamu!". Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."

    Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."

    Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, " Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku."

    Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahawa dengan sebab itulah maka Allah S.W.T mewajibkan puasa.

    Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahawa nafsu itu adalah sangat jahat oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu mengawal kita, sebab kalau dia yang mengawal kita maka kita akan menjadi musnah.

    petikan sahabat -

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    17 Replies
    3155 Views
    Last post 05 December, 2012, 10:58:58 PM
    by WardahMena
    0 Replies
    1774 Views
    Last post 27 March, 2009, 10:27:18 AM
    by Thabit
    8 Replies
    1437 Views
    Last post 01 June, 2012, 02:08:37 PM
    by gadis_89