memisahkannya dengan suami..

*

Author Topic: memisahkannya dengan suami..  (Read 3946 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nivine

  • *
  • Posts: 32
    • View Profile
12 July, 2010, 02:57:40 PM
  • Publish
  • Saya nak tnya pendapat semua:

    "Apakah hukumnya seseorang itu cuba memisahkan sepasang suami isteri kerana mengetahui si suami adlah seorang penagih dadah??"[/size]

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #1 12 July, 2010, 03:04:41 PM
  • Publish

  • apa masalahnya jika si suami penagih dadah^_^

    nivine

    • *
    • Posts: 32
      • View Profile
    Reply #2 12 July, 2010, 03:05:44 PM
  • Publish
  • penagih dadah kn perosak bangsa..

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #3 12 July, 2010, 03:13:14 PM
  • Publish

  • kalau penagih tu dah bertaubat^_^kita nak terus hukum die dengan pulaukan die ke^_^untuk situasi diatas si suami tu memang
    penagih tegar ke?

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #4 12 July, 2010, 03:21:30 PM
  • Publish
  • satu kisah benar...

    masa nikah, sahabat sy ni tak tau suaminya penagih dadah. pas nikah baru tahu, tapi mula2 ok ja, suami dia masih bleh control, kije n kesihatan pun ok.. tapi lama2 kesihatan makin merosot, kije pn asyik kena buang.. tapi sahabat sy ni, dok simpan citer suami dia penagih dadah, tak sampai pun kat pengetahuan kuarga. dia dok doa moga suaminya diberi hidayah, kalu mati pun biarlah dalam husnul khatimah. syukur, Allah bg hidayah pada suami dia. Allah pilih suami dia, buat usaha agama sampai negara jauh, bkn solat jemaah ja tak tinggal, solat malam dan puasa sunat pun istiqamah.. tak sampai setahun hidup dalam hidayah, Allah jemput ke alam barzakh. malam dia meninggal, semua hadirin dapat hidu bauan yg sangat harum. haruman yg tak tau nak gambarkan mcmne.. wallahua'lam.. moga arwah ditempatkan dikalangan orang beriman..
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #5 12 July, 2010, 03:24:49 PM
  • Publish

  • subhanallah......satu cerita yang baik untuk dijadikan tauladan dan motivasi untuk kita berdakwah kepada
    sahabat seakidah kita yang telah jauh daripada Allah...kembalilah pada Allah selagi nyawa masih di badan

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #6 12 July, 2010, 03:37:24 PM
  • Publish
  • Quote
    satu kisah benar...

    masa nikah, sahabat sy ni tak tau suaminya penagih dadah. pas nikah baru tahu, tapi mula2 ok ja, suami dia masih bleh control, kije n kesihatan pun ok.. tapi lama2 kesihatan makin merosot, kije pn asyik kena buang.. tapi sahabat sy ni, dok simpan citer suami dia penagih dadah, tak sampai pun kat pengetahuan kuarga. dia dok doa moga suaminya diberi hidayah, kalu mati pun biarlah dalam husnul khatimah. syukur, Allah bg hidayah pada suami dia. Allah pilih suami dia, buat usaha agama sampai negara jauh, bkn solat jemaah ja tak tinggal, solat malam dan puasa sunat pun istiqamah.. tak sampai setahun hidup dalam hidayah, Allah jemput ke alam barzakh. malam dia meninggal, semua hadirin dapat hidu bauan yg sangat harum. haruman yg tak tau nak gambarkan mcmne.. wallahua'lam.. moga arwah ditempatkan dikalangan orang beriman.

    suruh isteri arwh buat blood test.

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #7 12 July, 2010, 03:38:02 PM
  • Publish
  • Quote
    Saya nak tnya pendapat semua:

    "Apakah hukumnya seseorang itu cuba memisahkan sepasang suami isteri kerana mengetahui si suami adlah seorang penagih dadah??"[/size]

    harus

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #8 12 July, 2010, 03:38:25 PM
  • Publish
  • selamat, sebab suami dia tak pakai jarum ... :P

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #9 12 July, 2010, 03:39:37 PM
  • Publish
  • Quote
    subhanallah......satu cerita yang baik untuk dijadikan tauladan dan motivasi untuk kita berdakwah kepada
    sahabat seakidah kita yang telah jauh daripada Allah...kembalilah pada Allah selagi nyawa masih di badan

    agama islam ni hidup (live) = bukan hidup d dunia hayalan.

    Rasulullah saw pun wafat + tanpa ada cerita2 bau bau harum ni

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #10 12 July, 2010, 03:40:58 PM
  • Publish
  • Quote
    selamat, sebab suami dia tak pakai jarum ... :P

    selamat alhamdulillah. Si isteri layak utk berkahwin lain.

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #11 12 July, 2010, 03:47:58 PM
  • Publish
  • mungkin bleh tlg ulas lebih lanjut lg? sebab sy tgk, ramai lg penagih dadah ada anak isteri..

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #12 12 July, 2010, 04:02:49 PM
  • Publish
  • Nak ulas bab mana fatin?

    bab penagih dadah ada anak isteri ????  Biasa la mereka ada anak isteri. Mereka juga ada keinginan dan nafsu utk bekerluarga.

    Kalau isteri penagih dadah , declare (istiharkan ) bahawa suaminya menjaga mereka sekeluarga dengan baik dan menjaga

    kesihatan isteri dan anak2 dgn baik, memberi nafkah yg sempurna = so carry on. There is nothing to be issue.

    Teruskan lah perkahwinan itu dengan yakin bahawa segala2nya sempurna.

    Yang org suruh berpisah pasal ada kes, HIV, kerana dadah anak isteri terabai, suami penagih jadi pembunuh dsb nya.

    Tadak sesapa yg menanggung nya kecuali mereka dan keluarga mereka. kITA SEkadar memberi pandangan. wallahualam


    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #13 12 July, 2010, 04:09:13 PM
  • Publish
  • :senyum:.. yela kan, skrgni dunia mcm2.. ada pnah jumpa kes, suami si penagih ni dah cerai, tapi isteri dia yg beria2 nak rujuk, walaupun suami dia tak mampu dah nak bg nafkah.. sian plak menengoknya..

    binabdulkamal

    • *
    • Posts: 91
      • View Profile
    Reply #14 12 July, 2010, 05:15:26 PM
  • Publish
  • Beruntunglah suami2 yg mithali. Para isteri harus berani mengambil keputusan demi masa depan anak2, penagih tegar biasanya mengidap HIV dan anda andai tidak mengidapnya anda mungkin boleh menjadi pembawa virus HIV. Jika anda telah menjadi pembawa virus HIV, anda telah mencampak diri anda ke dalam bahaya. Andai kata anda bercerai dan anda merupakan pembawa virus HIV apakah masih ada ruang utk anda membina hidup berkeluarga baru.

    nivine

    • *
    • Posts: 32
      • View Profile
    Reply #15 13 July, 2010, 12:32:32 AM
  • Publish
  • kalau suami x nak lafazkan cerai camne pulak yer??boleh mintak fasakh ke?

    minaina

    • *
    • Posts: 201
    • setiap yg berlaku pasti ade hikmahnya
      • View Profile
    Reply #16 13 July, 2010, 12:41:01 AM
  • Publish
  • dia cuma manusia biasa yang tdk pernah lari dari kesilapan duaniawi yg dicipta sendiri...
    mungkin sengaja atau tidak..kita sesama manusia salimg memaafi dan cuba bagi peluang untuk dia bertaubat dan kembali ke jln  sebelumnya
    insyaAllah..allah itu mah amendengar...
    bukan mudah memiliki apa yang diingin dalam hidup..
    selagi ia masih berada dalam genggaman,hargai dan sayangilah ia dengan seikhlasnya..
    kerana penyesalan sudah tdk berarti ketika kita kehilangannya..

    umsha

    • *
    • Posts: 695
    • Be yourself & always remember ALLAH
      • View Profile
    Reply #17 13 July, 2010, 11:37:35 AM
  • Publish
  • Nak ulas bab mana fatin?

    bab penagih dadah ada anak isteri ????  Biasa la mereka ada anak isteri. Mereka juga ada keinginan dan nafsu utk bekerluarga.

    Kalau isteri penagih dadah , declare (istiharkan ) bahawa suaminya menjaga mereka sekeluarga dengan baik dan menjaga

    kesihatan isteri dan anak2 dgn baik, memberi nafkah yg sempurna = so carry on. There is nothing to be issue.

    Teruskan lah perkahwinan itu dengan yakin bahawa segala2nya sempurna.

    Yang org suruh berpisah pasal ada kes, HIV, kerana dadah anak isteri terabai, suami penagih jadi pembunuh dsb nya.

    Tadak sesapa yg menanggung nya kecuali mereka dan keluarga mereka. kITA SEkadar memberi pandangan. wallahualam




    hmm btul tu...ada member sha sorang cerai cos suaminya penagih dadah n bila dah khayal suaminya tak sedar apa yg dia buat sampai mencederakan si istri disaksikan anak yg masih kecil...malah keluarga pun suami dia tak dpt tanggung cos suami dia sendiri tak cukup duit nak bli bekalan dadah....satu mlm tu member sha tpaksa lari kuar umah kul 4am & repot polis kerana tak tahan kena pukul dgn suami yg dah khayal teruk...at last member sha minta dilepaskan kerana tak tahan dgn perangai suami dia...

    Actually member sha inform suami dia mmg baik n sayang sgt kat member sha...member sha pun dah cuba mcm2 cara rawatan utk pulihkan suami dia tapi mcm tak berkesan je..anak member sha jadi trauma n benci kat bapa dia kerana selalu sangat lihat bapa dia dera mak dia....hmm walaupun suami dia baik & sayang kat dia tapi bolehka dia korbankan diri untuk hidup dgn penagih dadah mcm tu?..kalu sayang anak & isteri kenapa susahkan & sakitkan mereka?..kenapa tak ambil inisiatif utk pulihkan diri sendiri supaya dpt hidup bahagia dgn keluarga? Member sha jadi serik utk terima suami dia specially bila anak dia sendiri jadi takut sgt dgn bapa dia...

    Bagi sha tak salah kalu kita pisahkan suami isteri jika si suami adalah seorang penagih dadah & tidak mahu berusaha utk pulihkan diri dia...jika ketagihan dia boleh memudaratkan isteri, anak & keluarga macam mana boleh hidup dgn orang mcm tu?

    Adakah kita dikehendaki setia & taat walaupun diri didera & diseksa zahir batin? kita sendiri pernah baca banyak kes2 bunuh disebabkan ketagihan dadah ni specially yg mbabitkan keluarga sendiri so perluka kita tunggu sehingga ada nyawa yg tkorban & baru nak ambil tindakan?

    Jika ahli keluarga kita sendiri mengalami keadaan macam ni apa tindakan kita?

    Sanggupkah kita lihat adik atau kakak kita hidup dlm keadaan terseksa dgn penagih dadah mcm ni?

    Penagih dadah ni tidak akan kenal ahli keluarganya sendiri sampai ada yg sanggup menggadaikan anak atau isteri semata-mata utk dpatkan bekalan dadah & perlukah kita biarkan saudara seagama kita dijadikan korban?

    Ia mungkin ada yg bpendapat kita boleh pulihkan mereka dgn sokongan & kasih sayang tetapi jika penagih dadah itu sendiri tidak hargai kasih sayang kita & masih tidak berubah bagaimana lagi perlu kita sedarkan mereka?

    Apa yg sha harap moga semua penagih dadah diberikan kesedaran n keinsafan utk mengubah diri mereka  & jika perlu tidak salah jika laporkan kegiatan mereka kpd pihak berkuasa utk kebaikan mereka juga.
    Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dghn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

    nivine

    • *
    • Posts: 32
      • View Profile
    Reply #18 13 July, 2010, 11:44:28 AM
  • Publish
  • Masalahnya sekarang, ibu bapa si permpuan yg minta dilepaskan ank perempuannya.Sisuami sekarang didalam penjara kerana kes dadah n mencuri motorsikal berkuasa tinggi.Sisuami juga mempunyai isteri pertama.Di sini juga berlaku poligami yg tdk sah di sisi undang2 Msia( perkahwinan di sempadan Thailand).
    Kalau anda di tmpat isteri kedua tu adakah anda stuju dengan permintaan fmly untuk bercerai..??

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #19 13 July, 2010, 11:48:13 AM
  • Publish
  • ohh.. kalu mcmtu mmg patutla.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    291 Replies
    44223 Views
    Last post 16 August, 2013, 09:47:57 AM
    by 5zul
    17 Replies
    15991 Views
    Last post 04 September, 2010, 12:10:46 AM
    by nazri0070
    0 Replies
    913 Views
    Last post 04 November, 2011, 10:59:20 AM
    by wanieonie