Olive Oil / Minyak Zaitun

*

Author Topic: Olive Oil / Minyak Zaitun  (Read 32564 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

25 June, 2007, 12:05:36 PM
  • Publish
  • Amalkan gaya hidup sihat. tambahkan 2 sudu makan minyak zaitun dlm masakan berminyak, bersantan, berlemak/kolesterol tinggi (kambing, lembu, kerbau, udang etc). semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap ke dlm badan. juga boleh menghilangkan perut buncit, lemak2, masalah berat badan...

    MINYAK ZAITUN BOLEH MENCEGAH KANSER, SERANGAN JANTUNG, PERUT BUNCIT?

    Sesuatu yang mengeluarkan cahaya yang terang apabila dibakar tanpa mengeluarkan asap adalah menakjubkan dan itulah hakikat kelebihan minyak zaitun.

    HADITH:-

    1. "MAKAN MINYAK ZAITUN DAN URUTLAH DENGANNYA KE SELURUH BADAN KERANA IA ADALAH DARI POHON YANG SUCI", diriwayatkan oleh hazrat Sayyed Al-Ansari.

    2. "ADA MINYAK ZAITUN, MAKANLAH, URUT SELURUH BADAN KERANA IA BERKESAN UNTUK BUASIR", diriwayatkan oleh hazrat Al-Qama bin Amir.

    Tumbuhan zaitun mempunyai ketinggian 3 meter, berdaun hijau terang dan berbuah ungu gelap. Menurut pengamal hadith, setelah taufan nooh melanda, tumbuhan zaitun adalah yang pertama kelihatan. Buah zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan besi. Buah yang terbaik untuk dimakan adalah daripada Greece, "Kalamata olive" berwarna ungu gelap, berbentuk buah badam dan bersaiz ½" ke 1". Ia dipek dan dipasarkan dalam minyak zaitun atau cuka. Buah2 untuk tujuan ini akan dipetik atau digugurkan tetapi dibiarkan matang untuk penghasilan minyak. Buah zaitun digred mengikut tahun ia diambil dari pokok, jenis dan saiz.

    Kebanyakan minyak yang dikomersialkan diproses secara menghapus zat pemakanannya. Adalah penting untuk menggunakan minyak zaitun tulen daripada yang jernih di pasaran. Minyak zaitun yang tulen adalah ekstrak pertama buah zaitun tanpa penggunaan bahan kimia atau haba bagi mempastikan kadar asid yang rendah. Hanya minyak zaitun tulen mempunyai serangan terhadap penyakit. Ia bukan sahaja menyihatkan tetapi juga menambah perisa dalam masakan.

    Minyak zaitun boleh digunakan untuk dalaman (kesihatan) juga luaran (kecantikan). Ia merupakan syarat utama untuk gaya hidup yang lebih sihat. Ia digunakan dalam pembuatan produk kecantikan kerana ciri2nya yang boleh
    melembutkan kulit. Ia merupakan minyak semulajadi yang terbaik dan pilihan utama untuk tumbesaran. Paras asid yang rendah memudahkan penghadaman
    berbanding lemak lain. Vitamin E dalam minyak zaitun merendahkan kolesterol LDL, tekanan darah dan risiko sakit jantung koronari. Vitamin K pula menghalang darah dari melekit dan membeku. Kesimpulannya, minyak zaitun tulen mengandungi perlindungan kesihatan, ia mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses penuaan.

    Menurut ulamak Zahbi, minyak zaitun menguatkan rambut dan badan. Ia boleh
    digunakan sebagai tonik kepada masalah penuaan dan melambatkan prosesnya. Ia boleh juga digunakan untuk mengatasi masalah seksual. Minyak zaitun berkesan dalam mengatasi kes kebakaran dengan mencampurkannya dengan sedikit garam. Jeruk buah zaitun boleh mengatas masalah sembelit.

    Pengambilan lemak yang tinggi berserta minyak zaitun dapat mengurangkan risiko sakit jantung. Menurut Ibnu Al-Qayyim, minyak zaitun adalah peseri wajah. Ia menghalang berlakunya keracunan, mengawal proses penghadaman, mengilatkan rambut dan berkesan untuk bisul, ruam lampin, gatal2 dan ulser yang kronik. Menyapu minyak zaitun dengan sedikit garam pada gusi boleh melegakan penyakit gusi dan gigi.

    Menurut statistik, minyak zaitun merupakan ramuan utama makanan penduduk Mediterranean. Sakit jantung adalah akibat kematian yang tinggi di Amerika Syarikat. Kajian terkini ke atas minyak zaitun mendapati ia boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari dengan merendahkan kadar kolesterol dalam darah. Menurut kajian, risiko serangan jantung boleh dikurangkan dengan pengambilan minyak zaitun, penambahan sayuran dan pengurangan makanan tenusu. Kajian lain mendapati minyak zaitun mengurangkan lemak badan di bahagian perut. Risiko menghidapi sakit
    jantung berlaku lebih pada mereka yang mempunyai badan dan perut berbentuk
    epal. Kajian terhadap kolesterol LDL menunjukkan ia menjadi punca utama
    pembentukan arteriosklerosis. Ini akan menambahkan risiko sakit jantung koronari dan serangan jantung.

    Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh "Harvard School of Public Health" dan "Athens School of Public Health" mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25% risiko menghidapi kanser payu dara. Kandungan Vitamin E yang tinggi dalam minyak zaitun telah menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser. Kajian yang diketuai oleh professor Miguel Gassull di Hospital Universiti "Germans Trias Pujol" di Barcelona, Sepanyol ternyata membuktikan minyak zaitun menghalang pembentukan kanser kolon. Kajian lain yang dijalankan di
    Universiti Oxford menambah bukti yang menunjukkan minyak zaitun berkesan dalam membantutkan kanser kolon. Dr Michael Goldacre dan sekumpulan pengkaji dari "Institute of Health Science" membandingkan kanser, makanan
    dan pengambilan minyak zaitun di 28 negara termasuk Eropah, Amerika Syarikat, Brazil, Colombia, Kanada dan China. Hasil kajian menunjukkan negara yang mempunyai pengambilan daging yang lebih dan sayur yang kurang mempunyai risiko menghidapi kanser yang tinggi. Minyak zaitun dikaitkan sebagai punca kurang risiko. Saintis Jepun mendakwa minyak zaitun tulen yang disapu pada badan selepas berjemur boleh memeliharanya daripada kanser kulit.

    CARA PENGAMBILAN:

    1. Campurkan 2 sudu makan minyak zaitun ke dalam setiap masakan.

    2. Menghilangkan parut bekas jerawat di muka (ratakan campuran 3 sudu teh minyak zaitun dengan 1 sudu teh minyak habbatus sauda pada muka, biarkan selama 3 jam, cuci).

    3. Menghilangkan parut pada anggota lain di badan (ratakan campuran 6 sudu teh minyak zaitun dengan 2 sudu teh minyak habbatus sauda pada anggota terlibat, biarkan selama 2 jam, cuci).

    Minyak zaitun JAMALIAH HOUSE diimpot dari Egypt dan dijual dengan harga RM16 sebotol (200ml).

    PERINGATAN:-

    Amalkan menyimpan minyak zaitun yang telah dibuka ke dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama. Elakkan botol minyak dari terkena bahang api ketika memasak.
    "
    Usahlah memandang semua dgn pandangan mata semata-mata, tetapi pandanglah dghn pandangan hati....kita bukan saja dpt melihatNya dimana-mana tetapi dpt merasa rahmat kurniaanNya juga....

    Reply #1 13 September, 2007, 09:33:48 AM
  • Publish
  •  :)
    elok tu...
    tp ramai yg gunakannya....

    Reply #2 08 April, 2008, 11:49:30 AM
  • Publish
  • 23:20 - Dan (Kami tumbuhkan) pohon(zaitun) yang tumbuh dari Gunung Sinai, yang menghasilkan minyak, dan BAHAN PEMBANGKIT SELERA bagi orang-orang yang makan
    I believe in Islam like the sun rising, not because I can see it, but because by it I see everything else.

    Reply #3 08 April, 2008, 11:54:21 AM
  • Publish
  • Rupa pohon ZAITUN


    Ini rupa buahnya...



    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    Reply #4 08 April, 2008, 03:50:13 PM
  • Publish
  • Kajian yang pernah saya buat sendiri zaman sekolah2 dulu (sebab ada mikroskop) kalu kita campur minyak zaitun dalam air, molekul2 air yang bertangkup besar akan berpecah semakin kecil akibat adanya minyak zaitun.

    Cuma terfikir, mungkin apabila molekul2 bahan2 yang dicampur zaitun berpecah lagi kecil., lagi mudah diserap oleh sel-sel badan?

    allahu 'alam...(ni andaian saya yang tak amik teknologi makanan, medik ataupun kimia).
    We Punish to Preach, not Preach to Punish

    Reply #5 08 April, 2008, 08:51:25 PM
  • Publish
  • betul tu syeikh....cuba amalkan makan setiap pagi satu sudu minyak zaitun, satu sudu habatussauda, satu sudu madu lebah asli, satu sudu cuka buah...insyallah tiada gastrik, kencing manis, tidak lapar-cukup makan sekali sehari. dan banyak khasiat2 lain. yakin lah jika itu amalan Nabi pastilah ada kebaikan nya....tak perlu tunggu kajian2. tapi pastikan ianya amalan Nabi.

    wallahuaklam

    Reply #6 19 September, 2011, 11:43:03 AM
  • Publish
  • AS SALAM....

    Ade la cuba guna minyak zaitu utk masak...tp xleh makan la. lidah kita ni lidah minyak sawit....
    mana lg baik minyak kelapa dara ngan minyak zaiton ye..?

    Reply #7 20 June, 2012, 02:24:22 PM
  • Publish
  •                                                        
    10 New Uses for Olive Oil


    “Olive oil is a good lubricant because its molecules easily slide past one another, thereby helping solid objects to overcome friction,” says Wolke. “Its film also fills up microscopic rough spots in surfaces, making them look polished and shiny.”


    Use Olive Oil to:
    1. Shave. Olive oil can provide a closer shave when used in place of shaving cream.

    2. Shine stainless steel. Many cleaning standbys, such as ammonia, can dull and even corrode chrome and stainless steel. Olive oil, however, is a safe and effective shining agent.

    3. Remove eye makeup. Dab a little under the eyes and rinse off with a washcloth.

    4. Prevent wax from sticking to a candle holder. Rub a thin coat on the base of the holder before inserting a candle. Dripped wax should peel away easily.

    5. Care for your pet. Add 1/8 to 1/4 teaspoon to your cat’s food to help prevent hair balls.

    6. Moisturize cuticles. Apply a small amount of olive oil to the nail beds.

    7. Treat dry skin. Rub a thin layer over the skin after a shower or a waxing.

    8. Unstick a zipper. Using a Q-tip, apply a drop to lubricate the teeth. (Avoid touching the fabric.) The zipper should move up and down freely.

    9. Dust wooden furniture. Apply a bit of oil to a cloth and wipe.

    10. Silence squeaky doors. Lubricate hinges by applying a small dab to a cloth, then wiping the top of the hinges so that the oil runs down the sides.


    web sources
    Engr.Sulthan
    halaqahforum4

    Reply #8 20 June, 2012, 02:32:50 PM
  • Publish
  • 10 Kegunaan Baru Minyak Zaitun

    "Minyak zaitun adalah minyak pelincir yang baik kerana molekul yang mudah menggelongsor melepasi satu sama lain, dan dengan itu membantu objek padu untuk mengatasi geseran," kata Wolke. "Filem ia juga diletakdi bintik kasar di permukaan mikroskopik , menjadikan mereka kelihatan digilap dan berkilat."

    Gunakan Minyak Zaitun untuk:
    1. Mencukur.  Dengan minyak zaitun, boleh mencukur dengan lebih dekat apabila digunakan di tempat sabun cukur.

    2. Bersinar keluli tahan karat. Standbys pembersihan yang banyak, seperti ammonia, kusam dan bahkan boleh mengakis krom dan stainless steel. Minyak zaitun, bagaimanapun, adalah suatu ejen bersinar yang selamat dan berkesan.

    3. Keluarkan mekap mata. Colet sedikit di bawah mata dan bilas dengan tuala kecil.

    4. Mengelakkan lilin daripada melekat kepada pemegang lilin. Sapukan lapisan nipis di atas asas pemegang sebelum memasukkan lilin. Lilin yang menitis dikupas dari mudah.

    5. Menjaga haiwan kesayangan anda. Tambah 1/8 sudu teh 1/4 untuk makanan kucing anda untuk membantu mencegah bola rambut (hair balls)

    6. Melembapkan kutikel. Sapukan sedikit minyak zaitun pada kuku.

    7. Merawat kulit kering. Sapukan lapisan nipis di atas permukaan kulit selepas mandi atau waxing.

    8. Unstick zip. Menggunakan Q-tip, memohon penurunan lincirkan gigi. (Elakkan daripada menyentuh kain.) Zip sepatutnya bergerak ke atas dan ke bawah dengan sempurna.

    9. Debu perabot kayu. Meletak sedikit minyak pada kain dan lap.

    10. Melicinkan mulut pintu yang berbunyi. Lincirkan  dengan letak sedikit pada kain, kemudian lap engsel supaya minyak dapat melalui ke bahagian tepi

    web sumber
    Engr.Sulthan

    Reply #9 20 June, 2012, 02:37:08 PM
  • Publish
  • 10 Kegunaan Baru Minyak Zaitun

    "Minyak zaitun adalah minyak pelincir yang baik kerana molekul yang mudah menggelongsor melepasi satu sama lain, dan dengan itu membantu objek padu untuk mengatasi geseran," kata Wolke. "Filem ia juga diletakdi bintik kasar di permukaan mikroskopik , menjadikan mereka kelihatan digilap dan berkilat."

    Gunakan Minyak Zaitun untuk:
    1. Mencukur.  Dengan minyak zaitun, boleh mencukur dengan lebih dekat apabila digunakan di tempat sabun cukur.

    2. Bersinar keluli tahan karat. Standbys pembersihan yang banyak, seperti ammonia, kusam dan bahkan boleh mengakis krom dan stainless steel. Minyak zaitun, bagaimanapun, adalah suatu ejen bersinar yang selamat dan berkesan.

    3. Keluarkan mekap mata. Colet sedikit di bawah mata dan bilas dengan tuala kecil.

    4. Mengelakkan lilin daripada melekat kepada pemegang lilin. Sapukan lapisan nipis di atas asas pemegang sebelum memasukkan lilin. Lilin yang menitis dikupas dari mudah.

    5. Menjaga haiwan kesayangan anda. Tambah 1/8 sudu teh 1/4 untuk makanan kucing anda untuk membantu mencegah bola rambut (hair balls)

    6. Melembapkan kutikel. Sapukan sedikit minyak zaitun pada kuku.

    7. Merawat kulit kering. Sapukan lapisan nipis di atas permukaan kulit selepas mandi atau waxing.

    8. Unstick zip. Menggunakan Q-tip, memohon penurunan lincirkan gigi. (Elakkan daripada menyentuh kain.) Zip sepatutnya bergerak ke atas dan ke bawah dengan sempurna.

    9. Debu perabot kayu. Meletak sedikit minyak pada kain dan lap.

    10. Melicinkan mulut pintu yang berbunyi. Lincirkan  dengan letak sedikit pada kain, kemudian lap engsel supaya minyak dapat melalui ke bahagian tepi

    web sumber
    Engr.Sulthan

    Minyak zaitun yang asli ke ataupun minyak zaitun yang telah diproses dan terdapat campuran lain?

    Reply #10 20 June, 2012, 02:46:13 PM
  • Publish


  • Minyak zaitun yang asli ke ataupun minyak zaitun yang telah diproses dan terdapat campuran lain?

    Jika untuk consume/telan, lebih baik beli yang minyak zaitun asli. Extra Virgin Olive Oil-Cold Pressed

    Yang diproses terdapat campuran pun boleh. Tapi kurang khasiat..
    « Last Edit: 20 June, 2012, 03:06:59 PM by elsanxs »

    Reply #11 20 June, 2012, 02:52:51 PM
  • Publish
  • -salam-

    Nak tanya, Boleh ker minyak Zaitun nie guna untuk ganti minyak Hitam Honda Wave saya.....

    Terima Kasih...

    Bagi saya boleh je...tak kisahhh
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Reply #12 20 June, 2012, 02:53:25 PM
  • Publish
  • -salam-

    Nak tanya, Boleh ker minyak Zaitun nie guna untuk ganti minyak Hitam Honda Wave saya.....

    Terima Kasih...
    Assalamualaikum...

    Pak awit nie buat putri tergelak seorang dekat rumah...
    :senyum:...minyak zaitun mana boleh buat minyak motor...
    (untung siapa jadi zaujah pak awit,setiap hari gelak je dengan teletah pak awit..happy go lucky..)..:senyum:...
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    Reply #13 20 June, 2012, 02:55:38 PM
  • Publish
  • -salam-

    Nak tanya, Boleh ker minyak Zaitun nie guna untuk ganti minyak Hitam Honda Wave saya.....

    Terima Kasih...

    tahniah awit.awak memang kelakar tahap idola awak iaitu GABAN

    Reply #14 20 June, 2012, 02:56:33 PM
  • Publish


  • Minyak zaitun yang asli ke ataupun minyak zaitun yang telah diproses dan terdapat campuran lain?

    Jika untuk consume/telan, lebih baik beli yang minyak zaitun asli. Virgin Olive Oil-Cold Pressed

    Yang diproses terdapat campuran pun boleh. Tapi kurang khasiat..

    beli yang sedia ada kat farmasi tu.campuran kot.selalu guna untuk hilangkan kesan celak

    Reply #15 20 June, 2012, 02:57:54 PM
  • Publish
  • -salam-

    Nak tanya, Boleh ker minyak Zaitun nie guna untuk ganti minyak Hitam Honda Wave saya.....

    Terima Kasih...

    Kalau 'sayang' sangat honda wave tu, boleh je ganti.. dont worry..

    Reply #16 20 June, 2012, 02:59:38 PM
  • Publish


  • Minyak zaitun yang asli ke ataupun minyak zaitun yang telah diproses dan terdapat campuran lain?

    Jika untuk consume/telan, lebih baik beli yang minyak zaitun asli. Virgin Olive Oil-Cold Pressed

    Yang diproses terdapat campuran pun boleh. Tapi kurang khasiat..

    beli yang sedia ada kat farmasi tu.campuran kot.selalu guna untuk hilangkan kesan celak

    Kalau takat nak hilangkan celak tu, boleh je beli yang Pomace Olive Oil. Pakai Virgin rugi..

    Reply #17 20 June, 2012, 03:01:09 PM
  • Publish


  • Minyak zaitun yang asli ke ataupun minyak zaitun yang telah diproses dan terdapat campuran lain?

    Jika untuk consume/telan, lebih baik beli yang minyak zaitun asli. Virgin Olive Oil-Cold Pressed

    Yang diproses terdapat campuran pun boleh. Tapi kurang khasiat..

    beli yang sedia ada kat farmasi tu.campuran kot.selalu guna untuk hilangkan kesan celak

    Kalau takat nak hilangkan celak tu, boleh je beli yang Pomace Olive Oil. Pakai Virgin rugi..

    betul tu.sebab tu beli yang syurah punya.murah je botol kecik tu.

    Reply #18 20 June, 2012, 03:01:28 PM
  • Publish
  • -salam-
    Nak tanya, Boleh ker minyak Zaitun nie guna untuk ganti minyak Hitam Honda Wave saya.....
    Terima Kasih...
    tahniah awit.awak memang kelakar tahap idola awak iaitu GABAN
    Assalamualaikum..
    Betul,betul.betul kak niena..
    Pak awit memang kelakar..
    Tak kering gusi putri dengan gaya tulisan dia...:senyum:...
    Memang terbaik dari PAK AWIT ..
    Lawak tapi sekali sekala ada ayat-ayat nasihat dari tulisannya...:senyum:..
    « Last Edit: 20 June, 2012, 03:25:40 PM by putri_hambali »

    Reply #19 20 June, 2012, 03:04:12 PM
  • Publish

  • Olive oil is a fat obtained from the olive (the fruit of Olea europaea; family Oleaceae), a traditional tree crop of the Mediterranean Basin. The oil is produced by grinding whole olives and extracting the oil by mechanical or chemical means. It is commonly used in cooking, cosmetics, pharmaceuticals, and soaps and as a fuel for traditional oil lamps. Olive oil is used throughout the world, but especially in the Mediterranean countries.

                                         
                                                         
                 (Minyak zaitun ni warna hijau.. kali pertama tengok)

    Minyak zaitun merupakan lemak yang diperolehi daripada zaitun (buah Olea europaea keluarga Oleaceae), tanaman pokok tradisional lembangan Mediterranean. Minyak yang dihasilkan oleh pengisaran zaitun keseluruhan dan mengekstrak minyak dengan cara mekanikal atau kimia. Ia biasanya digunakan dalam memasak, kosmetik, farmaseutikal, dan sabun dan sebagai bahan api bagi lampu minyak tradisional. Minyak zaitun digunakan di seluruh dunia, terutama di negara-negara Mediterranean.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Olive_oil

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    16 Replies
    1803 Views
    Last post 13 December, 2009, 06:40:15 PM
    by nazirul razali
    2 Replies
    567 Views
    Last post 29 December, 2011, 12:33:16 PM
    by wan_sgmt
    0 Replies
    425 Views
    Last post 21 December, 2012, 06:49:02 PM
    by Abi Naim