Oh! Sushi King TIDAK Halal

*

Author Topic: Oh! Sushi King TIDAK Halal  (Read 7924 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Satu Hati

  • *
  • Posts: 108
    • View Profile
23 June, 2010, 07:41:29 AM
  • Publish


  • Berikut adalah petikan dari email, persoalan dari Abdul Rahman Omar (seorang pengguna) kepada pihak pentadbiran Sushi King sendiri mengenai status halal atau tidak restaurant tersebut.

    [box2 title=Question]

    Dear Marilyn,

    Another element of halal is on the use of alcohol in food preparation / cooking or the presence of alcohol in the ingredient use such as sauces etc.

    Can you tell me whether Sushi King use alcohol or use materials  (such as sauces) that content alcohol?[/box2]



    [box2 title=Answer]

    Dear Mr. Abdul Rahman Omar,

    Thank you for your email. For your information, we are not a Halal restaurant as we do not have certification from JAKIM, but we only can claim us as Pork free. All our meat based products like chicken and beef are Halal Certified and we do not use any pork or pork derivatives in our restaurant.

    Sushi King is not certified ‘Halal’. This is due to some of our food contains ‘Mirin’.

    Mirin is derived from fermentation of rice and it is commonly used in Japanese cooking to enhance the taste of food.

    Following are products that contains Mirin:
        1. Unagi Kabayaki
        2. Unagi Slice
        3. Karei Nitsuke
        4. Saba Misoni
        5. Mamakari
        6. Ikura

    On top of that, some of our restaurants do sell beer

    However, our meat materials such as chicken, beef and seafood are from Halal Certified source.

    Hope this clarifies your concern.

    Thank you.

    Warmest Regards,
        Marilyn Lim
        Marketing Department
        Sushi Kin Sdn. Bhd.
        Tel: 03-56319060 Ext: 283 [/box2]



    Dah la takyah nak makan Sushi, makan aja nasi orang melayu yang masak. Ada berbagai nasi yang orang melayu pandai  masak, nasi lemak,nasi dagang, nasi kerabu, nasi brayani, nasi jagung, nasi tomato,nasi ayam dan berbagai-bagai nasi.




    <div id='embedded_article'><p>Source: .ohtidak.com</p><script type='text/javascript' src='http://js.embedarticle.com/article/js_snip/2483e47c8129dbe851e17881de67a36a3ad96f65'></script></div>
    « Last Edit: 23 June, 2010, 07:43:36 AM by Satu Hati »

    mentaripagi90

    • *
    • Posts: 189
    • senyumlah sokmo
      • View Profile
    Reply #1 23 June, 2010, 07:50:04 AM
  • Publish
  •  berisalam
      shusi...shusi....shusi...sedap sngat ke benda tu....betol kata satuhati(suka dengar lagu satuhati) maknan melayu jauh lebih sedap...di jamin halal plak tu(selagi mengikut syarak)....kalo nak makan jugak buat sendiri,pastu cicah ngan kicap...kicap tu pun buat sendiri...kalo tak pandai,cicah je ngan budu...:senyum:...di jamin kaw-kaw punyer....
    ~"semoga hati kita sinarannya bak sinaran mentari di pagi hari,menyuluh dan menerangi alam,tidak pula ia panas lagi memanaskan tapi ianya menenangkan lagi mententeramkan jiwa...  "~

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #2 23 June, 2010, 09:28:19 AM
  • Publish


  • Tahukah anda semua, apa itu MIRIN?

    Mirin ialah rice wine.

    Characterized by a sweet taste and a low alcohol content, mirin is a popular Japanese cooking wine. While use in cooking is far and away the most common application of mirin, the wine is sometimes employed as a ceremonial drink at the beginning of the new year and a few other special occasions. The main benefit of mirin is the dash of sweetness that the alcohol provides for a number of dishes and sauces that are common to Japanese cuisine.


    Mirin (味醂 or みりん?)
    is an essential condiment used in Japanese cuisine, consisting of 40%–50% sugar.[1] It is a kind of rice wine similar to sake, but with a lower alcohol content—14%[2] instead of 20%. There are three general types. The first is hon mirin (lit. true mirin),[3] which contains alcohol. The second is shio mirin, which contains alcohol as well as 1.5% salt[1] to avoid alcohol tax. The third is shin mirin (lit. new mirin),[4] or mirin-fu chomiryo (lit. mirin-like seasoning),[5] which contains less than 1% alcohol yet retains the same flavour.

    In the Edo period, Mirin was drunk as a sweet sake.[6] Otoso, traditionally drunk on Shōgatsu, can be made by soaking a spice mixture in mirin.[7]

    In the Kansai style of cooking, mirin is briefly boiled before using, to allow some of the alcohol to evaporate, while in the Kantō regional style, the mirin is used untreated. Kansai-style boiled mirin is called nikiri mirin (煮切り味醂),[8] literally "thoroughly boiled mirin."
    A bottle of commercially produced Japanese mirin

    Mirin is used to add a bright touch to grilled (broiled) fish or to erase the fishy smell. A small amount is often used instead of sugar and soy sauce. It should not be used in excess however, as its flavour is quite strong. It is sometimes used as a sushi accompaniment.

    Mirin is used in teriyaki sauce.[5]


       

     References


       1. ^ a b "Diversified uses of Mirin". Taiwan News. Archived from the original on 2009-01-06. http://www.webcitation.org/5ddZvJOaz. Retrieved 2009-01-07.
       2. ^ Shimbo, Hiroko; Shimbo Beitchman (2000). The Japanese Kitchen: 250 Recipes in a Traditional Spirit. Ming Tsai. Harvard Common Press. p. 75. ISBN 9781558321779. http://books.google.ca/books?id=43puKgiAK2YC&pg=PA75. Retrieved 2009-01-06.
       3. ^ Yamaguchi, Roy; Joan Namkoong, Maren Caruso (2003). Hawaii Cooks: Flavors from Roy's Pacific Rim Kitchen. Ten Speed Press. p. 19. ISBN 9781580084543. http://books.google.ca/books?id=E1GFkVQac-YC&pg=PA19. Retrieved 2009-01-06.
       4. ^ Telford, Anthony (2003). The Kitchen Hand: A Miscellany of Kitchen Wisdom. Allen & Unwin. p. 153. http://books.google.ca/books?id=n0m46biu3ecC&pg=PA153. Retrieved 2009-01-06.
       5. ^ a b Shimbo, Hiroko; Shimbo Beitchman (2000). The Japanese Kitchen: 250 Recipes in a Traditional Spirit. Ming Tsai. Harvard Common Press. p. 77. ISBN 9781558321779. http://books.google.ca/books?id=43puKgiAK2YC&pg=PA77. Retrieved 2009-01-06.
       6. ^ Chiba, Machiko; 千葉真知子, J. K. Whelehan, Tae Hamamura, Elizabeth Floyd (2005). Japanese Dishes for Wine Lovers. Kodansha International. pp. 12. ISBN 9784770030030. http://books.google.ca/books?id=La1juytBR0EC&pg=PA12. Retrieved 2009-01-06.
       7. ^ Gauntner, John (2001-12-31). "An o-tososan a year keeps the doc away". The Japan Times. Archived from the original on 209-01-07. http://www.webcitation.org/5deGYnoDP. Retrieved 2009-01-07.
       8. ^ Tsuji, Shizuo; Mary Sutherland, Ruth Reichl, Yoshiki Tsuji (2007). Japanese Cooking: A Simple Art. Kodansha International. p. 219. ISBN 9784770030498. http://books.google.ca/books?id=fby2Er0seMMC&pg=PA219. Retrieved 2009-01-07.

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #3 23 June, 2010, 09:31:16 AM
  • Publish

  • Ini terjemahan Bahasa Melayu.


    Apa itu MIRIN?


    Mirin (味醂, みりん, Mirin?)
    adalah barang dapur untuk masakan Jepun yang berupa minuman beralkohol berwarna kuning, berasa manis, mengandung gula sebanyak 40%-50% dan alkohol sekitar 14%. Mirin digunakan dalam masakan Jepun yang diolah dengan cara nimono (merebus dengan kicap dan dashi) dan campuran untuk pelbagai jenis sos, seperti sos untuk kabayaki (tare), sos untuk soba (soba-tsuyu), sos untuk tempura (tentsuyu) dan sos teriyaki.

    Kandungan alkohol pada mirin dapat menghilangkan rasa hanyir pada ikan dan mengurangkan risiko bahan makanan hancur ketika dan selepas dimasak. Kandungan gula pada mirin digunakan untuk menambah rasa manis bahan makanan yang dimasak, mengilatkan bahan makanan yang dimasak cara teriyaki dan menambahkan harum masakan.

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #4 23 June, 2010, 09:31:39 AM
  • Publish

  • Mirin sebagai minuman keras


    Mirin diminum di Jepun sebagai campuran Shirozake yang diminum pada perayaan Hina Matsuri atau campuran sake yang diminum dalam tradisi toso untuk mendoakan keselamatan pada hari pertama tahun baru. Di Jepun, mirin merupakan minuman keras yang sama seperti bir atau wiski yang dikenakan lesen minuman keras dan pembuatannya juga memerlukan izin khusus. Sehingga tahun 1996, mirin hanya boleh dibeli di toko yang mempunyai keizinan menjual minuman keras, tetapi sekarang boleh dijual di mana-mana saja dan penjual hanya memerlukan keizinan menjual mirin secara kecil-kecilan.

    Mirin-fū (みりん風, Mirin-fū?) adalah barang dapur dengan rasa seperti mirin, tetapi biasanya mengandungi alkohol di bawah 1 peratus, dibuat dari cairan gula yang berasal dari beras (mizu ame) ditambah barang masakan dari bahan kimia. Di Jepun, mirin-fū tidak dikenakan lesen minuman keras sehingga dapat dijual dengan harga yang murah. Hon-mirin (本みりん, Hon-mirin?) adalah sebutan yang sering digunapakai untuk mirin asli, digunakan untuk membezakan mirin asli dengan mirin buatan.

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #5 23 June, 2010, 09:32:45 AM
  • Publish

  • Pembuatan mirin


    Beras dikukus dan dicampur dengan ragi, lalu ditambah seperti arak yang disebut shōchū atau sejenis alkohol yang membantu proses penapaian, lalu diperamkan selama 60 hari. Sesudah penapaian selesai, bahan-bahan diperah dan disaring. Enzim emilase yang dikandungi ragi mengubah karbohidrat dalam beras menjadi gula, manakala asid suksinat dan asid amino memberi rasa "dalam" pada mirin. Kadar alkohol dikuatkan oleh ragi sehingga kadar gula yang tertinggal dalam mirin lebih tinggi dibandingkan sake

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #6 23 June, 2010, 09:33:36 AM
  • Publish

  • Sejarah MIRIN


    Asal-usul mirin adalah minuman keras yang mahal dengan rasa manis yang sering diminum pada zaman Edo sebelum orang Jepun meminum minuman jenis sake seperti yang diminum sekarang ini.

    Ada beberapa pendapat tentang asal usul mirin yang semuanya tidak dapat dibuktikan kebenarannya:

        * Mirin berasal dari minuman keras yang manis berasal Cima disebut meirin yang diperkenalkan di Jepun pada zaman Sengoku.
        * Mirin sudah terdapat sejak zaman dulu di Jepun, asalnya daripada sake yang berasa manis yang ditambah minuman keras hasil penapaian yang disebut shōchū supaya tidak cepat busuk.

    Penggunaan perkataan mirin pertama kali ditemui dalam buku catatan harian Komai-nikki yang ditulis pada tahun 1593, sedangkan cara pembuatan mirin ditemui dalam Honchō shokkan yang ditulis pada tahun 1695.

    Penggunaan mirin sebagai sos makanan yang dipanggang (kabayaki) bermula sejak pertengahan zaman Edo.

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #7 23 June, 2010, 09:40:08 AM
  • Publish
  • [box2 title=Tempura]
    Tendon (Tempura Donburi)
    Tempura Udon

    Tempura biasanya dinikmati dengan sos yang disebut Tentsuyu yang ditambah parutan lobak atau parutan halia sebagai penyedap. Tentsuyu dibuat dari campuran katsuobushi, air, mirin dan kicap masin yang dimasak sampai mendidih untuk menguapkan alkohol lalu disaring. Tempura juga sering dinikmati bersama air perahan jeruk, garam dapur, atau campuran garam dapur dengan salah satu bahan sebagai berikut: macha (serbuk teh hijau), serbuk kari, serbuk kulit jeruk Yuzu, atau lada sichuan. Di beberapa daerah di Jepun, tempura juga dimakan bersama kicap masin atau kicap Inggeris (Worcester sauce).

    Tempura
    sering digunakan sebagai lauk yang diletakkan di atas makanan jenis lain. Tempura Donburi (dikenal juga sebagai Tendon) adalah nasi putih di dalam mangkuk yang di atasnya diletakkan tempura lalu disiram sos kental yang disebut tare yang merupakan campuran kicap masin, gula, dan mirin. Masakan Jepun seperti udon dan soba yang di atasnya diletakkan tempura disebut Tempura Udon dan Tempura Soba.

    Kakiage adalah salah satu jenis tempura yang merupakan campuran berbagai jenis sayur seperti bawang bombay, daun mitsuba (Cryptotaenia japonica), dan wortel yang digoreng bersama potongan udang atau udang berukuran kecil. Tempura Chazuke (Tencha) adalah sebutan untuk makanan Jepun berupa nasi putih yang di atasnya diletakkan Kakiage, diberi sedikit wasabi kemudian disiram dashi dan air teh hijau.[/box2]


    Jika dilihat, bukan sahaja sushi, tempura juga ada mirin....
    « Last Edit: 23 June, 2010, 09:41:45 AM by Satu Hati »

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14525
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #8 23 June, 2010, 09:49:04 AM
  • Publish

  • Apakah Teriyaki?



    Teriyaki (照り焼き, てりやき, Teriyaki?) adalah cara memasak makanan Jepun yang dipanaskan atau dipanggang di atas kuali besi yang rata untuk memanggang dengan menggunakan sos teriyaki (tare). Sos teriyaki diperbuat daripada kicap (shōyu), sake untuk memasak, dan gula pasir dengan kadar 1:1:1.

    Perkataan teriyaki berasal dari perkataan teri yang bermaksud bersinar (kerana mengandungi gula), dan perkataan yaki iaitu dibakar atau dipanggang. Sewaktu sedang membuat teriyaki, bahan-bahan makanan yang akan dipanggang dicelup dan diperap dengan sos teriyaki buat beberapa kali hingga betul-betul masak. Di Jepun, bahan yang banyak dipakai dalam masakan teriyaki adalah ikan yang yang banyak daging (tongkol, makarel, trout, marlin), sedangkan di luar Jepun digunakan berbagai jenis daging (ayam, lembu, babi), atau sotong ataupun bahan daripada ubi konnyaku.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14525
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #9 23 June, 2010, 09:51:02 AM
  • Publish

  • Sake

    Sake (disebut [sa.kɛ]merupakan minuman beralkohol Jepun dibuat daripada beras.

    Rencana ini menggunakan perkataan sake kerana ia diguna dalam bahasa Inggeris, sebagai nama khusus untuk minuman Jepun yang dibuat daripada beras. Dalam bahasa Jepun, perkataan sake (Japanese: 酒; often preceded by the honorific prefix o-) merujuk kepada minuman beralkohol secara umum, not this one exclusively; instead, perkataan Nihonshu (日本酒, "Japanese alcoholic beverage") digunakan untuk membezakan ia daripada minuman beralkohol lain. Bagaimanapun, dalam bahasa Inggeris, perkataan "sake" sentiasa merujuk kepada Nihonshu.

    otramen_mebius22

    • *
    • Posts: 598
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Reply #10 23 June, 2010, 09:53:51 AM
  • Publish
  • Bagaimana pulak dgn pekerja sushi king? coz ditempat sy, ramai pekerja sushi king adalah org Islam, malah sorg kawan sy skrg merupakan Branch Manager kat restauran Sushi King kat tempat sy.....

    nak boikot? nak haramkan? sedangkan ramai pelangan adalah org Islam, malah ada pekerja nya Islam...kita nak tutup periuk nasik org?


    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #11 23 June, 2010, 09:58:20 AM
  • Publish
  • Bagaimana pulak dgn pekerja sushi king? coz ditempat sy, ramai pekerja sushi king adalah org Islam, malah sorg kawan sy skrg merupakan Branch Manager kat restauran Sushi King kat tempat sy.....

    nak boikot? nak haramkan? sedangkan ramai pelangan adalah org Islam, malah ada pekerja nya Islam...kita nak tutup periuk nasik org?



    Tepuk dada tanya iman. Pendedahan telah diberikan, ikutlah iman pilih yang mana. Rezeki bukan di restoren Shusi King sahaja, biarlah jadi manager di Gerai nasi lemak pun tak apa, asalkan halal...


    P/S  :  Makanan yang haram akan jadi darah daging,menghitamkan hati, menutup ilmu untuk masuk ke hati, maka berleluasalah masalah sosial....

    florafauna

    • *
    • Posts: 493
      • View Profile
    Reply #12 23 June, 2010, 10:13:52 AM
  • Publish
  • salam..
    begini la gamaknya yang berlaku bila sijil halal diperkotak-katikkan..
    contohnya ayam yang disembelih..bukan setakat ayam je daging lembu pun ada yang tak halal..

    HafizahUmairoh

    • *
    • Posts: 435
      • View Profile
    Reply #13 23 June, 2010, 10:15:16 AM
  • Publish
  • kalau semua ragu2 nak makan, kita tanam jerlah ubi kayu, makan ubi kayu.. macam orang dulu2..
    Timbangan yang paling berat diakhirat ialah Akhlak.

    florafauna

    • *
    • Posts: 493
      • View Profile
    Reply #14 23 June, 2010, 10:20:13 AM
  • Publish
  • kalau semua ragu2 nak makan, kita tanam jerlah ubi kayu, makan ubi kayu.. macam orang dulu2..

    salam..kalau dulu mungkin boleh tanam sebab bangunan tak banyak..n banyak tanah kosong..
    tapi sekarang..tanah dah dipenuhi dengan bangunan dan besi konkrit..kalau ada kosong pun tanah di desa..huhuhhuhu...

    otramen_mebius22

    • *
    • Posts: 598
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Reply #15 23 June, 2010, 10:52:36 AM
  • Publish
  • Bagaimana pulak dgn pekerja sushi king? coz ditempat sy, ramai pekerja sushi king adalah org Islam, malah sorg kawan sy skrg merupakan Branch Manager kat restauran Sushi King kat tempat sy.....

    nak boikot? nak haramkan? sedangkan ramai pelangan adalah org Islam, malah ada pekerja nya Islam...kita nak tutup periuk nasik org?



    Tepuk dada tanya iman. Pendedahan telah diberikan, ikutlah iman pilih yang mana. Rezeki bukan di restoren Shusi King sahaja, biarlah jadi manager di Gerai nasi lemak pun tak apa, asalkan halal...


    P/S  :  Makanan yang haram akan jadi darah daging,menghitamkan hati, menutup ilmu untuk masuk ke hati, maka berleluasalah masalah sosial....

    mungkin kita jugak tak sedar yg kita jugak ada makan makanan yg haram...

    saiyuki

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Reply #16 23 June, 2010, 11:36:26 AM
  • Publish
  • sedihnya..banyak sangat makanan yang xhalal akhir zaman ni...

    florafauna

    • *
    • Posts: 493
      • View Profile
    Reply #17 23 June, 2010, 11:45:18 AM
  • Publish
  • ye tu....

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Reply #18 23 June, 2010, 11:52:21 AM
  • Publish
  • senang cerita......... masak je sendiri............ tamat kisah............

    (tp zaman skrg ne, ramai ke yg nak masak sndiri.......???)
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    otramen_mebius22

    • *
    • Posts: 598
    • SKYPE: azlan_sadan
      • View Profile
    Reply #19 23 June, 2010, 11:55:49 AM
  • Publish
  • senang cerita......... masak je sendiri............ tamat kisah............

    (tp zaman skrg ne, ramai ke yg nak masak sndiri.......???)

    masak sendiri...........pandai masak ke??/!! :)

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    2532 Views
    Last post 05 December, 2009, 09:16:16 PM
    by umar_khalil
    1 Replies
    1748 Views
    Last post 01 February, 2012, 12:05:41 AM
    by farahiyah0394
    3 Replies
    640 Views
    Last post 22 February, 2012, 08:23:07 AM
    by Ummi Munaliza