Sembahyang tapi tidak menutup aurat

*

Author Topic: Sembahyang tapi tidak menutup aurat  (Read 13696 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

27 May, 2010, 04:39:01 PM
  • Publish
  •  berisalam

    Apakah hukumnya bagi sesorang yang mengerjakan solat, tapi tidak menutup aurat apabila di luar solatnya? Adakah diterima ibadahnya? Ada pendapat yang mengatakan tidak diterima solat orang yang tidak menutup aurat...
    Minta pandangan semua..Terima kasih..
    Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal dia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.

    Reply #1 27 May, 2010, 04:40:36 PM
  • Publish
  • Kenapa dia tak mahu menutup aurat di luar solat???
    Mrs. Ikan Pari

    Reply #2 27 May, 2010, 04:48:20 PM
  • Publish
  • antara jawab yg kita sering dengar : itu antara sy dgn Allah.manusia tdk blh mghukum/m'adili sesama manusia.walau pn tdk m'nutup aurat tp sy ttp m'nunaikn solat...

    Reply #3 27 May, 2010, 04:50:44 PM
  • Publish
  • Kenapa dia tak mahu menutup aurat di luar solat???

    Belum bersedia..katanye..
    Dalam kehidupannye seharian memang dia seorang yg tidak menutup aurat(tak pakai tudung kepala)

    Iffah Rezali

    • *
    • Kini kusudah 16. =']
      • View Profile
    Reply #4 27 May, 2010, 04:51:42 PM
  • Publish
  • antara jawab yg kita sering dengar : itu antara sy dgn Allah.manusia tdk blh mghukum/m'adili sesama manusia.walau pn tdk m'nutup aurat tp sy ttp m'nunaikn solat...

    ini menunjukkan imannya belum tinggi dan belum maksimum..malas jika jawapan manusia tersebut seperti yang cik katakan...juga tidak mengambil kisah hal agama..
    Fa'tabiru!

    Reply #5 27 May, 2010, 04:52:56 PM
  • Publish
  • Saya rasa seeloknya berbincang dengan dia kenapa dia bersolat, adakah kerana apa? dan kenapa dia tidak boleh menutup aurat arahan yang sama dariipada Pencipta juga, biasa juga dikatakan sekiranya seseorang itu bersolat tapi masih belum mampu mencegah kemungkaran maka seeloknya cek lah solatnya kerana barangkali ada perkara yang tidak kena dengan solatnya itu.

    Reply #6 27 May, 2010, 05:06:05 PM
  • Publish
  • berisalam

    Apakah hukumnya bagi sesorang yang mengerjakan solat, tapi tidak menutup aurat apabila di luar solatnya? Adakah diterima ibadahnya? Ada pendapat yang mengatakan tidak diterima solat orang yang tidak menutup aurat...
    Minta pandangan semua..Terima kasih..

     berisalam
    soal ibadahnya diterima ke tidak tu Hanya Allah sahaja yang tahu kite tidak boleh mengatakan ia atau pun tidak...siapa kite untuk menimbangnya.. hanya Allah sahaja yang layak memiliki sifat ini...emm
    Persoalan aurat ini telah diputuskan secara jelas oleh Allah Ta’ala dalam Al-Qur’an menerusi ayat hijab iaitu ayat 30 dan 31 Surah al-Nur yang bermaksud:
    30."Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
    31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka….." sehingga akhir terjemahan ayat ini.

    menutup aurat biarlah dengan sempura agar tidak menjadi tuntutan fasyen tapi tuntutan islam :)
    wawahualam..
    " Semoga Islam Dijulang Tinggi "

    Reply #7 27 May, 2010, 05:56:50 PM
  • Publish
  • setuju kata cahaya, waima kita yang "pakai tudung" belum tentu solat kita diterima Allah. Terima atau tidak itu hak Allah dan tiada siapa yang tahu.. cumanya jangan putus harap pada Allah SWT.

    teringat hadis nabi Muhammad SAW tentang orang yg mengerjakan solat tapi masih lagi mencuri... Rasulullah SAW menegaskan solat orang tu lama kelamaan akan menghilangkan tabiat mencurinya tu.

    jangan cepat menghukum tp jangan putus doa' semoga sahabat kita tu menjalani kehidupan Islam secara menyeluruh.

    Reply #8 30 May, 2010, 02:52:42 PM
  • Publish
  • salam,

    Saya juga mempunyai opismate yg berperangai begini..
    sorg bertudung tapi tidak menjaga solat..dan sorg lagi tidak bertudung tapi menjaga solatnya..hmm terbalikkan?
    puas saya bergurau dan kekadang menyindir kawan yg tidak bertudung ini supaya tutup aurat tetapi tidak diendahkan..yela saya ni lelaki,tegur sekadar termampu..
    ntahlaa..kebanyakkan wanita yg saya jumpe, berhasrat mahu berubah selepas kawin..pada mereka lepas kawen la baru pakai tudung...

    Reply #9 30 May, 2010, 03:42:03 PM
  • Publish
  • mungkin dia rasa lebih cantik and confident bila tak pakai tudung..ade kawan saya kata dia tak cantik pakai tudung sebab nampak macam muka orang tua tak tau la nape tapi bila 'free hair' nampak macam remaja la kot...

    Iffah Rezali

    • *
    • Kini kusudah 16. =']
      • View Profile
    Reply #10 30 May, 2010, 03:53:34 PM
  • Publish
  • ada juga manusia yang masih 'jahil' semasa solat..manusia cuba mencari alasan yang kurang munasabah..

    Reply #11 30 May, 2010, 04:07:32 PM
  • Publish
  • setuju kata cahaya, waima kita yang "pakai tudung" belum tentu solat kita diterima Allah. Terima atau tidak itu hak Allah dan tiada siapa yang tahu.. cumanya jangan putus harap pada Allah SWT.

    teringat hadis nabi Muhammad SAW tentang orang yg mengerjakan solat tapi masih lagi mencuri... Rasulullah SAW menegaskan solat orang tu lama kelamaan akan menghilangkan tabiat mencurinya tu.

    jangan cepat menghukum tp jangan putus doa' semoga sahabat kita tu menjalani kehidupan Islam secara menyeluruh.

    ana setuju...kita berdoa agar mereka diberi hidayah oleh ALLAH..amin..insyaALLAH..
    ALLAH maha kuasa..tak elok kita hukum sesuatu kalau kita  tak tahu salah atau benar..
    sbb ALLAH lagi mengetahui..
    Ya- Allah..Ya- Rahman.. Ya-Rahim..
    ampunilah dosa ku..

    Ya- Allah..Ya-Robi..
    Kasihilah dan redhailah daku...

    ningonly

    • *
    • yang sedang-sedang saja
      • View Profile
    Reply #12 30 May, 2010, 11:44:55 PM
  • Publish
  • drama kat tv pun banyak paparkan hal ni.. tutup aurat masa solat je..
    mujurlah masa solat tuh dia tutup aurat.. :sedihnya:
    itulah aku...padamu

    FlaiR

    • *
    • Ingatlah Allah walau di mana ~
      • View Profile
    Reply #13 31 May, 2010, 08:14:51 AM
  • Publish
  • boleh ke menunaikan solat mnggunakan seluar yg brlobang?
    seluar ana ade koyak.. lubangnye kecik kt bahagian bawah lutut. ana gunakan seluar tu setiap hari utk solat kt skolah. saiznya lebih kurang kuku di jari tangan
    Jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah, maka garanglah terhadap dirimu sendiri. Jika engkau merasakan manisnya berhubung dengan Allah, tahulah engkau betapa peritnya berpisah denganNya

    Reply #14 31 May, 2010, 08:26:29 AM
  • Publish
  • boleh ke menunaikan solat mnggunakan seluar yg brlobang?
    seluar ana ade koyak.. lubangnye kecik kt bahagian bawah lutut. ana gunakan seluar tu setiap hari utk solat kt skolah. saiznya lebih kurang kuku di jari tangan

    Lubang seperti yang saudara sebut dapat menyebabkan batalnya solat sebab lubanynya sudah cukup akan menampakkan kulit saudara.. hanya saja seperti pernyataan saudara ia berada di bawah lutut. jadi menurut ana selagi saudara pasti lubang tersebut tidak sampai menampakkan aurat yang wajib ditutup ( kepala lutut bawah naik sampai ke pusat) maka ia tidak membatalkan...

    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    Reply #15 31 May, 2010, 03:31:22 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum...
    Persoalan ibadah di terima Allah atau tidak hanya Allah jua Yang Maha Mengetahui
    Tetapi Nabi ada tunjukkan jalan macammana ibadat yang tidak diterima Allah
    Juga ada di sebut faktor2 ibadah di tolak.. Jadi, sikit sebanyak kita boleh betulkan amalan kita berdasarkan panduan ni..
    Usaha agar ibadah diterima..
    Kalau di hisab pada diri saya ni sendiri, jauh skali untuk ibadah saya di terima. sangat2 jauh
    Sedih rasanya..... Tapi, sikit sebanyak saya cuba baiki diri
    Dan ingatlah Allah jua yang memberi taufik, hidayah, dan rahmat kepada manusia
    Dan solat itu mencegah perkara keji dan mungkar
    Macam mana tu?
    Pada pandangan saya, solat yang mencegah perkara keji dan mungkar itu solat yang diterima Allah
    Solat yang tiada padanya faktor2 ibadah ditolak Allah..
    Wallahu a'lam
     

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #16 31 May, 2010, 03:44:54 PM
  • Publish
  • salam,

    Saya juga mempunyai opismate yg berperangai begini..
    sorg bertudung tapi tidak menjaga solat..dan sorg lagi tidak bertudung tapi menjaga solatnya..hmm terbalikkan?
    puas saya bergurau dan kekadang menyindir kawan yg tidak bertudung ini supaya tutup aurat tetapi tidak diendahkan..yela saya ni lelaki,tegur sekadar termampu..
    ntahlaa..kebanyakkan wanita yg saya jumpe, berhasrat mahu berubah selepas kawin..pada mereka lepas kawen la baru pakai tudung...
    lepas kawen baru nak berubah... sedih ibu bapa mereka...
    kerana membesarkan dengan penuh rasa kasih dan sayang akhir mereka memberikan dosa kepada ibubapa....
    selepas kawen tanggungan si suami pula...bila masa nak balas jasa baik ibubapaNya... aduhai...
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Pak_Long

    • *
    • Redha MU YA ALLAH ku harapkan.. AMIN
      • View Profile
    Reply #17 31 May, 2010, 11:48:05 PM
  • Publish
  •  berisalam "Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. [Surah Al-Zukhruf : 36.]
    Sesiapa yang dikalangan kamu yang melihat kemungkaran,maka ubahlah dengan tangannya,jika dia tidak mampu,maka ubahlah dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu (walau hanya dengan lidah) maka ubahlah dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah Iman. Muslim

    Reply #18 01 June, 2010, 08:06:58 AM
  • Publish
  • Kalau soal aurat di luar waktu solat tu..itu biarlah Allah sahaja yang menentukan...Kita tak de hak nak jatuhkan hukum.

    Tapi..menjadi persoalan pada saya apabila banyak telekung yang berada di pasaran...kelihatan nipis sehingga boleh menampakkan bayang tubuh? kulit. Apatah lagi bila si pemakai guna t-shirt lengan pendek dan tak pakai tudung. boleh nampak bayang rambut dan warna kulit. Sah ke solat kalau macam tu?
    Menterjemah Apa Yang Tersirat DI MInda
    http://durratulmujahid.blogspot.com/

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #19 01 June, 2010, 08:22:42 AM
  • Publish
  • Kalau soal aurat di luar waktu solat tu..itu biarlah Allah sahaja yang menentukan...Kita tak de hak nak jatuhkan hukum.

    Tapi..menjadi persoalan pada saya apabila banyak telekung yang berada di pasaran...kelihatan nipis sehingga boleh menampakkan bayang tubuh? kulit. Apatah lagi bila si pemakai guna t-shirt lengan pendek dan tak pakai tudung. boleh nampak bayang rambut dan warna kulit. Sah ke solat kalau macam tu?
    Dalam ertikata lain boleh menjejaskan ibadat kita pasti Nya Haram...wawaualam..
    biar kalian lain menjawabNya..

    divider3
    halaqahforum4