HARI YANG DIHARAMKAN BERPUASA

*

Author Topic: HARI YANG DIHARAMKAN BERPUASA  (Read 39585 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

CIK NA

  • *
  • Posts: 41
    • View Profile
19 May, 2010, 08:15:51 AM
  • Publish
  • ASSALAMUALAIKUM...saya ingin mengemukakan kemusykilan saya tentang hari-hari yang diharamkan berpuasa dalam islam. Ini adalah kerana saya ingin berpuasa 2 minggu berturut-turut untuk menggantikan puasa nazar dan puasa ganti....Saya tk berapa pasti hari apekah yang diharamkan berpuasa selain daripada hari raya pertama...sesiapa yang arif dalam hal ini, tolong jawab kemusykilan saya.

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Reply #1 19 May, 2010, 08:30:48 AM
  • Publish
  • salam

    hari yang diharamkan puasa :

    1.1 Syawal

    2. 10 Zulhijjah

    3.pada hari-hari Tasyrik ( 11, 12, dan 13 Zulhijjah )

    4.Puasa sehari saja pada hari Jumat<--- means haram hukumnya bila tanpa didahului dengan hari sebelum atau sesudahnya.

    5. Puasa sunnah pada paruh kedua bulan Sya‘ban<---- Puasa ini mulai tanggal 15 Sya‘ban hingga akhir bulan Sya‘ban. Namun bila puasa bulan Sya‘ban sebulan penuh, justru merupakan sunnah. Sedangkan puasa wajib seperti qadha‘ puasa Ramadhan wajib dilakukan bila memang hanya tersisa hari-hari itu saja. Sebagian ulama tidak mengharamkan melainkan hanya memakruhkan saja.

    6.Puasa pada hari Syak<--- Hari syah adalah tanggal 30 Sya‘ban bila orang-orang ragu tentang awal bulan Ramadhan karena hilal (bulan) tidak terlihat. Saat itu tidak ada kejelasan apakah sudah masuk bulan Ramadhan atau belum. Ketidak-jelasan ini disebut syak. Dan secara syar‘i umat Islam dilarang berpuasa pada hari itu. Namun ada juga yang berpendapat tidak mengharamkan tapi hanya memakruhkannya saja.

    7. Puasa Selamanya<--- Diharamkan bagi seseorang untuk berpuasa terus setiap hari. Meski dia sanggup untuk mengerjakannya karena memang tubuhnya kuat. Tetapi secara syar‘i puasa seperti itu dilarang oleh Islam. Bagi mereka yang ingin banyak puasa, Rasulullah SAW menyarankan untuk puasa isnin dan khamis jer

    itu la yang yana tahu... ceria*

    CIK NA

    • *
    • Posts: 41
      • View Profile
    Reply #2 19 May, 2010, 11:21:27 AM
  • Publish
  • TERIMA KASIH YANA....jadi, sebelum nk puasa dlm ari jumaat, mesti berpuasa pada hari sebelumnya,kan...

    CIK NA

    • *
    • Posts: 41
      • View Profile
    Reply #3 19 May, 2010, 11:24:12 AM
  • Publish
  • ade satu lagi kemusykilan saya....adakah dibolehkan dalam islam sekiranya  saya ingin ber puasa dua minggu berturut-turut? sebab saya ingin mengerjakan puas nazar selama 2 minggu dan ditambah dengan puasa hanti selama 1 minggu....

    012nurul

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Reply #4 19 May, 2010, 11:53:01 AM
  • Publish
  • niat ganti puasa ... tolong send pada saya ,,, plzzz saya lupa

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Reply #5 19 May, 2010, 01:45:07 PM
  • Publish
  • TERIMA KASIH YANA....jadi, sebelum nk puasa dlm ari jumaat, mesti berpuasa pada hari sebelumnya,kan...

    sama-sama cik na....

    tak jugak la... bukan sebelum je.. selepas pun boleh juga tau.... untuk kukuhkan lagi kenyataan yana ni, yana sertakan hadis ni

    Adalah makruh berpuasa pada hari Jumaat satu satunya sahaja tanpa di sambung sebelum atau sesudahnya dengan puasa yang lain. Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu berkata, telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:

    Maksudnya: "Jangan kamu berpuasa pada hari Jumaat sahaja."

    (Hadits riwayat Ahmad)

    Tetapi jika digabungkan puasa hari jumaat itu dengan satu hari puasa yang lain sama ada di sebelumnya atau sesudahnya, maka tidaklah dihukumkan makruh. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu berkata, aku mendengar Rasulullah Shallahu ‘alaihi wasallam bersabda :

    Maksudnya: "Jangan berpuasa salah seorang daripada kamu pada hari Jumaat melainkan (dia berpuasa) sehari sebelumnya atau selepasnya."

    (Hadits riwayat Bukhari)



    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Reply #6 19 May, 2010, 01:48:20 PM
  • Publish
  • ade satu lagi kemusykilan saya....adakah dibolehkan dalam islam sekiranya  saya ingin ber puasa dua minggu berturut-turut? sebab saya ingin mengerjakan puas nazar selama 2 minggu dan ditambah dengan puasa hanti selama 1 minggu....

    mesti la boleh : )

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Reply #7 19 May, 2010, 01:54:27 PM
  • Publish
  • niat ganti puasa ... tolong send pada saya ,,, plzzz saya lupa

    Tempat niat adalah dalam hati. Melafazkannya langsung tidak dituntut oleh syarak. Cukuplah sekadar puan beriktikad dalam hati pada malam itu bahawa nurul ingin berpuasa esoknya.

    Sesungguhnya TUHAN yang kita seru ini Maha Mendengar dan Mengetahui apa yang terdetik dalam hati seseorang. Terpulanglah pada nurul untuk menggunakan sebarang bahasa yang mudah dan difahami.

    Tiada gunanya berniat dalam bahasa Arab jika anda sendiri pun tidak tahu dan tidak faham maksudnya. Agama ini mudah. Janganlah kita menyusahkan diri dengan sesuatu yang tidak mampu dilakukan. heheh sorry if yana salah... tapi ni yang yana tahu ...

    CIK NA

    • *
    • Posts: 41
      • View Profile
    Reply #8 19 May, 2010, 03:56:56 PM
  • Publish
  • TERIMA KASIH YANA SEBAB SUDI BERKONGSI ILMU

    adrieyana

    • *
    • Posts: 224
      • View Profile
    Reply #9 19 May, 2010, 04:00:54 PM
  • Publish
  • TERIMA KASIH YANA SEBAB SUDI BERKONGSI ILMU

    sama-sama cik na.... yana cakap apa yang tahu je... tapi kalau salah sama2 la perbaiki ye : )

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    3666 Views
    Last post 07 May, 2009, 06:41:29 PM
    by otramen_mebius22
    167 Replies
    51023 Views
    Last post 21 August, 2014, 08:51:09 AM
    by honeylemon123
    231 Replies
    33389 Views
    Last post 05 March, 2014, 09:51:18 AM
    by mujahidah_a-sha