Sepanjang menghadapi hari-hari perpisahan….

*

Author Topic: Sepanjang menghadapi hari-hari perpisahan….  (Read 2151 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

abyana

  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
18 May, 2010, 11:10:45 AM
  • Publish
  •  :)

       Kecewa, sedih dan hilang semangat begitulah situasi saya saat ini. Hanya pada Allah saya luahkan rasa di hati. Setiap kali solat saya mohon agar Allah beri  saya kekuatan untuk melupakan kekecewaan cinta dunia yang saya hadapi. Sepanjang hidup ini Allah  beri peluang  kepada saya  mengenali  beberapa insan. Saya akur, tidak semua perkenalan itu berakhir dengan baik.  Mungkin hati saya tidak ikhlas memohon padaNya kerana hati saya masih terkenang  bekas kawan lelaki. Pelik, kerana saya yang mengambil keputusan untuk pergi, tetapi saya pula yang rasa menyesal, dalam usia yang akan menjangkau 30 tahun , saya rasa  menyesal kerana melakukan tindakan demikian.
       Apakah saya  akan terlepas jodoh yang  telah Allah tetapkan buat saya?  Salahkah saya memutuskan hubungan kerana lelaki tersebut tunangan orang yang belum rasmi putusnya?  Saya menerimanya kerana kejujuran yang ada pada dia, dia berterus terang soal statusnya dan kekurangan ilmu agamanya.   Dia sukakan saya tapi dia masih menanti tunangnya untuk memutuskan pertunangan.  Atas dasar adat, hubungan pertunangan yang tergantung itu hampir 9 bulan dan  belum  selesai.  Kata-kata dia pada saya buat saya rasa dia tidak boleh membuat keputusan sendiri (tidak yakin dapat memberi harapan pada orang lain). Perasaan dia yang sebegitu buat saya jadi tawar hati, jika benar bersungguh suka kan saya pasti banyak cara yang boleh dilakukan olehnya.  Dia yang memulakan dan bila hati saya sudah benar-benar suka,  dia sendiri tidak yakin.   Jadi:

    1.   Tepatkah  keputusan saya berpisah dengannya?
    2.   Saya asyik terkenang padanya, apa sahaja yang saya buat, fikiran saya akan teringatkan dia. Sedangkan dia sebaliknya. Apakah itu 
            petunjuk Allah atau syaitan yang telah membolak balikkan hati saya?
    3.   Wajarkah jika saya rasa amat menyesal dengan keputusan saya?
    4.   Saya memutuskan bukan kerana kurangnya ilmu agamanya malah  saya bersyukur Allah beri peluang kepada saya untuk membantunya tetapi
            saya katakan padanya saya memutuskan kerana dia sendiri yang tiada keyakinan terhadap hubungan kami dan  sepanjang 5 bulan
            perhubungan kami, hal dia masih belum selesai….. Jadi wajarkah keputusan saya?

    Saya tahu sebagai Islam, kita perlu yakin dengan qada dan qadar yang telah ditentukan oleh Allah. Saya pasrah dan reda kerana saya yakin setiap yang berlaku ada yang tersirat disebaliknya. Cuma saya mohon pandangan rakan-rakan agar hati saya lebih tenang dan yakin….

    Terima kasih atas segala pandangan anda semua…

    florafauna

    • *
    • Posts: 493
      • View Profile
    Reply #1 18 May, 2010, 12:37:25 PM
  • Publish
  • salam..saya pun tak tahu nak cakap apa..sebab memang biasalah kalau dah patah hati..akan jadi macam ni..
    sabar ye...

    cikgu desa

    • *
    • Posts: 60
      • View Profile
    Reply #2 18 May, 2010, 01:40:32 PM
  • Publish
  • sekadar ingin berkongsi dengan Abyana.....  demi kebaikan bersama... kekecewaan lumrah.. jangan sampai merosak jiwa dan iman. Saya juga kurang pandai untuk mejawab persoalan Abyana.. Cuma inilah sahaja yang dapat saya berikan untuk kita sama-sama hayati....

    DOAKU PADANYA…..

    Allahu Rabbi, aku minta izin
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Jangan biarkan cinta untuk-Mu berkurang
    Hingga membuat lalai akan adanya engkau
    Allahu Rabbi, aku punya pinta
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Penuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tak terbatas
    Biar rasaku pada-Mu tetap utuh
    Allahu Rabbi, izinkanlah
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Pilihkan untukku seseorang yang hatinya penuh dengan cinta-Mu
    Dan membuatku semakin mengagumimu
    Allahu Rabbi
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Pertemukanlah kami
    Berilah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu
    Allahu Rabbi, pintaku yang terakhir
    Ketika suatu saat nanti aku jatuh cinta
    Jangan pernah Kau palingkan wajah-Mu dariku
    Anugerahkanlah aku cinta-Mu
    Cinta yang tak pernah pupus oleh waktu
    Amiiinnn.......

    habib abqari

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Reply #3 18 May, 2010, 02:58:41 PM
  • Publish
  • saudari abyana...mungkin that guy bukanlah yg terbaik utk awk. tak slh awk bersedih..tapi, cukuplah awk bersedih utk satu hari sj. sy selalu sj merujuk buku la tahzan..apabila sy terasa nk marah..sedih..gelisah dan runsing. dlm buku tersebut mengatakan bahawa...janganlah kita bersedih atas hal-hal dunia..sebaliknya biarlah kita bersedih kerana mengingati Allah. sy juga sering ingtkan diri sy..bhwa semua yg ada di dunia ni..tak bersifat mutlak..yg bersifat mutlak hanyalah Allah.saudari perlu ingat..Allah memberikan saudari dugaan ni sebab Dia tahu hanya saudari yang mampu mengharunginya. bersabarlah.amalkan membaca surah Ar-rahman sebelum sudari nak masuk tdo..insyaAllah..Allah akan membantu suadari bertemu dengan jodoh yang soleh. wallah hualam...jika ada yg sy slh..sila perbetulkan.

    wanchai76

    • *
    • Posts: 25
      • View Profile
    Reply #4 18 May, 2010, 05:51:07 PM
  • Publish
  • abyana, sebenarnya melalui tulisan awk tu,awk telah membuat keputusan setelah lama berfikir...bulatkan keyakinan yg keputusan awk tu adalah yg terbaik, di manekah suara hati awak yg sebelum ini menguatkan keyakinan utk awk mendapatkan keputusan  itu.

    yakinlah yg hujan takkan terus turun selamanya..
    mungkin sekarang ini awk terganggu dengan kata2 hati awk..."adakah keputusan aku ni betul atau memang aku terlalu mencintainya"
    tanamkan dlm hati "adakah aku sanggup menunggu org yg tak mampu membuat keputusan dan adakah nnti aku dikatakan pemutus tunangan org"

    cinta itu memang indah ketika kita didalamnya
    tetapi perit bila kita berada diluarnya..

    sebab itulah hanya cinta hakiki sahaja yg akan berkekalan kebahagiannya hingga bila2

    cikgu desa

    • *
    • Posts: 60
      • View Profile
    Reply #5 18 May, 2010, 06:28:34 PM
  • Publish
  • Quote
    cinta itu memang indah ketika kita didalamnya
    tetapi perit bila kita berada diluarnya..

    sebab itulah hanya cinta hakiki sahaja yg akan berkekalan kebahagiannya hingga bila2

    Benar.... cinta hakiki sahaja yang berkekalan Abyana.... ada yang terbaik untuk anda... InsyaAllah

    abyana

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #6 18 May, 2010, 06:40:16 PM
  • Publish
  • Terima kasih sahabat-sahabat...
    Florafauna   : InsyaAllah...
    Cikgu Desa  : Terima kasih...
    Habib abqari: Terima kasih.. saya akan amalkan
    Wanchai76  : Kata-kata anda membantu saya menjadi lebih yakin dengan keputusan yang saya buat.. terima kasih

    Syukur kerana saat begini ada yang sudi memberikan pandangan.. Pandangan sahabat semua buat saya lebih bersemangat.  Saya yakin Allah membantu saya melalui semangat kalian.. walaupun sekadar pandangan tetapi amat membantu saya..  :syukur:

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    3691 Views
    Last post 07 May, 2009, 06:41:29 PM
    by otramen_mebius22
    167 Replies
    51862 Views
    Last post 21 August, 2014, 08:51:09 AM
    by honeylemon123
    5 Replies
    2406 Views
    Last post 16 February, 2011, 05:10:31 PM
    by aaisya