Cara Menegur Sahabat... - Page 1

*

Author Topic: Cara Menegur Sahabat...  (Read 2913 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

24 April, 2010, 12:02:29 PM
  • Publish
  • Salam alaik....

    Saya adalah ahli baru di sini.Semoga anda semua dapat membimbing saya. Saya ada sedikit masalah yang saya inginkan pendapat dari sahabat halaqian.....

    Saya mempunyai beberapa orang sahabat  di tempat saya belajar yang mana saya rasakan sahabat2 saya ini sangat baik. Tutur kata xpernah menyakitkan hati, bertudung labuh, pandai, hafizah manakala saya hanya biasa2 sahaja.

    Masalah saya, saya telah melihat beberapa perubahan kepada sahabat2 saya ini. Sahabat2 saya sudah mula keluar malam, balik lewat dan kadang2 overnight di rumah saudara mara mereka di luar. Saya mula mengetahui semua ini apabila saya pernah ikut mereka keluar pd waktu malam.Mulanya mereka bgtau saya pergi jalan2 tapi kami pergi tengok wayang & overnight diluar sebab selepas pukul 12 pintu pagar dah dikunci. Saya lgsung x menjangka. Kalau dulu saya cukup xsenang kalau ada kawan2 saya yang balik lewat tp sekarang saya pun buat.Itulah kali terakhir saya ikut mereka keluar malam.Saya tidak senang dengan keadaan ni tapi saya tdk tahu cara terbaik untuk saya menegur kerana mereka lebih baik dari saya.

    Walaupun sesama perempuan tetapi saya rasa agak tidak manis kalau begitu.Tambah pula, dengan keadaan mereka yang bertudung labuh, berjubah dan berbaju kurung.Boleh menimbulkan fitnah. Saya ingin menegur tapi dalam keadaan saya yang hanya selalu bertshirt, xberjubah, xbertudung labuh saya rasa tidak layak untuk menegur. Tapi saya sayangkan sahabat2 saya.

    Jadi sya harapkan jasa2 baik sahabat2 halaqian untuk membantu saya.....

    Jazakallah...

    Umi Humaira

    Reply #1 24 April, 2010, 12:31:45 PM
  • Publish
  • jangan fikirkan pakaian kita untuk meegur orang jangan guna. sebagai umat isla, kita kena tegur. itutugas kita. terpulang macam mana dia nak terima teguran awak.... itu cuma pandangan saya ....

    Reply #2 24 April, 2010, 12:44:31 PM
  • Publish
  • salam,masalah seperti ni makain menjadi2 dikalangan student yg ambil pengajian islam.beginilah jiwa yang terkongkong apabila sudah keluar dari konkongannya.dia akan jadi liar dari yang sedia ada liar.apa yg sy dapat bantu saudari kene terus menerus tegur rakan anda bahawa perbuatannya adalah salah,kalau boleh berdoa sehingga sahabat anda tu denagar bahawa anda sayangkan dia dan taknak dia hanyut
    http://not allowed to post personal ad link

    Reply #3 24 April, 2010, 12:47:11 PM
  • Publish
  • ko tegur street 2 da point je,jgn nk bg kiasan ke, nnt org anggap kite gurau,
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    Reply #4 24 April, 2010, 01:06:40 PM
  • Publish
  • eerrmm...

    baru-baru ini saya ada menegur dan pada hikmat saya cuma mahu ingatkan..yakni ingat mengingati...tapi disebabkan 'beliau' adalah pelajar al azhar di mesir..(masih tahun pertama)..'beliau' minta saya mengemukakan dalil dan nas

    dari saat itu..saya dah tak contact, tanya kabar dia melalui apa sahaja media (FB ke, YM ke, email ke)..sbb bg saya dia dah tak boleh ditegur..dan dia bg peringatan pd saya kalo hndk bercakap dgnnya atau bersoal jawab dengannya sila kemukakan dalil dan nas...sebab dia hanya berpegang pada dalil dan nas...

    (saya bukan produk al azhar...sekolah agama pun setakat darjah enam je...mungkin pdnya saya tak layak untuk menegurnya..tapi yang pasti tanggungjawab saya dah lepas..saya dah tegur dan bagi ingatan)

    jadi humairah...hati-hati...boleh tegur tapi hendaklah bersedia dengan feedback mereka...

    Reply #5 24 April, 2010, 03:33:04 PM
  • Publish
  • assalammualaikum...
    kadang kala kita hendak menunjukkan teladan yang baik dengan menegur orang jika berlaku benda itu atau perkara itu tidak baik tetapi disalah tafsir...pernah terjadi...saya melihat satu situasi dimana A cuba nasihatkan B bab agama kemudian tiba-tiba ternampak si A pergi dating jadi si B mula la herdik kepada si A tadi...

    si A memang ingin menegur kearah kebaikan tetapi melakukan maksiat jadi ibarat ia meludah ke langit...

    pandangan....

    Reply #6 24 April, 2010, 04:42:24 PM
  • Publish
  • eerrmm...

    baru-baru ini saya ada menegur dan pada hikmat saya cuma mahu ingatkan..yakni ingat mengingati...tapi disebabkan 'beliau' adalah pelajar al azhar di mesir..(masih tahun pertama)..'beliau' minta saya mengemukakan dalil dan nas

    dari saat itu..saya dah tak contact, tanya kabar dia melalui apa sahaja media (FB ke, YM ke, email ke)..sbb bg saya dia dah tak boleh ditegur..dan dia bg peringatan pd saya kalo hndk bercakap dgnnya atau bersoal jawab dengannya sila kemukakan dalil dan nas...sebab dia hanya berpegang pada dalil dan nas...

    (saya bukan produk al azhar...sekolah agama pun setakat darjah enam je...mungkin pdnya saya tak layak untuk menegurnya..tapi yang pasti tanggungjawab saya dah lepas..saya dah tegur dan bagi ingatan)

    jadi humairah...hati-hati...boleh tegur tapi hendaklah bersedia dengan feedback mereka...

    tegur minta dalil ni normal bagi orang2 yang educated. lagi2 kalau dia memang bidang hadis n quran. lagipun kita memang perlu berlandaskan dalil atas tiap2 apa yang kita lakukan (contoh solat kita mesti tau dalil wajib solat. tujuannya kita terhidar dari bertaqlid buta atau taqlid orang awam.) sama juga kalau seorang polis trafik menahan seseorang di atas jalan raya. dia perlu buktikan kesalahan tersebut menurut undang2 jalan raya dan bukti.

    minta dalil tu tak salah tapi mungkin cara dia yang buat cik terasa. apa2hal pun saya nasihatkan bila terkena macamni, cik atau sesiapa pun yang terkena kene defend dengan logik akal kalau tak tau dalil2 lain contoh macam dalil kewajipan amar ma'ruf nahi mungkar, hadis menegur kesalahan, dll. sebab apa yang kita buat tu pun betul juga cuma kita yang tak tau dalil.

    yang penting jangan sampai bergaduh atau tak bertegur sapa. sampaikan ajela dengan baik sebab perkara baik itu ma'ruf dan perkara tak elok tu pun ma'ruf. n doakan mereka.
    « Last Edit: 24 April, 2010, 05:01:49 PM by mashitahjuki »

    Reply #7 24 April, 2010, 04:58:15 PM
  • Publish
  • assalammualaikum...
    kadang kala kita hendak menunjukkan teladan yang baik dengan menegur orang jika berlaku benda itu atau perkara itu tidak baik tetapi disalah tafsir...pernah terjadi...saya melihat satu situasi dimana A cuba nasihatkan B bab agama kemudian tiba-tiba ternampak si A pergi dating jadi si B mula la herdik kepada si A tadi...

    si A memang ingin menegur kearah kebaikan tetapi melakukan maksiat jadi ibarat ia meludah ke langit...

    pandangan....

    perkara ni kita perlu faham bahawa manusia lebih2 lagi zaman sekarang tak ada yang jiwanya diciptakan sempurna tetap di atas jalan agama macam nabi2. lebih2 lagi zaman sekarang. jadi bila ada yang menegur ke arah kebaikan kita perlu bersyukur bahawa masih ada lagi di akhir zaman ni orang yang suka menegur ke arah kebaikan.

    berhubung dengan A (orang2 yang macam A), dia menegur. mungkin kerana dia nak menjadi seorang yang baik. jadi dia mulakan impiannya tu dengan menegur orang lain. tapi dia buat salah, mungkin sebab buat masa sekarang, untuk berubah dia cuma mampu menegur orang. tidak pada menahan diri daripada melakukan kesalahan. sebab tu dia terlajak buat salah. jadi kita dalam hal ni perlu tasamuh. memahami. dan saling tegur menegur antara satu sama lain.

    Allah yaftah 'alaik.

    Reply #8 27 April, 2010, 08:21:01 PM
  • Publish
  • Salam alaik....

    Saya adalah ahli baru di sini.Semoga anda semua dapat membimbing saya. Saya ada sedikit masalah yang saya inginkan pendapat dari sahabat halaqian.....

    Saya mempunyai beberapa orang sahabat  di tempat saya belajar yang mana saya rasakan sahabat2 saya ini sangat baik. Tutur kata xpernah menyakitkan hati, bertudung labuh, pandai, hafizah manakala saya hanya biasa2 sahaja.

    Masalah saya, saya telah melihat beberapa perubahan kepada sahabat2 saya ini. Sahabat2 saya sudah mula keluar malam, balik lewat dan kadang2 overnight di rumah saudara mara mereka di luar. Saya mula mengetahui semua ini apabila saya pernah ikut mereka keluar pd waktu malam.Mulanya mereka bgtau saya pergi jalan2 tapi kami pergi tengok wayang & overnight diluar sebab selepas pukul 12 pintu pagar dah dikunci. Saya lgsung x menjangka. Kalau dulu saya cukup xsenang kalau ada kawan2 saya yang balik lewat tp sekarang saya pun buat.Itulah kali terakhir saya ikut mereka keluar malam.Saya tidak senang dengan keadaan ni tapi saya tdk tahu cara terbaik untuk saya menegur kerana mereka lebih baik dari saya.

    Walaupun sesama perempuan tetapi saya rasa agak tidak manis kalau begitu.Tambah pula, dengan keadaan mereka yang bertudung labuh, berjubah dan berbaju kurung.Boleh menimbulkan fitnah. Saya ingin menegur tapi dalam keadaan saya yang hanya selalu bertshirt, xberjubah, xbertudung labuh saya rasa tidak layak untuk menegur. Tapi saya sayangkan sahabat2 saya.

    Jadi sya harapkan jasa2 baik sahabat2 halaqian untuk membantu saya.....

    Jazakallah...
       :)
    memang kite rasa kita segan untuk menegur mereka tapi ingat la bahawa 1 teguran itulah yang akan membawa kepada perubahan besar....
    untuk saudari umi humaira,anda x perlu segan untuk menegur....jika saudari rasa perbuatan mereka salah,terus tegur je...
    Pakaian bukanlah simbol mereka lebih arif prihal agama...
    jazakallahu khairan kathira...

    Reply #9 28 April, 2010, 04:56:44 PM
  • Publish
  • Salam alaik....

    Saya adalah ahli baru di sini.Semoga anda semua dapat membimbing saya. Saya ada sedikit masalah yang saya inginkan pendapat dari sahabat halaqian.....

    Saya mempunyai beberapa orang sahabat  di tempat saya belajar yang mana saya rasakan sahabat2 saya ini sangat baik. Tutur kata xpernah menyakitkan hati, bertudung labuh, pandai, hafizah manakala saya hanya biasa2 sahaja.

    Masalah saya, saya telah melihat beberapa perubahan kepada sahabat2 saya ini. Sahabat2 saya sudah mula keluar malam, balik lewat dan kadang2 overnight di rumah saudara mara mereka di luar. Saya mula mengetahui semua ini apabila saya pernah ikut mereka keluar pd waktu malam.Mulanya mereka bgtau saya pergi jalan2 tapi kami pergi tengok wayang & overnight diluar sebab selepas pukul 12 pintu pagar dah dikunci. Saya lgsung x menjangka. Kalau dulu saya cukup xsenang kalau ada kawan2 saya yang balik lewat tp sekarang saya pun buat.Itulah kali terakhir saya ikut mereka keluar malam.Saya tidak senang dengan keadaan ni tapi saya tdk tahu cara terbaik untuk saya menegur kerana mereka lebih baik dari saya.

    Walaupun sesama perempuan tetapi saya rasa agak tidak manis kalau begitu.Tambah pula, dengan keadaan mereka yang bertudung labuh, berjubah dan berbaju kurung.Boleh menimbulkan fitnah. Saya ingin menegur tapi dalam keadaan saya yang hanya selalu bertshirt, xberjubah, xbertudung labuh saya rasa tidak layak untuk menegur. Tapi saya sayangkan sahabat2 saya.

    Jadi sya harapkan jasa2 baik sahabat2 halaqian untuk membantu saya.....

    Jazakallah...


    emm,apapun ingat je"pakaian yang sebenar abukanlah yang kita pandang dari luaran...bertudung labuh,berjubah...x semestinya baik,sempurna...pada pandangan ALLAH tu semua langsung xda nilai...yang paling utama adalah pakaian "takwa"...takwa inilah yang akan membuatkan darjat kita berubah di antara satu dan yang lain..so,awk janganlah memandang luaran mereka...jangan rasa rendah diri dengan penampilan yang awak tonjolkan...ingat ya...sabda nabi s.a.w."kullu haq walaukana murroh"ertinya...katakanlah yang haq,meskipun ianya pahit..jadi,awak tegurlah mereka...insyaALLAH..asbab niat dan kasih sayang awak,mereka akan "tersedar semula.."ilmu tanpa amal.xda gunanya...ini yang terjadi pada sahabat awak...so,banyaklah berdoa...walllahualam...

    Reply #10 28 April, 2010, 05:23:07 PM
  • Publish

  • Pakaian tidak memgambarkan apa-apa. Tapi, pakaian menjadi cerminan awal dan niat untuk menegur tu bagus sangat untuk sahabat tu. Tegur dengan hikmah bukan bererti terlalu lembut memberi nasihat. Mungkin sahaja dengan nasihat yang keras mampu menyentuh jiwa sahabat tu. Sebagai sahabat baca keadaan yang sesuai untuk melafazkan nasihat. Sekadar pandangan...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    1697 Views
    Last post 14 May, 2010, 10:31:08 AM
    by mohdazri
    35 Replies
    6283 Views
    Last post 07 July, 2011, 03:55:52 PM
    by Saip
    5 Replies
    1991 Views
    Last post 04 February, 2012, 07:19:48 PM
    by NurFurqan