Mencari Ketenangan Hati

*

Author Topic: Mencari Ketenangan Hati  (Read 4290 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

amir_azrin

  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
20 April, 2010, 10:24:35 AM
  • Publish
  •  :)


    Ketenangan itu dicapai melalui zikrullah. Namun zikrullah yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati? Ramai yang berzikir tetapi tidak tenang. Ada orang berkata, “ketika saya dihimpit hutang, jatuh sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan subhanallah, alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali tetapi mengapa hati tidak tenang juga?”

    Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan kalimah. Ada bezanya antara berzikir dengan “membaca” kalimah zikir. Zikir yang berkesan melibatkan tiga dimensi – dimensi lidah (qauli), hati (qalbi) dan perlakuan (fikli). Mari kita lihat lebih dekat bagaimana ketiga-tiga dimensi zikir ini diaplikasikan.

    Katalah lidah kita mengucapkan subhanallah – ertinya Maha Suci Allah. Itu zikir qauli. Namun, pada masa yang sama hati hendaklah merasakan Allah itu Maha Suci pada zat, sifat dan af’al (perbuatannya). Segala ilmu yang kita miliki tentang kesucian Allah hendaklah dirasai bukan hanya diketahui. Allah itu misalnya, suci daripada sifat-sifat kotor seperti dendam, khianat, prasangka dan sebagainya.

    •Dimensi kata, rasa dan tindakan
    Jika seorang hamba yang berdosa bertaubat kepada-Nya, Allah bukan sahaja mengampunkannya, malah menghapuskan catatan dosa itu, bahkan menyayangi dan memberi “hadiah” kepadanya. Firman Allah:
    “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai…”At Tahrim 8
    Firman Allah lagi:
    “… Sungguh, Allah menyukai orang yang taubat dan menyukai orang yang menyucikan diri” al baqarah 222.

    Sifat ini berbeza sekali dengan kita manusia yang kekadang begitu sukar memaafkan kesalahan orang lain. Dan segelintir yang mampu memaafkan pula begitu sukar melupakan – forgive yes, forget not! Hendak memberi hadiah kepada orang yang bersalah mencaci, memfitnah dan menghina kina? Ah, jauh panggang daripada api! Begitulah kotornya hati kita yang sentiasa diselubungi dendam, prasangka dan sukar memaafkan. Tidak seperti Allah yang begitu suci, lunak dan pemaaf. Jadi, apabila kita bertasbih, rasa-rasa inilah yang harus diresapkan ke dalam hati. Ini zikir qalbi namanya.

    Tidak cukup di tahap itu, zikrullah perlu dipertingkatkan lagi ke dimensi ketiga. Hendaklah orang yang bertasbih itu memastikan perlakuannya benar-benar menyucikan Allah. Ertinya, dia melakukan perkara yang selaras dengan suruhan Allah yang Maha Suci dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya. Yang halal, wajib, harus dan sunat dibuat. Manakala yang haram dan makruh ditinggalkannya. Zina, mengumpat, mencuri, memfitnah dan lain-lain dosa yang keji dan kotor dijauhi. Bila ini dapat dilakukan kita telah tiba di dimensi ketiga zikrullah – zikir fikli!
    Sekiranya ketiga-tiga dimensi zikrullah itu dapat dilakukan, maka kesannya sangat mendalam kepada hati. Sekurang-kurang hati akan dapat merasakan empat perkara:

    •Rasa kehambaan.
    •Rasa bertuhan.
    •Memahami maksud takdir.
    •Mendapat hikmah di sebalik ujian.
    Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti. Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

    •Rasa kehambaan.
    Rasa kehambaan ialah rasa yang perlu ada di dalam hati seorang hamba Allah terhadap Tuhan-Nya. Antara rasa itu ialah rasa miskin, jahil, lemah, bersalah, hina dan lain-lain lagi. Bila diuji dengan kesakitan, kemiskinan, cercaan misalnya, seorang yang memiliki rasa kehambaan nampak segala-galanya itu datang daripada Allah. Firman Allah:
    “Katakanlah (Muhammad), tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman.” At Taubah: 51

    Seorang hamba akan pasrah dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Bukankah dia seorang hamba? Dia akur dengan apa yang berlaku dan tidak mempersoalkan mengapa aku yang diuji? Kenapa aku, bukan orang lain? Ini samalah dengan mempersoalkan Allah yang mendatangkan ujian itu. Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang. Jika kita “memberontak” hati akan bertambah kacau.

    Imam Ghazali rhm pernah menyatakan bahawa cukuplah seseorang hamba dikatakan sudah “memberontak” kepada Tuhannya apabila dia menukar kebiasaan-kebiasaan dalam hidupnya apabila diuji Allah dengan sesuatu yang tidak disukainya. Misalnya, dia tidak lalu mahu makan-minum secara teratur, tidak mandi, tidak menyisir rambut, tidak berpakaian kemas, tidak mengemaskan misai dan janggut dan lain-lain yang menjadi selalunya menjadi rutin hidupnya. Ungkapan mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang adalah satu “demonstrasi” seorang yang sudah tercabut rasa kehambaannya apabila diuji.

    Bila ditimpa ujian kita diajar untuk mengucapkan kalimah istirja’ – innalillah wa inna ilaihi rajiun. Firman Allah:
    “…Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali.” Al baqarah 156

    Mengapa kita diperintahkan mengucapkan istirja’? Kalimah ini sebenarnya mengingatkan kita agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah dan kepada-Nya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita hamba, bukan tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini.

    •Rasa bertuhan.
    Rasa kehambaan yang serba lemah, miskin, kurang dan jahil itu mesti diimbangi oleh rasa bertuhan. Bila kita rasa lemah timbul pergantungan kepada yang Maha kuat. Bila kita rasa kurang timbul pengharapan kepada yang Maha sempurna. Bila miskin, timbul rasa hendak meminta kepada yang Maha kaya. Rasa pengharapan, pengaduan dan permintaan hasil menghayati sifat-sifat Allah yang Maha sempurna itulah yang dikatakan rasa bertuhan.

    Jika rasa kehambaan menyebabkan kita takut, hina, lemah sebaliknya rasa bertuhan akan menimbulkan rasa berani, mulia dan kuat. Seorang hamba yang paling kuat di kalangan manusia ialah dia yang merasa lemah di sisi Allah. Ketika itu ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu dihadapi kerana merasakan Allah akan membantunya. Inilah rasa yang dialami oleh Rasulullah SAW yang menenteramkan kebimbangan Sayidina Abu Bakar ketika bersembunyi di gua Thaur dengan katanya, “la tahzan innallaha maana – jangan takut, sesungguhnya Allah bersama kita!”

    Rasa bertuhan inilah yang menyebabkan para nabi dan Rasul, mujaddid dan mujtahid, para mujahid dan murabbi sanggup berdepan kekuatan majoriti masyarakat yang menentang mereka mahupun kezaliman pemerintah yang mempunyai kuasa. Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup mereka. Doa adalah senjata mereka manakala solat dan sabar menjadi wasilah mendapat pertolongan Allah. Firman Allah:
    “Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat.” Al Baqarah.

    Dalam apa jua keadaan, positif mahupun negatif, miskin ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat biasa, tidak dikenali ataupun popular, hati mereka tetap tenang. Firman Allah:
    “Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.” Al Fathu 4.

    Bila hati tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:

    Maksudnya: Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” – Al Hadis.

    •Memahami maksud takdir Allah.
    Mana mungkin kita mengelakkan daripada diuji kerana itu adalah takdir Allah SWT. Yang mampu kita buat hanyalah meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah di samping berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu. Ungkapan yang terkenal: We can’t direct the wind but we can adjust our sail – kita tidak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita.

    Kemudi dalam pelayaran kehidupan kita hati. Hati yang bersifat bolak-balik (terutamanya bila diuji) hanya akan tenang bila kita beriman kepada Allah – yakin kepada kasih-sayang, keampunan dan sifat pemurah-Nya. Dalam apa jua takdir yang ditimpakan-Nya ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kelihatan negatif. Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandangan-Nya yang Maha luas, semua yang ditakdirkan ke atas hamba-Nya pasti bermaksud baik.

    Tidak salah untuk kita menyelesaikan masalah yang menimpa (bahkan kita dituntut untuk berbuat demikian), namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baik kepada Allah berdasarkan firman-Nya:

    “Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya”
    Surah Al Baqarah : 216

    Seorang ahli hikmah, Ibn Atoillah menjelaskan hakikat ini menerusi katanya, “barang siapa yang menyangka sifat kasih sayang Allah terpisah dalam takdir-Nya, maka itu adalah kerana pen¬deknya penglihatan akal dan mata hati seseorang.”

    Siapa tidak inginkan kekayaan, malah kita dituntut mencari harta. Namun jika setelah berusaha sedaya upaya, masih miskin juga, bersangka baiklah dengan Tuhan… mungkin itu caranya untuk kita mendapat pahala sabar. Begitu juga kalau kita ditakdirkan kita tidak berilmu, maka berusahalah untuk belajar, kerana itulah maksud Allah mentakdirkan begitu.

    Kalau kita berkuasa, Allah inginkan kita melaksanakan keadilan. Sebaliknya, kalau kita diperintah (oleh pemimpin yang baik), itulah jalan untuk kita memberi ketaatan. Rupanya cantik kita gunakan ke arah kebaikan. Hodoh? kita terselamat daripada fitnah dan godaan. Ya, dalam apa jua takdir Allah, hati kita dipimpin untuk memahami apa maksud Allah di sebalik takdir itu.

    Jadi, kita tidak akan merungut, stres dan tertekan dengan ujian hidup. Hayatilah kata-apa yang ditulis oleh Ibnu Atoillah ini:
    “Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.”

    Tadbirlah hidup kita sebaik-baiknya, namun ingatlah takdir Tuhan sentiasa mengatasi tadbir insan. Jangan cuba mengambil alih “kerja Tuhan” yakni cuba menentukan arah angin dalam kehidupan ini tetapi buatlah kerja kita, yakni mengawal pelayaran hidup kita dengan meningkatkan iman dari semasa ke semasa. Kata bijak pandai: “It’s not what happens to you, but it’s what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back!”

    •Mendapat hikmah bila diuji.
    Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh “mehnah” – didikan langsung daripada Allah melalui ujian-ujian-Nya. Ra¬sul¬ullah s.a.w. bersabda, “perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!”
    Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Tuhan? Maka dengan ujian bentuk inilah ada di kalangan para rasul ditingkatkan kepada darjat Ulul Azmi – yakni mereka yang paling gigih, sabar dan berani menanggung ujian. Ringkas¬nya, hikmah adalah kurnia termahal di sebalik ujian buat golongan para nabi, siddiqin, syuhada dan solihin ialah mereka yang sentiasa diuji.

    Firman Allah:

    Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang penderitaan sebagai¬mana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan ke¬goncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?”
    (Surah al-Baqarah: 214)

    Pendek kata, bagi orang beriman, ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa mempunyai maksud-maksud yang baik di sebaliknya. Malah dalam keadaan ber¬dosa sekalipun, ujian didatangkan-Nya sebagai satu peng¬ampunan. Manakala dalam keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat.

    Justeru, telah sering para muqarrabin (orang yang hampir dengan Allah) tentang hikmah ujian dengan berkata: “Allah melapangkan bagi mu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.

    Apabila keempat-empat perkara ini dapat kita miliki maka hati akan sentiasa riang, gembira dan tenang dengan setiap pekerjaan yang dilakukan. Sentiasa melakukan kerja amal, tolong menolong, bergotong royong, sentiasa bercakap benar, sopan dan hidup dengan berkasih sayang antara satu dengan lain.

    Marilah kita bersihkan hati kita dari segala kotorannya dengan memperbanyak zikrullah. Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti. Manusia perlukan zikir umpama ikan perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati. Tidak salah memburu kekayaan, ilmu, nama yang baik, pangkat yang tinggi tetapi zikrullah mestilah menjadi teras dan asasnya.

    Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas. Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada zikrullah – sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya, berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita. Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya. Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat… hanya berada di dalam hati sendiri!
    Pengemis cinta ilahi
    pemburu syahid abadi

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #1 20 April, 2010, 10:53:22 AM
  • Publish
  • alhamdulillah satu ilmu yg amat bermenfaat kepada kite semua
    http://not allowed to post personal ad link

    nurul zikrillah

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Reply #2 12 June, 2010, 01:57:43 AM
  • Publish
  • semoga kita semua dapat mengamalkanya setiap rutin harian kita..insyaallah.

    hj.ramansa

    • *
    • Posts: 16
    • Satu Perjuangan
      • View Profile
    Reply #3 12 June, 2010, 04:05:49 AM
  • Publish
  • Zikir mempunyai beberapa tingkatan.

    • Zikir Lisan
    • Zikir Qolbi
    • Zikir Ruh
    • Zikir Jumlah







    soleha_nyna

    • *
    • Posts: 37
      • View Profile
    Reply #4 13 August, 2010, 05:44:18 PM
  • Publish
  • ..sentiasa brzikir sblum tidur..muda2han dpt amlknya juga d waktu pagi..

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #5 13 August, 2010, 07:06:26 PM
  • Publish

  • macam mana nak dapatkan hati yang sentiasa zikir pada Allah tiap saat walaupun dikala kita tidur?

    pearlady

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Reply #6 13 August, 2010, 07:08:09 PM
  • Publish
  • bolehke zikir ketika tidur?????????

    mcm mana???

    x tau plak...............

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #7 13 August, 2010, 07:26:33 PM
  • Publish

  • tak tau tu yang saya nak tanye ni.....^_^

    misbah

    • *
    • Posts: 104
    • fizikal pandangan manusia, hati pandangan Allah.
      • View Profile
    Reply #8 13 August, 2010, 09:53:54 PM
  • Publish
  • ketenangan hati.........................
    aKu....

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 816
      • View Profile
    Reply #9 08 February, 2011, 04:23:07 AM
  • Publish
  • Firman Allah: Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang penderitaan sebagai¬mana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan ke¬goncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?”
    (Surah al-Baqarah: 214)
    Thabit bin Qurrah berkata: "Kerehatan badan bergantung kepada kurangnya makan. Kerehatan jiwa bergantung kepada kurangnya melakukan dosa. Kerehatan lidah bergantung kepada kurangnya bercakap. Dosa bagi hati umpama racun bagi badan."

    Iffah Muhsin

    • *
    • Posts: 816
      • View Profile
    Reply #10 08 February, 2011, 05:32:26 AM
  • Publish
  • Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti.

    Ingatlah, untuk menjaga kebersihan hati, selain berzikir kita perlu menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.  Jadi berhati-hatilah menjaga hati kerana ia adalah punca ketenangan dan kebahagiaan diri.

    cube

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Reply #11 08 February, 2011, 10:28:09 AM
  • Publish
  • beristighfar..insyaAllah hati akan tenang walau apa jua masalah yang kita hadapi. Saya dah mengamalkannya...alhamdulillah syukur...saya buat sebelum tidur..agak2 da mamai macam da berat nak bukak mulut saya sebut dalam hati..lama2 terlena..pastu masa memandu nak pegi kerja..kalau dulu dok pasang lagu sambil nyanyi2 kononnya nak hepikan diri la tu tapi hampeh jer..abeh lagu mai lagi pikir bebukan..:sedihnya:. Sekarang tak lagi masa otw pegi kerja tu lah dari stat enjin sampai opis hanya beristighfar..nak marah pemandu lain buat hal pun tak jadi =) :syukur:

    SUGI

    • *
    • Posts: 300
      • View Profile
    Reply #12 08 February, 2011, 10:36:10 AM
  • Publish
  •  :)

    Semoga kita semua berzikir bersama-sama dengan makhluk yang lain sehingga kita bertemu kepada yang  di Yakini

    ALLAHU A'lam
    Insya ALLAH
    MAHA SUCI ALLAH
    « Last Edit: 08 February, 2011, 10:54:36 AM by SUGI »
    Anda boroi...? kempiskan perut boroi anda dengan berjogging  semoga mendapat perut seperti perut Nabi Muhammad S.A.W. yang separas dengan dada baginda. Anda mampu mengubahnya...

    SUGI

    • *
    • Posts: 300
      • View Profile
    Reply #13 08 February, 2011, 11:01:36 AM
  • Publish
  • Orang yang paling mulia dan tinggi darjatnya ialah mereka yang bertakwa kepada ALLAH Taala.
    Dengan perbanyakkan zikirullah Insya ALLAH hati menjadi tenang. Untuk mencapai ketakwaan kepada NYA menjadi Mudah.

    Semoga kita semua sentiasa TAKSUB & FANATIK berzikirullah. Dengan ketaksuban dan fanatik kita pada zikrullah dapat menjadikan diri kita hampir kepada NYA.

    Sebagaimana mukjizat Kitab SUCI Al-Quran Surah Al-Khafi ayat ke 110.

    Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".

    ALLAHU A'lam
    Insya ALLAH
    MAHA SUCI ALLAH


    azy mazyah

    • *
    • Posts: 94
      • View Profile
    Reply #14 08 February, 2011, 11:58:42 AM
  • Publish
  •  :)
    syukran..perkongsian yg menarik.Inilah yg sy harapkan selama ni, ketenangan hati....dlm
    mharungi kehidupan yg sememangnya penuh onak n duri.

    Ada tak doa2 atau ayat2 yg boleh diamalkan mdapatkn ktenngan hati?
    cantik wanita kerana kejernihan wajah,manis wanita kerana senyuman,
    hebat wanita kerana kesabaran, mulia wanita kerana keimanan dan kecintaan Ilahi...

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #15 09 February, 2011, 11:51:08 PM
  • Publish
  • :)
    syukran.......................

    Ada tak doa2 atau ayat2 yg boleh diamalkan mdapatkn ktenngan hati?

    ada

    Kami telah mengajar ramai orang, termasuk beberapa ahli Halaqah.net akan cara mengingati Allaah agar muncul ketenagan diri

    masalahnya ialah diri mereka sendiri

    tidak yakin dengan apa yang di pelajari
    tidak yakin dengan guru

    merasa diri mengetahui dah, tak terima apa yang kami berikan

    jika mahu tahu orang yang yakin, boleh tanya en Arozi ya
    dia ada mengikuti ILMU yang dia dapati

    hanyalah jika benar benar yakini Allah
    akan ujud ketenangan

    sebab itu awal agama mengenal Allaah

    bahawa zikir paling utama ialah, di dalam hati, boleh Ingat Allah, yang kamu tahu dan kenal akannya
    kerana Allah memandang ke dasar hatimu

    sekiranya ada syaitan, berbisik, nafsu menyukai, itu menjadikan diri susah mencapai tenang, ada berlaku riak, takabbur, bodoh sombong
    sekiranya ada syaitan mendampingi mu, menggagalkan diri mengingati Allah itu punca menjadikan diri mendapat penyakit berkaitan darah, virus, Ghost in your genes, dapat angin ahmar, dan lain lain seperti barah, baran, dan lain lain sebangsanya

    jadi belajarlah untuk kekal Ingatan pada Allahu

    caranya, just FIKIR, sekiranya tanpa bernafas bolehkkah hidup

    belajarlah agar dapat menghela nafas ingat HU Allahu
    walau ada kenyataan ini, kalian tahu, haruslah berguru
    kerana orang yang tahu, sahaja, tahu, fazilatnya
    dan dapat melakukan sesuatu kepada diri kita agar kita boleh dan mampu ingat sentiasa

    jika mahu cara tarikat, itu ada kaedah suluk, kaedah khalwah, berjamaah zikir, untuk dapat kesungguhan berzikir

    bagaimanapun, bukan senang untuk melekat di hati Ingatan padanya

    paling mudah terpesong ialah kerana
    Allah mengatakan

    AKU, sebagaiamana hambaku sangkakan ............................

    masa lain Allah beritahu, persangkaan tu tak boleh terima pakai, hendaklah dengan Pengetahuan

    bacalah al Quran
    lihat terjemahan melayu, indonesia, english, lihat ayat asli arabnya

    semuga dapat memahami
    beroleh ingat pada Allaah

    untuk keterangan lanjut, sila PM

    akmalshirou

    • *
    • Posts: 410
    • The past should give us hopes.
      • View Profile
    Reply #16 09 February, 2011, 11:59:39 PM
  • Publish
  • :)
    syukran.......................

    Ada tak doa2 atau ayat2 yg boleh diamalkan mdapatkn ktenngan hati?

    ada

    Kami telah mengajar ramai orang, termasuk beberapa ahli Halaqah.net akan cara mengingati Allaah agar muncul ketenagan diri

    masalahnya ialah diri mereka sendiri

    tidak yakin dengan apa yang di pelajari
    tidak yakin dengan guru

    merasa diri mengetahui dah, tak terima apa yang kami berikan

    jika mahu tahu orang yang yakin, boleh tanya en Arozi ya
    dia ada mengikuti ILMU yang dia dapati

    hanyalah jika benar benar yakini Allah
    akan ujud ketenangan

    sebab itu awal agama mengenal Allaah

    bahawa zikir paling utama ialah, di dalam hati, boleh Ingat Allah, yang kamu tahu dan kenal akannya
    kerana Allah memandang ke dasar hatimu

    sekiranya ada syaitan, berbisik, nafsu menyukai, itu menjadikan diri susah mencapai tenang, ada berlaku riak, takabbur, bodoh sombong
    sekiranya ada syaitan mendampingi mu, menggagalkan diri mengingati Allah itu punca menjadikan diri mendapat penyakit berkaitan darah, virus, Ghost in your genes, dapat angin ahmar, dan lain lain seperti barah, baran, dan lain lain sebangsanya

    jadi belajarlah untuk kekal Ingatan pada Allahu

    caranya, just FIKIR, sekiranya tanpa bernafas bolehkkah hidup

    belajarlah agar dapat menghela nafas ingat HU Allahu
    walau ada kenyataan ini, kalian tahu, haruslah berguru
    kerana orang yang tahu, sahaja, tahu, fazilatnya
    dan dapat melakukan sesuatu kepada diri kita agar kita boleh dan mampu ingat sentiasa

    jika mahu cara tarikat, itu ada kaedah suluk, kaedah khalwah, berjamaah zikir, untuk dapat kesungguhan berzikir

    bagaimanapun, bukan senang untuk melekat di hati Ingatan padanya

    paling mudah terpesong ialah kerana
    Allah mengatakan

    AKU, sebagaiamana hambaku sangkakan ............................

    masa lain Allah beritahu, persangkaan tu tak boleh terima pakai, hendaklah dengan Pengetahuan

    bacalah al Quran
    lihat terjemahan melayu, indonesia, english, lihat ayat asli arabnya

    semuga dapat memahami
    beroleh ingat pada Allaah

    untuk keterangan lanjut, sila PM

    Mencari ketenangan hati adalah dengan mengingati Allah,

    Kita ini milikNya, seluruh anggota badan kita, setiap jari jemari kita,

    Ilmu itu juga milik Allah, dan Allah tidak suka jika kita tahu tetapi tidak mahu disebarkan,

    Malah tidak baik mengatakan sesuatu yang buruk kepada orang lain,

    Hidayah itu milik Allah, macam mana nak berdakwah jika halangan yang sedikit pun dah putus asa,

    Come onlah! Kalau tahu itu, apa salahnya share disini, kenapa nak PM pula,

    Kami juga ingin tahu,

    Bagaimana umat nak maju jika begini, sendiri kedekut nak sampaikan ilmu,

    Manusia zaman sekarang ini pelik, kata sahaja pandai, tetapi sendiri tak mahu buat...

    (Maaflah jika terkasar bahasa)
    "We pray for our sorrow to end and hopes for our hearts will blend.And who knows, starting a new journey may not be so hard or its already begun"

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #17 10 February, 2011, 12:05:58 AM
  • Publish
  • PM tu untuk lebih UMMPH
    maaflah kalo cerita pun belum tentu boleh terima, sebab yang dah jumpa guru juga masih keliru
    benarlah hidayah milik Allah

    wajib berguru

    imanhilmi

    • *
    • Posts: 489
    • LA DIINA LIMAN LA AQLA LAH
      • View Profile
    Reply #18 10 February, 2011, 01:19:21 PM
  • Publish
  • Kalau rasa nak pm...pm sajalah ..kalau tak nak tak payah..
    Tuan Batu nak bagi ilmu free bukan kena bayarpun....
    Maksud pm tu... kalau nak yang lebih mendalam atau lebih personal.

    Hidayah itu milik ALLAH SWT...tetapi hidayah itu perlu di cari...kalau tunggu
    tidak boleh datang sendiri...namun begitu hanya ALLAH SWT sahaja yang
    akan menentukan siapa dari umatnya yang akan mndapat hidayah.

    Itu antara cerita cerita tentang hidayah yang saya pernah dengar.
    Harap ada yang sudi terangkan dengan lebih jelas.

    Saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan...
    aku tak takut nerakaNYA..aku tak cari syurgaNYA..yang ku rindu adalah cintaNYA

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #19 10 February, 2011, 02:00:44 PM
  • Publish
  • Hidayah Allah.. Adakah terasa?
    Jika masih belum, carilah segera..
    Di mana-mana, ia pasti ada..
    Cuma diri kita, mungkin menolaknya..

    Terdengar suara merdu..
    Gemersik bak buluh perindu..

    (lirik lagu nahwan nur.. Tak ingat tajuk)
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    62 Replies
    19173 Views
    Last post 16 December, 2012, 04:12:02 PM
    by afiQoh
    2 Replies
    1848 Views
    Last post 08 January, 2009, 11:04:07 PM
    by ibnufauzi
    19 Replies
    9327 Views
    Last post 02 July, 2013, 03:54:34 PM
    by Ana Tholibah