Cerpen : Pasangan Soleh

*

Author Topic: Cerpen : Pasangan Soleh  (Read 6814 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ahmad fikry

  • *
  • Posts: 60
  • Bebaskan dri dr hijab yg mghalangmu mengenali Nya!
    • View Profile
16 April, 2010, 02:10:19 AM
  • Publish
  • ************************
    Cerpen : Al azwaju shalihah
    ************************
    oleh : ahmad fikry


    Nizam menangis semahu-mahunya. Menangis melepaskan segala apa yang menyesakkan hatinya. Hatinya terasa perit yang bersangatan. Sukar baginya untuk menerima sebuah kenyataan. Dalam bilik itu, Nizam melepaskan segalanya, tidak mungkin lagi dia mampu berpura-pura tersenyum tenang.

    -----------------------

    Nizam mencium dahi isteri yang baru dinikahinya. Isteri yang halal baginya. Dia merasakan perasaan nyaman yang menyenangkan saat menatap wajah isterinya. Dia bersyukur kerana dikurniakan Allah akan isteri yang sangat menyenangkan hatinya.

    ”Abang..nanti kita bertilawah sama-sama ye? Abang cuba periksa bacaan Safi,” tanya Safi sambil membaringkan kepalanya ke riba suaminya. Nizam mengangguk sambil mengusap lembut ubun-ubun isterinya yang masih bertelekung. Dia mencium dahi dan kelopak mata isterinya. Dia sangat-sangat bersyukur kerana isterinya mahu ikut bangun menunaikan solah tahajud dengannya. Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang sholeh merupakan antara petunjuk kebahagiaan yang dipandukan oleh Ibnu Abbas r.a.

    -------------------------

    Terasa lututnya kian melemah untuk terus berdiri. Nizam tetap juga menangis. Tangannya diraupkan ke muka. Perlahan, dia berdoa agar hatinya dicekalkan oleh Allah untuk menerima kenyataan ini. Berdoa supaya perit yang terasa amat menyesakkan,sirna dari hatinya. Dalam doanya, dia berterusan menangis.

    ------------------------

    Setelah selesai memeriksa akaun perniagaannya, Nizam bersegera mengambil wuduk dan menunaikan solah taubat dan hajat dengan khusyuk sebelum bersiap untuk tidur. Sesudah memberi salam, dia terlihat isterinya yang telah nyenyak tidur. Dia tersenyum dengan pandangan kasih pada isterinya. Tiba-tiba, dia teringat bahawa ada sesuatu yang ingin dilakukannya sebelum tidur. Dia menuju ke meja dan mencapai kertas yang tercatat sesuatu. Dia cuba menghafalkan kandungan yang ditulis olehnya. Malam itu, Nizam terlena di atas meja bersama catatan di tangannya.

    Awal pagi itu, Safi bangun sambil menggosokkan matanya. Dia hairan kerana suaminya tidak mengejutkannya seperti biasa. Bertambah hairan apabila suaminya tiada di sisinya. Rasa cemasnya segera hilang apabila melihat suaminya sedang tidur pada meja tulis. Safi bingkas bangun untuk menggerakkan suaminya, dan terlihat catatan yang terhimpit di tangan Nizam. Safi cuba memahami catatan itu dan matanya basah secara tiba-tiba.

    Safi mengetahui suaminya tidak meminati muzik dan tidak tahu menyanyi. Pernah sekali Safi memberitahu Nizam bahawa dia sukakan sebuah lagu yang didengarinya. Hatinya sangat tersentuh apabila melihat catatan yang terhimpit di tangan suaminya adalah lirik lagu yang digemari olehnya.

    ------------------------

    Nizam baring dan berusaha menahan emosinya. Dia mula mengaturkan kembali nafasnya dan menghilangkan isak tangisnya. Dia insaf pada dirinya yang lemah menanggung ujian. Tidak henti-henti hatinya berdoa agar dicekalkan dan dipermudahkan Allah akan apa yang telah menimpa dirinya. Walau begitu, tetap saja air matanya terus mengalir keluar dari matanya.

    ----------------------------------

    Safi menggigil. Suhu badannya meningkat. Berulang kali keluhannya pada Nizam menyatakan dirinya sangat sejuk. Hanya Allah sahaja yang mengetahui cemas yang menyelubungi hati Nizam. Dia menyelimutkan isterinya, menyuapkan air dan ubat. Nizam menjadi tidak senang duduk dan sentiasa berjalan ulak alik di sisi Safi. Safi menolak bila diajak untuk ke hospital. Safi mengatakan dirinya hanya terkena demam biasa. Safi tersenyum melihatkan kecemasan yang melanda suaminya.

    ” Kenapa Safi senyum? Jangan buat abang risau.” Nizam mengerutkan dahi.
    ” Abang..kenapa lah tiap-tiap kali Safi sakit, mesti abang jadi macam ini. Cemas tak tentu pasal. Safi demam biasa je abang. Macam mana lah kalau nanti jadi apa-apa kat Safi. Macam mana dengan abang?” Safi masih tersenyum. Wajah pucatnya tetap ayu dipandang Nizam.
    “Dah..! jom ke hospital. Kenapa takut sangat nak jumpa doctor dengan makan ubat? Bukannya doctor tu makan orang. Perangai macam budak-budak. Abang pergi ambil baju salin.” Nizam cemas.
    “Taknak!” Safi kembali memejamkan matanya.

    Keesokannya, Safi sihat seperti biasa. Menyediakan sarapan sambil mengejek-ngejek suaminya yang cemas semalaman.

    “Demam kura! Lain kali abang taknak peduli Safi lagi.” dengus Nizam.
    ”Eleh..kata je taknak peduli,tapi bila Safi sakit,abang cemas tak tentu pasal..:senyum:. wekk.” Safi mengejek sambil mendekatkan mukanya kepada muka Nizam yang berpaling. Nizam melepaskan roti di tangannya lalu mencapai pipi Safi dan mencubitnya. Ditariknya Safi mendekat kepadanya, dielus lembut rambutnya.

    ”Kalau Safi sakit lain kali, Safi kena dengar cakap abang. Jangan buat abang risau lagi ye?” Nizam bertutur lembut. Perkataannya disulami dengan rasa kasih yang tulus.
    Safi mengangguk. Dia memahami kehendak suaminya. Tapi kemudian menjauhkan dirinya dari Nizam.
    ”...tapi Safi suka tengok Abang risaukan Safi..hee” ejek Safi sambil berlari-lari anak.

    --------------------------

    Nizam bangun dan mencapai mushaf al Qur’an. Dibacanya ummul kitab dan dibukanya pada helaian surah At Taubah,surah kegemarannya. Dilapkan air matanya pada tuala kecil dan meneruskan bacaan. Perlahan, air matanya mulai mengering dan isak tangisannya berkurang. Dengan rasa tenang, Nizam cuba memahami sedikit maksud ayat-ayat yang pernah dipelajarinya. Sesekali bacaannya terhenti dan diteruskan kemudiannya.

    ---------------------------

    “Allah s.w.t dengan kerahiman Nya telah mengurniakan pelbagai nikmat pada hambaNya. Dan nikmat yang paling mahal adalah nikmat iman dan Islam. Dengan Iman, kita mengenal siapakah Rabb yang telah menjadikan kita. Dengan Islam, kita memahami petunjuk jalan hidup yang dikehendaki Allah pada umat manusia.

    Hati yang beriman, sentiasa cinta dan rindu kepada penciptaNya. Hati yang beriman sentiasa mengawasi tingkah lakunya. Hati yang beriman sentiasa berusaha memperbaiki hubungannya dengan Allah s.w.t. Hati yang beriman sentiasa beramal dengan perintahNya yang akan menjauhkannya dari azab dan murka-Nya. Hati yang beriman sentiasa mengharap rahmat dan ampunanNya.

    Bersyukurkah kita akan nikmat paling mahal yang dianugerahkan Allah kepada kita? Adakah hati-hati kita sentiasa berzikir mengingatiNya dengan rasa takzim akan kebesaranNya? Pernahkah lafaz-lafaz bicara kita mengagungkan kehebatan Nya? Hati-hati kita benar-benar berserah pada ketentuanNya, menyembah pada Allah yang Esa? Sesungguhnya tiadalah yang kekal hanya melainkan Allah yang Maha Kuasa.”

    Nizam menyudahkan tazdkirahnya. Safi mencapai kitab Riyadh as Solihin dalam tangan suaminya untuk disimpan. Safi bergerak dan duduk bersandar di dada suaminya. Dicapai tangan suaminya dan digenggam erat tangan suaminya.

    ”Safi bersyukur pada Allah sebab dikurniakan pasangan hidup seperti abang. Jiwa Safi tidak pernah kosong dari kasih sayang Allah. Abang membimbing Safi menjadi lebih dekat padaNya.” Safi bersuara lembut.

    Nizam mencium ubun-ubun isterinya. ”Abang pun bersyukur sebab dikurniakan Safi sebagai isteri. Safi sebaik-baik pendorong pada abang. Safi menurutkan kemahuan abang untuk lebih bersemangat mengenalNya. Safi adalah sebaik-baik kesenangan dunia pada Abang. Alhamdulillah.”

    ----------------------

    Nizam menyudahkan bacaannya. Dia menutup dan menyimpan mushaf al-Qur’an. Nizam kembali duduk ke atas sejadahnya dan mula beristighfar. Jiwanya terasa damai dan tenang. Rasa perit yang menyesakkan kini berubah menjadi rasa mengharap yang sangat tinggi pada rahmat Allah dalam hatinya. Nizam berterusan beristighfar sambil membenihkan rasa-rasa pengharapan . Benih pengharapan yang ingin dicambahkan dalam doanya.

    -----------------------

    Nizam marah. Dia beredar meninggalkan bilik dengan membawa bantal dan selimut. Disusun bantalnya di atas sofa halaman ruang tamunya. Nizam terus merebahkan badannya dan memejamkan mata. Hatinya berulang kali beristighfar untuk mengurangkan rasa marahnya. Dia berusaha mengosongkan fikirannya dan memejamkan matanya.

    ”Abang..kenapa abang diam? Bagitahu Safi apa yang buat abang marah? Safi tak tahu apa kesalahan Safi kalau abang diam. Abang..jangan begini abang. Mari kita tidur di bilik.” Safi mengusap-ngusap lengan suaminya. Safi sangat memahami tabiat suaminya yang tidak mahu bersuara langsung ketika marah. Tapi dia juga tahu yang suaminya akan menjelaskan segalanya ketika hatinya tenang. Safi berusaha menenangkan hati suaminya. Namun dia resah melihatkan suaminya yang seakan tidak memperdulikannya.

    ”Abang...jangan buat Safi begini.” Safi mencapai telapak tangan suaminya dan meletakkannya di pipinya. Diusap tapak tangan suaminya lembut pada pipinya. Safi cuba bertahan namun air matanya tetap menitis keluar dan membasahkan tapak tangan suaminya.

    Dia sedikit tersentak apabila tangan suaminya bergerak perlahan mengesat air matanya. Dilihatnya wajah suaminya yang memberi perhatian mengelap titisan air matanya.

    “Safi..kan banyak kali abang dah melarang Safi berchatting dengan lelaki yang Safi tak kenal. Safi dah punya suami..” Nizam memulakan bicaranya.

    ”..tapi Safi tak buat apa-aa...” jawapan Safi terhenti apabila Nizam menutup mulutnya lembut. Nizam terus mengesat air mata Safi yang masih mengalir.

    ”Abang faham Safi seorang isteri yang baik. Abang juga tahu Safi sering berchatting dengan kawan-kawan sepengajian dengan Safi. Sedikitpun Abang tak salahkan Safi. Tetapi kadang-kadang abang lihat Safi layan juga lelaki asing yang mahu berchatting sekadar suka-suka. Walaupun abang tak sangsi dan ragu pada kejujuran Safi, tapi abang tidak suka perkara begitu. Abang cemburu. Dan abang tidak senang biarkan rasa cemburu abang ini terpendam begitu sahaja dan membiarkan Safi dengan kebiasaan yang Abang tidak suka. Abang suami Safi. Abang mahu meredhai seluruh perlakuan Safi, sedikitpun abang taknak simpan rasa tidak senang pada Safi. Bukan ke Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepada Fatimah r.ha,” Hai anakku, tidakkah engkau mengetahui bahawa kerelaan seorang suami itu juga merupakan kerelaan Allah dan kemarahan seorang suami itu juga merupakan murka Allah. Hai anakku, seorang perempuan yang beribadah menyerupai seperti ibadahnya Maryam putri Imran, Kemudian suaminya tidak merelakan kepadanya, maka Allah tidak akan menerima amal ibadah darinya. Hai anakku, amal yang paling utama bagi para wanita ialah ketaatan mereka kepada suaminya....””

    Nizam memegang ubun-ubun isterinya,” Abang marah kerana nak Safi faham kehendak abang sebab abang sebelum ini dah pernah menegur Safi, maafkan abang.”

    Safi terus menangis, dia menganggukkan kepalanya. ”Safi faham abang. Safi akan lebih berhati-hati pada masa akan datang. Maafkan Safi abang.”

    Nizam tersenyum,”Abang maafkan. Kasihannya isteri abang ni kena buli..hee”

    Safi terus menumbuk-numbuk dada Nizam. Mukanya memerah dan bingkas bangun dan berlari-lari anak menuju ke bilik, ”Abang tetap kena tidur dekat luar! Padan muka abang.”
    ”Aikk? Pulak?” sahut Nizam sambil ketawa kecil,lucu melihatkan telatah Safi.

    ---------------------------

    Nizam semakin larut dalam zikirnya. Dia menyerahkan dirinya secara total kepada kehendak takdir Allah. Dia menerima segalanya dengan rasa rendah diri sebagai hamba yang lemah. Keluasan rahmat dan kasih sayang Allah tiada bertepi baginya. Pengharapan demi pengharapan telah menghidupkan hatinya daripada kegelapan akibat kesedihan dan kesengsaraan perasaannya. Aqidahnya meyakini bahawa jodoh, rezeki dan ajal sudah ditentukan Tuhannya.

    Nizam membuka matanya yang redup. Dia bangun dan memperbaharui wudhunya. Nizam kembali ke biliknya dan mula berdiri untuk menunaikan solah sunat. Hatinya kini cuma mengharap pada keampunan dan rahmat Allah s.w.t. Memohon agar dilindungi Allah daripada syaitan yang direjam, Nizam memulakan solahnya.

    ---------------------------

    « Last Edit: 16 April, 2010, 02:16:30 AM by ahmad fikry »
    Andai Abu Bakar,Umar,Uthman dan Ali r.anhum di suatu puncak gunung, kan ku daki gunung itu sedayanya..walau sekadar bertapak di kaki gunungnya.

    "Allahumma ya Allah, kenalkan kami pada Mu sehingga kami benar-benar mengenali Mu.."

    ahmad fikry

    • *
    • Posts: 60
    • Bebaskan dri dr hijab yg mghalangmu mengenali Nya!
      • View Profile
    Reply #1 16 April, 2010, 02:10:43 AM
  • Publish
  • ....sambungan

    ---------------------------------------------
    Nizam pulang agak lewat daripada biasa. Selepas Isyak, dia bermesyuarat dengan para ahli jemaah masjid. Pelbagai isu dan hal yang telah dibangkitkan. Tidak kurang juga laporan daripada usaha yang telah dibuat. Mesyuarat diakhiri dengan doa dan sedikit muzakarah dengan sahabatnya.

    Nizam membaca sms yang diterimanya,
    < Safi >
    ” Abang, Safi nak pergi hantar ummi sekejap. Ada hal kata ummi. Abang izinkan?”

    < Nizam >
    ”Abang izin. Safi nanti boleh bermalam di rumah ummi,dah lewat. Esok abang singgah ambil Safi.”


    Nizam berhenti di persimpangan lampu isyarat. Di sebelahnya dilihat sebuah kereta yang dipenuhi penumpang remaja. Nizam beristighfar apabila melihat pasangan muda lelaki perempuan sedang berpeluk dan bercium. Pastinya belum bernikah kerana umur yang masih bersekolah. Nizam membunyikan hon sebagai isyarat membantah perlakuan itu dan kenderaan itu terus memecut pergi. Matanya basah, hatinya geram. Sungguh para muda mudi yang bergelumang dengan maksiat tidak menyedari betapa pedih dan dahsyatnya azab Allah. Cahaya petunjuk terhijab lantaran hati yang hitam dengan dosa. Sebab itu sering dikatakan mereka kepada orang yang ikhlas menegakkan syariat Allah sebagai penyibuk dan macam-macam lagi. Hakikatnya, para pendakwah ini sama sekali tidak ingin para pemuda ini menyediakan dirinya untuk diazab Allah, menjadi bahan bakar nerakaNya. Kasih sayang manakah yang lebih unggul daripada menyelamatkan seseorang manusia yang jauh dari perintah Allah supaya mendekati, mengenal Allah. Sungguh, hidayah itu hanya milik Allah. Nizam beristighfar dan berdoa.

    Nizam menerima panggilan daripada Safi.
    ”Assalamu’alaikum.. abang dah sampai? Safi dah tiba dekat rumah ummi. Abang, sebelum pergi,Safi dah buat bubur kacang. Abang makanlah ye? ”
    ”Wa’alaikumussalam Safi..abang dah nak sampai. Insya Allah,nanti abang makan lah bubur kacang Safi yang sangat sedap tu. Amboi...sampai tak sempat abang nak jawab salam..hee” usik Nizam.
    ” Ye lah, sebab Safi rasa tak sedap ha...”

    Panggg!! Cermin depan kereta Nizam tiba-tiba retak. Entah dari mana kereta anak-anak muda tadi memecut datang dan melemparkan benda keras. Nizam bertakbir lantas memperlahankan keretanya untuk berhenti di sisi jalan. Nizam beristighfar panjang.
    ”Abang...abang...abang?!!! kenapa ni bang?!! Abang?!!..huhuu. kenapa ni bang?”
    Nizam tersedar yang isterinya masih di dalam talian.
    ”Bawa berselawat Safi..bertenang.. Abang ok. Alhamdulillah. Cuma ada benda keras yang kena depan cermin kereta ni tadi. Takde apa-apa yang jadi, cermin je yang retak sikit. Abang pulang dulu ye? Nanti abang telefon lain di rumah.” Nizam menenangkan Safi.
    ”Ye abang. Bawa elok-elok. Nanti abang telefon Safi ye bila dah pulang?”Kedengaran Safi masih lagi risau. Suaranya masih terisak-isak menangis.
    ”Insya Allah,jangan menangis,nanti ummi risau. Assalamu’alaikum.” Nizam meletakkan telefon. Dilihatnya kawasan cermin hadapan yang retak seketika dan kembali meneruskan perjalanan.

    Setibanya di rumah, Nizam berjalan ke dapur sambil menelefon isterinya. Dilihatnya bubur kacang yang disediakan masih panas. Nizam menggelengkan kepala sambil tersenyum apabila tiga panggilannya tidak dijawab. Mungkin Safi sedang solah untuk menenangkan dirinya. Begitulah kebiasaannya.

    ------------------------

    ”Perniagaan abang ditimpa masalah sikit. Ujian dari Allah untuk kita. Mungkin kita terpaksa susah sikit lepas ni. Abang pun mungkin akan sibuk sikit untuk selesaikan masalah ini. Safi ok?” Nizam bertanyakan isterinya.
    ”Alhamdulillah abang, Safi ok. Jangan lah Abang risaukan tentang Safi. Safi faham masalah abang. Apa yang dapat Safi bantu, Safi bantu. Susah senang, kita sama-sama, abang. Sentiasa harap dan doa pada Allah.” Safi berbicara dengan lembut.
    ”Masya Allah..terima kasih Safi. Maafkan abang kalau ada kekurangan, ada kelemahan abang selama ini dalam menjadi suami Safi.. abang..”
    Safi memintas, ”Jangan cakap begitu,abang. Abang suami Safi, jodoh ketetapan Allah pada Safi. Jangan abang lemah semangat. Susah abang, susah Safi juga. Safi bersyukur sangat kerana dikurniakan abang sebagai suami Safi. Lagipun Safi sayangkan abang kerana Allah. Takkan goyah hati Safi dalam mentaati abang, suami Safi. Abang kena kuat!” kata Safi mendorong Nizam.

    “Susah senang kita bersama.”

    ------------------------

    Nizam menghabiskan bubur yang disediakan isterinya. Sedap. Isterinya seringkali tersenyum indah saat dia memuji masakannya. Nizam mencapai telefonnya. Dia bimbang mengganggu isterinya jika dia masih larut dalam bersolah. Dia yakin isterinya akan menelefonnya setelah selesai.

    Seketika, hatinya menjadi sebak. Tubuhnya bergementar. Nizam berasa hairan dengan perubahan dirinya seketika tadi namun dia kembali membersihkan mangkuk bubur yang dihabiskannya.

    Nizam menghantar pesanan sms kepada isterinya,
    < Nizam >
    ” Sedapnya bubur kacang Safi. Licin abang makan. Agaknya ada tak bubur begini di jannah nanti? Hee..Telefon abang ye nanti.”

    Nizam tersenyum membaca sms yang ingin dikirimnya. Nizam juga agak risau bimbangkan isterinya masih resah akan kejadian sebentar tadi. Selesai berwudhu, telefon Nizam berdering.

    “Zamm…” kedengaran suara ibunya yang terisak-isak menangis. Rasa cemas segera menyelubunginya tetapi Nizam cepat-cepat beristighfar.
    “Ke..kenapa..um..ummi?” Nizam gugup.
    “Safi, zam.. Safi terlibat dengan kemalangan. Huu..”
    ”Innalillah hi wa inna ilai hi rajiun...macam mana keadaannya ummi? Macam mana dengan Safi? Macam mana dengan dia?” tanya Nizam cemas.
    “ Pak Arshad bagitahu, Safi dah meninggal dalam perjalanan ke hospital. Sabar ye Zam..anak ummi..huu..”

    Nizam merasakan dadanya begitu sesak. Nafasnya tercungap-cungap. Seakan udara di sekelilingnya telah menjauh darinya. Telefon terlepas dari genggamannya. Nizam terduduk. Air mata mula bercucuran mengalir.
    ”Ya Allah..Safi ku..Ya Allah..”

    ---------------------

    Selesai bersolah dan berdoa. Nizam memulakan perjalanan menuju ke hospital. Sebelumnya, dia singgah mengambil ibunya dan berusaha menenangkan ibunya yang telah kehilangan menantu yang dikasihinya. Ibunya menceritakan kepada Nizam apa yang berlaku dan apa yang diceritakan Pak Arshad yang tinggal di kawasan kejadian di dalam perjalanan mereka.

    Ibunya memberitahu bahawa selepas kejadian kereta Nizam dibaling benda keras, Safi menjadi begitu risau dan meminta izin dan bersalaman dengan ummi untuk pulang melihatkan keadaan Nizam. Tetapi dalam perjalanan pulang ke rumah, Safi cuba mengelak kereta yang tiba-tiba membelok masuk ke simpang. Akibatnya Safi terbabas melanggar sepohon pokok.

    Nizam tabah mendengarnya.

    Cerita dari Pak Arshad pula menyatakan sebelum Safi menghembuskan nafas terakhir,dia meminta Pak Arshad mengambil telefon di dalam beg bimbitnya. Safi sempat membaca sms terakhir yang dikirim dari Nizam dan tersenyum indah. Dia berpesan kepada Pak Arshad agar memberitahu Nizam untuk memaafkan segala kesalahan dan meredhai dia sebagai isterinya. Dia menghembuskan nafas terakhir dengan lafaz syahadah.

    Dalam ketabahannya,air mata Nizam mengalir perlahan.

    --------------------------

    Perlahan, Nizam membuka kain putih yang menutupi wajah isterinya. Dia mengucupi dahi jenazah isterinya dan memandang wajah bersih Safi. Nizam mengatur nafas dan tersenyum indah memandang jenazah isterinya.

    ” Allah mengetahui bahawa abang telah meredhai Safi sebagai isteri yang solehah pada abang. Bagi abang, Safi adalah sebaik-baik kesenangan dunia. Safi telah mentaati perintah Allah dengan sabar melayani segala kehendak suami Safi. Abang memaafkan segala kesalahan Safi sama ada yang tersurat mahupun tersirat. Abang meredhai Safi pergi. Sungguh, Safi seorang isteri yang terbaik pada abang. Semoga Safi tergolong dalam golongan mereka yang beriman dan beramal soleh. Berbahagialah duhai isteriku,Safi..”

    Rasulullah s.a.w bersabda ; ”Sesiapa saja wanita yang meninggal dunia dan suaminya meredhainya maka ia masuk syurga.” (Tirmidzi, Ibnu Majah, Hakim)

    ----------------------

    ”Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yang beriman.” - Ali Imran : 139

    Kasih sayang bukan melemahkan hati, bukan membawa putus asa, bukan menimbulkan tangis sedu sedan. Tetapi, kasih sayang menghidupkan pengharapan, menguatkan hati dalam perjuangan menempuh onak duri penghidupan. – Hamka.

    Berbahagialah orang-orang yang beriman.
    Penghujungnya adalah kebahagian, bagi setiap yang beriman pada Allah dan Rasul Nya.
    -----------------------------------------------

    TAMAT
    « Last Edit: 16 April, 2010, 02:15:00 AM by ahmad fikry »

    kopipoteh

    • *
    • Posts: 31
      • View Profile
    Reply #2 16 April, 2010, 03:11:30 AM
  • Publish
  • subhanallah...best sgt cite ni..dan sedih sgt dengan kematian Safi tu TT__TT....insyaAllah..
    Takkan surut walau selangkah,
    Takkan henti walau sejanak,
    Cita kami hidup mulia,
    Atau syahid mendapat SYURGA..

    Redhasha

    • *
    • Posts: 36
      • View Profile
    Reply #3 16 April, 2010, 07:56:43 AM
  • Publish
  • Tersentuh hati baca cerpen ni..:'(

    ainul mardiyah

    • *
    • Posts: 82
      • View Profile
    Reply #4 16 April, 2010, 08:36:36 AM
  • Publish
  • Menyentuh hati betul cerpen ni..

    hani_ainnura

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #5 16 April, 2010, 08:43:55 AM
  • Publish
  • hati sy tersentuh bce cerpen ini..tabahnya hati seorang suami dengan pemergian isterinya....MOga dapat di jadikan ikhtibar untuk kita semua....

    mei liya

    • *
    • Posts: 32
      • View Profile
    Reply #6 16 April, 2010, 12:03:33 PM
  • Publish
  • saye sgt suke jln cerita ni..sgt indah ceritanya kalau di hayati..
    tabahkan lah hati menempuh tiap dugaanNya..insyaAllah

    Mamaida

    • *
    • Posts: 17
      • View Profile
    Reply #7 16 April, 2010, 01:06:05 PM
  • Publish
  • mengahrapkan sang suami seperti dia dan ingin menjadi iseri sebaik wanita ini tp itu hanya mimpi yg sukar diharapkan jadi kenyataan

    humairaisya

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #8 16 April, 2010, 01:34:38 PM
  • Publish
  • cerpen yang menyentuh hati...  :'(

    andai diriku bisa menjadi seperti Safi...diredhai Allah dan suami...

    tahniah kepada penulis..teruskan berkarya.. :jaz:
    Ya Allah...ku perlu rahmat dari-Mu...
    Jadikan ku seindah wanita solehah...

    Reply #9 16 April, 2010, 01:41:21 PM
  • Publish
  • masyaAllah....  sangat menyentuh hati...  :'( semoga si suami tabah menghadapi ujian Allah...
    semoga diri ini juga menjadi sebaik2 wanita, wanita solehah....amiinn....

    humairaisya

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #10 16 April, 2010, 01:47:48 PM
  • Publish
  • ini sambungan AL AZWAJU SHALIHAH ke? kenapa tak disambung dengan topik yang dah ada sebelum ni...:senyum:...nampak sikit kesinambungan cerita nya...

    apa pun, cerpen ni memang menarik.. :jaz:

    hanizah

    • *
    • Posts: 29
      • View Profile
    Reply #11 16 April, 2010, 02:58:07 PM
  • Publish
  • tahniah kepada penulis cerpen ni..best,menangis baca..10 bintang,hidayah bagi..

    mawar puteh

    • *
    • Posts: 99
      • View Profile
    Reply #12 16 April, 2010, 03:04:55 PM
  • Publish
  • MasyaAllah....  cerpen yang cukup menyentuh jiwa..banyak pengajaran daripadanya..Syukran...

    puspawatie

    • *
    • Posts: 207
      • View Profile
    Reply #13 16 April, 2010, 03:37:21 PM
  • Publish
  • ya rabbi...terharunya...:sedihnya:...subhanallah..indah sungguh jalan ceritanya...huhuh...ya ALLAH,jadikanlah kami wanita solehah..x terganbar dek kata2 keindahan cerita ni...mesej yang d sampaikan...memang sampai kepada wanita2...jadikan pengajran...jadilah wanita solehah..

    muslimah_91

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #14 16 April, 2010, 04:27:59 PM
  • Publish
  • luv thez story..perempuan solehah utk lelaki yg soleh :ins:

    tasnim_zue

    • *
    • Posts: 250
    • senyum sokmo....^_^
      • View Profile
    Reply #15 16 April, 2010, 04:28:06 PM
  • Publish
  • Masyaallah..
    tak terucap denan kata2..
    Isteri solehah penyejuk hati suami..
    Syurga matlamat hidup...
    Mardhotillah yang dicari...
    tenaglah roh disana...
    Astaghfirullah..
    Tempuhilah setiap ujian yang datang dengan tenang.Kerana ia adalah tanda kasihnya ALLAH pada hamba-Nya.

    ana damia

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #16 17 April, 2010, 10:07:36 AM
  • Publish
  • seindah perhiasan dunia adalah wanita solehah..moga jadi pengajaran pendoman untuk kita semua..

    nik nurfizah

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Reply #17 17 April, 2010, 03:39:34 PM
  • Publish
  • subahanallah...best citer ni..menyentuh hati sbb Safi meninggal......sedih2

    tahniah buat pengarang citer ni...mantap penulisan anda:-)

    ahmad fikry

    • *
    • Posts: 60
    • Bebaskan dri dr hijab yg mghalangmu mengenali Nya!
      • View Profile
    Reply #18 18 April, 2010, 09:15:22 PM
  • Publish
  • ini sambungan AL AZWAJU SHALIHAH ke? kenapa tak disambung dengan topik yang dah ada sebelum ni...:senyum:...nampak sikit kesinambungan cerita nya...

    apa pun, cerpen ni memang menarik.. :jaz:

     :ws: semua

    sebenarnye sambungan al azwaju shalihah tu bermula selepas cerpen ini. minat ana utk menulis pun bermula selepas terhasilnya cerita pendek (cerpen) yang kalian baca ini..ini adalah cerpen yg asal, yg tiada sambungan.
    syukron kepada semua kerana memberikan komen membina.

    cerpen ini agak menyentuh perasaan kerana terhasil selepas pemergian arwah tokwan dan juga kehilangan seseorg yg dikasihi. Sebagai nukilan untk kita semua akan betapa sedihnya sesebuah dugaan itu, kita harus teguh dengan syariat Nya dan kembali pada Nya.
    Allah kasih kita semua.

    "Allah tidak mentaklifkan (membebankan) seseorang melainkan menurut kemampuan orang tersebut" Al Baqarah:286

    wassalam.
    « Last Edit: 18 April, 2010, 09:18:41 PM by ahmad fikry »

    Nu_uL

    • *
    • Posts: 259
      • View Profile
    Reply #19 18 April, 2010, 09:41:31 PM
  • Publish
  • Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    "Kurangkan Mencari,Banyakkan Menjadi"-

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    15 Replies
    8459 Views
    Last post 13 April, 2009, 05:08:12 PM
    by warghhD60
    JOM sambung CERPEN

    Started by zorro « 1 2 ... 6 7 » Cerpen

    133 Replies
    24077 Views
    Last post 13 October, 2009, 10:10:03 PM
    by najwa_hamali
    47 Replies
    9269 Views
    Last post 29 May, 2010, 10:50:00 PM
    by ahmad fikry