Bolehkah Wanita Haid dan Orang Junub Masuk Masjid..?

*

Author Topic: Bolehkah Wanita Haid dan Orang Junub Masuk Masjid..?  (Read 7975 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Basrah

  • *
  • Posts: 55
    • View Profile
01 April, 2010, 08:25:57 AM
  • Publish
  • assalamualaikum...
    ana nak tanya skit ni...
    apa hukum perempuan yg berhadas besar masuk dlm masjid tetapi masjid tu tidak digunakan untuk solat jumaat?
    mohon jawapannya...

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Reply #1 01 April, 2010, 11:51:00 AM
  • Publish
  • ade ke masjid yang tidak melaksanakan jumaat?ok dalam masalah ni tempat yang hanya boleh di lalu oleh orang yang berhadas besar adalah area ruang legar sahaja tidak di tempat khusus untuk solat


    http://kedaisauda.blogspot.com

    anis ashraf

    • *
    • Posts: 36
      • View Profile
    Reply #2 01 April, 2010, 12:37:01 PM
  • Publish
  • jika seseorang perempuan masuk ke dalam masjid dalam keadaan berhadas besar adalah dilarang sama sekali...
    tetapi dibolehkan atas sebab-sebab tertentu...
    dengan sebab yang memang tidak boleh dielakkan...
    dengan syarat tidak mengotor ruangan solat tersebut....
    jazakillah...
    “Ya Allah, ampunkanlah dosaku, ampunkan dosa ibu bapaku dan rahmatilah mereka dengan kasih sayang-Mu, sebagaimana mereka menyayangiku"...

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1663
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #3 01 April, 2010, 01:51:56 PM
  • Publish
  • duduk dalam masjid di larang, melaluinya di benarkan

    najali

    • *
    • Posts: 162
      • View Profile
    Reply #4 01 April, 2010, 02:36:44 PM
  • Publish
  • melaluinya boleh tetapi tidak boleh berhenti
    Ceriakan hari anda!

    fayah_89

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Reply #5 09 June, 2010, 06:03:54 PM
  • Publish
  • Pendapat Para Ulama’

    Sejak dahulu para ulama’ telah berbeda pendapat dalam permasalahan ini atas empat pendapat. Tiga pendapat di antaranya telah disebutkan oleh al-‘Alamah Ibnu Rusyd rahimahullah, dia berkata; sebagian mereka dari kalangan madzhab Malik dan pengikutnya melarang secara muthlaq; dan sebagian mereka dari kalangan madzhab asy-Syafi’i melarang keculai bagi pejalan dan bukan bagi yang menetap di masjid; dan sebagian mereka dari kalangan madzhab Daud adh-Dhahiriy dan pengikutnya membolehkan secara muthlaq. (Lihat Bidayah al-Mujtahid, 1/.46)

    Aku (penulis –red-) berkata, “Dan telah dinukil juga (yang demikian) oleh penulis al-Fath ar-Rabbaniy li Tartibi Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal asy-Syaibaniy, 2/165 dari Zaid bin Tsabit, Daud dan ahlu Dhahir, sebagaimana juga asy-Syaukaniy telah menukilnya dari al-Muzanniy pengikut asy-Syafi’iy. (Lihat Nail al-Authar, 1/251)

    Adapun pendapat ke empat mengatakan bahwa selama yang sedang junub telah berwudhu maka boleh masuk baginya ke dalam masjid. Pendapat ini dinukil oleh Ibnu Katsir (dalam tafsirnya, 1/205) dari Imam Ahmad, dan dinukil juga oleh imam asy-Syaukani dan Muhammad Syamsul Haq al-Adhim Aabadiy dari Imam Ahmad dan dari Ishaq bin Rahawaih dan Ibnu Qadamah (‘Aunul Ma’buud, 1/391), dan asy-Syaukani menyebutkan bahwa Imam Ahmad dan Ishaq mengkhususkan yng demikian bagi wanita yang berhadats besar (junub) dan bukan haid. Keduanya mengambil dalil hadits sebagaimana diriwayatkan oleh Sa’ied bin Manshur dan al-Bukhari (dalam at-Tarikh al-Kabir) dari Athaa bin Yasar, dia berkata, “Aku telah melihat beberapa laki-laki dari sahabat Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa sallam sedang duduk di dalam masjid dan mereka dalam keadaan junub, jika para sahabat sedang wudhu untuk melakukan shalat.

    Dan juga riwayat Hanbal bin Ishaq sahabat Ahmad dari Zaid bin Aslam, dia berkata,”Suatu hari sahabat Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa salam berhadats sedang mereka ada di dalam masjid dan mereka juga tidak dalam keadaan berwudhu, dan pada saat itu salah seorang dari mereka sedang junub, maka dia berwudhu kemudian masuk masjid dalam keadaan berhadats.

    Aku berkata, “Ini adalah pendapat Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah Rahimahullah (Majmu’ah al-Fatawa al-Kubra, 1/313, Abdur Rahman bin Qasim), dan al-Khathabiy menganggap pendapat Ahmad, Ishaq dan adh-Dhahiriyah atau sebagian dari mereka sebagai pendapat yang sama sebagaimana dia berkata, “Bahwa Imam Ahmad bin Hanbal dan Jama’ah dari Ahli Dhahir membolehkan bagi Junub masuk ke dalam masjid, kecuali Imam Ahmad yang menganjurkan baginya berwudhu jika ingin masuk ke dalam masjid. Aku berkata, “Bahwa pendapat al-Khathabiy adalah bagus dan kuat”.(Alsofwah)

    sumber:http://www.bebasonline.com/islam/fatwa/3958-bolehkah_wanita_haid_dan_orang_junub_masuk_masjid.html
    Menghijrahkan Diri Mmg Payah" "Ada Masa Kita Kalah" "Ada Masa Kita Lelah" "Ada Masa Kita Bertuah" "Itulah Namanya MUHAJADAH" "Kerana Ku Tahu Akhirnya Pasti Indah"

    hasin

    • *
    • Posts: 885
      • View Profile
    Reply #6 09 June, 2010, 09:02:56 PM
  • Publish
  • penulis al-Fath ar-Rabbaniy li Tartibi Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal asy-Syaibaniy:

    tentu ramai tak kenal siapa penulis buku ini:

    Beliau ialah bapa kepada Imam Hasan Al-Banna. Dia dikenali sebagai Abdur Rahman Al-Banna atau As-Sa'ati (Pembaiki Jam).
    Buku ini ada banyak jilid. Ia menyusun semula hadis-hadis dalam Musnad Imam Ahmad menurut Bab.

    SNF

    • *
    • Posts: 904
    • "Kau ibarat permata berharga"
      • View Profile
    Reply #7 09 June, 2010, 10:04:26 PM
  • Publish
  • Rasulullah SAW bersabda kepada Ibunda ‘Aisyah –Radhiallahu ‘Anha: “Ambilkan untukku Al-Khumrah (sajadah) dari dalam masjid.”
    Ibunda ‘Aisyah –Radhiallahu ‘Anha menjawab: “Sesungguhnya aku dalam keadaan haid.”
    Lalu bersabda Rasulullah SAW “Sesungguhnya haidmu bukan di tanganmu.” (HR. Muslim).
    Dalam hadis ini Rasulullah SAW membolehkan wanita haid untuk masuk ke dalam masjid.

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #8 10 June, 2010, 01:41:32 AM
  • Publish
  • Rasulullah SAW bersabda kepada Ibunda ‘Aisyah –Radhiallahu ‘Anha: “Ambilkan untukku Al-Khumrah (sajadah) dari dalam masjid.”
    Ibunda ‘Aisyah –Radhiallahu ‘Anha menjawab: “Sesungguhnya aku dalam keadaan haid.”
    Lalu bersabda Rasulullah SAW “Sesungguhnya haidmu bukan di tanganmu.” (HR. Muslim).
    Dalam hadis ini Rasulullah SAW membolehkan wanita haid untuk masuk ke dalam masjid.


    Tadi tengok perbincangan kat chatbox kata tak boleh langsung wanita dalam haid masuk masjid...bukan kerana bimbangkan tertumpah darah, tapi untuk menjaga kesucian masjid...macam mana tu? mana satu ni?
    ~ Begin with the End in Mind ~

    IbnuNafis

    • *
    • Posts: 1293
      • View Profile
    Reply #9 10 June, 2010, 01:52:49 AM
  • Publish
  • Assalamu'alaikum,

    jawapan dari Ustaz Rashidi :

    Berkenaan dengan persoalan dan masalah perempuan haid duduk di dalam masjid hukumnya adalah haram kerana dalil-dalil berikut:

    Firman Allah Taala bermaksud:
    Janganlah kamu mendekati solat sedangkan kamu dalam keadaan mabuk sehingga kamu mengetahui apa yang kamu perkatakan dan berjunub melainkan melintas sahaja sehinggalah kamu mandi janabah.
    (Suran an-Nisa: ayat 43).

    Dalam ayat di atas terdapat larangan daripada Allah Taala bahawa tidak dibenarkan mendekati solat dan tempat solat iaitu masjid dalam dua keadaan iaitu:
    - Mabuk.
    - Junub.


    Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
    Aku tidak menghalalkan masjid bagi orang yang haid dan berjunub.
    (Riwayat Abu Daud).

    Dalam hadis di atas juga menunjukkan bahwa Rasulullah S.A.W. melarang duduk di dalam masjid bagi orang yang berjunub dan haid.


    Syeikh Muhammad Ali al-Sobuni mengatakan:
    Telah terbahagi dua pandangan dalam masalah adakah orang yang berjunub dan haid di halalkan untuk masuk di dalam masjid? Beliau mengatakan bahawa: Pandangan pertama mengatakan adalah haram memasuki masjid bagi orang yang berjunub dan haid tanpa pengecualian. Manakala pandangan kedua mengatakan di haramkan untuk duduk di dalam masjid bagi orang yang berjunub dan haid kecuali melintas sahaja. Dan tidak pula dinukilkan ada pandangan yang ketiga yang mengatakan bahawa boleh bagi orang yang berjunub dan haid untuk duduk di dalam masjid.


    Syeikh Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili mengatakan dalam kitabnya al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu ketika beliau menyenaraikan perkara-perkara yang diharamkan ke atas perempuan haid dan nifas antaranya adalah:
    Masuk ke masjid dan duduk di dalamnya dan beriktikaf padanya walaupun selepas mengambil wudhuk.
    Beliau turut menyatakan bahawa mazhab Shafie dan Hanbali membolehkan perempuan yang haid dan nifas untuk melintas di dalam masjid dengan syarat aman daripada mengotorkan masjid.


    Perlu difahami bahawa jikalau seseoarang perempuan haid itu aman daripada mengotorkan masjid maka dia hanya dibenarkan untuk melintas sahaja. Adapun duduk dan beriktikaf di dalam masjid tetap haram. Adapun pandangan yang mengatakan: "Jikalau sesesorang perempuan yang haid dan nifas itu aman daripada mengotorkan masjid tidak menjadi masalah untuk dia duduk dan beriktikaf di dalam masjid kerana illah (sebab) daripada pengharaman memasuki masjid, duduk dan beriktikaf padanya telah tiada" Pandangan seperti ini tidaklah bertepatan kerana perempuan yang haid dilarang daripada memasuki masjid yang merupakan rumah Allah Taala yang suci itu bukan kerana najis darah haid yang dikhuatiri daripada mencemarkan masjid bahkan larangan itu adalah kerana diri perempuan itu yang tidak bersih daripada haid dan nifas sebelum dia mandi wajib.


    Jikalau perempuan haid yang boleh menjaga darah haid daripada tertumpah mencemari masjid dibenarkan memasuki masjid, duduk dan beriktikaf di dalamnya mengapa seorang lelaki yang bermimpi basah di malam harinya tetap tidak dibenarkan memasuki masjid selagimana dia tidak mandi wajib padahal memang sudah pasti maninya tidak akan keluar lagi pada ketika dia memasuki masjid itu. Tambahana pula antaikata terkeluar juga maninya daalm keadaan dia belum mandi janabah maka maninya tetap suci bukanlah najis yang mengotorkan masjid. Jadi jelaslah sekarang bahawa bagi orang yang berjunub dan perempuan yang haid adalah di haramkan memasuki masjid.

    Rata-rata ulama (jumhur ulama) berpandangan bahawa adalah haram bagi orang yang berjunub dan haid untuk duduk di dalam masjid.


    Kawasan masjid yang tidak dibenarkan bagi perempuan haid adalah kawasan orang bersembahyang (dewan solat). Adapun kawasan luarnya (seperti kaki lima masjid dll) adalah dibenarkan. Surau bukanlah termasuk dalam takrif masjid.



    Wallahualam.

    mooks

    • *
    • Posts: 801
      • View Profile
    Reply #10 10 June, 2010, 08:13:42 AM
  • Publish
  • Maaf semua saya baru baca thread ini..,.Pada dasarnya ulama Majority sepakat bahwa orang yang haid tidak boleh berdiam di dalam masjid. dan pendapat ini adalah pendapat yang kuat lagi sahih...akan tetapi menurut muqobil shohih (lawan pendapat yang sahih) madzhab Hanbali yang didukung dlohirul ibaroh Al-Mardawi, Ishaq dan lain2 berpendapat boleh bagi wanita haid dengan syarat ia sudah wudlu dulu. dalam masalah ini memberi arti ia dilakukan bagi wanita yang sudah berhenti haidnya tapi masih belum mandi hadas akbar. maka ketika dia wudlu dia bisa berdiam dalam masjid. ini saya ambil dari:

    2.   الإنصاف الجزء الأول صـ: 347
    قوله (واللبث في المسجد) تمنع الحائض من اللبث في المسجد مطلقا على الصحيح من المذهب وعليه جمهور الأصحاب وقيل لا تمنع إذا توضأت وأمنت التلويث وهو ظاهر كلام المصنف في باب الغسل حيث قال " ومن لزمه الغسل حرم عليه قراءة آية ويجوز له العبور في المسجد ويحرم عليه اللبث فيه إلا أن يتوضأ " فظاهره دخول الحائض في هذه العبارة لكن نقول عموم ذلك اللفظ مخصوص بما هنا وأطلقهما في الرعايتين والحاوي الصغير
    3.   كشاف القناع عن متن الإقناع  الجزء الأول ص: 413
    (ويحرم على جنب وحائض ونفساء انقطع دمهما اللبث فيه) أي : المسجد لقوله تعالى "ولا جنبا إلا عابري سبيل حتى تغتسلوا" ولقوله صلى الله عليه وسلم "لا أحل المسجد لحائض ولا جنب" رواه أبو داود (ولو مصلى عيد لأنه مسجد) لقوله صلى الله عليه وسلم "وليعتزل الحيض المصلى" (لا مصلى الجنائز) فليس مسجدا لأن صلاة الجنائز ليست ذات ركوع وسجود بخلاف صلاة العيد (إلا أن يتوضئوا) أي : الجنب والحائض والنفساء إذا انقطع دمهما فيجوز لهما اللبث في المسجد لما روى سعيد بن منصور والأثرم عن عطاء بن يسار قال : رأيت رجالا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم يجلسون في المسجد وهم مجنبون إذا توضئوا وضوء الصلاة قال في المبدع إسناده صحيح ولأن الوضوء يخفف حدثه فيزول بعض ما يمنعه
    1.   الفقه الإسلامي وأدلته - (ج 2 / ص 2)
    دخول المسجد، واللبث والاعتكاف فيه، ولو بوضوء، لقوله )ص( [لا أحل المسجد لحائض ولا جنب] وأجاز الشافعية والحنابلة للحائض والنفساء العبور في المسجد إن أمنت تلويثه، لأنه يحرم تلويث المسجد بالنجاسة وغيرها من الأقذرار ، ولما روت عائشة رضي الله عنها قالت: قال لي )ص( [ناوليني الخُمُرة من المسجد، فقلت: إني حائض ، فقال : إن حيضتك ليست في يدك] وعن ميمونة رضي الله عنها قالت ( تقوم إحدانا بالخُمْرة إلى المسجد ، فتبسُطُها وهي حائض) هذا الحنابلة أيضا للحائض المكث في المسجد بوضوء بعد انقطاع الدم.
    2.   الشرح الكبير لابن قدامة - (ج 1 / ص 209)
    فان توضأ الجنب فله اللبث في المسجد عند أصحابنا وهو قول اسحاق، وقال الاكثرون لا يجوز للآية والخبر، ووجه الاول ما روى زيد بن أسلم قال: كان أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يتحدثون في المسجد على غير وضوء وكان الرجل يكون جنبا فيتوضأ ثم يدخل فيتحدث وهذا اشارة إلى جميعهم فنخص عموم الحديث، وعن عطاء بن يسار قال: رأيت رجالا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يجلسون في المسجد وهم مجنبون إذا توضوء وضوء الصلاة. رواه سعيد بن منصور والاثرم، وحكم الحائض إذا انقطع حيضها حكم الجنب، فأما في حال حيضها فلا يباح لها اللبث لان وضوءها لا يصح

    Tapi bagi saya tetap dilarang sahaja sebab pendapat dari hanabilah ini muqabil shohih dan dapat dibilang daif. Walaubagaimanapun perlu untuk dicatat sebagai wacana ilmiah agar tahu tempat perkhilafannya.

    Sedangkan hukum serambi masjid atau dalam bahasa arabnya rahbah maka terjadi khilaf. khilaf awal menurut pendapat yang mngatakan hukum rahbah sama seperti masjid maka ia adalah haram berdiam di serambi ketika diyakini rahbah dibangun setelah masjid dibangun atau bersamaan. Ini didukung dalam kitab ianah al-thalibin. ada pula berpendapat yang mengatakan rahbah tidak dapat dihukumi masjid sama ada dibangun sebelum masjid atau setelahnya.

    4.   فوائد الجانية صـ: 425-428
    (ثم حريم المسجد اجعل حكمه كحكمه فيما له من حرمة) على ما قله السيوطي قال فيحرم المكث فيه للجنب ويجوز الاعتكاف فيه وغير ذلك. (قلت وقال غيره) أي غير الأصل (كابن حجر)في تحفته (لم يك كالمسجد وهو) القول (المعتبر. كذاك في الرحبة الخلف نقل وهي التي تبنى له) أي لأجله ويحوط عليها (إذ تتصل) به مع التحويط. وهل منها الفضلة التي تجعل بين جزءي المسجد ؟ الظاهر نعم لصدق الضابط فتعطى حكمه قال في شرح المهذب قال صاحب الشامل والبيان ما كان مضافا إلى المسجد. وعبارة المحاملي هي المتصلة به خارجه قال النووي وهو الصحيح خلافا لقول ابن الصلاح إنها صحنه وقال البندنيجي هي البناء المبني له بجواره متصلا به وقال القاضي أبو الطيب هو ما حواليه  وقال الرافعي الأكثرون على عد الرحبة منه ولم يفرقوا بين أن تكون بينها وبين المسججد طريق أم لا وهو المذهب وقال ابن كج إن انفصلت عنه فلا وفيه كلام للسيد السمهودي وغيره وجمعٌ بين أقوال العلماء (وعدها منه إليه يذهب فيما حكى) السيوطي عن الرافعي (الجمهور وهو المذهب)
    (قوله ثم حريم المسجد) لعل مراد السيوطي بحريم المسجد رحبته وذلك لأن حريمه هو الموضع المتصل به المهيأ لمصلحته كانصباب الماء  وطرح القمامات فيه فليس له حكم المسجد قال الزركشي ويلزم الواقف تمييز الرحبة من الحريم لتعطى حكم المسجد. (قوله كابن حجر في تحفته) عند فصل شروط القدوة ص 313 من الجزء الأول حيث قال ما نصه لا حريمه وهو ما يهيأ لإلقاء نحو قمامته اهـ أي ليس من المسجد حريمه. (كذاك) أي كحريم المسجد في الخلاف هذا بناء على إبقاء عبارة السيوطي على ظاهرها وإلا فقد قلنا إن المراد بالحريم فيها الرحبة يدل على سياقه فيما بعد حيث ذكر ضابط الرحبة عقيب التنويه على ضابط حريم المعمور فلو كان مراده غير الرحبة لذكر ضابطا له أو نوه به فافهم (قوله به) أي المسجد ويقرب من هذا الضابط ما ضبط به ابن حجر حيث قال ما حجر عليه لأجله قال الرملي في النهاية أي ولم يعلم كونها شارعا قبل ذلك أو نحوه سواء أعلم وقفيتها مسجدا أم جهل أمرها عملا بالظاهر وهو التحويط عليها (قوله وهو) أي قول المحاملي ويقرب عبارة الخطيب هي ما كان خارجه محجرا عليه لأجله اهـ (قوله فلا) أي فلا تعد الرحبة المنفصلة عن المسجد منه واستحسن هذا في الشرح الصغير (قوله بين أقوال العلماء) قال الزركشي وقول المجموع والمذهب الأول فقد نص الشافعي والأصحاب على صحة الاعتكاف فيها لا حجة فيه إذ لا نزاع في صحة الاعتكاف فيها وإنما النزاع في أنه إذا كان بينها وبين المسجد طريق يكونان كمسجد واحد أم لا ؟ والأشبه ما قاله ابن كج وعليه يحمل إطلاق غيره اهـ قال الخطيب ومع هذا فالأوجه أنه يأتي في ذلك التفصيل بين أن يكون أي الطريق قديما فيضر أوحادثا فلا. اهـ وتوقف الإسنوي فيما إذا لم يدر أوقفت مسجدا أم لا هل تكون مسجدا لأن الظاهر أن لها حكم متبوعها أم لا ؟ لأن الأصل عدم الوقف والمتجه الأول كما قاله بعض المتأخرين وهو مقتضى الشيخين كما صرح بذلك الخطيب (قوله المذهب) أي الطريق الراجح لقول الأكثرين به كما سبق

    Wa Allahu a'lam...


    ليس الفتى يقول هو أبي لكن الفتى يقول هذا أنا

    Reading to live - Flaubert ..... Say No to Intellectual Barbarism!
    ---Raden Kiai Mooksy---

    hembusankasturi

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Reply #11 21 November, 2010, 07:14:36 PM
  • Publish
  •  :)

    saya ada beberapa soalan, harap sahabat2 dapat memberi pandangan.. insyaAllah

    1- apakah hukumnya bagi seorang wanita yang sedang haid memasuki masjid? sebab saya dengar ada pendapat yang mengatakan tidak boleh
    2- apakah hukumnya bagi non-muslim memasuki masjid atas tujuan pelancongan?
    3- apakah hukumnya bagi muslim memasuki kuil/gereja atas tujuan pelancongan?

    jazakallah/jazakillah in advanced.. :)
    « Last Edit: 21 November, 2010, 07:16:22 PM by hembusankasturi »

    Sireh Kasturi

    • *
    • Posts: 39
      • View Profile
    Reply #12 15 June, 2012, 01:22:47 PM
  • Publish

  • Perlu difahami bahawa jikalau seseoarang perempuan haid itu aman daripada mengotorkan masjid maka dia hanya dibenarkan untuk melintas sahaja. Adapun duduk dan beriktikaf di dalam masjid tetap haram. Adapun pandangan yang mengatakan: "Jikalau sesesorang perempuan yang haid dan nifas itu aman daripada mengotorkan masjid tidak menjadi masalah untuk dia duduk dan beriktikaf di dalam masjid kerana illah (sebab) daripada pengharaman memasuki masjid, duduk dan beriktikaf padanya telah tiada" Pandangan seperti ini tidaklah bertepatan kerana perempuan yang haid dilarang daripada memasuki masjid yang merupakan rumah Allah Taala yang suci itu bukan kerana najis darah haid yang dikhuatiri daripada mencemarkan masjid bahkan larangan itu adalah kerana diri perempuan itu yang tidak bersih daripada haid dan nifas sebelum dia mandi wajib.


    Jikalau perempuan haid yang boleh menjaga darah haid daripada tertumpah mencemari masjid dibenarkan memasuki masjid, duduk dan beriktikaf di dalamnya mengapa seorang lelaki yang bermimpi basah di malam harinya tetap tidak dibenarkan memasuki masjid selagimana dia tidak mandi wajib padahal memang sudah pasti maninya tidak akan keluar lagi pada ketika dia memasuki masjid itu. Tambahana pula andaikata terkeluar juga maninya daalm keadaan dia belum mandi janabah maka maninya tetap suci bukanlah najis yang mengotorkan masjid. Jadi jelaslah sekarang bahawa bagi orang yang berjunub dan perempuan yang haid adalah di haramkan memasuki masjid.

    Rata-rata ulama (jumhur ulama) berpandangan bahawa adalah haram bagi orang yang berjunub dan haid untuk duduk di dalam masjid.

    Sireh Kasturi

    • *
    • Posts: 39
      • View Profile
    Reply #13 15 June, 2012, 01:23:55 PM
  • Publish
  • Maaf semua saya baru baca thread ini..,.Pada dasarnya ulama Majority sepakat bahwa orang yang haid tidak boleh berdiam di dalam masjid. dan pendapat ini adalah pendapat yang kuat lagi sahih...akan tetapi menurut muqobil shohih (lawan pendapat yang sahih) madzhab Hanbali yang didukung dlohirul ibaroh Al-Mardawi, Ishaq dan lain2 berpendapat boleh bagi wanita haid dengan syarat ia sudah wudlu dulu. dalam masalah ini memberi arti ia dilakukan bagi wanita yang sudah berhenti haidnya tapi masih belum mandi hadas akbar. maka ketika dia wudlu dia bisa berdiam dalam masjid. ini saya ambil dari:

    2.   الإنصاف الجزء الأول صـ: 347
    قوله (واللبث في المسجد) تمنع الحائض من اللبث في المسجد مطلقا على الصحيح من المذهب وعليه جمهور الأصحاب وقيل لا تمنع إذا توضأت وأمنت التلويث وهو ظاهر كلام المصنف في باب الغسل حيث قال " ومن لزمه الغسل حرم عليه قراءة آية ويجوز له العبور في المسجد ويحرم عليه اللبث فيه إلا أن يتوضأ " فظاهره دخول الحائض في هذه العبارة لكن نقول عموم ذلك اللفظ مخصوص بما هنا وأطلقهما في الرعايتين والحاوي الصغير
    3.   كشاف القناع عن متن الإقناع  الجزء الأول ص: 413
    (ويحرم على جنب وحائض ونفساء انقطع دمهما اللبث فيه) أي : المسجد لقوله تعالى "ولا جنبا إلا عابري سبيل حتى تغتسلوا" ولقوله صلى الله عليه وسلم "لا أحل المسجد لحائض ولا جنب" رواه أبو داود (ولو مصلى عيد لأنه مسجد) لقوله صلى الله عليه وسلم "وليعتزل الحيض المصلى" (لا مصلى الجنائز) فليس مسجدا لأن صلاة الجنائز ليست ذات ركوع وسجود بخلاف صلاة العيد (إلا أن يتوضئوا) أي : الجنب والحائض والنفساء إذا انقطع دمهما فيجوز لهما اللبث في المسجد لما روى سعيد بن منصور والأثرم عن عطاء بن يسار قال : رأيت رجالا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم يجلسون في المسجد وهم مجنبون إذا توضئوا وضوء الصلاة قال في المبدع إسناده صحيح ولأن الوضوء يخفف حدثه فيزول بعض ما يمنعه
    1.   الفقه الإسلامي وأدلته - (ج 2 / ص 2)
    دخول المسجد، واللبث والاعتكاف فيه، ولو بوضوء، لقوله )ص( [لا أحل المسجد لحائض ولا جنب] وأجاز الشافعية والحنابلة للحائض والنفساء العبور في المسجد إن أمنت تلويثه، لأنه يحرم تلويث المسجد بالنجاسة وغيرها من الأقذرار ، ولما روت عائشة رضي الله عنها قالت: قال لي )ص( [ناوليني الخُمُرة من المسجد، فقلت: إني حائض ، فقال : إن حيضتك ليست في يدك] وعن ميمونة رضي الله عنها قالت ( تقوم إحدانا بالخُمْرة إلى المسجد ، فتبسُطُها وهي حائض) هذا الحنابلة أيضا للحائض المكث في المسجد بوضوء بعد انقطاع الدم.
    2.   الشرح الكبير لابن قدامة - (ج 1 / ص 209)
    فان توضأ الجنب فله اللبث في المسجد عند أصحابنا وهو قول اسحاق، وقال الاكثرون لا يجوز للآية والخبر، ووجه الاول ما روى زيد بن أسلم قال: كان أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يتحدثون في المسجد على غير وضوء وكان الرجل يكون جنبا فيتوضأ ثم يدخل فيتحدث وهذا اشارة إلى جميعهم فنخص عموم الحديث، وعن عطاء بن يسار قال: رأيت رجالا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يجلسون في المسجد وهم مجنبون إذا توضوء وضوء الصلاة. رواه سعيد بن منصور والاثرم، وحكم الحائض إذا انقطع حيضها حكم الجنب، فأما في حال حيضها فلا يباح لها اللبث لان وضوءها لا يصح

    Tapi bagi saya tetap dilarang sahaja sebab pendapat dari hanabilah ini muqabil shohih dan dapat dibilang daif. Walaubagaimanapun perlu untuk dicatat sebagai wacana ilmiah agar tahu tempat perkhilafannya.

    Sedangkan hukum serambi masjid atau dalam bahasa arabnya rahbah maka terjadi khilaf. khilaf awal menurut pendapat yang mngatakan hukum rahbah sama seperti masjid maka ia adalah haram berdiam di serambi ketika diyakini rahbah dibangun setelah masjid dibangun atau bersamaan. Ini didukung dalam kitab ianah al-thalibin. ada pula berpendapat yang mengatakan rahbah tidak dapat dihukumi masjid sama ada dibangun sebelum masjid atau setelahnya.

    4.   فوائد الجانية صـ: 425-428
    (ثم حريم المسجد اجعل حكمه كحكمه فيما له من حرمة) على ما قله السيوطي قال فيحرم المكث فيه للجنب ويجوز الاعتكاف فيه وغير ذلك. (قلت وقال غيره) أي غير الأصل (كابن حجر)في تحفته (لم يك كالمسجد وهو) القول (المعتبر. كذاك في الرحبة الخلف نقل وهي التي تبنى له) أي لأجله ويحوط عليها (إذ تتصل) به مع التحويط. وهل منها الفضلة التي تجعل بين جزءي المسجد ؟ الظاهر نعم لصدق الضابط فتعطى حكمه قال في شرح المهذب قال صاحب الشامل والبيان ما كان مضافا إلى المسجد. وعبارة المحاملي هي المتصلة به خارجه قال النووي وهو الصحيح خلافا لقول ابن الصلاح إنها صحنه وقال البندنيجي هي البناء المبني له بجواره متصلا به وقال القاضي أبو الطيب هو ما حواليه  وقال الرافعي الأكثرون على عد الرحبة منه ولم يفرقوا بين أن تكون بينها وبين المسججد طريق أم لا وهو المذهب وقال ابن كج إن انفصلت عنه فلا وفيه كلام للسيد السمهودي وغيره وجمعٌ بين أقوال العلماء (وعدها منه إليه يذهب فيما حكى) السيوطي عن الرافعي (الجمهور وهو المذهب)
    (قوله ثم حريم المسجد) لعل مراد السيوطي بحريم المسجد رحبته وذلك لأن حريمه هو الموضع المتصل به المهيأ لمصلحته كانصباب الماء  وطرح القمامات فيه فليس له حكم المسجد قال الزركشي ويلزم الواقف تمييز الرحبة من الحريم لتعطى حكم المسجد. (قوله كابن حجر في تحفته) عند فصل شروط القدوة ص 313 من الجزء الأول حيث قال ما نصه لا حريمه وهو ما يهيأ لإلقاء نحو قمامته اهـ أي ليس من المسجد حريمه. (كذاك) أي كحريم المسجد في الخلاف هذا بناء على إبقاء عبارة السيوطي على ظاهرها وإلا فقد قلنا إن المراد بالحريم فيها الرحبة يدل على سياقه فيما بعد حيث ذكر ضابط الرحبة عقيب التنويه على ضابط حريم المعمور فلو كان مراده غير الرحبة لذكر ضابطا له أو نوه به فافهم (قوله به) أي المسجد ويقرب من هذا الضابط ما ضبط به ابن حجر حيث قال ما حجر عليه لأجله قال الرملي في النهاية أي ولم يعلم كونها شارعا قبل ذلك أو نحوه سواء أعلم وقفيتها مسجدا أم جهل أمرها عملا بالظاهر وهو التحويط عليها (قوله وهو) أي قول المحاملي ويقرب عبارة الخطيب هي ما كان خارجه محجرا عليه لأجله اهـ (قوله فلا) أي فلا تعد الرحبة المنفصلة عن المسجد منه واستحسن هذا في الشرح الصغير (قوله بين أقوال العلماء) قال الزركشي وقول المجموع والمذهب الأول فقد نص الشافعي والأصحاب على صحة الاعتكاف فيها لا حجة فيه إذ لا نزاع في صحة الاعتكاف فيها وإنما النزاع في أنه إذا كان بينها وبين المسجد طريق يكونان كمسجد واحد أم لا ؟ والأشبه ما قاله ابن كج وعليه يحمل إطلاق غيره اهـ قال الخطيب ومع هذا فالأوجه أنه يأتي في ذلك التفصيل بين أن يكون أي الطريق قديما فيضر أوحادثا فلا. اهـ وتوقف الإسنوي فيما إذا لم يدر أوقفت مسجدا أم لا هل تكون مسجدا لأن الظاهر أن لها حكم متبوعها أم لا ؟ لأن الأصل عدم الوقف والمتجه الأول كما قاله بعض المتأخرين وهو مقتضى الشيخين كما صرح بذلك الخطيب (قوله المذهب) أي الطريق الراجح لقول الأكثرين به كما سبق

    Wa Allahu a'lam...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    38 Replies
    56133 Views
    Last post 30 December, 2010, 12:57:15 PM
    by 5zul
    6 Replies
    1453 Views
    Last post 19 May, 2009, 10:18:22 AM
    by Ubuntu
    13 Replies
    3891 Views
    Last post 03 June, 2013, 06:29:57 PM
    by haidistihadah