TOSAI

*

Author Topic: TOSAI  (Read 2239 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Abi Naim

  • *
  • Kejayaan kita hanyalah dalam agama Islam
    • View Profile
18 March, 2010, 08:50:54 AM
  • Publish
  •  :)



    Bahan-bahan ( 10 keping tosai )

        * 2 cwn beras -rendam 8 jam
        * 1 cwn aluthu - rendam 8 jam
        * 1 kepal nasi
        * sedikit garam
        * minyak masak
        * 1/2 labu bwg besar

    Cara-cara

       1. Kisar semua bahan dengan blander hingga halus. masukkan sedikit air semasa blender. air agak-agak padan dengan bahan2 yang nak di kisarlah. kadar kecairan adunan spt apam tapai atau bg yang biasa buat apam lenggang macam tu la
       2. masukkan garam dan kacau rata
       3. peram adunan kira-kira 8 jam supaya adunan naik
       4. culup bwg dgn minyak dan sapu atas kuali rata atau non stick pan
       5. kacau2 adunan tadi. ambil lebih kurang 1 cwn atau 1 senduk adunan dan rata2kan atas kuali anda. masak dgan api perlahan atau sederhan

    Jika anda ingin bercuti bersama keluarga, kami menyediakan tempat penginapan dengan kadar sewa yang berpatutan http://impianahomestay.blogspot.com

    Reply #1 29 March, 2010, 05:49:04 PM
  • Publish
  • SALAM ABI NAIM...NAK CICAH NGAN APA YER? BAGILAH RESEPI CICAHANNYA TU SEKALI...TQ

    Reply #2 29 March, 2010, 08:11:09 PM
  • Publish
  • tosai adalah terbaek.. =)

    suka pencicah yang masam2 tu..tak tahu lah ape namanya...tapi sangat best..


    Reply #3 29 March, 2010, 08:12:48 PM
  • Publish
  • tosai adalah terbaek.. =)

    suka pencicah yang masam2 tu..tak tahu lah ape namanya...tapi sangat best..



    :)
    yang kuah dia tu kaler putih kan?
    tu tak silap kulit limau

    Reply #4 29 March, 2010, 08:18:28 PM
  • Publish
  • waalaikumussalam...

    owh..kulit liamu ye..ingatkan susu masam..tapi tak kisah la..ianya amat menyelerakan..

    boleh la cuba kat mana2 kedai nasi kandar..tapi yang subaidah punya my feveret.

    Reply #5 19 November, 2012, 09:10:27 AM
  • Publish
  •  :ws:

    ishk..lama dah tak singgah kedai mamak nie makan tosai...tapi jarang makan t0sai la...
    even lebih kepada capati.....lagi best baguss
    “Cinta yang Allah redha adalah cinta yang di semai semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah, dalam rangka melakukan ketaatan padaNya, iaitu cintanya seorang LELAKI kepada ISTERInya! Cinta ini adalah cinta yang bermanfaat. Dengan cinta ini, mata dan hatinya akan terpelihara."

    Reply #6 19 August, 2013, 10:26:57 PM
  • Publish
  • saya dah pernah cuba makan tosai...

    tapi mungkin tosai tak suka pada saya..

    sempat jamah tak sampai 1 per 8 pun...

    saya dah angkat bendera surrender...

    tosai dia ada rasa berhabuk sikit...dan agak kering berbanding dengan capati...

    :senyum:

    Reply #7 20 August, 2013, 09:11:10 AM
  • Publish
  • pengalaman tengok kawan2 dari pantai timur, memang jarang yang suka tose....
    belah2 barat ni banyak darah india & arab kot...tu tosai yum yum

    Reply #8 20 August, 2013, 10:32:10 AM
  • Publish
  • wah....dari situ nampak kamu ada banyak kawan2 dari pantai timur...

    saya darah negro kot...tu tosai tak suka saya

    Reply #9 20 August, 2013, 10:34:08 AM
  • Publish
  • uissh orang negro la suka tosai. tapi kawan hitam tu dari new orleans, so tak heran la depa suka tosai. makanan kat sana pun dah banyak fusion.

    wah....dari situ nampak kamu ada banyak kawan2 dari pantai timur...

    saya darah negro kot...tu tosai tak suka saya

    Reply #10 20 August, 2013, 10:36:22 AM
  • Publish
  • uissh orang negro la suka tosai. tapi kawan hitam tu dari new orleans, so tak heran la depa suka tosai. makanan kat sana pun dah banyak fusion.

    wah....dari situ nampak kamu ada banyak kawan2 dari pantai timur...

    saya darah negro kot...tu tosai tak suka saya

    ooo....camtu  ka...?

    tak pe lah...

    saya negro lain kot...

    Reply #11 20 August, 2013, 10:39:45 AM
  • Publish
  • Ada rasa masam-masam sket. tengok macam senang jer nak buat.. :sedihnya: leh try la. aluthu benda apa plak

    Reply #12 20 August, 2013, 10:43:36 AM
  • Publish
  • aluthu tu macam kacang soya rupa dia...

    tak silap ni gambar dia..

    gambar ni masih panas...sebab baru je google tadi..



    katanya ada dijual di kedai mamat...

    divider3
    halaqahforum4