Majlis Fatwa Kerajaan Mesir- Tidak Boleh Memaksa Wanita Untuk Membuka Niqab

*

Author Topic: Majlis Fatwa Kerajaan Mesir- Tidak Boleh Memaksa Wanita Untuk Membuka Niqab  (Read 5841 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

20 June, 2007, 01:36:58 AM
  • Publish
  • Majlis Fatwa Kerajaan Mesir (??? ??????? ???????) menegaskan bahawa wanita Muslimah yang memakai purdah tidak boleh dipaksa untuk membuka purdah mereka demi menghormati pandangan sebahagian para ulama yang mewajibkan golongan wanita menutup wajah mereka.

    Berdasarkan jawapan yang diberikan oleh Majlis Fatwa Kerajaan Mesir, tindakan memaksa para siswi yang memakai niqab untuk membuka niqab sekiranya tiada sebarang alasan yang munasabah dan kukuh adalah satu tindakan yang tidak benar kerana ia bercanggah dengan sebahagian pandangan ulama yang mewajibkan niqab itu sendiri.

    Jawapan rasmi daripada Majlis Fatwa Kerajaan Mesir ini adalah sebagai jawapan balas kepada soalan bertulis bertarikh 29 Mei 2007 yang telah dikeluarkan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir yang meminta pandangan daripada Jabatan Fatwa Mesir sendiri berhubung kes pelajar-pelajar siswi Malaysia di Mesir yang memakai niqab yang disyaratkan untuk membuka niqab apabila mereka berada di bangunan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah dan beberapa rumah-rumah anak negeri di Kaherah.


    [Purdah adalah hak kebebasan berpakaian bagi seorang wanita muslimah]

    PMRAM menegaskan bahawa mahasiswi Islam tidak dipaksa untuk memakai niqab kerana ada di kalangan para ulama yang tidak mewajibkan golongan wanita untuk menutup wajah mereka sebagaimana yang diamalkan oleh sebahagian besar wanita di Malaysia. Walau bagaimanapun, sekiranya ada di kalangan mahasiswi Islam yang ingin memakai niqab, maka PMRAM sama sekali tidak akan memaksa mereka untuk membukanya. Ini adalah hak kebebasan wanita Islam dalam berpakaian.

    Berdasasrkan fatwa rasmi ini, jelaslah bahawa tindakan memaksa para mahasiswi di universiti-universiti untuk membuka niqab mereka adalah satu tindakan yang bercanggah dengan ajaran Islam dan hak asasi manusia dalam berpakaian.


    [ana copy dari web pmram..persatuan melayu republik arab mesir]
    nie laman webnya...Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir :-

    wallau'3alam

    In Islam there is no words for HANDS UP,there is no words for SURRENDER,there r only 2 things;WIN as a MUJAHID or DIE as a SYAHID."IMMA SA'ADAH WA IMMA SYAHADAH

    Reply #1 20 June, 2007, 02:35:18 AM
  • Publish
  • maafkan saya... apasal dia org paksa student tu utk bukak? Uhuhuh....

    tpkan, sy suke sgt tgk org yg pakai niqab.. xtau nape. Nampak comel kot pada pandangan saya. Walaupun hakikatnya, saya sekadar nampak mata dia org.
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    Reply #2 20 June, 2007, 07:29:53 AM
  • Publish
  • actually common pelajar mesir nih..kat mesir wearing da veil..balik msia bkak..sedihkan...ala kulli hal..suma tuh bergantung pada niat...

    Reply #3 24 September, 2008, 10:18:21 AM
  • Publish
  • ni masaalah ikhtilaf jd tidak mengapa jika seorang akhwat tu tidak memakai niqab dn jika mereka memakai al hamdulillah krn mereka ingin kembali pada zaman ar rasul satu yg agung dn tiada zaman yg dapat menyamai seperti zaman ar rasul bg ana lbh baik pelajar kita yg brd disana memakai niqab

    Reply #4 19 January, 2009, 04:45:20 PM
  • Publish
  • sesungguhnya tiada paksaan dalam Islam...sama ada dgn sesama Islam mahupun yg bukan...
    pemakaian purdah sering dipersoalkan...ana ada seorang sahabat yg bila mengajar di sekolah,terpaksa buka purdah...terpaksa megikut sistem..dlm keadaan rela @ terpaksa..
    I lOVE ISLAM

    Reply #5 19 January, 2009, 04:50:02 PM
  • Publish
  • sesungguhnya tiada paksaan dalam Islam...sama ada dgn sesama Islam mahupun yg bukan...
    pemakaian purdah sering dipersoalkan...ana ada seorang sahabat yg bila mengajar di sekolah,terpaksa buka purdah...terpaksa megikut sistem..dlm keadaan rela @ terpaksa..

    Sedihnya dgr.... :p
    alhamdulillah

    Reply #6 19 January, 2009, 07:15:27 PM
  • Publish
  • Tentang  pemakaian niqab ni... ikut keadaan tmpat...
    contohnye kat mesir...pelajar malaysia yg cun atau boleh mnyebabkn fitnah dan mudharat pd diri, bolehlah pakai...
    macam member akak dulu, pak arab selalu ikut dia time balik kuliah...
    last2 dia pakai niqab..tujuan nya utk keselamatan...
    tapi macam kata nurislam gak...ramai yg bila balik sini x ade lgsung niqab...
    ada sesetengah tu jadi exco persatuan yg glamer kt sana...balik sini...tdung biasa,stokin xpakai lgsung..
    bukan akak nk mengata...tapi itulah hakikat pntingnya istiqamah dlm diri...
    peringatan utk akak juga...mga istiqamah dgn tudung labuh...AMIN....

    Reply #7 18 March, 2009, 07:00:55 PM
  • Publish
  •  :msya: Islam itu Indah

    Reply #8 18 March, 2009, 07:29:03 PM
  • Publish
  • hei suka betul nak sibuk2 orang pakai purdah...pakai skirt singkat2 tak pulak nak marah...\
    yang tu lagi la menganggu...

    Reply #9 04 April, 2009, 12:08:56 PM
  • Publish
  • kurang la skit nafsu ni bila diorang wt camtu..
    insyaALLAH xberlaku kes2 zina..
    ALLAH suruh wat suatu perkara tu tidak sia2..
    kita ni je tak bersyukur..
    isk2..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #10 24 May, 2009, 12:08:02 PM
  • Publish
  • Subhanallah..ana suka melihat kaum hawa memakai niqab atau purdah beserta jubah. Sungguh indah dan sempurna ciptaan Ilahi pada kaum hawa. Sedihnya bila mana dipaksa membuka niqab tanpa sebab yang kukuh. Melanggar hak seseorang itu hukumnya haram. Jika Allah perkenankan, ana nak juga kaum hawa berniqab. InsyaAllah, ana jaga sebaik2nya.Wallahualam..
    Bila Faiz Bicara : http://akhi-faiz.com
    Forum Jannah United : http://jannahunited.com

    Reply #11 24 May, 2009, 12:28:51 PM
  • Publish
  • Subhanallah..ana suka melihat kaum hawa memakai niqab atau purdah beserta jubah. Sungguh indah dan sempurna ciptaan Ilahi pada kaum hawa. Sedihnya bila mana dipaksa membuka niqab tanpa sebab yang kukuh. Melanggar hak seseorang itu hukumnya haram. Jika Allah perkenankan, ana nak juga kaum hawa berniqab. InsyaAllah, ana jaga sebaik2nya.Wallahualam..
    :)..........
    knape r kte payah untuk bersyukur atas nikmat ALLAH swt...
    stiap yg ALLAH swt printahkn pasti ad hikmah nye....
    knape r kte nak sombg....

    ble buat maksiat mreka kate itu lah
    yg paling cool,
    tp ble buat baik kate ktggalan zaman........
    masyaALLAH....

    semantara masih hidup
    usaha lah bsungguh-sngguh utk melaksanakn
    perintah ALLAH swt....

    kelak akan bahagia d akhirat sane....yg pntg istiqamah.......
    pasti nye setiap kaum muslimin,ingin beristerikan
    muslimat yg solehah.........
    itulah yg sebaik nye....

    lg molek kn kalau pkai niqab...
    bersama lah kte berusaha utk mencari redha
    dan rahmat ALLAH swt...
    insyaALLAH.....
    sukasangat sukasangat
    "Yang ku harapkan adalah
      rahmat dan keredhaan ALLAH swt"
    Kejayaan yang sebenarnya adalah berada di dalam syurga ALLAH swt.....

    Reply #12 03 June, 2009, 02:21:27 PM
  • Publish
  • ini menunjukkan islam bukan mengongkong wanita dalam sesuatu ahal pun........maka kita jangan menyempitkan sesuatu hal yang membolahkan kita sendiri berfikiran sempit

    Reply #13 03 June, 2009, 02:39:46 PM
  • Publish
  • Alangkah indahnya orang yang cintai hal ini,wajah berseri hatinya selalu tak luput dari amalan-amalan rohani,mensucikan akal-fikiran dan hati.

    Kerana ia merasakan Allah swt  itu selalu menyaksikannya;

    "Wasyaahideuw-wamasyhuud'

    "Allah itu selalu memperhatikannya dan dirinya selalu diperhatikan oleh Allah swt"
    Selamat dari prasangka buruk ,perbuatan Maksiat dan kemungkaran...Masya Allah.
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    Reply #14 03 June, 2009, 02:46:30 PM
  • Publish
  • assalamualaikum....
    sejak kebelakangan ni nur selalu nampak ramai muslimah yang pakai purdah..tapi dipadankan dengan tudung 3

    segi yang labuh tu (ada juga yang x labuh).....bersilang pula tudungnya tu...ada jugak yang pakai stail paku (yang

    lilit sampai belakang kepala tu) sebelum ni nampak kalau berpurdah mesti pakai tudung labuh

     bulat tu kan..adakah ini fesyen dalam berpurdah??
    ~bErSuJuD KpD ALLAH ~

    Reply #15 03 June, 2009, 03:08:44 PM
  • Publish
  • assalamualaikum....
    sejak kebelakangan ni nur selalu nampak ramai muslimah yang pakai purdah..tapi dipadankan dengan tudung 3

    segi yang labuh tu (ada juga yang x labuh).....bersilang pula tudungnya tu...ada jugak yang pakai stail paku (yang

    lilit sampai belakang kepala tu) sebelum ni nampak kalau berpurdah mesti pakai tudung labuh

     bulat tu kan..adakah ini fesyen dalam berpurdah??
    Bukan fesyen tapi ada berupa semacam Iran /Syria dan daerah2 arab sanalah...namun mereka Pecinta Allah swt.

    Reply #16 03 June, 2009, 08:14:09 PM
  • Publish
  •  menangiis sy xdpt berniqab sbb peraturan kat Malaysia ni... menangiis menangiis menangiis menangiis menangiis menangiis menangiis Moga diberikan jalan  :ins:

    divider3
    halaqahforum4