Tanda-Tanda Awal Kehamilan

Author Topic: Tanda-Tanda Awal Kehamilan  (Read 29336 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

angahfarah

  • *
  • Posts: 32
  • Status: Sudah berkahwin
    • View Profile
26 February, 2010, 11:34:03 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Salam,
    Bagaimana ye nak tahu wanita itu mengandung selain drpd buat pemeriksaan doktor? Means mcmana nk kenal tanda2 awal mengandung? Betul ke lain orang lain simptonnye? Mohon pemdapat sahabat2 forum utk share isu ni..Moga bermanfaat kepada semua.. :ins:


    Hanya padaMu diri hambamu ini bersyukur...

    fideliana

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #1 26 February, 2010, 12:54:06 PM
  • Publish Di FB
  • Salam. Fid dulu selalu period mmg agak lewat, jadi tak mahu lah fikir bukan2 yang ada tanda melekat, sebab simptom dia kat diri fid ni, sama sahaja seolah2 sakit atau lemah2 nak datang bulan,,, tapi yang pasti badan sejuk je... demam, tak boleh mandi pagi, setiap hari dari pagi ke petang dengan sweater saje... lambat 10 hari baru cek... +ve. hihi

    angahfarah

    • *
    • Posts: 32
    • Status: Sudah berkahwin
      • View Profile
    Jawab #2 26 February, 2010, 01:52:36 PM
  • Publish Di FB
  • Quote

    salam fid.
    wah..macam tu yer.. em..sy ni baru je kahwin bln 12 thn lepas.. da masuk 2bln perkahwinan..time bujang..tempoh period dtg agak teratur..start bulan 1 aritu, period dtg lewat 5 hari..ingat da berisi..bile cek sendiri result -ve.. skng badan rs mcm simpton2 yg fid rs la..badan lemah2, and rs seram sejuk mcm nk demam..
    hem..ada lagi x tanda2 awal yg lain..?

    fideliana

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #3 26 February, 2010, 02:33:24 PM
  • Publish Di FB
  • cek berapa kali? pakai alat kat farmasi tu ke? kadang2 dia tak berapa tepat... cuba rileks dulu, tunggu lambat 10 hari atau 2 mgu baru g cek... kadang2 period ni lepas kahwin dia suka main2 ngn kita, mgkin excited sgt buat dia tak nak dtg pulak... sabar... angah mmg nak hamil awal ke nak merancang?

    angahfarah

    • *
    • Posts: 32
    • Status: Sudah berkahwin
      • View Profile
    Jawab #4 26 February, 2010, 02:45:02 PM
  • Publish Di FB
  • cek berapa kali? pakai alat kat farmasi tu ke? kadang2 dia tak berapa tepat... cuba rileks dulu, tunggu lambat 10 hari atau 2 mgu baru g cek... kadang2 period ni lepas kahwin dia suka main2 ngn kita, mgkin excited sgt buat dia tak nak dtg pulak... sabar... angah mmg nak hamil awal ke nak merancang?

    salam.. dulu cek sekali jer..ya, dgn UPT tu la..beli kat farmasi..tp dulu cek mmg betul xde isi.. kuar 1 line jer..
    tu yg mula2 pelik jugk..kenapa period da tak teratur since after kahwin..ada kwn ofis ckp perubahn hormon..wallau'alam..
    insyaAllah~ mmg nk hamil awal.. tp ape2 pun rezki ni Allah yg beri kan..jadi, kena sabar n doa..
    syukran fid..

    hajat

    • *
    • Posts: 41
      • View Profile
    Jawab #5 26 February, 2010, 03:47:37 PM
  • Publish Di FB
  • salam,
    sabar la angah ye..betul kata si fid tu..tunggu je lewat semingu~dua minggu dulu baru cek, baru la confident sikit..
    Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal dia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.

    fideliana

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Jawab #6 26 February, 2010, 03:55:07 PM
  • Publish Di FB
  • insyalllah... :D

    ain91

    • *
    • Posts: 3
    • Assalamulaikum
      • View Profile
    Jawab #7 10 January, 2012, 05:23:41 PM
  • Publish Di FB
  •  :ws:
    Saya nak tanya tanda-tanda kehamilan,dan kepada sesiapa yang sudi berkongsi pendapat mengenai kehamilan sila balas di topik ini atau mesej saya..Syukran..

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #8 10 January, 2012, 05:28:32 PM
  • Publish Di FB
  • :ws:
    Saya nak tanya tanda-tanda pregnan,dan kepada sesiapa yang sudi berkongsi pendapat mengenai kehamilan sila balas di topik ini atau mesej saya..Syukran..
    perubahan pada diri -

    mual dan sebagainya - pening kepala...
    paling mudah tidak datang haid 1 bulan lebih...

    ada jua yang datang bulan tapi time haid kitaran tak betul...

    banyak lagi tanda tanda nya....

    sebaikny jika baru kahwin dalam sebulan dua... kalau deman elok pergi cek jangan main makan jer ubat - takut ada ekfek pada bayi kamu yang tidak sedang yang kamu mengandung -
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #9 10 January, 2012, 05:35:15 PM
  • Publish Di FB
  • kat farmasi ada jual alat boleh cek....murah ajer rasanya alat tu...
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    ain91

    • *
    • Posts: 3
    • Assalamulaikum
      • View Profile
    Jawab #10 14 January, 2012, 07:52:03 PM
  • Publish Di FB
  • 5zul : terima kasih atas perkongsian..
    ada sesetengah tanda2 dah ada tapi bulan ni datang haid pula :sedihnya:
    Harap2 bulan depan ada rezeki..InsyaAllah..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #11 16 January, 2012, 06:48:12 PM
  • Publish Di FB
  • Memang benarlah tu, setiap orang mungkin tak sama.. Bahkan setiap kehamilan pun boleh jadi lain-lain simptonnya..
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    sutera_hijau

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Jawab #12 16 January, 2012, 09:59:37 PM
  • Publish Di FB
  • dulu saya lewat period 5 hari j
    saja nak cuba-cuba denga alat tu
    bila tengok keputusan positif saya pulak yang gelabah
    suami berjauhan
    malam tu juga saya pergi klinik untuk kepastian
    ALHAMDULILLAH...

    wan_sgmt

    • *
    • Posts: 627
    • Salam ukhuwwah semua..
      • View Profile
    Jawab #13 16 January, 2012, 10:30:10 PM
  • Publish Di FB
  • tanda lelaki hamil, apabila bahagian perut mulai menonjol ke depan. Ini masalah utama bagi setiap lelaki di dunia. Untuk pengetahuan, kehamilan ini amat sukar di kecilkan kerana perlukan senaman yang bersungguh-sungguh. Selalunya tanda-tanda akan hamil ini ialah kuat makan dan minum.

     -selingan-
    Bersama menyumbang ke Tabung Sehati Sejiwa..

    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Jawab #14 17 January, 2012, 05:36:27 AM
  • Publish Di FB
  • Salaam...ada juga kes boroi(perut memboyot) terjadi selepas meminum air zam-zam. Sekiranya demikian maka orang itu dikenali ramai dengan sifat hipokritnya/nifaq. wasSalaam.

    cokodok08

    • *
    • Posts: 299
    • Rindu dan Cinta Teragung hanya milikNya!
      • View Profile
    Jawab #15 17 January, 2012, 10:41:12 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamulaikum..sini saya nak share 10 tanda kehamilan yang saya jumpa kat satu website.. alamhamil.com..

    1. Rasa lapar yang berpanjangan

    Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

    2. Perubahan pada warna di sekliling payudara

    Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

    3. Kerap membuang air kecil

    Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air.

    4. Merasa tidak bermaya

    Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

    5. Sakit dan tegang pada buah dada

    Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.

    cokodok08

    • *
    • Posts: 299
    • Rindu dan Cinta Teragung hanya milikNya!
      • View Profile
    Jawab #16 17 January, 2012, 10:41:53 AM
  • Publish Di FB
  • sambungan...


    6. Pendarahan implantasi dan senak pada ari-ari

    Lebih kurang 8 hari selepas ovulasi, anda mungkin akan mengalami sedkit pendarahan dari faraj dan senak pada ari-ari akibat dari implantasi. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama semasa pada sekitar masa anda sepatutnya datang haid hari pertama.

    7. Rasa loya dan muntah

    Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandng.

    8. Suhu asas badan tinggi berpanjangan

    Sekiranya anda memang sedang membuat pemerhatian dengan mengambil suhu badan asas anda setiap pagi, anda akan mendapati paras susu badan secara konsisten melebihi paras asas sejak dari hari pertama ia naik.

    9. Missed period

    Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.

    Dan akhirnya..

    10. Ujian air kencing yang positif

    Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...

    ...Tahniah!

    cokodok08

    • *
    • Posts: 299
    • Rindu dan Cinta Teragung hanya milikNya!
      • View Profile
    Jawab #17 17 January, 2012, 10:43:38 AM
  • Publish Di FB
  • tapi setiap orang tak sama tanda kehamilan tu..kalau saya, tak boleh tidur malam dan cepat mengah walau pun baru bergerak sikit..mabuk-mabuk tu alhamdulillah sampai sekarang belum lagi..hopefully sampai bersalin lah tak mabuk :senyum:...

    tammumtazah88

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #18 29 January, 2012, 08:52:58 PM
  • Publish Di FB
  •  :msya: ingtkan prmpuan je blh hamil, rupa2ny lelaki pun hamil jgk ek!!! lawk2.. tp btl jgk...




    Sila patuhi peraturan semasa mendaftar.
    Selamat Datang Ke Halaqah.Net
    FORUM ISLAM UNTUK SEMUA

    Pengenalan Ringkas
    Tarikh Penubuhan: Jumaat, 13 Ramadhan 1427 H, bersamaan  6 oktober 2006
    Objektif:
    • Medan ukhuwwah fillaah.
    • Medan da’wah
    • Medan Ilmu
    • Medan Al-Amru bil Ma’ruf wan Nahyu ‘Anil Munkar
    Selanjutnya untuk mengenali Halaqah, Halaqian digalakkan untuk meng'eksplorasi' Halaqah disamping menceduk ilmu-ilmu berguna.

    Mohon dipatuhi bahawa semua pengguna forum ini :

    Tidak dibenarkan menulis singkatan  ejaan atau menggunakan ejaan  sistem pesanan ringkas (sms) semasa berchatting Dewan Halaqian dan menulis kiriman di forum.

    Sekiranya segala peraturan di atas tidak dipatuhi, pentadbir akan memadamkan pos anda tanpa sebarang notis. Tiada sebarang kompromi. Amaran hanya diberikan sekiranya dirasakan perlu.

    aiwny

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #19 05 March, 2012, 12:22:29 PM
  • Publish Di FB
  • :)

    Salam,
    Bagaimana ye nak tahu wanita itu mengandung selain drpd buat pemeriksaan doktor? Means mcmana nk kenal tanda2 awal mengandung? Betul ke lain orang lain simptonnye? Mohon pemdapat sahabat2 forum utk share isu ni..Moga bermanfaat kepada semua.. :ins:

    saya br bukak page ni.. seronok la plak.. sy baru berkahwin 6 bulan... sblm ni priod sy mmg xtatur.. sejak 3 bln ni.. tarikh haid sy tepat setiap awal bulan akan dtg haid.. cume pada bulan 1 sy datang haid 1.1 slepas itu die dtg stp minggu... bulan 2 plak haid sy normal seperti biase dtg pda 1.2 dan habis pd 8.2. tapi untuk bulan 3 ni.. 3.5  sy xpriod lg... dh seminggu sy rasakn. tanda2 priod... skt pinggang.. skt prot tp priod sy xdatg jgk.. utk bln2 sbelumnyer jika ad tanda2 sakit pinggang da perot sehari slpas tu sy akn priod...

    sy juga ad bace komen2 rakan2 diatas.. skt pinggang skt perot tu tanda2 hamil.. lg 1.. sy kerap buang air kecil.. naik selera makan,, sentiasa lapap, bdn lemah dan susuah nk tidor pukul 1 2 pg br blh tidor..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    9 Replies
    109421 Views
    Last post 03 December, 2013, 12:30:28 PM
    by ciklily
    7 Replies
    3483 Views
    Last post 01 June, 2011, 12:57:43 PM
    by nurul hana
    0 Replies
    495 Views
    Last post 20 October, 2013, 11:09:43 AM
    by dini