Rawatan Perubatan Secara Islam - Page 1

*

Author Topic: Rawatan Perubatan Secara Islam  (Read 13794 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

23 February, 2010, 02:15:03 AM
  • Publish


  • PERUBATAN  ISLAM


     
    Ubat dan perubatan merupakan satu bidang yang tidak asing lagi di dalam agama Islam. Malahan kewujudannya telah menjadi bukti dan pelengkap kepada kesyumulan agama Islam. Tidak wujud secara nyata dan bersistematik bidang perubatan ini di dalam agama lain. Bahkan perubatan China yang tidak kurang hebatnya itupun telah cuba disingkapkan bahawa ia mempunyai kaitan dengan teori-teori perubatan yang dicetuskan oleh Ibnu Sina, tokoh perubatan Islam.
    Terdapat banyak keterangan dan bukti sama ada daripada al-Quran ataupun hadith yang menerangkan secara langsung ataupun tidak berhubung dengan bidang perubatan di dalam Islam. Umpamanya Allah Swt telah menerangkan bahawa ayat-ayat al-Quran sendiri menjadi penawar kepada orang-orang yang beriman seperti mana yang difirmankan:
    وننزل من القرأن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين الا خسارا
    Maksudnya: Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadaNya, dan sebaliknya Al-quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keengkaran mereka) melainkan kerugian jua. (Al-Isra’:82)
    Seterusnya Allah SWT berfirman lagi
    :
    قل هو للذين أمنوا هدى وشفاء والذين لا يؤمنون فى أذانهم وقر وهو عليهم عمى
    Maksudnya: Katakanlah (Wahai Muhammad): “Al-Quran itu menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar begi orang-orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (Al-Quran itu) menjadi satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar); dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). (Fussilat :44)
    Selain dari itu, terdapat juga hadith-hadith Rasulullah SAW yang memperkuatkan lagi peripentingnya bidang perubatan di dalam Islam, antaranya Baginda bersabda:
    عليكم بالشفاء والقرأن والعسل
    Maksudnya: Hendaklah kamu berubat dengan dua perkara iaitu al-Quran dan madu
    .
    Seterusnya sebuah hadith lain yang diriwayatkan oleh abu Hurairah r.a yang berbunyi
    :
    قال رسول صلى الله عليه السلام: ما انزل الله من داء الا أنزل له شفاء
    Maksudnya: Sabda Rasulullah SAW. Tidaklah Allah menurunkan sesuatu penyakit melainkan diturunkan (juga) penawarnya
    Hadith tersebut telah diperkuatkan lagi dengan hadith lain yang diceritakan oleh Imam Ahmad bin Hambal
    عن أسامة بن شريك قال: كنت عند رسول الله عليه وسلم وجاءت الاعراب فقالوا: يا رسول الله اتداوى؟ قال نعم, يا عباد الله تداووا فان الله لم يضع له شفاء غير داء واجد قالوا ما هو قال الهزم.
    Maksudnya: Daripada Usamah bin Syarik berkata: Ketika aku bersama-sama Rasulullah SAW, datang sekumpulan orang-orang Badwi, bertanyakan Baginda, apakah boleh kami mengubati penyakit. Jawab Rasulullah SAW: “Yam wahai hamba-hamba Allah berubatlah kamu sesungguhnya Allah SWT tidak menjadikan sesuatu penyakit itu melainkan dijadikannya juga untuknya penawar melainkan satu penyakit sahaja”. Mereka bertanya apakah penyakit itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab: “Tua”.
    Selanjutnya terdapat hadith Rasulullah yang berbunyi
    اسئلوا الله العفوا والعافية وانه ما اوتى احد بعد يقين خيرا من معافاة
    Maksudnya: Pohonlah daripada Allah kempunan dan a’fiat, sesungguhnya seseorang itu tidak diberi (perkara) yang lebih baik selepas keyakinannya melainkan a’fiat.     
    Menurut para ulama’ yang dimaksudkan dengan a’fiat itu ialah keadaan yang lebih baik daripada sihat. Atau dengan kata lain seseorang itu akan ditambahkan nikmat dan rahmat daripada Allah SWT setelah keyakinannya itu.
    Kesihatan yang terjamin dan kehidupan yang menyelesaikan adalah sebahagian tuntutan kehidupan manusia. Sakit pula merupakan ujian daripada penciptanya yang maha bijaksana, manusia diperintahkan supaya berikhtiar melalui jalan perubatan dan ia tidak menafikan tawakkal. Apabila ubat telah serasi dengan penyakit sembuh akan muncul.
    Sabda Rasulullah SAW
    عن ابن مسعود رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:  ما انزل الله من داء الا وقد أنزل معه شفاء علمه من علمه وجهله من جهله
    عن جابر بن عبدالله رضى الله عنهما عن رسول الله صلى الله عليه وسلم انه قال:
    لكل داء دواء فان أصيب الداء الدواء برىء باذن عز وجل.
    Keperluan perubatan terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu:
    Al-Quranul karim.
    HADITH,
    AL ASMAUL HUSNA
    DOA
    ,
    DOA PENDINDING
    - pagi
    - petang
    - malam
    - sesudah sembahyang fardhu
    - selepas menunaikan qada’ hajat
    Doa-doa yang dibaca adalah berupa zikir, ayat-ayat al-Quran dan doa keselamatan serta perlindungan. Di antara amalan berbentuk doa pendinding ialah  doa pagar di dan rumah. lain-lain keperluan dalam perubatan ialah
    :
    - senaman
    - mengurut
    Pelbagai jenis senaman yang diajar untuk mengekalkan pelbagai jenis kesihatan seperti untuk penggang, suara, awet muda, kekuatan tenaga, nafas dan sebagainya. Ia juga dapat membina kekuatan mental dan menghapuskan perasaan negatif yang berselindung dalam diri
    .
    Menurut sejarah, sesetengah senaman diubah kepada tarian yang bertujuan menguatkan otot-otot, sendi atau melancarkan pergerakan tubuh badan. Sebenarnya senaman tadi elok dilakukan di waktu pagi dan sebelum tidur.
    Mengurut pula bertujuan Mengembalikan kepulihan urat saraf, dapat melancarkan perjalanan darah, angin, lendir dan mengekalkan tahap kesihatan yang baik. Waktu terbaik untuk mengurut ialah waktu pagi dan malam. Alat yang biasa digunakan ialah minyak
    .
    Mengawal kesihatan dengan menjaga pemakanan yang baik adalah lebih diutamakan berbanding dengan menggunakan kapsul-kapsul, pil-pil atau ubatan yang sepertinya. Di dalam Islam, pemakanan yang baik itu dilihat dari segi halal, tiada shubhah dan khasiatnya yang tinggi. Kadar pemakanan yang baik telah disebut oleh Rasulullah SAW
    .
    Masalah yang dihadapi oleh umat Islam hari ini ialah menghadapi makanan yang syubhah dan tidak berkhasiat, di samping itu juga mereka terdedah dengan bahan makanan yang boleh merosakkan keseimbangan kesihatan mereka.
    Penggunaa ubat-ubatan hanya diperlukan apabila pesakit benar-benar memerlukan penawar tersebut. Ia hendaklah diberikan sekadar yang diperlukan sahaja, kerana pemberian ubat-ubatan yang berlebihan boleh mnyenyebabkan perubahan mizaj atau bad effect di kemudian hari. Di hari ini, kebanyakan pil dan kapsul disertakan dengan kesan sampingan yang tidak mengurangkan kesan yang buruk kepada pesakit.


    RAWATAN
    Menguatkan ingatan - Makanan-makanan yang kaya dengan glukosa seperti kismis, badam. cengkih,  manakala rempah-rempahnya pula adalah    جوز بور
    Menambahkan darah - Hati binatang, burung, jintan hitam, dan jadam arab
    .
    Mencuci buah pinggang - Karpus, jerangan merah
    Kencing tidak lawas - Kulit buah delima, akar lalang
    Tension - Perasaan tertekan yang ketara menyebabkan hilangnya pertimbangan mental, dan kawalan bertindak sebarang yang boleh mengurangkan tekanan tersebut boleh digunakan untuk merawati pesakit tersebut.
    Lelah - Burung but-but, burung ciak rumah, udang galah Boleh juga melakukan rawatan dengan melumurkan tilikan sulung minyak dari sumbu pelita pada lubang tengkuk yang terlatak di antara dua lubang selangka.
    Gastrik  - Mereka yang menghidapi gastrik hendaklah mengamalkan meminum air susu tepung tanpa gula di setiap pagi. Lain-lain barang beralkali juga boleh meredakan penyakit.
    Disengat binatang berbisa - Apabila disengat binatang berbisa seperti kala jengking tebuan, labah-labah,pingat dll, bolehlah diasahkan pada air salah satu bahan di bawah iaitu:
                    i.alit besi
                   ii.kayu bokor putih
                   iii.biji asam jawa
    Bahan-bahan tadi boleh dicampur untuk dilumur dibahagian yang sakit dan  minum.
    Mengelakkan kesantauan - Kesantauan lebih kerap berlaku melalui santau angin tetapi terdapat beberapa santau lain yang sering kali dilakukan oleh anggota masyarakat kita. Cara mengelakkannya ialah dengan membaca di bawah sebelum tidur. Di samping itu sesetengah ulama’ menambah supaya membaca surah al-Ma’un.
    Menghilangkan kerinduan - Kerinduan itu tanda kasih tetapi kerinduan keterlaluan boleh memudharatkan diri sendiri. Untuk mengelakannya, seseorang itu boleh melakukan
    .:
    i-  melayan perassan tersebut dengan sekali lalu sahaja (kaedah ini banyak     
    menekankan pronsip ilmu jiwa).
    ii-  menyediakan dan mencium pakaian keluarga yang dirundui. Pakaian itu
    hendaklah terdiri daripada pakaian yang sudah dipakai belum dibasuh.
    iii-  membaca surah Ad-Dhuha 7 kali pada air di waktu pagi.
    Kemudian meminum dan menyapu muka dengan air tersebut.
    BEBERAPA KHASIAT HERBA DAN AKAR KAYU
    a) Kulit kayu manis - Selsema, menguap dan mengelokkan mata dan luka-luka luar.
    b) Jemuju - Melawaskan perut
    c) Gerangau merah - Membuang angin-angin dan lendir-lendir, medu uluran, semput dan lelah.
    d) Kaff maryam - Memudahkan bersalin
    e) Jadam arab - Memecahkan lendir-lendir angin dan darah
    f) Halba - Melancarkan suara, melawaskan kencing, memperbanyakkan susu kepada ibu.
    g) Biji selasih - mengelokkan suara, menyejukkan tubuh badan
    h) Gula batu - Mengelokkan suara, meredakan tengkuk, mengurangkan batuk
    I) Rutab (kurma) - Elok dimakan oleh perempuan yang baru bersalin bertujuan :
                i-menyihat dan menguatkan tubuh badan
               ii-membanyakkan susu
              iii-mengelokkan peranakan
    Ia juga mempunyai kelebihan yang besar kepada mereka yang berbuka  puasa dengannya.
    HAID
    Seringkali sebelum atau selepas kedatangan haid, seseorang perempuan akan merasai sakit-sakit pada bahagian perut dan kemaluannya di samping malas, letih, berat badan dan sebagainya Melatih diri dengan senaman dapat mengurangkan bebanan tersebut
    .
    Tidak Lancar Perjalanan Haid - Kemungkinan perkara ini menimpa disebabkan berlakunya perubahan-perubahan pada sifat darah, faktor-faktor rahim atau tubuh badan tersebut. Lain-lain kesan sampingan dari penyakit tersebut adalah seperti pedih-pedih pada bahagian perut, tulang belakang tengkuk, kencing tak lawas, hilang selera makan dan lain-lain. Ia boleh dirawati dengan memakan jintan hitam. Bahan yang sama juga boleh digunakan sesudah mengambil pil pencegah haid (ketika mengerjakan umrah) bagi mengelakkan senggugut dari melanda seseorang di kemudian.
    GANGGUAN MAKHLUK HALUS
    Sama ada disebabkan permusuhan, kekosongan atau sebagainya, gangguan ini seringkali menimpa mereka yang lemah pertahanan rohaninya. Ia boleh menyebabkan kesakitan, kelainan sikap dan kerosakan mental.
    Oleh kerana ia merupakan bidang ilmu yang sulit, maka rawatan terbaik, pesakit dinasihatkan agar memperdekatkan diri kepada Allah dengan memperbanyakkan amalan-amalan kerohanian yang menguatkan jiwa.
    Diantara ayat-ayat dibaca seperti berikut:
    1)  Al fatihah
    2)  Al- Baqarah 1-4
    3)  Al-Baqarah 63-64
    4)  Al-Baqarah 255
    5)  Al-Baqarah 286
    6)  Al-Imran 18
    7)  Al-Imran 26-27
    8)  Al-A’raf 54
    9)  Al-A’raf 118-122
    10)  Yunus 79-82
    11)  Taha 65-69
    12)  Saffat 1-10
    13)  Al-Hasyr 21
    14)  Al-Ikhlas 3 kali
    15)  Al-Falak dan An-Nas 3 kali
    Di antara sebab-sebab gangguan makhluk halus ialah:
    1)  Pertahanan diri yang lemah
    2)  Penakut atau lemah semangat
    3)  Permusuhan sama ada secara disedari atau tidak, Orang yang ingin bermusuh itu mengupah bomoh untuk mengkhianati dan menyakitkannya. Seringkali juga berlaku mereka yang bermusuh itu sendiri adalah terdiri daripada bomoh bomoh. Ketika ini, ia tidak perlu mengupah orang lain lagi sebaliknya melakukannya sendiri.
      4)  Dendam akibat ditolak peminangan, memungkiri janji, dikhianati atau sebaliknya

    Di antara bentuk-bentuk gangguan pula adalah seperti:
    1)  santau
    2)  polong
    3)  hantu raya
    4)  jembalang tanah
    5)  dewi-dewi (berterbangan di udara)
    6)  hantaran-hantara yang ditanam di tempat-tempat tertentu
    7)  gangguan makhluk-makhluk (ghaib) yang berupa penunggu sesuatu tempat.
    Di antara teknik-teknik pengesanan yang mudah untuk mengesan gangguan di atas ialah:
    1)  mimpi
    2)  penjelasan-penjelasan mengenai bentuk gangguan
    3)  waktu, masa dan ketika ( sama ada secara berkala, terapung dan lain-lain.)
    CATATAN
    Air tulang belakang - Mengambil air tulang belakang banyak meninggalkan kesan buruk seperti tidak    bermaya, pitam, hilang iangatan dan lain-lain.
    Meninggalkan Khitan kepada perempuan - Berbeza dengan lelaki, meninggalkan khitan di kalangan perempuan akan menambahkan dan meninggikan shahwat keperempuanan sehingga sampai ke tahap yang tidak dapat disekat
    Rubella - Merupakan Beberapa alat-alat solek yang mengandungi bahan-bahan yang haram.
     
    Disediakan oleh,
    Al-Fadhil Ustaz Hanafi Abdul Rahman,
    Kuliah Syariah Islamiah
    Kaherah

    http://www.tahfizabada.com/perubatan.htm
    Timbangan yang paling berat diakhirat ialah Akhlak.

    Reply #1 23 February, 2010, 07:13:58 AM
  • Publish
  • Ubat dalam al Quran .................... bertanyalah kepada orang yang mengetahui, dalam semua hal, pasti ada yang tahu, jadi sebahagian dari apa yang di perkatakan, menjadi sebagai 'permainan' dalam usaha menuju Allah.

    dengan demikian, bahagialah mukmin, dapat penyakit dia sabar, dapat nikmat dia syukur.

    sabar itu menuntuk amal, menuntut amalan itu hendaklah dengan ilmu pengetahuan
    Syukur itu menuntut amal, amal itu hendaklah dengan ilmu pengetahuan

    Ilmu pengetahuan itu, secara zahirnya, apa saja lah, secara bathin nya, Ingat Allah, Maha Kuasa atas setiap sesuatu, Bila Allah yang menciptakan segala galanya, tentulah Allah jua yang tahu hakikat sesuatu itu, maka ...........diri kamu lah, kamu jaga, itulah Islam, complete cara hidup. ...............

    Reply #2 22 March, 2010, 07:59:36 PM
  • Publish
  • Bismillah wa Syukrillah

    Alhamdulillah.. Perubatan Islam kini menjadi tumpuan masyarakat. Malah, Universiti Sains Malaysia sendiri sedang dalam usaha untuk mewujudkan pengajian ini di tempat mereka. Ini membuktikan lagi bahawa Islam itu menyeluruh.. Subhanallah!..
    "Alang-alang hidup, hiduplah sebagai da'ie. Alang-alang mati, matilah sebagai syuhada".

    Reply #3 23 March, 2010, 07:35:51 PM
  • Publish
  • Alhamdulillah...

    Reply #4 10 December, 2010, 12:17:16 PM
  • Publish
  •  :)

    PETUA KESIHATAN DARI AL-QURAN DAN HATIDH

    Wahai semua manusia, makanlah benda yang halal bagi baik daripada apa yang terdapat di muka bumi ini. [Surah Al-Baqarah: 168]

    "Ya, Rasulullah, tolong pohonkan kepada Allah, agar Allah jadikan daku seorang yang mudah diperkenankan doa." Mendengar kata-kata Saad bin Abi Qaqqas itu baginda pun menjawab, "Wahai Saad! Perbaikilah makananmu, kau akan jadi seorang yang mustajab doa. Demi Tuhan, di mana diri Muhammad dalam tanganNYA, seseorang lelaku yang menelan seketul daging haram dalam perutnya tidak akan diterima doa daripadanya selama 40 hari. Ada pun hamba yang dagingnya tumbuh daripada benda haram dan riba, maka nerekalah itu adalah lebih utama baginya." [Riwayat Ibn Marduwiyah]

    Kemudian makanlah daripada tiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Dari perut lebah itu keluar minuman madu yang terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan. [Surah An-Nahi:69]

    Hendaklah kamu semua melakukan dua kesembuhan, iaitu dengan menggunakan madu dan Al-Quran. [Riwayat Ibn Majah]

    Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit, dan menjadikan bagi setiap penyakit itu ubat, kerana itu hendaklah kamu semua berubat, dan jangan berubat dengan benda yang haram. [Riwayat Abu Daud]

    Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua. [Riwayat]


    Jauhilah makan berlebihan. Sesunggunya ia penyebab rosak diri, mewarisi penyakit, menyebabkan malas sembahyang, dan hendaklah kamu menjaga makan, kerana ia paling baik untuk jasad, dan hindarkan daripada berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah bencikan orang alim yang gemuk. [Riwayat Abu Naim]
     :)

    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    7552 Views
    Last post 14 May, 2009, 11:47:46 AM
    by amrizal
    5 Replies
    2439 Views
    Last post 21 April, 2012, 04:48:04 PM
    by al_ahibbatu
    3 Replies
    1031 Views
    Last post 16 September, 2013, 01:23:27 PM
    by kursus