Antara Isteri Pertama dan Isteri Kedua...

Author Topic: Antara Isteri Pertama dan Isteri Kedua...  (Read 164259 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

is2

  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Jawab #1400 13 November, 2013, 06:03:20 PM
  • Publish Di FB
  • Cinta suami tempat kedua, cinta Allah yang utama.

    Cinta Allah yang Utama...
    Cinta Rasulullah yg kedua..
    Suami jatuh tangga ketiga...

    misbah

    • *
    • Posts: 106
    • fizikal pandangan manusia, hati pandangan Allah.
      • View Profile
    Jawab #1401 13 November, 2013, 07:41:37 PM
  • Publish Di FB
  • Cinta suami tempat kedua, cinta Allah yang utama.

    Cinta Allah yang Utama...
    Cinta Rasulullah yg kedua..
    Suami jatuh tangga ketiga...

    Alhamdulillah..kita mengetahui juga sebenarnya..cuma lupa kot kadang2 tu kan...
    payah kot nak letakkan cinta Allah yang PERTAMA, cinta kepada Rasulullah yang KEDUA.. dan cinta kepada si suami yang KETIGA.

    last2, cinta suami yang buat diri jadi tak ketahuan....Allah
    Moga kita sama-sama dapat muhasabah diri..
    entah-entah cinta kepada mak ayah yang ketiga, ke suami jadi yang keempat..aha
    Apa-apa pun kita kena tahu lah yang mana lagi patut diutamakan...
    Insyaa Allah..
    « Last Edit: 13 November, 2013, 07:59:44 PM by misbah »
    aKu....

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1402 13 November, 2013, 08:59:25 PM
  • Publish Di FB
  • Puan Mawar,
               Alhamdulillah. When I read your post, I am glad there are many women like you and Puan Ibu Sayang. Both of you are good examples to others who are involved in polygamy, especially the first wives. I could sense what you have said came from your heart. You are a very positive person and you handle the challenges in your life very postively and in accordance with the Islamic Syariat. I hope to be like you. I know it is not easy to be patient and calm. It is also not easy to be friendly and nice to your co-wife. But you have done all these because you have put Allah s love on top list. You also know how to deal with the painful feeling when your husband is not around by pouring out all your troubles and heartache to Allah. In return you became closer to Allah and as a result , you have come to peace with yourself, your husband and your co-wife. Serenity and peaceful mind are gifts from Allah to His lovers and they dont come easy without redha, willing to sacrifice and good nawaitu. Please doah for me so that  I have the strength and patience like you. I also doah that your iman will increase each day and you are capable and strong to handle the challenges in your life. Amin ya Rab
    .

    sinarcahayaku

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #1403 14 November, 2013, 10:02:11 AM
  • Publish Di FB
  • Salam,
    I'v been a silent observer of this thread for quite sometimes since my husband first announced his intention to marry another until the day he marries my co-wife to the day we'r sharing our home. I must admit that the ride hadnt been easy without Allah's help. My emotions will differ according to my level of iman (ie remembrance n zikr of Allah). Lebih byk i remember Allah the more remorse and calm i become.
    Puan sinar, i totally understand wht you're going through. My advice is: get your self closer to Allah, increase your qiamullail especially those nights when your husband is at your co-wife's place. Pour yourself out to Allah for He is the all knower, He knows wht is in your heart n He knows whts best for you. I make doa tht Allah will lift up the burdening feeling n heartache and replace it with calmness for you. Also, read positive blogpost on polygany as it'l help you see the bright side of polygany. I highly recommend these blogs for your reading pleasure:
    polygamy411.com
    mariampoppins.com
    sisi-kehidupan.blogspot.com

    Dear mawar...
    thanks for your soothing words...and the mariam poppins...it really help.
    as i said previously, I'm preparing myself and would appreciate if anyone with kind hearted to uplift my spirits and hopes...I't's a battle for me everyday. Waking up and waiting for something that I'm not sure when will it happen. Everyday I would teach myself to redha...which is not something easy to do. While others are helping there are some who like to force...you must this you must that ahhh crap!

    I know what to do...I knew what I should do
    It just i need time to console myself...to braise myself...
    And I need the kind hearted to say "it's ok...It's gonna be ok!"
    that is all I need...
    I dont need tons of hadis or why this not that because I knew it!
    I've read it everywhere, thus i dont need someone else forcing me to accept it

    once again...thank you

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1404 14 November, 2013, 01:39:14 PM
  • Publish Di FB
  • Dear Puan Sinar Cahayaku,
                            I can understand you, just waiting for 'it' to happen is just agony beyond words. But dearest, there's nothing you can do about it at the moment. Just focus on yourself and your kids, go for a holiday with your husband and kids, be happy. Believe in yourself that no matter what happens, you will be happy because you have Allah.The most painful thing is losing yourself in the process of loving someone too much, and forgetting that you are special too.

    Life is too short and precious to be sad dear . Handle problems as best as can, and leave the rest to Allah. We aren’t supposed to be able to instantly solve problems.  That’s not how we’re made.  In fact, we’re made to get upset, sad, hurt, stumble and fall.  Because that’s the whole purpose of living – to face problems, learn, adapt, and solve them over the course of time.  This is what ultimately molds us into the person we become. Ask from Allah the strength to go through this challenge in your life.

    You may not see or understand everything the moment it happens, and it may be tough.  But reflect back on those negative curveballs thrown at you in the past.  You’ll often see that eventually they led you to a better place, person, state of mind, or situation.  So smile!  Let everyone know that today you are a lot stronger than you were yesterday, and you will be.

    Don’t live your life with hate in your heart.  You will end up hurting yourself more than the people you hate.  Forgiveness is not saying, “What you did to me is okay.”  It is saying, “I’m not going to let what you did to me ruin my happiness forever.”  Forgiveness is the answer… let go, find peace, liberate yourself.

    It’s okay to fall apart for a little while.  You don’t always have to pretend to be strong, and there is no need to constantly prove that everything is going well.  You shouldn’t be concerned with what other people are thinking either – cry if you need to – it’s healthy to shed your tears.  The sooner you do, the sooner you will be able to smile again.

    I doah for on this baraqah day and at this mustajab moment that you will be strong , positive and happy.


    sinarcahayaku

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #1405 14 November, 2013, 02:55:12 PM
  • Publish Di FB
  • Salam Sharifah dear...

    Quote
    The most painful thing is losing yourself in the process of loving someone too much, and forgetting that you are special too.
    Yeah...over time I kept forgetting that I'm special too, as if I need constant reminder to tell me 'hey! remember what ur husband told you? that you are the best for him...that he loves you so damned much! and he don't want to loose you...' The most painful thing for is knowing that he is now in courting time wit her. Eventhough they rarely seen each other but the messages that came in like a bullet kills me! As if she forget who is he and never tried to respect me in the first place. This scare the hell out of me...

    Quote
    Put reflect back on those negative curveballs thrown at you in the past.  You’ll often see that eventually they led you to a better place, person, state of mind, or situation.  So smile!
    I must agreed on this. Looking back in the past, I've been tru a lot. And the same remedy I use...Allah. It just the balls are getting bigger and harder each time they came in but just as I am too...I'm more stronger and mature than the past. Lately I've notice that I'm getting calmer but still the storm doesn't leave me. However, I masked all this whenever husband is around. I knew he's in dilemma too, he still hopes her family rejected him. To me perhaps he will be calmer when he see me strong and sane.

    Quote
    Don’t live your life with hate in your heart.  You will end up hurting yourself more than the people you hate.
    I don't have hatred in my heart Sharifah, even for her. I knew forgiveness is not for other but for our own self. I just felt disappointed for what she has done or tried. Once I send my regards to her telling I wanted to meet her...and her reaction just smile and telling him ok while me at the other hand expecting her to send her regards to me and say she's willing to see me...Am I too demanding here? All this Sharifah, does not make it easy for me...again it scare the hell out of me.

    Quote
    You don’t always have to pretend to be strong, and there is no need to constantly prove that everything is going well.
    You got me this time Sharifah...Perhaps...maybe...I pretend to much! I pretend to be strong all the time and forgets how damaging it will be. Esp in front of him, I pretend greatly! I don't want to keep on crying or looking sad. Surely he will get bored...He will get tensed whenever he feels I'm slowly lost my confidence in him as he promised me. I just don't want to do that...

    For once and for all Sharifah...I am the wife with lotsa insecurities...
    I tried hard to get closer to allah...to be able to let everything happen as allah will...I'm still working on it...thnks for ur doa...may allah bless you too...

    Haipils

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Jawab #1406 14 November, 2013, 03:45:32 PM
  • Publish Di FB
  • Cinta Allah yang Utama...
    Cinta Rasulullah yg kedua..
    Suami jatuh tangga ketiga...

    Apalah sangat yang dapat diberikan oleh suami untuk membahagiakan isteri, dan apalah sangat yang boleh diberikan oleh isteri untuk membahagiakan suami, kecuali dengan Allah. “Laa haula, walaa quwwata, illaa BILLAAH”

    Tiada siapa yang mampu mendatangkan sebarang apa yang baru, melainkan Allah, termasuklah segala jenis perasaan yang ada dalam hati. Tidak kira samada perasaan yang kita suka atau sebaliknya, itu semua datang dari Allah. Apa yang dirasa kelmarin ialah perasaan yang lama, dan apa yang dirasa hari ini dan sekarang adalah perasaan yang baru.

    Perasaan itu sendiri sentiasa bertukar-bertukar dari semasa ke semasa, dari yang menyenakkan kepala, mengerutkan dahi, kepada yang melapangkan fikiran sehingga terukir senyuman, dan pelbagai lagi reaksi kita terhadap segala jenis perasaan yang dirasa, perasaan yang sentiasa bertukar-bertukar pada sepanjang masa tanpa henti.

    Seandainya manusia mampu mencipta dan memilih jenis perasaan yang mereka ingin rasa, sudah tentu mereka akan sentiasa mencipta perasaan yang bagus-bagus belaka untuk dimuatturun ke dalam hati mereka pada sepanjang masa, tanpa perlu hirau kepada apa yang dilakukan oleh orang lain, samada orang lain itu ada kaitan atau tidak dengan mereka.

    Kedua-dua, perasaan dan niat, adalah hal yang berkaitan dengan hati dan rohani, yang tidak kelihatan oleh sesiapa yang lain kecuali dirasa sendiri oleh pemilik hati. Perasaan adalah anugerah Allah manakala niat ialah effort manusia dan manusia memasang niat effortlessly.

    Jangan difikir kononnya kita sendiri yang pandai-pandai mendatangkan sebarang rasa sayang antara suami isteri, kerana Allah telah dengan begitu jelas menerangkan pada kita bahawa perasaan kasih sayang dan belas kasihan antara suami isteri itu datang hanya dariNYA. Ini dalilnya, dari ayat 21 surah ruum:
    “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.”

    Sebarang anugerah, termasuk lah juga anugerah dari Allah dalam bentuk rasa kasih sayang dan kasihan belas antara suami isteri, tidak diberi secara percuma. Ada ikhtiar di sebelah manusia untuk mendapatkannya. Manusia kena “earn” untuk “deserve” anugerah itu.

    Allah memandang manusia terus kelubuk hati, tempat tersimpannya segala niat, tempat tercetusnya segala perasaan, tempat dimasukkan oleh NYA rasa kasih sayang dan kasihan belas kepada yang deserve.

    Dengan segala persamaan pada gerak geri fizikalnya, seorang isteri yang melayan suami dengan mengharapkan balasan kasih sayang suaminya dari kehebatan layanan si isteri itu semata-mata, mungkin hanya itulah yang akan diperolehinya, dan ianya boleh jadi tidak sebanyak mana.

    Dengan segala persamaan pada gerak geri fizikalnya, seorang isteri yang melayan suami dengan menyematkan ke dalam hatinya bahawa itu adalah perintah dari Allah supaya mentaati suami, maka Allah lah jua yang akan menganugerahkan ganjaran seperti yang dijanjikan NYA. Tiada lagi janji yang lebih benar dari janji Allah, dan tiada lagi anugerah yang lebih hebat dari anugerah Allah.

    Jagalah suami sebaik mana pun, jika Allah telah mentakdirkan masih ada jodoh untuk suami itu, poligami tetap akan berlaku. Abaikan suami seteruk mana sekalipun, jika Allah telah mentakdirkan jodoh untuk suami itu hanya sekali, poligami tidak akan berlaku.

    Petikan terjemahan ayat 30 surah baqarah:
    “ Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

    Sekian seadanya, wallaahua’lam.

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1407 15 November, 2013, 06:33:24 AM
  • Publish Di FB
  • Saudara Haipils,
                       Saya nak tanya sedikit ya (bagi pihak kawan saya yang pernah terlibat dengan poligami sebagai isteri kedua). Patutkah seorang suami berkata kepada isteri kedua nya bahawa mereka telah melukakan hati isteri pertama. Oleh itu mereka perlu banyak berkorban dan mendengar apa yang di kata isteri pertamanya? Contoh, kalau isteri kedua mengajak suaminya ke rumah kenduri keluarga (memang giliran dia pun) , tiba-tiba isteri pertama pun nak ikut sama. Untuk maluman saudara, hubungan antara kedua-dua isteri tidak berapa baik. Isteri kedua tidak setuju dengan alasan yang dia tidak selesa dengan kehadiran isteri pertama . Tapi suami tetap berpihak pada isteri pertama kerana mungkin dia rasa bersalah atau tidak dapat melawan kuasa isteri pertamanya.  Banyak lagi kes, isteri kedua yang lebih berusia dari suami dan madunya selalu diperlekehkan, contoh, "Dah kendur dan kecut".Isteri kedua ini pun manusia lemah , selalu membalas gaduh sms dengan si madu bila di asah-asah oleh isteri pertama. Si suami pula selalu masuk campurtangan dan lebih memenangkan isteri pertama . Pernah si isteri kedua ini pergi mencari suaminya kerana dah berbulan tidak balik ke rumahnya. Selepas pertemuan itu, si suami menghantarnya ke bus terminal dan kebetulan tiket untuk balik ke negeri nya sudah kehabisan. Hanya airmata yang menderu turun walau di khalayak ramai. Pertemuan dengan suami cuma  beberapa jam tetapi susah payah dan perjalanan pergi balik untuk bertemu suaminnya adalah hampir 30 jam. (Ini kisah benar yang saya dengar si isteri ini). Isteri kedua terlalu menjeruk rasa dan menderita, akhirnya membawa kepada keruntuhan masjid merekaEpisod yang saya paparkan ini hanya sebagai panduan dan pengajaran kepada pihak-pihak-pihak yang terlibat untuk tidak mengulangi kesilapan ketiga-tiga pihak itu.

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1408 15 November, 2013, 06:39:50 AM
  • Publish Di FB
  • Puan Sinar Cahayaku,
                               Life isn’t about waiting for the storm to pass,it’s about learning to dance in the rain.

     You are strong and moving towards the correct path when you convey your regards (salam) to "her". It shows you are a good person with a good heart. ALHAMDULILLAH. My advice is "Tough times serve a purpose" – From every wound there is a scar, and every scar tells a story – a story that says, “I learned and I survived.”  There are moments when troubles enter your life and you can do nothing to avoid them, but they are there for a reason.  Only when you have overcome them will you understand why they were there.  So be brave and press forward; you will not see the light at the end of the tunnel until you walk through the darkness. I doah Alllah will always with you to guide you towards the correct patih (and me too).

    ibu sayang

    • *
    • Posts: 33
      • View Profile
    Jawab #1409 15 November, 2013, 06:50:06 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Di sini saya cuma nak share perkahwinan poligami oleh Ustaz Ahmad Baei Jaafar dari blog Fikrah Islamiah...pada pandangan saya..ia bacaan yang baik bagi mendapatkan ilmu dalam perkahwinan poligami ini..dan yang pasti tidak memberatkan mana-mana pihak...jika suami yang tindakannya yang tidak betul maka wajar lah di perbetulkan..itu sebabnya pada saya bukan semua lelaki yang berpoligami ini seperti En Haipilis..tetapi mugkin dulunya tersasar tetapi setelah berpoligami baru belajar mendekatkan diri kepada Allah dan ini adalah sesuatu yang baik kerana jika suami beriman dia juga dapat membimbing kesemua isterinya ke jalan Allah...

    Saya juga bila membaca blog ini baru faham mengenai keadilan suami bila berpoligami dan dosa isteri sedia ada jika menghalang suami menunaikan tanggungjawabnya kepada isteri-isterinya yang lain
    harap ini cuma sebagai satu ilmu yang di manfaatkan melalui bacaan...buat ikhtibar dan pedoman..bukan hendak menyalahkah sesiapa...kerana apa yang terjadi sudah ketentuan Allah...itu saja dari saya tidak lebih dari itu...

    Poligami, suami atau isteri siapa dulu tempah ke neraka?
    Ahmad Baei Jaafar

    Membaca rencana keluaran lalu, ramai yang bertanya mengapa pula poligami boleh mengundang kepada neraka, bukankah poligami sunnah Rasulullah. Benar, sesiapa yang mengamalkan sunnah Rasulullah akan beroleh pahala, syurga. Tetapi siapa yang boleh memberi jaminan bahawa mereka yang mengamalkan poligami pada hari ini benar-benar mengikut sunnah?
    Sebenarnya sama ada kahwin poligami atau tidak, hukumnya adalah harus. Dan setiap yang harus kadang-kadang boleh menjadi wajib, boleh jadi sunat, boleh jadi makruh dan boleh jadi juga haram.
    Bagaimanapun apabila seseorang itu telah secara rasmi berkahwin secara poligami, suami dan isteri-isteri terdedah kepada dosa yang boleh menghampirkan mereka kepada neraka. Semua ini adalah berpunca daripada kurang pengetahuan agama khususnya dalam soal hukum poligami sama ada suami atau isteri.
    Di sini disenaraikan kesalahan yang sering terjadi kepada pengamal poligami:
    1. Berbohong
    Ada orang kata, bohong dalam poligami tidak sampai masuk neraka kerana bohong diharuskan untuk menyelamatkan keadaan yang gawat. Dalam kes ini siapa yang gawat? Siapa yang hendak diselamatkan hingga terpaksa mengguna senjata berbohong?
    Jelas dalam kes ini suami berbohong untuk melepaskan dirinya sendiri. Maka dalam keadaan ini tidak ada keharusan dalam berbohong. Apatah lagi kalau pembohongan itu dilakukan berpanjangan tanpa henti, tentu berdosalah si suami itu.
    Apabila seluruh hidupnya penuh dengan pembohongan, bahagiakah kehidupannya? Setiap detik gerak-gerinya dirasakan sedang diintai oleh isterinya. Maka sebelum dia dimasukkan ke dalam neraka di akhirat, hakikatnya dia telah memasukkan dirinya dalam neraka dunia.
    2. Tidak Adil
    Dalam keadaan di atas, suami tersebut tidak mungkin akan berlaku adil terhadap isterinya. Ada isteri yang teraniaya di sudut nafkahnya, ada juga isteri yang dicuaikan gilirannya dan ada isteri yang dibiarkan langsung atas alasan nusyuz dan sebagainya.
    Bayangkan apa akan jadi kepada suami yang tidak adil kepada isteri-isterinya. Dia bukan sahaja berdosa dengan isterinya kerana tidak berlaku adil, dia juga berdosa terhadap Allah kerana melanggar perintah-Nya supaya berlaku adil. Sekali lagi suami dalam keadaan semakin hampir ke neraka.
    Dalam sebuah hadis Rasulullah ada bersabda yang maksudnya, mana-mana suami yang tidak adil terhadap isteri-isterinya, di akhirat nanti dia akan berdiri dalam keadaan senget sebelah.
    Berhubung dengan adil, yang paling penting ialah giliran malamnya. Dalam bab itu ramai suami atau isteri yang tidak tahu, lalu mereka terus melakukan dosa.
    3. Salah Giliran
    Sebenarnya giliran seseorang yang berpoligami adalah berdasarkan 24jam sehari. Maknanya kalau dia menentukan gilirannya bermula pada waktu asar, maka berakhir tempohnya pada waktu asar esoknya. Berdasarkan itu jika dia bermalam dengan isterinya pada malam itu, maka esok siangnya adalah termasuk gilirannya juga. Begitu juga sebaliknya kalau suami bekerja malam, maka siangnya adalah mula gilirannya.
    Dalam hal ini kalau suaminya keluar kerja sama ada siang atau malam, maka waktu keluar itu juga dikira masih giliran isterinya itu. Jadi, selagi dalam tempoh giliran isteri itu, suami tidak boleh mengambil kesempatan untuk tidur dengan isteri yang lain.
    Dia boleh pergi zirah isteri itu tetapi dia tidak boleh tidur bersama isteri itu. Dia boleh menghantar barang atau melihat anak dan isteri tetapi tidak boleh tidur dengannya. Jika berlaku persetubuhan sedangkan bukan gilirannya, maka perhubungan itu adalah haram. Jika lahir anak hasil persetubuhan itu adalah dikira haram, walaupun tidak sampai kepada hukum berzina.
    Perkara inilah yang sering terjadi kepada pasangan poligami yang bermasalah semuanya hendak dirahsiakan. Boleh jadi pada malam Jumaat dia bersama isteri pertama, tetapi pada pagi Jumaat keesokannya dia singgah di rumah isteri keduanya dan pada kesempatan itu juga dia sempat bersama isteri tersebut. Sedangkan siang hari Jumaat itu adalah masih giliran isteri pertamanya.
    Dalam kes ini, isteri pertama tahu suaminya ke tempat kerja, tetapi sebaliknya dia melencong ke rumah madunya. Jadi, selain dia menipu isterinya dia telah mencuri giliran isteri pertama untuk bersama isteri yang bukan gilirannya. Bayang berapa banyak dosa yang dilakukan oleh suami ketika itu. Semua ini kalau dia tidak bertaubat, sebaliknya mengekalkan amalan itu, pasti tempatnya adalah neraka.
    Selain suami, isteri juga boleh terlibat dengan dosa dalam beberapa kes. Antara dosa isteri ialah:
    1. Isteri menghalang suaminya bagi memenuhi giliran pada isteri yang lain.
    2. Isteri menggauli suaminya padahal dia tahu hari tersebut bukan gilirannya.
    3. Isteri menyekat madunya daripada mendapat manfaat, nafkah dan sebagainya.
    4. Isteri bersangka buruk terhadap suaminya lalu mengintip gerak-gerinya.
    5. Isteri bersangka buruk terhadap madunya lalu mengintip gerak-gerinya.
    6. Tindakan isteri itu menyebabkan madunya hilang hak kenikmatan hidup berkeluarga.
    Jika isteri tersebut tidak bertaubat malah meneruskan kesalahan di atas, mereka memang dijamin neraka. Namun oleh sebab para isteri tidak tahu kedudukan hukum ini maka mereka terus mengekalkan dosa-dosa itu.
    Anda mungkin juga meminati:
    Poligami boleh mengundang ke neraka?
    Harus poligami hanya kepada yang layak
    Nasihat buat suami dan isteri poligami

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4918
      • View Profile
    Jawab #1410 15 November, 2013, 06:52:27 AM
  • Publish Di FB
  • Saudara Haipils,
                       Saya nak tanya sedikit ya (bagi pihak kawan saya yang pernah terlibat dengan poligami sebagai isteri kedua). Patutkah seorang suami berkata kepada isteri kedua nya bahawa mereka telah melukakan hati isteri pertama. Oleh itu mereka perlu banyak berkorban dan mendengar apa yang di kata isteri pertamanya? Contoh, kalau isteri kedua mengajak suaminya ke rumah kenduri keluarga (memang giliran dia pun) , tiba-tiba isteri pertama pun nak ikut sama. Untuk maluman saudara, hubungan antara kedua-dua isteri tidak berapa baik. Isteri kedua tidak setuju dengan alasan yang dia tidak selesa dengan kehadiran isteri pertama . Tapi suami tetap berpihak pada isteri pertama kerana mungkin dia rasa bersalah atau tidak dapat melawan kuasa isteri pertamanya.  Banyak lagi kes, isteri kedua yang lebih berusia dari suami dan madunya selalu diperlekehkan, contoh, "Dah kendur dan kecut".Isteri kedua ini pun manusia lemah , selalu membalas gaduh sms dengan si madu bila di asah-asah oleh isteri pertama. Si suami pula selalu masuk campurtangan dan lebih memenangkan isteri pertama . Pernah si isteri kedua ini pergi mencari suaminya kerana dah berbulan tidak balik ke rumahnya. Selepas pertemuan itu, si suami menghantarnya ke bus terminal dan kebetulan tiket untuk balik ke negeri nya sudah kehabisan. Hanya airmata yang menderu turun walau di khalayak ramai. Pertemuan dengan suami cuma  beberapa jam tetapi susah payah dan perjalanan pergi balik untuk bertemu suaminnya adalah hampir 30 jam. (Ini kisah benar yang saya dengar si isteri ini). Isteri kedua terlalu menjeruk rasa dan menderita, akhirnya membawa kepada keruntuhan masjid merekaEpisod yang saya paparkan ini hanya sebagai panduan dan pengajaran kepada pihak-pihak-pihak yang terlibat untuk tidak mengulangi kesilapan ketiga-tiga pihak itu.

    mana boleh terkesan dengan PERBUATAN dan KELAKUAN manusia dan Jin
    Islam menuntut agar segala tindak tanduk diri, Ikhlas
    maksudnya, Ingat atas izin Allah lah berlaku sesuatu itu
    walaupun rata rata manusia menuruti hawa nafsunya saja

    sekiranya diri kita juga menuruti hawa nafsu, tak dapatlah kebaikan UjianNya yang menimpa dirimu, bukankah, Amalan itu tergantung NIAT

    cubalah, isteri kedua atau ketiga atau keempat itu, berfikir dan merenung diri sendiri, menghisab diri, apakah niat kamu sewaktu memulai pertemuan dengan lelaki, yang kini menjadi Suami kamu, .........................

    IKHLAS NIAT LILLAHI, BILLAHI, WALLAHI
    TAK AKAN KELUH KESAH DENGAN KELAKUAN MANUSIA
    kerana SEMUA itu adalah Ujian dari Allah
    untuk menambah baik diriku, sesungguhnya bila aku dapat kebaikan, dapatlah pula izinnya, memberikan kebaikan kepada sekelilingku

    silakan ya


    sinarcahayaku

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #1411 15 November, 2013, 09:12:11 AM
  • Publish Di FB
  • Quote
    Jika berlaku persetubuhan sedangkan bukan gilirannya, maka perhubungan itu adalah haram. Jika lahir anak hasil persetubuhan itu adalah dikira haram, walaupun tidak sampai kepada hukum berzina.

    Hukum ni mmg sah ke? tak pernah pula dengar...ini pertama kali
    ada sesiapa yg boleh sahkan ianya benar2 haram?

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1412 15 November, 2013, 09:24:49 AM
  • Publish Di FB
  •  Tierima kasih saudara al_ahibbatu. Betul manusia yang lemah mudah keluh-kesah bila mendapat ujian pada hal banyak kebaikan (pahala) yang menanti nya.

    Saudariku Ibu Sayang, saya sayang saudari kerana walaupun saudari adalah isteri pertama tetapi saudari banyak terbuka, telus, tidak bias pada diri saudari. Inilah antara orang-orang yang mendapat hidayah. Saya kagum , Allah sayang Puan.

    Ramai yang tidak faham tentang bab giliran agaknya. Kadang-kadang  ada yang memperolahkan hukum Allah untuk kepentingan sendiri, Kalau seorang di utara dan seorang di selatan, bab giliran dijalankan dengan cara perbincangan dan kerelaan pihak yang terlibat. Cuma jangan ada sesuatu pihak yang meminta giliran dengannya dilebihkan (kerana dia adalah isteri pertama dan mempunyai anak yang lebih ramai) berbanding dengan pihak yang satu lagi (yang baru berumahtangga). Suami pula perlu la merujuk pihak yang lebih tahu dan usahlah buat tindakan dengan hukum akal semata-mata.

    Nasihat saya ialah suami sebelum berpoligami carila ilmu tentang poligami . Isteri- isteri yang sudah terlibat dengan poligami pula, sama ada dengan rela atau tidak haruslah menyokong bab keadilan dalam poligami kerana takutlkan Allah. Maafla kalau pandangan saya itu salah ya.
    « Last Edit: 15 November, 2013, 09:29:21 AM by sharifah2010 »

    sinarcahayaku

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #1413 15 November, 2013, 09:47:41 AM
  • Publish Di FB
  • Puan Sinar Cahayaku,
                               Life isn’t about waiting for the storm to pass,it’s about learning to dance in the rain.

     You are strong and moving towards the correct path when you convey your regards (salam) to "her". It shows you are a good person with a good heart. ALHAMDULILLAH. My advice is "Tough times serve a purpose" – From every wound there is a scar, and every scar tells a story – a story that says, “I learned and I survived.”  There are moments when troubles enter your life and you can do nothing to avoid them, but they are there for a reason.  Only when you have overcome them will you understand why they were there.  So be brave and press forward; you will not see the light at the end of the tunnel until you walk through the darkness. I doah Alllah will always with you to guide you towards the correct patih (and me too).

    Thank you Sharifah...
    you just dont know how much ur words valued to me...
    thanks again...<3

    Haipils

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Jawab #1414 15 November, 2013, 02:54:49 PM
  • Publish Di FB
  • Saudara Haipils,
                       Saya nak tanya sedikit ya (bagi pihak kawan saya yang pernah terlibat dengan poligami sebagai isteri kedua). Patutkah seorang suami berkata kepada isteri kedua nya bahawa mereka telah melukakan hati isteri pertama. .. .. ..”

    Pandangan saya:
    Seorang suami seharusnya lebih cerdik dan lebih bijak dari itu, tambah-tambah jika suami itu berpoligami.

    Pada asasnya, saya rasa seorang suami langsung tidak sepatutnya membocor atau mendedahkan sebarang apa hal yang berlaku antara dia dengan seorang isteri, kepada isterinya yang lain. “Content” yang ada dalam hal itu, samada yang baik atau yang buruk tidak menjadi isu. Yang menjadi isu ialah suami sendiri yang mencampur adukkan hal bersama seorang isteri ke dalam hal isteri yang lain.

    Suami sepatutnya menjadi orang pertama yang menjaga kerahsiaan sesebuah rumahtangga. Samada dia baru mula nak berpoligami, atau sudah berpoligami, sebarang kelemahan atau kekurangan seseorang isteri tidak sepatutnya didedahkan kepada sesiapa.

    Ada suami yang mula mendedahkan kelemahan dan kekurangan isteri kepada orang-orang yang tidak sepatutnya tahu, semata-mata untuk justify keinginannya untuk berpoligami. Pada saya, ini adalah teramat buruk untuk dilakukan oleh seseorang suami, kerana poligami itu sendiri sedikitpun tidak diasaskan kepada kelemahan atau kekurangan mana-mana isteri yang sedia ada. Tambahan lagi, kekurangan seseorang isteri itu sepatutnya ditimbal balik oleh kelebihan yang ada pada suami, in private, tanpa perlu didedahkan kepada sesiapa whosoever.

    Jika suami menyatakan kepada seorang isteri, sesuatu tindakan itu dilakukan kerana sesuatu input dari seorang isterinya yang lain, implikasi serta komplikasinya terlalu berat untuk diterima oleh isteri-isterinya.
    1-Menampakkan (kepada isteri-isteri) tindakan suami kepada seorang isteri boleh dipengaruhi oleh isterinya yang lain.
    2-Isteri-isteri akan mula membuat perbandingan antara mereka. Ini boleh mencetuskan rasa cemburu, sakit hati, dan pelbagai perasaan yang tak elok di kalangan isteri, dan perasaan ini boleh jadi berpanjangan.

    Kalaupun benar suami bertindak, mengambil contoh yang baik dari seorang isteri untuk dilaksanakan kepada isteri yang lain umpamanya, suami tidak sepatutnya menampakkan penyebab tindakannya itu kepada sesiapa jua pun. Buat je, tak perlu cakap banyak, apa lagi jika suami sendiri membanding-bandingkan isteri-isterinya, di depan isteri-isterinya.

    Sekian seadanya, sedikit cetusan pendapat dan pandangan saya. Wallaahua’lam.

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1415 16 November, 2013, 08:16:07 PM
  • Publish Di FB
  • Saya mendoakn semua yang terlibat dalam poligami ini akan tenang , senang dan bahagia ya. Saya tahu ada yang rasa berat dan ada pula rasa mudah jer. Yang pasti, kalian adalah orang yang terpilih dan banyak kebaikan yang menanti anda semua. Maafkan saya ya kerana semua pandangan saya itu adalah pandangan peribadi saya saja dan saya akui saya hanya insan yang lemah. Doakan saya ya. Sejujurnya saya bertambah kagum dengan Puan Ibu Sayang, Puan Sinar Cahayaku dan Puan Mawar. Rupanya ramai wanita hebat macam wanita-wanita ini

    sinarcahayaku

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #1416 16 November, 2013, 10:13:15 PM
  • Publish Di FB
  • Jgn pandang sy dgn rasa kagum...
    Saya masih jauh rasanya dgn allah
    Saya masih menangisi kelukaan hati saya
    Saya masih bersedih dgn keputusan kami
    Saya masih berharap allah jodohkn suami hanya sekali iaitu dgn saya
    Saya sgt lemah...

    sharifah2010

    • *
    • Posts: 58
      • View Profile
    Jawab #1417 17 November, 2013, 12:31:04 AM
  • Publish Di FB
  • Maafkan saya Puan Sinar. Tapi kata-kata puan menunjukkan peribadi Puan. ALHAMDULILLAH. Lumrahnya isteri pertama yang memainkan peranan 'attacker' manakala isteri kedua memainkan peranan 'defender'. Ini kisah benar, ada isteri pertama yang mencari madu dan suaminya yang menunaikan solat zohor di masjid, Sesudah selesai, dia menunggu madunya keluar dan mencari pasal. Suami mereka pula buntu dan cuma dapat mendamaikan mereka saja. Bila saya membaca luahan Puan Sinar, Puan Ibu Sayang dan  Puan Mawar, amat berbeza tindakan mereka bertiga ini dari lumrah  isteri pertama seperti Tipah dalam filem "Madu Tiga'. Luka tetap luka, sakit tetap sakit tetapi masih dalam  keadaan terkawal kerana CINTAKAN ALLAH DAN TAKUTKAN ALLAH.

    sinarcahayaku

    • *
    • Posts: 61
      • View Profile
    Jawab #1418 17 November, 2013, 08:42:30 AM
  • Publish Di FB
  • Maafkan saya Puan Sinar. Tapi kata-kata puan menunjukkan peribadi Puan. ALHAMDULILLAH. Lumrahnya isteri pertama yang memainkan peranan 'attacker' manakala isteri kedua memainkan peranan 'defender'. Ini kisah benar, ada isteri pertama yang mencari madu dan suaminya yang menunaikan solat zohor di masjid, Sesudah selesai, dia menunggu madunya keluar dan mencari pasal. Suami mereka pula buntu dan cuma dapat mendamaikan mereka saja. Bila saya membaca luahan Puan Sinar, Puan Ibu Sayang dan  Puan Mawar, amat berbeza tindakan mereka bertiga ini dari lumrah  isteri pertama seperti Tipah dalam filem "Madu Tiga'. Luka tetap luka, sakit tetap sakit tetapi masih dalam  keadaan terkawal kerana CINTAKAN ALLAH DAN TAKUTKAN ALLAH.

    Pd saya xde makna nk attack2 ni. X kan selesaikn masalah pun. Lg tambah masalah ada. Kita di kurniakn akal untuk apa? Untuk digunakn sepanjang hidup kita. Lg pun benda ni mmg allah dh tetapkn halal cuma nak accept 100% n adapt tu yg sgt sukar. Org lain esp lelaki blh berkata apa saja...blh mendabik dada dgn lesen besar ni tp hakikatnya hanya yg merasa sj akn faham n tahu betapa luka itu para. They won't know until they were in our shoes. Cuma bg saya sia2 saya ada agama dan akal jika x gunakn.

    Cuma saya sgt kesal dgn suami2 yg menggunakan lesen besar ni untuk nafsu sendiri n membelakangkn hukum allah..

    Haipils

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Jawab #1419 17 November, 2013, 10:20:32 AM
  • Publish Di FB
  • “Lelaki berpoligami kerana mengikut nafsu”.
    Itu adalah kata-kata yang terlalu biasa kita dengar, dikata bukan saja oleh kaum wanita tetapi oleh kaum lelaki sendiri.

    Pada saya, itu satu lagi betuk pengasingan antara pernikahan dan poligami, “treated” seolah-olah poligami itu bukan perkahwinan (maksudnya, perkahwinan itu lain, poligami itu lain). Saya sendiri tidak nampak apa tujuan orang kata begitu, selain dari untuk cuba menampak burukkan poligami.

    Seandainya dikatakan lelaki berpoligami kerana mengikut nafsu, bolehlah juga dikatakan lelaki berkahwin juga kerana mengikut nafsu, kerana berkahwin dan berpoligami adalah perkara yang sama. Poligami itu hanya satu perkahwinan yang berlaku pada seorang lelaki yang sudah beristeri, dan poligami itu hanyalah satu cabang dari perkahwinan.

    Setiap perkahwinan itu mesti ada lelaki dan perempuan, samada perkahwinan pertama seseroang lelaki atau yang seterusnya. Maka, jika lelaki yang bersetuju untuk kahwin itu dikatakan kerana mengikut nafsu, wanita juga adalah sama, mengikut nafsu juga kerana bersetuju untuk berkahwin dengan lelaki yang kahwin mengikut nafsu.

    Perkahwinan dan nafsu adalah dua perkara yang tidak boleh diasingkan. Nafsu seksual adalah satu dari elemen-elemen yang ada dalam sebuah perkahwinan. Sengaja Allah mendatangkan nafsu kepada manusia, LELAKI dan PEREMPUAN, dan sengaja Allah menetapkan, hanya melalui pernikahan yang sah sahaja nafsu seksual itu boleh dilepaskan. Wallaahua’lam, tetapi jika nafsu itu tidak didatangkan oleh Allah ke dalam diri setiap manusia lelaki dan perempuan, agaknya tidak ada satu perkahwinan pun yang berlaku di dunia ini, dan spesis manusia akan pupus begitu saja.

    Tidak ada sebarang petunjuk atau indicator untuk sesiapa saja mengatakan seseorang itu, samada lelaki atau perempuan, berkahwin mengikut nafsu. Jika diminta kepada pengata itu, untuk menyenaraikan pasangan mana kahwin mengikut nafsu, pasangan mana yang kahwin tidak mengikut nafsu, nescaya mereka tidak akan dapat mengadakan senarai itu, kerana mereka sendiri sebenarnya tidak tahu dan tidak dapat membezakan antara keduanya.

    Allah tidak pernah memberikan sebarang kemampuan kepada mana-mana manusia untuk membaca isi hati, niat atau tujuan seseorang manusia yang lain. Orang yang berkata seseorang itu berkahwin kerana mengikut nafsu, atau mengikut apa saja selain nafsu, adalah orang yang berkata bersandarkan kepada andaian dia sendiri semata-mata, tanpa sebarang petunjuk atau indicator yang nyata.

    Wallaahua’lam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    869 Replies
    113411 Views
    Last post 18 January, 2014, 01:11:35 AM
    by nazeera
    33 Replies
    11218 Views
    Last post 09 November, 2012, 03:30:55 PM
    by hazian
    35 Replies
    3239 Views
    Last post 25 October, 2013, 01:57:22 PM
    by nina36