Antara Isteri Pertama dan Isteri Kedua...

Author Topic: Antara Isteri Pertama dan Isteri Kedua...  (Read 164053 times)

0 Halaqian and 3 Guests are viewing this topic.

green_forest

  • *
  • Posts: 162
    • View Profile
Jawab #1040 21 August, 2011, 09:56:31 PM
  • Publish Di FB
  • Memanglah ada sebabnya, antaranya apabila memikirkan saudara muslimahnya yang semakin  meningkat golongan andartu, golongan janda dan balu..

    ye ke macam tu? bukannya sebab ada masalah? sama ada dari pihak suami atau pihak isteri.....

    SafwanRazali

    • *
    • Posts: 32
      • View Profile
    Jawab #1041 21 August, 2011, 10:10:26 PM
  • Publish Di FB
  • memanglah sekarang ni ramai yang macam tu. walaubagaimanapun, semua tu bergantung kepada niat seseorang tu.

    cikgusains

    • *
    • Posts: 150
    • allahuakbar....
      • View Profile
    Jawab #1042 21 August, 2011, 10:25:42 PM
  • Publish Di FB
  • Memanglah ada sebabnya, antaranya apabila memikirkan saudara muslimahnya yang semakin  meningkat golongan andartu, golongan janda dan balu..

    ye ke macam tu? bukannya sebab ada masalah? sama ada dari pihak suami atau pihak isteri.....

    kenapa nak guna alasan dengan Masalah, tidak boleh kah perkahwinan tu hadir dengan mudah
    patut kah suatu perkahwinan pertama,kedua dan lain tu mesti susah payah,

    masalah paling best rekaan saya la,
    isteri saya desak saya suruh kahwin lagi dia mahu dimadukan , saya pun tak tau mcam mana nak settle msalah saya nih

    the he ha  ade ke pernah jumpa statement nih
    mari sama-sama berubah keaarah yang lebih baik dalam kehidupan

    green_forest

    • *
    • Posts: 162
      • View Profile
    Jawab #1043 21 August, 2011, 10:28:49 PM
  • Publish Di FB
  • Memanglah ada sebabnya, antaranya apabila memikirkan saudara muslimahnya yang semakin  meningkat golongan andartu, golongan janda dan balu..

    ye ke macam tu? bukannya sebab ada masalah? sama ada dari pihak suami atau pihak isteri.....

    kenapa nak guna alasan dengan Masalah, tidak boleh kah perkahwinan tu hadir dengan mudah
    patut kah suatu perkahwinan pertama,kedua dan lain tu mesti susah payah,

    masalah paling best rekaan saya la,
    isteri saya desak saya suruh kahwin lagi dia mahu dimadukan , saya pun tak tau mcam mana nak settle msalah saya nih

    the he ha  ade ke pernah jumpa statement nih


    kenapa pulak isteri desak suruh kawin lain? pelik je tu....ada masalah ke?

    cikgusains

    • *
    • Posts: 150
    • allahuakbar....
      • View Profile
    Jawab #1044 21 August, 2011, 10:31:43 PM
  • Publish Di FB
  • aduh tak abih-abih cari maslah ape kata selesaikan masalah

    green_forest

    • *
    • Posts: 162
      • View Profile
    Jawab #1045 21 August, 2011, 10:33:23 PM
  • Publish Di FB
  • aduh tak abih-abih cari maslah ape kata selesaikan masalah

    hahahaaa.....saya tak faham dengan isteri yang suruh suami dia kawin lain...adakah dia dah tak suka dengan suaminya itu?

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #1046 22 August, 2011, 07:50:19 AM
  • Publish Di FB
  • Takda sebab tak suke kat suami la, DO.. Kalau ada masalah, takkanlah isteri nak tambah masalah, dengan bermadu.. Kalau rumahtangga sedia ada bermasalah, isteri suruh lagi suami khawin lain.. :senyum:, mau botak kepala suami..
    « Last Edit: 22 August, 2011, 07:59:34 AM by Ummu Fatimah »
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #1047 22 August, 2011, 07:58:27 AM
  • Publish Di FB
  • Suami yang ada masalah dengan isteri sedia ada pun, tak boleh jadikan itu alasan untuk poligami.. Nak khawin, khawin je.. Tapi poligami bukan jalan keluar nak selesaikan isteri bermasalah.. Poligami, bukan hukuman untuk isteri nusyuz..

    Em.. Saya belum jumpa lagi, isteri yang suruh suami khawin lain sebab rumahtangga ada masalah..  Kalau suami gurau2 kata, 'nanti abang khawin lain baru tau'.. :senyum:, macamtu biasa la dengar.. Saja nak pancing cemburu isteri..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #1048 22 August, 2011, 02:20:38 PM
  • Publish Di FB
  • Isi je borang baitul muslim, 'sedia jadi isteri kedua' .. InsyaAllah, bertemulah dengan isteri pertama yang carikan calon untuk suaminya.. Tak perlu cari sebab kenapa..

    farah_fairus

    • *
    • Posts: 22
      • View Profile
    Jawab #1049 22 August, 2011, 07:04:38 PM
  • Publish Di FB
  • Terasa diri begitu hina kerana memegang status 'isteri kedua'... :sedihnya:...

    alhaudhie

    • *
    • Posts: 2054
      • View Profile
    Jawab #1050 23 August, 2011, 05:35:48 AM
  • Publish Di FB
  • Minggu lepas baru temankan kawan pergi meminang untuk isteri kedua. Berdua aja dengan dia. Jumpa mak ayah perempuan untuk pinang anaknya dijadikan isteri kedua. Kasi cincin dan bagitau maskahwin dalam lingkungan RM3000 aja.
     :syukur: diterima.
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    farah_fairus

    • *
    • Posts: 22
      • View Profile
    Jawab #1051 23 August, 2011, 02:04:53 PM
  • Publish Di FB
  • Minggu lepas baru temankan kawan pergi meminang untuk isteri kedua. Berdua aja dengan dia. Jumpa mak ayah perempuan untuk pinang anaknya dijadikan isteri kedua. Kasi cincin dan bagitau maskahwin dalam lingkungan RM3000 aja.
     :syukur: diterima.


    Yeke???? Apa reaksi keluarga wanita? Tiada bantahan langsung?

    cikgusains

    • *
    • Posts: 150
    • allahuakbar....
      • View Profile
    Jawab #1052 23 August, 2011, 05:43:12 PM
  • Publish Di FB
  • keluarga wanita tu ade lagi ke bunga yang belum dipetik, bahagianya suami itu

    merahsofiya

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Jawab #1053 05 September, 2011, 11:23:11 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    ade ke lelaki nak poligami? rata2 yang saya tanye, semua pun tak moh..tertanya2 pula , betul ke beristeri banyak ni memang fitrah naluri lelaki??
    Berinternet sepantas streamyx dengan yuran RM30/bulan sahaja. satu2nya di malaysia. untuk mereka yang berpendapatan rendah sahaja. pm kalau berminat

    cikgusains

    • *
    • Posts: 150
    • allahuakbar....
      • View Profile
    Jawab #1054 05 September, 2011, 02:12:05 PM
  • Publish Di FB
  • mulut je cakap tak moh
    hati masing-masing sapa yang tahu
    saya lelaki semua kawan lelaki saya berkeingginan nak
    berkahwin lebih dari satu tapi semua ungkapan di belakang isteri sahaja

    kecuali saya ye sebab hari hari cakap orang pun tak percaya dah
    ,..tak tahulah kenapa orang lelaki ni samaada takut/hormat isteri

    merahsofiya

    • *
    • Posts: 13
      • View Profile
    Jawab #1055 05 September, 2011, 03:27:12 PM
  • Publish Di FB
  • kalau saya, nak sangat nikah lagi, nikah lah..

    janji kena sayang saya lebih..boleh?
    « Last Edit: 05 September, 2011, 03:33:20 PM by merahsofiya »

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #1056 06 September, 2011, 03:06:21 AM
  • Publish Di FB
  • Agaknya merahsofia tanya pada lelaki bujang ke? Biasanya, lelaki bujang je tak fikir tentang poligami..

    :senyum:.. Memang tak boleh nak janji sayang siapa yang lebih.. Kita sebagai ibu, pun agak sukar nak pastikan kasihsayang semua sama adil.. Sebagai kakak, sebagai kawan pun ada yang kita beri perhatian lebih sedikit daripada yang lain-lain.. Inikan pula suami terhadap isteri-isterinya.. Tak perlulah minta janji macamtu, khuatir kelak akan lebih kecewa.. Sedangkan iman pun boleh turun naik, apatahlagi kasihsayang sesama manusia kan?

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2451
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Jawab #1057 06 September, 2011, 02:56:21 PM
  • Publish Di FB
  • Agaknya merahsofia tanya pada lelaki bujang ke? Biasanya, lelaki bujang je tak fikir tentang poligami..

    Suka ayat ni. Lelaki bujang, kenapa tak fikir poligami? apa sebabnya? Antara sebabnya belum merasa dan dapat lazat dan faedah dari berkahwin. Sebab itu poligami yang nak dijadikan ibadah kenalah tenung dalam-dalam akan niatnya sebab rata-ratanya ada kepentingan diri di situ (antaranya rasa lazat dalam bersama).
    Quote

    :senyum:.. Memang tak boleh nak janji sayang siapa yang lebih.. Kita sebagai ibu, pun agak sukar nak pastikan kasihsayang semua sama adil.. Sebagai kakak, sebagai kawan pun ada yang kita beri perhatian lebih sedikit daripada yang lain-lain.. Inikan pula suami terhadap isteri-isterinya.. Tak perlulah minta janji macamtu, khuatir kelak akan lebih kecewa.. Sedangkan iman pun boleh turun naik, apatah lagi kasihsayang sesama manusia kan?
    Betul ni, saya setuju.
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    nadia83

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #1058 19 September, 2011, 05:41:05 PM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum wbt

    saya sebagai isteri kedua mengharapkan hubungan dan kasih sayang suami saya dan isteri pertamanya bertambah erat..... insyaAllah

    Paradise

    • *
    • Posts: 150
    • Berselawatlah ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
      • View Profile
    Jawab #1059 20 September, 2011, 10:18:46 AM
  • Publish Di FB

  • saya sebagai isteri kedua mengharapkan hubungan dan kasih sayang suami saya dan isteri pertamanya bertambah erat..... insyaAllah


    Bagus. Itu maknanya ketakwaan puan meningkat dan ganjaran pun Allah je yang Maha Mengetahui.. Benda-benda macam ni yang Allah pilih unyuk orang tertentu je yang menjadi isteri ke-2. Bukan semua boleh..
    InsyaAllah Amiin..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    869 Replies
    113272 Views
    Last post 18 January, 2014, 01:11:35 AM
    by nazeera
    33 Replies
    11212 Views
    Last post 09 November, 2012, 03:30:55 PM
    by hazian
    35 Replies
    3237 Views
    Last post 25 October, 2013, 01:57:22 PM
    by nina36