Bagaimana meningkatkan pemikiran mereka?

Author Topic: Bagaimana meningkatkan pemikiran mereka?  (Read 1392 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

qiraati

  • *
  • Posts: 283
  • Ukhwah Fillah Abadan Abada
    • View Profile
05 March, 2010, 11:18:43 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt

    Tiap-tiap tahun, di dalam berita atau di parlimen, mengutarakan mengenai pelajar-pelajar di luar bandar lambat maju berbanding pelajar-pelajar yang belajar di bandar. kalau di tadika juga begitu. Apa yang perlu kita buat untuk tingkatkan perkembangan minda mereka
    Cuba berjuang menjadi muslimah terbaik

    Iffah Rezali

    • *
    • Posts: 214
    • Kini kusudah 16. =']
      • View Profile
    Reply #1 19 June, 2010, 01:56:42 AM
  • Publish
  • apa kata, kalau memberi minat mahu belajar, iaitu melalui sukan ke, kokurikulum ke..apa-apa jer..nanti, bila mereka terhibur, pasti ada minat tu.. satu lagi, punca budak luar bandar tak nak belajar, sebabnya mereka lebih terdorong pada keadaan persekitaran mereka.. jadi, kena fikirlah, bagaimana mahu menyelesaikan masalah itu..
    Fa'tabiru!

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1663
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Reply #2 19 June, 2010, 09:38:06 AM
  • Publish
  • senang sahaja

    olahan bahasa dalam Kitab Allah itu, adalah, mementingkan pemikiran

    jika mahu berikan atau bacakan kisah kisah para nabi, firaun, dan al kahfi

    kerana, ramai yang tahu, bahawa imam shafie, usia 5 tahun dah hafal quran

    kenapa kita tak mampu lakukan demikian kepada anak anak kita

    kerana kita tak berani cuba
    kita tak pula mengetahuinya
    kita tak pula mengamalkannya

    trylah ya
    ibubapa dapatkan quran per kata
    lihat terjemahannya atau alihbahasanya

    semuga al Huda membantu

    ingatlah ya, Al Quran, tiada keraguan, tentu sahaja, tak akan menyesatkan

    panglima-garang

    • *
    • Posts: 571
      • View Profile
    Reply #3 19 June, 2010, 03:50:53 PM
  • Publish
  • cakap aje senang lah......buat dulu baru tahu hasil nya.....

    anak2 ni ikut apa aje yang mak pak diaorang selalu buat.....kalau rajin baca Al-Quran, rajin bangun malam, sama2 dirikan jemaah subuh.....develop step by step pemikiran anak2 tu dengan cerita2 tauladan.....insyaAllah mengikut ler anak2 tu......

    aku kalau anak2 tak mau ikut dengar......aku baling aje dengan rehal kayu tu kat kepala.....nasib kau la kalau kena, biasa nye aku baling memang tak pernah  kena......gila kau.....kalau kena boley biol seumur hidup.....:senyum:....

    setakat ni Alhamdulillah lah.....anak aku umur 5 tahun tu dah hafal surah lazim 22 surah.....baru aku jegil mata, cepat2 bukak kitab.....

    satu lagi.....bab makanan....ini yang penting dulu, bagi lah anak2 tu makan hasil titik peluh sendiri.....berkat maa......baru lah hati anak2 tu terpantul macam cermin.....sekali bias dah lekat......kalau ini boley mujahadah dulu, insyaAllah bersih pemikiran anak2 tu.....nak isi pun tak la bebal macam getah sekerap.....katok banyak kali pun memantul2.....

    satu lagi persekitaran......jangan bebas sangat biarkan anak2 tu bergaul.....lebih2 lagi masa bergaul kat sekolah.....filter setiap perubahan sikap anak2 tu.....kerana sikap tu boley jadi tabiat.....tabiat pula boley mempengaruhi sifat anak2 tu.....kena cerita pro kontra setiap perkara tu......

    sekian,

    p/s: :senyum:.....aku gebang aje ni..... ceria*


    " Apabila iman itu tergantung di bintang Suraya, nescaya ia akan dicapai oleh lelaki berbangsa Parsi."

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #4 19 June, 2010, 06:57:12 PM
  • Publish
  • alhamdulillah.

    singkap semula zaman saya sebagai budak sekolah.

    sekolah d luar bandar. Anak pingitan.

    Sudah biasa dengan suasana sendiri = alam semulajadi.

    Kawan2 >>> yang paling baik dengan saya hanya seekor kucing putih bernama Teh.

    Tiada game Ps, Tiada Channel Tv yg bagus2. Haiwan peliharaan sebagai teman.

    Pokok2 yg sering bercerita. Kalau mau ujan, kalau mau angin, kalau mau ribut= hi 3

    Anjing2 menyalak kalau org tak kenal berjalan d laman.

    Itik, ayam burung, tidak lari selerak waktu lihat saya. Mungkin kelihatan spt spesis yaNG sama = saya pada mereka.

    Burung merak, burung kenyalang, minta makan di suap.

    bawa pohon rambutan ada gantungan ponch  beg. Yang besar utk anak2 yang besar. Yang saya kecil, di buat rendah, tentunya PVC lembut.

    Kalau marah hentam, tumbuk, siku, lutut = sampai penat. Tidur bawah pokok.

    Glove kecil warna merah. sepasang = cantik, hadiah ayah pada saya.

    kalau berpeluh= glove keluarkan bau tengit !!!! Lalu harus cuci tangan bersih2 selepas tanggal.

    Masa saya di isi penuh oleh jadual ayah !!!! Seusia 4 tahun sudah di ajar ayat2 hafalan.

    Namun di sekolah ( D sekolah fardu ain) = USTAT SERING MARAH MARAH SEBAB SAYA TAK PERNAH PUNYA TELEKONG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Masih ingat pada nama ustat itu !!!!!

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #5 19 June, 2010, 06:58:39 PM
  • Publish
  • YEEEE geram nya akuuu

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    19 Replies
    29924 Views
    Last post 06 September, 2012, 12:53:52 PM
    by keMuNcUpp
    31 Replies
    13443 Views
    Last post 13 December, 2010, 10:33:11 PM
    by al_ahibbatu
    11 Replies
    1927 Views
    Last post 25 August, 2013, 07:15:57 AM
    by al_ahibbatu