Kelebihan Ucapan "amin"

Author Topic: Kelebihan Ucapan "amin"  (Read 1419 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

hada

  • *
  • Posts: 61
  • salam ikhwah seindah perjuangan:)
    • View Profile
15 January, 2010, 01:51:47 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Antara kelebihan umat Nabi Muhammad s.a.w. ialah ucapan Amin, yang bermaksud, Ya Allah perkenankanlah doa kami. Keistimewaan ini adalah antara beberapa keistimewan umat Nabi Muhammad s.a.w yang menimbulkan rasa hasad kepada orang Yahudi. Sabda Rasulullah s.a.w

    Yang bermaksud: “Perkara yang menjadikan Yahudi berasa dengki kepada kamu ialah kerana kamu dikurniakan ucapan salam dan Ta’min (Amin).” (Hadith Riwayat Ibnu Majah).



    Dalam hadith lain:

    Ertinya: “Orang Yahudi berasa dengki kerana kita dikurniakan solat Jumaat oleh Allah S.W.T. kerana kita telah diberi petunjuk, sedang mereka telah sesat dengannya. Allah S.W.T. telah menentukan Qiblat yang menjadi petunjuk kepada kita dan mereka sesat dengannya dan kerana ucapan Amin kita di belakang imam.” (Hadith Riwayat Ahmad)

    Dalam hadith lain:

    Ertinya: “Sesungguhnya orang Yahudi jemu terhadap agama mereka dan mereka bersifat dengki, mereka hasad kepada muslimin kerana tiga keistimewaan iaitu jawapan salam, solat jemaah bersaf dan ucapan Amin di belakang imam ketika solat fardhu.” (Hadith Riwayat al-Thabrani)

    Rasulullah s.a.w berbangga dengan beberapa pemberian Allah S.W.T. Hal ini dijelaskan oleh hadith,

    Yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah memberi kepadaku tiga perkara: Allah S.W.T memberi aku solat bersaf, al-Tahiyat, sesungguhnya tahiyat adalah ucapan ahli syurga, kemudian mengurniakan ucapan Ta’min (Amin). Allah S.W.T tidak pernah mengurniakan kepada seorang Nabi pun sebelumku (ucapan Amin) kecuali kepada Nabi Harun, iaitu ketika Nabi Musa berdoa lalu Nabi Harun mengaminkannya.” (Hadith Riwayat Ibnu Khuzaimah)

    Ucapan Amin adalah satu pintu daripada pintu keampunan. Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w dalam hadith:

    Yang bermaksud: "Apabila imam berkata (غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين) maka hendaklah kamu kata Amin. Sesungguhnya orang yang beriringan ucapan Aminnya dengan Amin malaikat, maka Allah akan menganpunkan dosanya yang telah lalu.” (Hadith Riwayat Ibnu Khuzaimah).

    Keampunan tersebut termasuklah untuk semua jemaah masjid kerana An-Nasa’I meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda di dalam hadith:

    Yang bermaksud: “Maka sesungguhnya siapa yang berkebetulan ucapannya (ucapan Amin) dengan ucapan (Amin) malaikat akan diampunkan dosa orang berada di dalam masjid.” (Hadith Riwayat An-Nasa’i)

    Rasulullah s.a.w memberi jaminan bahawa siapa yang berkata Amin akan diperkenankan oleh Allah doanya dengan katanya, “hendaklah kamu kata Amin nescaya Allah mengkabulkan.”

    Hadith menjelaskan yang bermaksud: “Kami keluar bersama Rasulullah s.a.w pada suatu malam lalu kami menemui seorang lelaki merayu-rayu dalam do’anya dan Rasulullah s.a.w. berhenti untuk mendengarnya. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Do’anya pasti akan dikabulkan jika dikhatamkan.” Lantas seorang lelaki bertanya, “Dengan apakah ia perlu dikhatamkan?” Lalu Rasulullah s.a.w menjawab, “Dengan lafaz Amin. Sekiranya dia berbuat demikian do’anya pasti akan dimakbulkan. Selepas itu orang yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w itu pun berlalu. Kemudian Rasulullah s.a.w menemui lelaki yang berdoa itu seraya berkata: “Tamatkanlah do’a kamu dengan Amin dan bergembiralah kamu (dikabulkan).” (Hadith Riwayat Abu Dawud).

    Orang mukmin itu bersama dengan saudaranya yang mukmin dalam berdoa dengan memohon dan mengharap diperkenankan Allah S.W.T Hal ini dinyatakan di dalam hadith yang bermaksud:

    “Apabila para pembesar yang berhimpun lalu sebahagian mereka berdoa sedang sebahagian yang lain mengaminkan nescaya doa itu akan diperkenankan oleh Allah S.W.T.” (Hadith Riwayat al-Hakim)

    Oleh itu sesiapa yang tidak mengucap amin maka ia tidak memperolehi apa-apa. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

    “Bandingan orang yang tidak mengucap Amin seperti seorang yang akan diundi samada ia turut berperang dengan kaumnya atau tidak. Kemudian ia tidak terpilih lalu ia bertanya kenapa anak panahku tidak terpilih? Begitulah perumpamaannya bagi orang yang tidak menyebut “Amin”. (Hadith Riwayat Abu Yakli)

    Hadith tersebut di atas menyatakan perbandingan orang yang tidak menyebut Amin bersama Imam kerana lupa dan lalai memberi perhatian kepada bacaan imam, mereka serupa dengan tentera yang berperang serta dapat harta rampasan. Kemudian mereka berkumpul untuk membahagikan harta rampasan dan membahagikan hadiah, tetapi seorang daripada mereka tidak memperolehi sesuatu. Ia rugi kerana tidak mendapat sesuatu daripada harta rampasan itu lalu dia bertanya kepada ketua tentera, kenapa aku tidak memperolehi bahagianku? Jawab ketua tentera, sebab awak tidak mengucapkan bersama orang yang berkata Amin.

    Hal ini dinyatakan dalam sebuah hadith yang bermaksud:

    “Oleh itu Rasulullah s.a.w menyuruh kita memperbanyakkan mengucap Amin dengan sabdanya, “Banyakkanlah berkata Amin.”

    Wallahua’lam..
    Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.”..renung2kanlah..

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #1 15 January, 2010, 02:53:26 PM
  • Publish Di FB
  • al amin gelaran di beri, maknanya, yg benar

    bila di bacakan ayat ayat Allah, ianya benar, lalu kita aminkan

    kenapa bila kita puasa, menyambut aidil fitri, tidak pula di aminkan, bahkan taqabbalal ya

    itulah pelikkan, ihik

    just pondering......................

    jawdan

    • *
    • Posts: 318
      • View Profile
    Jawab #2 15 January, 2010, 09:00:52 PM
  • Publish Di FB
  • salam...saya nak tanya ckit....harap2 sesuai dengan topik ini...

    adakah penting hukuman tajwid semasa meng"amin"kan  AL-FATIHAH??? atau doa???
    * nilai persahabatan diukur dengan kejujuran..bukan kebendaan
    *Semalam adalah kenangan, hari ini adalah kenyataan, esok adalah harapan.....
    * Iman itu bukan hanya harapan, ia adalah apa yang terpancar di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan...

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1295
      • View Profile
    Jawab #3 10 July, 2012, 12:38:47 PM
  • Publish Di FB
  • salam...saya nak tanya ckit....harap2 sesuai dengan topik ini...

    adakah penting hukuman tajwid semasa meng"amin"kan  AL-FATIHAH??? atau doa???


    Wa’alaikumussalam warahmatullah.

    setiap lafaz tajwid...bunyi huruf dalam bahasa arab tu penting ya...ada maksud nya yang tersendiri...kadang2 silap sket dah jadi maksud lain...jadi kat bawah nie inf0 ulang tayang....sebab ada dah rasanya thread yang membincangkan pasal masalah sebutan 'amin' nie....(sila lah cari n teng0k sendiri ya)
    ayat yang berbeza tapi lebih kurang sama kemahuannya....


    1. أَمِيْنٌ (a:pendek, min:panjang), artinya ‘orang yang amanah atau terpercaya’.

    2. أٰمِنْ (a:panjang, min:pendek), artinya ‘berimanlah’ atau ‘berilah jaminan keamanan’.

    Ketika shalat, kita tidak boleh membaca “Amin” dengan dua cara baca di atas.

    3. آمِّيْنَ (a:panjang 5 harakat, mim:bertasydid, dan min: panjang), artinya ‘orang yang bermaksud menuju suatu tempat’.

    Ada sebagian ulama yang memperbolehkan membaca “Amin” dalam shalat dengan bentuk bacaan semacam ini. Demikian keterangan Al-Wahidi. Imam An-Nawawi mengatakan, “Ini adalah pendapat yang sangat aneh. Kebanyakan ahli bahasa menganggapnya sebagai kesalahan pengucapan orang awam. Beberapa ulama mazhab kami (Mazhab Syafi’i) mengatakan, ‘Siapa saja yang membaca ‘Amin’ dengan model ini dalam shalatnya maka shalatnya batal.’” (At-Tibyan fi Adab Hamalatil Qur’an, hlm. 134)

    4. أٰمِيْنَ (a:panjang 2 harakat karena mengikuti mad badal, min:panjang 4–6 harakat karena mengikuti mad ‘aridh lis sukun, dan nun dibaca mati), artinya ‘kabulkanlah’. Inilah bacaan “Amin” yang benar.

    Bacaan selengkapnya di: http://www.konsultasisyariah.com/lafal-amin-yang-benar/#ixzz20BrxcpaB

    p/s:selalu d0k aminkan lafaz2 yang baik daripada 0rang lain...termasuk lah diri sendiri....


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    60 Replies
    12758 Views
    Last post 05 October, 2012, 10:21:59 AM
    by elsanxs
    1 Replies
    1143 Views
    Last post 25 February, 2010, 06:21:37 PM
    by azrinkun
    6 Replies
    2553 Views
    Last post 25 January, 2010, 11:49:56 PM
    by swordofdeen