Ciri-Ciri Sahabat Yang Baik

*

Author Topic: Ciri-Ciri Sahabat Yang Baik  (Read 38212 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

Saya Hamba

  • *
  • Posts: 1366
    • View Profile
Reply #100 01 December, 2010, 06:05:17 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    luqman al-hakim berpesan kepada anaknya,kalau nak bersahabat dengan seseorang ujilah kesabarannya dulu.

    so kalau saya test org lain ... dia tak ok ... takkan saya nak tolak org tu cara tak elok kot ... adakah saya sendiri bukan seorang sahabat atau paling mudah pun kenapa saya tak jadi org Islam yg bersaudara kot

    Luqman Hakim test anak dia tu kotttttt ....

    do good to others as we wish others do good to us ... Hadeeth ...

    apendantahlaweh

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #101 01 December, 2010, 06:08:30 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    saya sendiri pun macam lembu dilepas dari kandang maklumlah lama tak boleh keluar .... syukur ada pengembala2 yg sebaik Rasul dan Nabi yg cuba kemudi an org macam saya nie ...

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #102 01 December, 2010, 06:10:29 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    Dah diberi tinggal pesan ... dah kata dah dibaca tu ... kemudi anlah diri dalam bersama2 manusia sebagai contoh umat

    so jadilah bermula dari diri saya sebagai seorang sahabat yg baik .....

    ciri2 dah dilisting di atas .. macam2 ada insyaAllah

    khuratuain

    • *
    • Posts: 120
      • View Profile
    Reply #103 01 December, 2010, 06:19:39 PM
  • Publish
  • teman suka memang ramai.. namun teman dikala duka amat payah untuk dicari.. hati terkadang merintih..sedih.. namun semua ini mungkin saja terjadi kerana ALLAH mahu kita tahu tiada apa di dunia ini yang akan sentiasa berada disamping kita melainkan DIA. ALLAH yang MAHA MENDENGAR SETIAP RINTIHAN DAN KEGEMBIRAAN KITA.ALLAHUAKBAR!
    ALLAH..hidupkanlah diriku selagi mana kehidupan itu adalah terbaik untukku..

    siti fadilah

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #104 01 December, 2010, 06:21:21 PM
  • Publish
  • sahabat memang mudah di cari, tapi sahabat untuk kongsi kesedihan, kesabaran & ketabahan memang sukar di cari.

    lily_syahira89

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #105 01 December, 2010, 06:31:19 PM
  • Publish
  •  :)

    sahabat yg percaya kita masa semua orang tak percaya kita....heee

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #106 01 December, 2010, 06:52:06 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    luqman al-hakim berpesan kepada anaknya,kalau nak bersahabat dengan seseorang ujilah kesabarannya dulu.

    so kalau saya test org lain ... dia tak ok ... takkan saya nak tolak org tu cara tak elok kot ... adakah saya sendiri bukan seorang sahabat atau paling mudah pun kenapa saya tak jadi org Islam yg bersaudara kot

    Luqman Hakim test anak dia tu kotttttt ....

    do good to others as we wish others do good to us ... Hadeeth ...

    apendantahlaweh

    yup....berbuat baik kepada orang lain sebelum kita mengharap orang baik kepada kita...
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #107 01 December, 2010, 06:57:29 PM
  • Publish
  • Sejahtera jua ke atas kalian,

    sahabat memang mudah di cari, tapi sahabat untuk kongsi kesedihan, kesabaran & ketabahan memang sukar di cari.

    bila saya sakit mudah insyaAllah ada ubat .. ada ustaz2 boleh ubatkan ... sakitttt boleh jer usaha

    bila berlaku kesusahan pun insyaAllah ada jalan untuk selesaikan masalah ..... walaupun lambat .. aderr .. pasti dipermudahkan-NYA

    tapi moleklahhh saya yg cari @ buat masalah ..... diberi masalah tu selesaikan dan dijanjikan Allah balasan yg baik ... kalau dapat sebalik maka saya ada kesilapan teknik dalam beramallah ....


    Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, dari Nabi SAW, yg bersabda : " Brgsiapa yg melapangkan seorg mukmin suatu kesusahan dari kesusahan2 dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dr suatu kesusahan dari kesusahan2 di hari kiamat. Dan brgsiapa yg meringankan penderitaan seorg yg susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat. Brgsiapa yg menutup keaipan seorg Muslim, nescaya Allah akan menutup keaipannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hambaNya, selagi hambaNya berusaha menolong saudaranya. Brgsiapa yangmenuju satu jln utk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jln baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dlm suatu rumah dari rumah2 Allah, mereka membaca Kitabullah & mempelajarainya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat., di kelilingi oleh para Malaikat & disebut Allah kpd sesiapa yg di sisiNya. Sesiapa yg dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya. "

    Pak_Long

    • *
    • Posts: 665
    • Redha MU YA ALLAH ku harapkan.. AMIN
      • View Profile
    Reply #108 01 December, 2010, 07:00:29 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    luqman al-hakim berpesan kepada anaknya,kalau nak bersahabat dengan seseorang ujilah kesabarannya dulu.

    so kalau saya test org lain ... dia tak ok ... takkan saya nak tolak org tu cara tak elok kot ... adakah saya sendiri bukan seorang sahabat atau paling mudah pun kenapa saya tak jadi org Islam yg bersaudara kot

    Luqman Hakim test anak dia tu kotttttt ....

    do good to others as we wish others do good to us ... Hadeeth ...

    apendantahlaweh

    yup....berbuat baik kepada orang lain sebelum kita mengharap orang baik kepada kita...

    PL jugalah belum sebaik-baik sahabat..
    Sesiapa yang dikalangan kamu yang melihat kemungkaran,maka ubahlah dengan tangannya,jika dia tidak mampu,maka ubahlah dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu (walau hanya dengan lidah) maka ubahlah dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah Iman. Muslim

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #109 01 December, 2010, 07:08:58 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    luqman al-hakim berpesan kepada anaknya,kalau nak bersahabat dengan seseorang ujilah kesabarannya dulu.

    so kalau saya test org lain ... dia tak ok ... takkan saya nak tolak org tu cara tak elok kot ... adakah saya sendiri bukan seorang sahabat atau paling mudah pun kenapa saya tak jadi org Islam yg bersaudara kot

    Luqman Hakim test anak dia tu kotttttt ....

    do good to others as we wish others do good to us ... Hadeeth ...

    apendantahlaweh

    yup....berbuat baik kepada orang lain sebelum kita mengharap orang baik kepada kita...

    PL jugalah belum sebaik-baik sahabat..

    takpe..berusahalah untuk menjadi sahabat yang baik... :ins:

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #110 01 December, 2010, 07:18:23 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
    (19:96)  Sesungguhnya org2 yg beriman & beramal saleh, kelak Allah yg Maha Pemurah  akan menanamkan dalam (hati) mrk rasa kasih sayang.
    (19:97)  Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Quraan itu dgn bahasamu, agar kamu dapat memberi kabar gembira dgn Al Quraan itu kpd org2 yg bertakwa, & agar kamu memberi peringatan dgnnya kpd kaum yg membangkang.

    bangkang camno .... dengan hikmah-NYA .... sabor, saya sendiri pun pernah mudaaa ... degilll gak ... apendantahlaweh

    (16:125)  Serulah (manusia) kpd jalan Tuhan-mu dgn hikmah  & pelajaran yg baik & bantahlah mrk dgn cara yg baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yg lebih mengetahui tentang siapa yg tersesat dr jalan-Nya & Dialah yg lebih mengetahui org2 yg mendapat petunjuk.
    (16:126)  Dan jika kamu memberikan balasan, maka balaslah dgn balasan yg sama dgn siksaan yg ditimpakan kpdmu . Akan tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yg lebih baik bagi org2 yg sabar.
    (16:127)  Bersabarlah (hai Muhammad) & tiadalah kesabaranmu itu melainkan dgn pertolongan Allah & janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mrk & janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yg mrk tipu dayakan.
    (16:128)  Sesungguhnya Allah beserta org2 yg bertakwa & org2 yg berbuat kebaikan.

    kalau nak marah anak pun ... jaga emosi .. kang jadi penyakit darah tinggi plak ... nama pun budak2 .... marah tanpa emosi je la ... kalau depa dah takut lama dah jadi baik .... saya pun pernah jadi budak2 ....

    (42:23)  Itulah (karunia) yg (dgn itu) Allah menggembirakan hamba- hamba-Nya yg beriman & mengerjakan amal yg saleh. Katakanlah: "Aku tidak meminta kpdmu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang dalam kekeluargaan". & siapa yg mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pd kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri .

    (4:36)  Sembahlah Allah & janganlah kamu mempersekutukan-Nya dgn sesuatupun. & berbuat baiklah kpd dua org ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, org2 miskin, tetangga yg dekat & tetangga yg jauh , & teman sejawat, ibnu sabil  & hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai org2 yg sombong & membangga-banggakan diri,
    (4:37)  (yaitu) org2 yg kikir, & menyuruh org lain berbuat kikir, & menyembunyikan karunia Allah yg telah diberikan-Nya kpd mrk. & Kami telah menyediakan untuk org2 kafir  siksa yg menghinakan.

    kalau saya tak buat baik .. jadi seorang sahabat ... memang sombonglah saya .... mesti rasa terhina, rasa tak bestt je dalam hati nie tua ... belajarlah bersangka baik ... berlaku benar ...

    (33:70)  Hai org2 yg beriman, bertakwalah kamu kpd Allah & katakanlah perkataan yg benar,
    (33:71)  niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu & mengampuni bagimu dosa-dosamu. & barangsiapa menta'ati Allah & Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yg besar.
    (33:72)  Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat  kpd langit, bumi & gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu & mrk khawatir akan mengkhianatinya, & dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim & amat bodoh,
    (33:73)  sehingga Allah mengazab org2 munafik laki-laki & perempuan & org2 musyrikin laki-laki & perempuan; & sehingga Allah menerima taubat org2 mu'min laki-laki & perempuan. & adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    ayat terakhir tu bacalah dgn saksama ... asal mukmin tu dari mana ? ... apendantahlaweh

    masyaAllah kenallah diri rata2 ...nescaya nampak rahmat-NYA yg nyata

    buat baik tu berpada-pada ...pada seramai mungkin la ... buat jahat tu jgn sekali ...

    maaf ye

    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #111 01 December, 2010, 07:23:47 PM
  • Publish
  •  :)


    Ciri-ciri seorang sahabat sejati


    ‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
    “Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

    ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

    Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:

    “Wahai umat manusia!
    Sesungguhnya Kami telah
    menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.”

    Dalam Islam faktor memilih kawan amat dititik beratkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan saja.
    Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadist Rasululah saw yang bermaksud:
    “Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).

    Bak kata pepatah Arab,
    “Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

    Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?
    Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya:
    “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:
    Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu, Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik
    persahabatan kamu; Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu; Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik; Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu; Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik dari pada kamu, dia akan menutupnya; Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya; Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan
    menanyakan kesusahan kamu; Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu; Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu; Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan Dia membantumu menunaikan tanggung jawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat; jika dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.

    Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah
    Sahabat yang tamak"=> ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri
    sendiri.
    Sahabat hipokrit"=> ia
    menyatakan bersahabat
    berkenaan dengan hal-hal
    lampau, atau hal-hal mendatang, ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
    Sahabat pengampu"=> Dia
    setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai,
    dia dustakan.
    Sahabat pemboros dan suka hiburan"=> ia menjadi kawanmu jika engkau suka
    berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan, Sahabat yang
    membawamu semakin jauh dari Allah. Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang
    yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari rdha-Nya.
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #112 01 December, 2010, 07:27:43 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian

    maaf ye ... maaf     Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah

    jgnlah tinggalkan kami yg tak berjaya menjadi sahabat kalian yg baik begitu sahaja ... k ... mana aciii

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
    (7:179)  Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dr jin & manusia, mrk mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) & mrk mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), & mrk mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mrk itu sebagai binatang ternak, bahkan mrk lebih sesat lagi. Mrk itulah org2 yg lalai.
    (7:180)  Hanya milik Allah asmaa-ul husna , maka bermohonlah kpd-Nya dgn menyebut asmaa-ul husna itu & tinggalkanlah org2 yg menyimpang dr kebenaran dalam nama2-Nya . Nanti mrk akan mendapat balasan terhadap apa yg telah mrk kerjakan.

    jgn tinggal gitu sahaja k ... maaflah kalau saya tersilap ....
    « Last Edit: 01 December, 2010, 08:23:41 PM by ساي همبا »

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1366
      • View Profile
    Reply #113 01 December, 2010, 07:43:22 PM
  • Publish
  • Sejahtera ke atas kalian,

    Apakah ciri-ciri untuk menjadi seorang sahabat yang baik?
    Seorang kurang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya:
    “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih untuk menjadi seperti ciri-ciriorang yang sifatnya seperti berikut:
    Eloklah engkau berbakti dgn manusia, lindungilah mereka, Hendaklah engkau rapatkan persahabatan dengannya, walaupun dia tidak membalas balik, nasihati mereka dan doakan mereka, nescaya kamu akan rasa tenang.
    ; Jika mereka memerlu pertolongan daripadanya, bantulah mereka sebaik mungkin; Janganlah engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya hanya sekira bila dia memberi dengan baik; Jika dia mendapat sesuatu kebajikan daripada kamu, tak perlulah kamu rasa dihargai atau hendak disebut kebaikan kamu; Jika kamu melihat sesuatu yang tidak baik dari pada mereka, hendaklah kamu berusaha menutupnya samada dgn menasihati sambil berdoa; Jika mereka meminta bantuan daripada kamu, kamu akan mengusahakannya; Jangan engkau berdiam diri (kerana malas nak menbantu), ringankan kesusahan mereka jika mereka susah @ jika ditimpa sesuatu bencana; Jika engkau berkata kepadanya dam dia tidak membenarkan akan ucapan kamu, sila bantahlah dgn baik serta saling berbincang;Jika engkau nampak mereka merancangkan sesuatu, ada kelapangan bantu mereka; Jika kamu berdua berselisih faham, lebih baik kamu yg senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan; maka kan sama boleh membantumu menunaikan tanggung jawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat; pastikan kamu dan mereka terdorong untuk mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan dan belajarlah menjadi seorang kawan. Bagaimana cara kamu berkawan, baik kamu berkawan baiklah sesama kamu nescaya syaitan pun tak boleh menjahanamkan kita.

    Pesan Lukman Hakim pada sianak ; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

    dieha

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #114 29 January, 2011, 02:21:59 AM
  • Publish
  •  :)
    bagaimana klaw org yg slama nie kta hrgai dya..tp tbe2 dya jmpk org laen dya dh xagp yg ktew nie kwn bek dya g dh..mlah dya ckp yg owg 2 best friend dye..sdgkn ktew..d sgkrkn..

    ana_muna141

    • *
    • Posts: 250
      • View Profile
    Reply #115 29 January, 2011, 02:46:37 AM
  • Publish
  • Jadilah insan yang memberi.. Berilah persahabatan seikhlas hati. Sungguhpun dia tak jadi sahabat baik kepada kita, jadilah sahabat baik untuk dia.. Kita gembira melihat dia gembira bersama teman barunya. Jangan kita bersedih bila dia gembira. Kita akan dipertemukan dengan sahabat sejati. InsyaAllah

    wallahua'lam

    Izzah0404

    • *
    • Posts: 653
    • o()xxxx[{::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::>
      • View Profile
    Reply #116 12 May, 2011, 11:33:00 PM
  • Publish
  • Sahabat kau yang teristimewa

    Sahabat...

    Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa,
    Kecuali diri sendiri
    Tetapi dalam kita bersendirian,kita beruntung kerana
    Mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
    Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran
    Seorang sahabat,begitulah juga dia.
    Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.
    Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
    Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
    Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.

    Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.
    Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana
    kita juga ada janji yang tidak ditepati.
    Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita.
    Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya?
    Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa...

    Tetapi.......
    kita sering terlupa.
    Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa
    memahami
    Yang selalu berada disisi pada waktu kita
    memerlukannya.
    Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa
    dan ketakutan.
    Harapan dan impian juga kita luahkan.
    Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
    Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri
    kita hingga,
    Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada
    cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

    Pernahkah kita memberi dia peluang untuk
    menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
    Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.
    Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
    Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana
    dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
    Dapatkah kita yakinkan dia yang kita boleh dipercayai,
    kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah?
    Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?

    Sesekali jadilah sahabat yang mendengar dari yang hanya bercerita...
    Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan
    sahabat.....
    Kerana dia juga seorang manusia,
    Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan
    kecewa.
    Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang
    sahabat.....

    Sebagai kekuatan.....
    Jadilah kita sahabatnya itu....
    Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin
    sebenarnya dia tidak setabah yang
    DISANGKA-SANGKAKAN .....

    Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan..
    Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan
    Kita tidak tahu
    Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya,
    mungkin kita akan tahu....;
    RENUNGKANLAH......


    ======================================================
    *owh,..maafkan aku kerana selama ini rupa-rupanya aku ini bukanlah sahabat yang baik buatmu..
    sedihnya.... :'(
    [warning]I AM NOT WHO I THINK I AM. I AM NOT WHO YOU THINK I AM. I AM WHO I THINK YOU THINK I AM[/warning]

    norsya

    • *
    • Posts: 83
    • Allahuakbar
      • View Profile
    Reply #117 13 May, 2011, 11:16:59 AM
  • Publish
  • Sahabat kau yang teristimewa

    Sahabat...

    Sesekali jadilah sahabat yang mendengar dari yang hanya bercerita...
    Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan
    sahabat.....
    Kerana dia juga seorang manusia,
    Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan
    kecewa.
    Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang
    sahabat.....

    Sebagai kekuatan.....
    Jadilah kita sahabatnya itu....
    Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin
    sebenarnya dia tidak setabah yang
    DISANGKA-SANGKAKAN .....

    Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan..
    Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan
    Kita tidak tahu
    Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya,
    mungkin kita akan tahu....;
    RENUNGKANLAH......



     :)

     :ins: Dengan berbekalkan usaha dan keinginan akan tercapai niat itu.....  :aamiin:
    Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.

    norsya

    • *
    • Posts: 83
    • Allahuakbar
      • View Profile
    Reply #118 13 May, 2011, 11:20:50 AM
  • Publish
  • Barang siapa mengkehendaki daripada sahabatnya apa yang tidak dikehendakinya,maka seseungguhnya ia telah berbuat zalim kepadanya.
    Barang siapa mengkehendaki daripada sahabatnya seperti apa yang dikehendakinya,seseungguhnya ia telah mendatangkan kepayahan kepadanya.
    Barang siapa tidak mengkehendaki apa-apa daripada sahabatnya,seseungguhnya ia berbuat keutamaan kepadanya.
    Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katanmu.

    Jangan basuh mangkuk persahabatan dengan cuka.
    Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya,jangan engkau tinggalkan dia,kerana sekali ia membengkok dan sekali ia melurus.
    Sendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat, dan teman duduk orang baik adalah lebih baik daripada sendirian.

    Wasalam

    along_fz

    • *
    • Posts: 71
      • View Profile
    Reply #119 13 May, 2011, 10:36:55 PM
  • Publish
  • Bagaimana pula dengan sahabat yng apabila saya menyatakan satu cerita yang benar, tapi dia tidak dapat terima & akhirnya menyebabkan persengketaan @ bermasam muka?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    3841 Views
    Last post 04 May, 2009, 10:06:50 PM
    by ibnuwalidaini
    33 Replies
    9972 Views
    Last post 19 June, 2012, 07:18:53 PM
    by 5zul
    10 Replies
    10155 Views
    Last post 24 June, 2012, 01:21:43 PM
    by rabbitah