Pelajar Terdedah kepada Bahan Khayal dan Lucah - Page 2

*

Author Topic: Pelajar Terdedah kepada Bahan Khayal dan Lucah  (Read 8539 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #20 19 April, 2010, 11:33:30 PM
  • Publish
  • Salam,
    Baru menjadi guru ni , dah banyak cerita hal tentang perkara yang menakutkan itu.
    Ada yang sampai tertangkap oleh guru disiplin kerana berani membawa pil hayal ke sekolah.
    Mengalah ejen perisik jahat dalam cerita di tv. Pandai pula menyembunyikan benda-benda tu.
    Bila di soal , jawab selamba ja " saja nak try" ish. macm nak tampar rasanya.
    Tapi kadang2 kesian pulak. Kebanyakkan berlatarbelakangkan masalah keluarga.
    Kaunselor take over. Budak-budak macam ni memang kena kaunseling demi nak memperbetulkan
    kesalahan mereka. Masih muda , perjalanan masih jauh. Dah terjatuh ,jangan sampai tersungkur.
     Semoga ALLAH yang PENGASIH memberi petunjuk kepada mereka ke jalan yang benar.


    ALLAH sentiasa dekat dengan kita.

    Reply #21 20 April, 2010, 11:07:45 AM
  • Publish
  • sape yg bersalah dalam hal ini tidak perlu untuk dibahaskan akan tetapi kita kene pikirkan bersama bagaimana nak mengatasi masalah gejala sosial dikalangan budak2 sekolah skng ni yang semakin parah.alangkah indah sekiranya kite semua hidup dengan perasaan bertuhan....
    http://www.kedaisauda.blogsopot.com

    Reply #22 20 April, 2010, 12:07:19 PM
  • Publish
  • saya rase yang paling terpenting adalah didikan agama.then, mind set minda anak2 oleh ibubapa. sebab sebelum anak2 tu kenal dunia luar, mereka akan memilih untuk mempercayai apa2 yang dikatakan oleh orang tuanya. kiranya bagaimana kedua orang tuanya menilai sesuatu perkara maka dengan acuan yang sama jugalah anak2 akan gunakan. so, kat sini orang tua kena ambil peluang nie untuk mencorak minda anak2 seblom anasir2 luar mengambil tempat.

    Reply #23 20 April, 2010, 12:18:56 PM
  • Publish
  • saya menggambarkan dunia hari ini adalah dunia yang penuh dengan fitnah...saya rasa takut walaupun kita mendapat didikan agama,kita mempunyai pengetahuan agama,kita mahir al-qur'an,kita faham hadis,kita tahu halal dan haram..namun,dunia hari ini terlalu mencabar sehinggakan tidak ada yang dapat lari daripada menghadapi fitnah ini...umat islam tidak boleh leka sedikitpun dari mengingati ALLAH...Perlu sentiasa memperbaharui imannya..perlu menguatkan ketakwaannya..perlu mengenal diri..perlu mendidik jiwa..semoga ALLAH melindungi kita semua...menghadapi fitnah dunia...

    Reply #24 19 August, 2010, 08:20:55 AM
  • Publish
  • 60 Peratus Berzina kerana Pengaruh Video Lucah

    KUALA LUMPUR – Satu kajian yang dibuat oleh seorang pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun lalu mendapati 60 peratus kes perzinaan berpunca daripada menonton bahan-bahan lucah.

    Pakar Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja UKM, Dr. Khaizil Ismail berkata, Kajian Remaja Berisiko Tinggi yang dijalankan selama enam bulan itu dijalankan di pusat-pusat pemulihan akhlak di seluruh negara merangkumi kira-kira 600 responden yang berumur antara 15 dan 20 tahun.

    “Biasanya gadis yang sudah berzina dengan pasangan akan mengandung dan kemudian mengambil keputusan membuang bayi yang dilahirkan bagi mengelakkan rasa malu atau diketahui keluarga.

    “Perzinaan yang berlaku akan menyebabkan terhasilnya anak luar nikah. Jadi, saya menyokong kenyataan bahawa kes-kes buang bayi yang semakin banyak sekarang ini adalah berpunca daripada menonton bahan-bahan lucah,”

    Reply #25 19 August, 2010, 09:55:25 AM
  • Publish
  • KUALA LUMPUR – Satu kajian yang dibuat oleh seorang pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun lalu mendapati 60 peratus kes perzinaan berpunca daripada menonton bahan-bahan lucah.

    Pakar Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja UKM, Dr. Khaizil Ismail berkata, Kajian Remaja Berisiko Tinggi yang dijalankan selama enam bulan itu dijalankan di pusat-pusat pemulihan akhlak di seluruh negara merangkumi kira-kira 600 responden yang berumur antara 15 dan 20 tahun.

    “Biasanya gadis yang sudah berzina dengan pasangan akan mengandung dan kemudian mengambil keputusan membuang bayi yang dilahirkan bagi mengelakkan rasa malu atau diketahui keluarga.

    “Perzinaan yang berlaku akan menyebabkan terhasilnya anak luar nikah. Jadi, saya menyokong kenyataan bahawa kes-kes buang bayi yang semakin banyak sekarang ini adalah berpunca daripada menonton bahan-bahan lucah,”

    assalamualaikum...
    Bagi saya video lucah bukanlah penyebab utama berlakunya perzinaan, mereka ini telah tersilap fakta sebenarnya atau masih belum habis mengkaji.
    perkara ini dah lama saya fikirkan kenapa berlakunya zina, dan semalam saya dapat meyimpulkan satu keputusan yakni zina berlaku kerana berlakunya 'couple' antara lelaki dan wanita. Tentu sebab ini tidak dipersetujui oleh orang yang sedang mengalami saat manis 'bercouple', akan tetapi orang yang bercouple adalah sebenarnya menyumbang berlakunya perlakuan zina dan seterusnya membuang bayi.Mula -mula timbul minat terhadap seseorang, mntak bantuan rakan atau diri sendiri meminta no talifon orang yang diminati, mula mengayat, mula bercouple, panggilan nama bertukar menjadi panggilan sayang, keluar ber'dating' dan seterusnya untuk membuktikan keteguhan cintaku padamu relaku serahkan mahkota kesucianku dan berlakulah zina sehingga melahirkan bayi luar nikah dan penamat riwayatnya adalah dilongkang, masjid ataupun ditanam.
    mungkin ada yang mengatakan kami bercouple adalah mengikut syariat, ingin ku tanya dimanakah syariat yang telah diikuti, malamku merinduimu, dihati ku ada kamu.Mungkin ada yang menyatakan kami bercouple akan tetapi tidak pernah melakukan zina, di sini jawapanya zina bukan sahaja dengan melakukan persetubuhan antara lelaki dengan perempuan, zina boleh berlaku melalui mata, tangan, mulut ataupun hati..'janganlah kamu menghampiri zina'.kita disuruh bukan hanya melakukan zina akan tetapi benda paling penting menghampiri zina pun di tegah..
    Ini hanyalah pendapat saya, ingin menegur dan ditegur.
    wassalam..

    Reply #26 19 August, 2010, 10:48:08 AM
  • Publish
  • Banyak punca dan faktor terjadinya zina. Allah berfirman maksudnya..jangan kamu hampiri zina. Nabi pula bersabda mafhumnya, semua anak Adam berzina.....mata...kaki..tangan..hati yang ingin........kemaluan(yang akhir)...

    Allah dan Rasul perintahkan menutup aurat secara sempurna. Ramai yang tak kisah. Jangan bersentuhan kulit dengan mahram....kita lihat pemimpin selamba je bersalam tanpa rasa bersalah secuit pun....

    Lihatlah kat TV, amat mudah melihat lelaki menyentuh wanita, bentuk tubuh begitu juga. Kat kedai mamak, majalah berlambak memaparkan lorong perzinaan melalui gambar dan cerita-cerita termasuk novel. Internet dan jualan CD-CD berlambak-lambak, mudah je nak dapat! Asalkan TAK MALU!!! Malu tu sebahagian dari iman, sabda Nabi saw.....Jika malu nescaya tak buat....Apabila dekat kiamat, beberapa perkara akan diangkat Allah antaranya khusyuk dalam solat, rasa malu turut diangkat, perasaan kasih sayang pun diangkat, tu sebab di antaranya banyak yang buang bayi mengalahkan jahiliyyah (bunuh anak perempuan je!), diangkat juga keberkatan bumi...lihatlah bala bencana di serata dunia...

    Lelaki dan perempuan ni cas positif dan negatif, macam magnet tarik-menarik. selamatlah mereka yang kukuh iman dan rasa malunya. Elok hati, perangai dan akhlaknya. Tak hairanlah, orang yang menyandanh title orang agama pun boleh terlanjur!

    Begitulah hebatnya godaan zina...antara lelaki dan wanita...

    Sekarang tambah lagi teruk, dalam satu hadis saya terbaca(Imam Sayuti, Jami'us Soghir), mafhumnya lebih kurang....umatku akan berbuat lebih teruk dari umat Lut-perlakuan dan perbuatan lesbian!

    Dan lebih dahsyat lagi, ada yang biseksual! Wana'uzubillah...

    Hukum Allah pun tak berjalan....Tarbiyah dan pendidikan bagaimana pula?..Hala tuju pemimpin dan ulama' tempat bernaung umat ke mana pula?Media massa dan elektronik memaparkan gambar-gambar dan kisah-kisah yang menggalakkan budaya perzinaan! Sangat banyak yang melalaikan.

    Perkahwinan dan pernikahan semakin payah dan sukar.

    Jalan-jalan keagamaan dan sunnah-sunnah ditinggalkan...Al quran hanya dipertandingkan...Tak dijadikan panduan primer...Banyak orang boleh menyebut saja amalan agama tapi tak melakukannya...Penceramah agama wanita bertabarruj Suara pun dah aurat! Cam ner ek? Dah tak de orang lelaki ke nak menyampaikan ilmu dan nasihat kepada semua....Artis menjadi ikutan dan pujaan...kata-kata dan nasihat ulama' dipermain dan dipersendakan...

    Kat tempat bekerja pun, ramai yang pakai fit-fit...Bersembang pun lucah-lucah...
    Pintu-pintu perzinaan terbuka luas...

    Ya Allah, selamatkanlah...selamatkanlah kami, agama kami dan iman kami....
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Reply #27 19 August, 2010, 11:05:03 AM
  • Publish

  • inilah punca sebenar kepada kes2 zina dan anak luar nikah.benda inilah yang perlu dihapuskan serta merta daripada terus menular.
    bayangkan jika anak kecik berumur 5 tahun yang menonton video lucah?hancurlah ganerasi kita

    Reply #28 19 August, 2010, 02:32:34 PM
  • Publish
  • semua pendapat saudara & saudari diatas adalah benar & tepat. Tetapi bagaimana kita nak simpulkan jika pelaku zina adalah di kalangan yang beragama? Mereka yang tahu hadis mana yang menghalang dari menghampiri zina. Memang telah ditakdirkan umat Muhammad akan digoda & cuba disesatkan walau apapun pertahanan yang cuba kita dirikan. Akhirnya terpulang kepada individu lelaki & perempuan itu sendiri. Wallahualam.

    Reply #29 19 August, 2010, 03:19:45 PM
  • Publish
  • Sokong juga, salah satu penyebab zina adalah menonton video lucah..yang akhirnya menyebabkan mereka yang lemah iman terdorong untuk melakukan perbuatan terkutuk tersebut. Kalau si anak kecil pun pandai meniru aksi2 yang pelik selepas menonton video lucah, inikan pula remaja..

    Reply #30 19 August, 2010, 08:02:54 PM
  • Publish
  • semuanya kurang iman......semuanya tak berani keluar jihad lawan nafsu sendiri.......tambah nak lawan nafsu syaitan.....lagi teruk kalah kita...
    habis nak buat apa??....kembali kepangkuan Agama (taubat)...didik jiwa...rendah hati pada rabb...amal makruf nahi mungkar....pengorbanan perlu...
    tak boleh juga lari....lari dari kemungkaran menuju kebenaran hakiki.....setiap jiwa dan seluruh kehidupan akan kembali pulang.....pulang pada yg kekal abadi....

    Reply #31 20 August, 2010, 02:42:50 AM
  • Publish
  • assalamualaikum...
    Bagi saya video lucah bukanlah penyebab utama berlakunya perzinaan, mereka ini telah tersilap fakta sebenarnya atau masih belum habis mengkaji.
    perkara ini dah lama saya fikirkan kenapa berlakunya zina, dan semalam saya dapat meyimpulkan satu keputusan yakni zina berlaku kerana berlakunya 'couple' antara lelaki dan wanita. Tentu sebab ini tidak dipersetujui oleh orang yang sedang mengalami saat manis 'bercouple', akan tetapi orang yang bercouple adalah sebenarnya menyumbang berlakunya perlakuan zina dan seterusnya membuang bayi.Mula -mula timbul minat terhadap seseorang, mntak bantuan rakan atau diri sendiri meminta no talifon orang yang diminati, mula mengayat, mula bercouple, panggilan nama bertukar menjadi panggilan sayang, keluar ber'dating' dan seterusnya untuk membuktikan keteguhan cintaku padamu relaku serahkan mahkota kesucianku dan berlakulah zina sehingga melahirkan bayi luar nikah dan penamat riwayatnya adalah dilongkang, masjid ataupun ditanam.
    mungkin ada yang mengatakan kami bercouple adalah mengikut syariat, ingin ku tanya dimanakah syariat yang telah diikuti, malamku merinduimu, dihati ku ada kamu.Mungkin ada yang menyatakan kami bercouple akan tetapi tidak pernah melakukan zina, di sini jawapanya zina bukan sahaja dengan melakukan persetubuhan antara lelaki dengan perempuan, zina boleh berlaku melalui mata, tangan, mulut ataupun hati..'janganlah kamu menghampiri zina'.kita disuruh bukan hanya melakukan zina akan tetapi benda paling penting menghampiri zina pun di tegah..
    Ini hanyalah pendapat saya, ingin menegur dan ditegur.
    wassalam..

    Bagi saya pula menonton benda lucah merupakan penyebab utama zina. Bercouple pun antara sebabnya, tapi saya lebih setuju berdasarkan situasi sekarang bahawa menonton bahan lucah merupakan pendorong utama terjadinya zina, tak kira lah bahan lucah itu berbentuk video, gambar, teks atau cerita dan sebagainya.

    Remaja sekarang sangat terdedah kepada akses bahan2 seperti ini. Di rumah ada internet, ibu bapa pula sibuk bekerja, tak hiraukan anak2, pagi pergi kerja, malam baru balik, anak2 terbiar buat hal sendiri. Itu hal di rumah, ada juga yang pergi ke cyber cafe semata2 nak akses bahan2 lucah ini. Remaja mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi, sekali terbaca @ terlihat sesuatu akan terdorong untuk meneroka lagi. Lebih parah apabila sudah ketagih. Inilah permulaan zina...tambah2 lagi dengan pendidikan agama yang tidak sempurna, iman yang goyah, maka mereka ini sangat mudah terjerumus ke lembah maksiat. Walaupun budaya couple merupakan faktor yang menyumbang, namun zina boleh terjadi tanpa bercouple.

    Sangat menyedihkan apabila zina berleluasa sekarang, apatah lagi yang terlibat adalah pelajar2 sekolah, tingkatan1, tingkatan 2...  ada pelajar yang dirampas telefon bimbitnya di sekolah, apabila dibuka telefon itu didapati video dan gambar lucah dalam telefon bimbit...lihatlah ! Betapa parah keadaan sekarang...macam mana tidak berlakunya zina? sedang jalan-jalannya terbuka luas di sana sini....hanya iman bekalan pendinding diri...itu pun jika iman itu teguh.

    Saya pernah mendekati beberapa orang pelajar...saya tanya kenapa dia suka pergi cyber cafe? kawan di sebelahnya jawab, dia suka tengok gambar lucah di internet, dan pelajar tersebut hanya tersengih mengiakan...masyaAllah...budak berumur 13 tahun! Ada juga pelajar lelaki di dalam kelas semasa guru mengajar leka membandingkan bahagian sulit mereka di dalam seluar...ya Allah...sungguh fikiran mereka telah diracuni dengan virus kelucahan yang menyerang secara halus tetapi sedang membarah dalam masyarakat.

    Apa yang dilihat dalam gambar dan video itu akan cuba diterjemahkan ke alam realiti. Bermula dengan melihat rakan lawan jantina, mendekati dan berlaku lah apa yang tidak diingini...hal ini jugalah mungkin menjadi faktor pendorong berlakunya kes rogol..hmm...mungkin bukan 'mungkin', tetapi 'memang'...semoga Allah menyelamatkan dan melindungi diri kita dan zuriat keturunan kita dari bencana dahsyat ini...

    Bagaimana jalan penyelesaian?

    Hmm...saya setuju dengan pendapat ustaz hasin yang saya quote dari thread "Re: Mak, saya nak nikah."

    :)

    Cabut akar pokok maksiat ini, tak perlu modified perkara ranting.

    Pokok maksiat ialah sistem Kerajaan Sekular. Gantikan dengan sistem Islam yang syumul.

    Pendapat saya je.

    Apa pun...awal pendidikan anak2 bermula di rumah...ibu bapa yang mencorakkan...semoga Allah tunjukkan kita semua jalan yang lurus, dididik dan dibimbing kita di dunia dan di akhirat...aminn ya Rabb...wallahu 'alam, sekadar pendapat dari saya yang dha'if...
    ~ Begin with the End in Mind ~

    Reply #32 20 August, 2010, 08:43:57 AM
  • Publish
  • :)
    Berdasarkan tajuk.. saya setuju.. tengok vedio lucah, tapi, kene tambah gak..tgok cerita asmara, romentik, loving2, luar negara punya, atau dengan kata lain,cerita cinta cara bukan islam..membuatkan remaja, tertarik dan nak cuba2..nak rasa nk feeling la, apala..:senyum:.. jadi mula la nk cari gawe, boyafren.. cewek mane tah, mat kampung sebelah la..kalu boleh yang sporting, yg friendly, yg kurang iman.. yg macam tk jaga agama..atau jaga agama tapi wat2 rase leh gak couple..( couple itu haram), so mula call, sms, dating, bual2 indah,ayat2 cinta la katakan..kalu boleh ada scent mcm cinta koreala jepunla..masa tu tak ingat agama, atau ingat tapi cuba fikir konon demi nk kawin, nk jodoh, pastu try wat ringan2, sonok, tak puas, buat lagi lama2,ad peluang  wat yg berat, pastu malas la nak citer... buncit..tk nak tangungjawab, malu,baru ingat agama,keluarga, kawan2,..tak boleh stadi, risau, gusar, resah, remaja mestila tengah blajar kan??, kene marah ibu bapa,keluarga, rasa hidup tak bermaknam kecewa.. dan tak tau la ... tapi saya tetap nak tegaskan..kalau dh berzina dan mengandung pun, berakhir dengan perkahwinan..anak yg lahir tu...dikira sah???..tu lagi payah..

    jadi apa2 bentuk tayangan yang ada kaitan dengan perasaan lelaki perempuan... patut dikawal.. moga saya tak cuba benda2 diatas nie..:sedihnya:..

    wassalam..
    « Last Edit: 20 August, 2010, 08:45:52 AM by asri_kl91 »

    Reply #33 20 August, 2010, 12:58:38 PM
  • Publish
  • jadi apa2 bentuk tayangan yang ada kaitan dengan perasaan lelaki perempuan... patut dikawal..

    Sangat setuju!

    Reply #34 20 August, 2010, 02:53:03 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..
    bagi saya penyebab pokok kepada permasalahan ini ialah "duit"..
    Wallahualam

    Reply #35 01 December, 2010, 11:17:07 AM
  • Publish
  • hangat2!!saya setuju dgn semua pndpt yg dinyatakan..in my opinian IMAN sbg benteng utama...sbg org Islam juga
    kte kena rasa takut dan malu kpd ALLAH.Bila terasa or teringin nk buat sst yg buruk tu, cepat2 ingat ALLAH..Yang Maha Melihat
    dan Maha Mengetahui segalanya.
    cantik wanita kerana kejernihan wajah,manis wanita kerana senyuman,
    hebat wanita kerana kesabaran, mulia wanita kerana keimanan dan kecintaan Ilahi...

    Reply #36 26 May, 2011, 10:21:17 AM
  • Publish
  • iman adalah benteng yang tidak nampak tetapi mampu mengawal diri kita seumpama benteng yang kebal daripada terjebak dengan perkara maksiat seperti zina ini.

    Reply #37 26 May, 2011, 04:19:23 PM
  • Publish
  • Sebagai mak bapak saya rasa wajib la kita didik anak2 lelaki kita menghormati kaum wanita dan didik untuk melindungi kehormatan wanita,anak perempuan kita kena tahu masalah jiwa mereka,sebab orang perempuan ni sensitif terutama remaja,golongan ibu bapa kena sentiasa tahu perkembangan anak2,bukan mengongkong mereka,tapi memberi panduan pada mereka.Andai kata mereka tetap juga buat silap,itu mungkin dah jalan yg mereka pilih sendiri,jangan kita 100% salahkan mereka ni..mereka belum faham sebenarnya,itulah,perlukan bimbingan yang telus dan ikhlas.

    Reply #38 05 June, 2011, 11:01:54 AM
  • Publish
  • tragedi zulaikha dan nabi yusuf alaihissalam berulang

     :)

    Ana terkejut melihat salah satu akhbar hujung minggu yang memaparkan tetang seorang remaja perempuan yang menggomol pasangannya kerana terlampau kerap menonton video lucah.

    Reply #39 05 June, 2011, 11:21:31 AM
  • Publish
  • Ish, takda kena mengena dengan siti zulaikha dan nabi yusuf. Siti zulakha itu bukan penonton video lucah dan nabi yusuf pula bukan pasangan yang membawa siti zulaikha berdua-duaan.
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    1 Replies
    2826 Views
    Last post 21 September, 2008, 04:40:16 AM
    by Sheikh.engku
    19 Replies
    4260 Views
    Last post 25 May, 2013, 04:17:50 PM
    by Ana Tholibah
    13 Replies
    34782 Views
    Last post 15 May, 2014, 11:01:02 AM
    by ansarul_haqq