*

Kesempurnaan Puasa



Melatih anak pelihara kesempurnaan puasa


Puasa%2B%25281%2529jk
IBADAH puasa Ramadan adalah salah satu tunjang utama Rukun Islam dan semua umat Islam tidak kira usia perlu sedar kewajipan menunaikannya termasuk golongan anak kecil. Ulama berpandangan walaupun kanak-kanak belum diwajibkan melaksanakan syariat, ibadah puasa dilakukan dianggap sebagai satu bentuk latihan.

Pernyataan ini jelas memberi isyarat ibadah puasa perlu dididik dan dilatih kepada anak kecil. Menjadi tanggungjawab ibu bapa memastikan anak seawal usia empat atau lima tahun belajar menghayati kelebihan berpuasa pada Ramadan.

Latihan menahan nafsu makan dan minum pada siang hari serta memperbanyakkan amalan mulia dan mengelakkan diri daripada kemungkaran besar impaknya apabila anak meningkat dewasa kelak.

Mereka tidak akan berasa canggung untuk melaksanakan bukan saja amalan berpuasa juga ibadah fardu lain seperti bersolat, zakat dan sebagainya. Jiwa mereka terdidik untuk memperbanyakkan ibadah sampingan yang melengkapkan diri menjadi manusia soleh dan solehah.

Untuk melatih anak berpuasa perlulah dimulakan secara berperingkat. Turuti tahap kemampuan mereka seadanya seperti puasa setengah hari, sekadar beberapa jam atau hanya beberapa hari sepanjang Ramadan.

Unsur ganjaran juga boleh dipraktikkan sebagai elemen penggalak mereka berpuasa. Contohnya, menyediakan masakan kegemaran mereka untuk berbuka dan bersahur, pujian, memberikan hadiah, atau duit raya jika berjaya melaksanakan ibadah puasa mengikut kemampuan masing-masing.

Ibu bapa boleh menceritakan kepada anak kewajipan berpuasa daripada konteks agama dan faedah dari sudut kesihatan supaya mereka faham bahawa berpuasa amalan yang besar kesan positifnya. Anak perlu dilatih rukun dan pantang larang berpuasa supaya bijak memelihara kesempurnaan puasa.

Pada Ramadan ini, mereka boleh diajak untuk menunaikan solat tarawih secara berjemaah sama ada di rumah atau masjid dan bertadarus al-Quran bersama-sama. Anak boleh diasuh mengeratkan hubungan silaturahim sesama keluarga, jiran dan masyarakat dengan menganjurkan majlis berbuka puasa, berziarah serta bersedekah.

Minda dan pemikiran anak perlu juga dididik supaya tidak mentafsirkan Ramadan sinonim dengan pesta bunga api dan mercun. Hindarkan mereka daripada terjebak sindrom negatif yang bukan saja membazirkan wang, malah turut membahayakan nyawa.

Anak juga tidak seharusnya dibiarkan leka menonton televisyen, bermain permainan komputer atau membuat aktiviti tidak berfaedah. Sebaliknya mereka perlu dibimbing untuk menambah amal ibadah yang dijanjikan ganjaran besar oleh Allah.

Jika kaedah disarankan ini dapat dipraktikkan kepada anak sepanjang Ramadan, diyakini mereka akan menjadi umat Islam yang diredai-Nya dan menjadi insan sempurna akhlak dan tata susila.

Didikan agama yang mantap sejak usia kecil seperti ini dapat menjamin kekentalan dan keutuhan personaliti anak apabila usia mereka menjangkau dewasa umpama bidalan melentur buluh biarlah daripada rebungnya.


Sumber artikel : epondok
 Lulusterbit Oleh: Delima^Biru
[ 04 Aug 2011 ]

Comments *

1) Re: Kesempurnaan Puasa
Lulusterbit Oleh: theodoregore on 12 August, 2011, 07:39:46 AM
rasanya pembentukan sahsiah diri dan bentuk pemikiran yang imbang antara lahiriah dan jasmani. Jati diri seorang muslim itu terletak pada akal dan bukan pada nafsunya. Ini seterusnya melahirkan manusia imbang yang sentiasa beroleh kegembiraan dan kejayaan tak kiralah dari sudut manapun.
2) Re: Kesempurnaan Puasa
Lulusterbit Oleh: muhammad naim on 24 August, 2011, 10:36:14 PM
Nak tengok orang puasa? tengok ketika berbuka pose
Commenting option has been turned off for this article.
Last 10 Shouts:

 

Abang Mohd. Shukri

Semalam pada 04:25:33 PM
Orang Yang Tidak Memuliakan Ibu Bpada Tiada Syurga Baginya
 

ansarul_haqq

21 July, 2014, 10:50:40 AM
Jika anda seorang yang melafazkan dua kalimah syahadah yang menjadikan kamu seorang Muslim, titipkanlah doa buat saudaramu diGhaza !
Jika anda seorang manusia, kasihanilah mereka yang berada di GHAZA.
#qunutnazilah#
 

ibucomey

18 July, 2014, 02:55:25 PM
Sabar Itu Indah
 

Aku Insan Lemah

18 July, 2014, 02:52:37 PM
wah, alim2 orang kat sini.. mcm x layak pula diri ni join..
 

al-baab

17 July, 2014, 03:57:28 PM
SABAR itu mudah saja, Tahanlah diri, buat bo do saja, jangan peduli apa orang kata, pedulilah apa yang Allah suka
 

ibucomey

16 July, 2014, 03:01:55 PM
Sabar itu Mudah di Ucap..Sukar di laksana..Selamat berpuasa..
 

cikgu anggun jelita

16 July, 2014, 09:27:43 AM
salam..
sy nk cari Hairi1210 nk tanya pasal saman PDRM.. HELP ME PLEASE
 

ananurtz

14 July, 2014, 12:04:31 AM
:ws:

 

al-baab

13 July, 2014, 03:53:01 PM
Gunakan lah apa yang masih ada, syukur lah, jangan mengeluh apa yang sudah tiada

Atas Izin Allah berlaku, samada berserah Allah, ataukah, menurut Nafsu

subhanallah
 

BADRI56

11 July, 2014, 09:44:34 AM
selamat berpuasa

Show 50 latest