Login  |  Daftar

Terkini

Pages: [1] 2 3 ... 9
1
Umum / Rindu
« Kiriman Akhir by Maliki Masa a month ago »
Dimana

Bila tiada ku cari,
Bila ada ku buat tak reti,
Bila hilang ke mana pergi,

Bila tak kembali barulah ku mengerti,
Kasihsayang yang tak bisa dibeli
walaupun emas berpeti,wang berguni,
Ilmu yang tiada dijualbeli,

Disitu baru kita mengerti,
Baru kita nak cari,
Nak tanya kemana pergi,
Berapa harga kalau mahu dibeli,

Tapi semuanya tiada erti Kerna perginya takkan kembali,
Takkan berganti,

Disitu barulah kita mengerti kasih sayang sejati,
Kasih sayang yang kekal hidup hingga kemati,

Kau tetap dalam diri Tanpa kusedari,
Kerna kau empunya rahsia hati,
Hingga payah kucari,
Sedangkan hidupku kau sendiri,

Yang pastinya kau tak pernah pergi,
Hanya aku yg tak mengerti,
Tak mengaji,
Tak mengenal diri
Tak mengenal Tuhan sejati,

Yang ghaib dimati Sedang nyata dirinya Tajjali,

Didalam diri sendiri,
Kau bermisteri,
Menjadi rahsia diri sendiri,
Rahsia Tuhan Hakiki,

Itulah kasih sayang sejati,
Kasih sayang illahi
Kasih sayang yg wajib dicari,

Kerna janji termetri,
Kasih sayang AlRahman AlRohim,

Kasih sayang tersembunyi
Kerna janji Hakiki ianya terjadi,

Itu Bismillahi rohmani rohim alam terjadi,
Tersembunyilah sifat menjadi misteri,

Hanya kasih sayang sejati ,
Tergengamlah hingga kemati,

Pemburu kasih sayang takkan mati selagi dunia Milik sejati,
Milik hakiki,
Milik illahi,
Milik yg benar mencari....kasih sayang illahi.

Buat Insan Yang Mengerti...

Cp
2
Umum / KETENANGAN
« Kiriman Akhir by Maliki Masa 2 months ago »
...

Apa yang dicari
Matlamat hidup
Apa yang ditemui
Usah berputus harap
Mendamba cinta ilahi

Pengalaman itu tak dapat dibeli
Belajar dari kisah silam
Mengenal erti kehidupan
Belajar erti berani agar tidak
Diselubungi ketakutan
agar langkah tiada merasa kaku

Ku harungi lorong dunia
Membangun buih-buih
Harapan masa lalu
Ku cari damai dihati
ku cari ketenangan abadi
mampukah aku miliki…..

Pada dingin sunyi berselimut
Harapan Esok hari .....
Menenggelamkan dalam tiap doa
Kupasrah pada malam buta
Kuserahkan ingin dan harapan
yang tak nyata....
 
Ku mengeluh kisahkan semua
Pada harapan esok agar tidak sia-sia
Biar pucuk mimpi jadi nyata
Biar tiap doa benar terwujud disana
Aku tetap ingin larut dalam doa

Aku hanya merancang
Engkau yang berhak
Mengubah pilihanku,
Atau rencanaku Engkau penuhi
Aku hanya minta yang terbaik,
Aku hanya minta pilihanku

Tuhan kau punya rencana yang indah..
Aku yakin serta berserah
Kadang apa yang kita ingin
Tak sesuai dengan kenyataan

Ketenangan hati,
Takkan kita jumpai
Selain merapatkan kepada
Yang Menciptakan diri
Ketenangan hati
Bukannya satu ilusi
Tetapi kehadirannya hakiki
Bila sentiasa mengingati
yang maha pencipta diri

Seorang arifbillah
telah ditanya oleh sahabatnya:
"Apakah kau tidak kesepian
beruzlah di rumahmu?”
Dijawab olehnya:
"Aku tidak pernah sepi
apabila bersama dengan-Nya.”

Ya Allah…
Aku bersyukur padaMu
Kerana aku masih lagi
Melalui malam yang indah ini

#selamatMALAM
#SALAMKEMAAFAN
3
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

BENTUK2 GANGGUAN
□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Gangguan makhluk halus datang dalam berbagai bentuk :

(1) Sihir - iaitu bomoh / dukun / pawang yang menjadikan jinn sebagai khadam nya untuk menggangu manusia.

Manusia2 berniat jahat sering menggunakan khidmat bomoh2 ini untuk melakukan perkara buruk kepada orang lain.

(2) Saka - ini adalah jinn yang di warisi dari nenek moyang yang telah meninggal.  Lazim nya dia akan mencari anak atau cucu unruk di jadikan teman.  Erti nya saka ini mendampingi anak cucu nya sebagai kawan tetapi kemudian nya melakukan berbagai kerosakan. Antara mengganggu ibadah, menjadikan nya pemalas,  sering sakit2.dll gangguan dlm hidup.

(3) Rasuk dan sampuk - Ini adalah jinn umum nya yang mengganggu manusia tanpa suruhan dari manusia.

Histeria, emosi berlebihan secara tiba2, penyakit2 misteri adalah antara kesan2 perbua
tan jinn.



PUNCA GANGGUAN

□□□□□□□□□□□□□□□☆
Pada keseluruhan nya, punca kesekalian gangguan seperti di atas adalah daripada bangsa jinn dan syaiton.

Jinn dan syaiton adalah dua makhluk halus yg sentiasa menunggu peluang merosakkan kehidupan manusia. Samada merosakkan pemikiran nya, hati nya atau juga menggangu fizikal tubuh badan nya sehingga terganggu ibadah dan kerja2 harian.

Kebanyakan kita sedar dan tahu penyakit2 tubuh badan seperti demam, selsema, batuk dll di sebabkan oleh virus dan bakteria yg terdapat di dalam udara.

Tetapi adakah kalian sedar, sebahgian dari kuman2 dan racun tersebut di sebarkan oleh jinn ?

Kuman2 dari jinn ini tersebar pada manusia melalui ludah, hingus, kencing dan berak makhluk halus itu.  Tetapi oleh kerana sifat nya yg ghaib,  sekalian gangguan di sebabkan jinn tadi (racun dan kuman)  tak dapat di kesan melalui alat2 letronik moden. 

Dari pengalaman kita, pesakit2 yang kebanyakan nya mengadu berbagai kesakitan pada perut, kepala, belakang, bahu dll telah melakukan berbagai pemeriksaan di hospital termasuk MRI, CT scan, X-ray dll tetapi doktor tak dapat kesan apa2 masalah pada pesakit. Biasa nya mereka akan kata "bersih" tak ada apa2 masalah.

SASARAN GANGGUAN MAKHLUK HALUS
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□

Bangsa jinn terutama jinn ifrit  (jinn yang paling jahat) menyerang dan mengganggu siapa sahaja dari kalangan manusia.

Tetapi lazim nya yang menjadi mangsa adalah :


(1) Kanak2 yg baru lahir. 
jinn syaitan mengerumuni bayi ini dan menunggu masa untuk menyerang apabila tiada siapa yg menjaga nya. Atau pun ada penjaga tetapi tidak di bacakan ruqyah pada anak tersebut. Maka mudah jinn masuk mengganggu nya. 

Ini lah sebab nya para salaf dahulu membuat berbagai ruqyah pendinding daripada ayat Qur'an, doa, asma Allah atau zikir guna melindung anak tersebut dari terkena gangguan jinn syaiton.   Tetapi zaman ini ramai tak pedulikan nya bahkan ada yg berani menuduh nya sebagai syirik.   Ini suatu kejahilan yang melampau yg akibat nya masing2 merasai sekarang.

catatan:
Akan datang penjelasan bab ini.  Jangan terkejut nanti apabila dikatakan punca banyak anak2 rosak bila dewasa spt rosak  mental, degil, susah hafal, mudah kena rasuk (perempuan) adalah berpunca dari gangguan2 jinn semasa kecil nya tetapi di biarkan tanpa perhatian.

(2) Wanita yang haid atau baru bersalin.


Wanita yg haid atau baru bersalin tubuh nya sangat lemah.

Jika tiada bantuan yuqyah pendinding dari kejahatan makhluk halus, maka mudah terkena gangguan.

(3) Orang yang selalu tertekan perasaan di sebabkan tekanan hidup, terlalu banyak berfikir, terlampau takut dsb.  Ketika ini jiwa nya sangat lemah. Jika  masalah ini tidak di atasi segera, maka keadaan jiwa yg lemah ini akan di manupulasi oleh jinn syaiton. Ertinya jinn syaiton mengambil kesempatan untuk masuk ke dalam badan dan  mendatangkan lebih banyak gangguan pada pesakit.

(4) Orang yg sering demam panas dan tak menerima sewajar nya terdedah kepada gangguan jinn syaiton.

(5) Orang yang sering meninggalkan ibadah dengan sengaja.


4


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Ada beberapa hamba Allah musykil, bahkan tak percaya mereka terkena gangguan jinn syaitan atas alasan mereka itu adalah Hafiz Qur'an atau Hafiz Hadith atau alim kitab atau Imam Masjid dsb.

Pada sangkaan mereka, tak mungkin mereka terkena gangguan makhluk halus kerana mereka tekun ibadah..!

Realitinya adalah...
Ramai yang datang jumpa ust sebab gangguan saka, buatan orang, santau, sampuk, rasuk... kebanyakannya orang. yang melakukan solat dan rajin baca Qur'an.

Bahkan jangan terkejut ada Hafiz Qur'an, Imam Masjid, alim kitab pun terkena gangguan makhluk halus ni.

Hal ini kita sudah huraikan dalam banyak siri2 tazkirah yang lalu...

Persoalannya...
Apa sebabnya hafiz Qur'an, orang rajin solat, rajin ke masjid pun terkena gangguan makhluk halus ini?


Kenapa orang tahfiz Qur'an pun kena gangguan?


Kenapa orang rajin solat pun kena gangguan jinn syaitan?


Kenapa pak lebai, pak Imam pun terjerat gangguan makhluk halus?

"Macam tak logik lah.!"  kata mereka.


Jika guna otak sempit memang tak logik.  Lagi pun ini bukan masalah logik. Tetapi urusan keruhanian yang kebanyakan orang awam tiada pengetahuan mengenainya.

JENIS GANGGUAN MAKHLUK HALUS
…………………………………………………………

Secara umumnya ada dua macam gangguan Iblis, jinn syaitan terhadap orang beriman :

Pertama:
~~~~~~~~~
Masuk kedalam hati (jantung sanubari)  serta mendatangkan was was terhadap IMAN dan AMAL...
Ini terjadi kepada semua orang Islam.

Akibatnya menyebabkan seseorang melakukan syirik khafi, hati penuh mazmumah dan dosa2 lain yang tidak di sedarinya.


Kedua:
~~~~~~
Masuk kedalam hati (jantung sanubari), otak, perut, tulang belakang dan faraj (bagi wanita)  serta menimbulkan berbagai penyakit pada jasad dan pemikiran.

Akibatnya kesihatan terganggu, iman dan ibadah turut terganggu.

PUNCA GANGGUAN / SEBAB TERJADI GANGGUAN MAKHLUK HALUS
………………………………………………………………

Sekadar makluman ringkas... punca orang solat, orang rajin baca Qur'an, bahkan pak Imam, hafiz hafizah terkena juga gangguan jinn syaitan kerana jiwa mereka belum kuat menolak gangguan2 tersebut.  Maksud jiwa tak kuat, cahaya Iman dalam hati tak cukup kuat.untuk menolak gangguan2 tersebut.

Soalan lagi...

"saya tak percaya hafiz Qur'an pun terkena. Mana mungkin orang hafal Qur'an terkena gangguan jinn syaitan sedangkan Al Qur'an dalam dada dia?"

Ini kemusykilan hafiz Qur'an...!

Penjelasannya…
Hafiz Qur'an yang hafal seluruh Qur'an pun terkena gangguan jinn syaitan sehingga terjadi rasukan kerana Al Qur'an yang kamu hafal hanya terhenti pada halqum kamu... atau terhenti pada aqal kamu....ertinya tak masuk kedalam hati kamu.  Apabila tak masuk kedalam hati, maka tidak menerbitkan cahaya dalam hati

Maka tinggallah kamu dalam angan2 bahawa kamu telah jadi hafiz Qur'an atau alim  dan sudah hebat sedangkan itu hanya penipuan

Sekurang2 gangguan yang terjadi kepada hafiz Qur'an atau orang yang alim kitab adalah gangguan Iblis untuk melakukan hal2 syirik khafi dan mazmumah :

(1) Menjadi riya, ujub, sum'ah dan takabbur.

(2) Tiada khusyu dalam solat

(3) Bermacam2 mazmumah dalam hati.


Walaupun mereka.sudah hafal seluruh Quran, hafal ribuan Hadith, mahir berbagai2 ilmu... tetapi mereka tak mampu keluar dari gangguan2 tersebut lantaran hati masih di tutupi mendung kekotoran ma'nawiyyah.

Apa kunci untuk mereka ini melepaskan diri dari gangguan2 tersebut..  ?

Jawapannya tiada lain, melainkan berguru kepada Guru yang arif, Guru Mursyid serta belajar zikrullah dan mujahadah nafs.

Contoh unggul sepanjang zaman adalah Imam Ghazali...!

Ini telah kami paparkan banyak kali didalam tazkirah2 kami yang lalu.

Moga menjadi peringatan untuk semua terutama alim kitab, hafiz Qur'an, cendikiawan yang hanya tahu ilmu syari'at.

Wallahu A'lam

✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳
Pesanan Ringkas:
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳✳
5
Q & A / LARANGAN WANITA BERHIAS DI HADAPAN LELAKI AJNABI
« Kiriman Akhir by Maliki Masa 2 months ago »
 🔴Soalan:
Assalamu Alaikum shaikh,
Boleh bagitau sebab2 wanita di larang berhias diri bila di luar rumah?

🔵JAWAPAN:


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرحيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Setengah dari larangan Allah atas wanita adalah adalah menjauhi semua jenis perhiasan dan menghias diri ketika dia keluar rumah untuk memenuhi keperluannya. (yang harus pada syara')


Firman Allah:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyyah yang dahulu”

[Al Ahzab (33) :  ayat 33]

Menurut keterangan Ulama, maksud berhias dan bertingkah laku seperti jahiliah adalah :

(1) Menampilkan diri di hadapan lelaki tanpa sebab yang harus pada syara.  Yang dibenarkan adalah seperti untuk menunutut ilmu, jual beli, perubatan, cari rezeki (jika tiada yang menanggungnya) dll seperti nya.

Selain itu di larang keluar.

(2) Jika wanita perlu tampil di luar rumah, maka di LARANG berhias seperti jahiliah iaitu berpakaian dan berhias yang boleh menarik perhatian lelaki.

(3) Allah melarang wanita berjalan berlenggok2 atau gaya menggoda.


Dalam Firman Allah yang lain:

وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَا‌ۖ

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya;......  "
[An-Nur (24) : ayat 31]

Menurut Ibn Abbas, yang di maksudkan dengan ayat

 "kecuali yang terlihat darinya"

adalah bermaksud celak dan cincin. 

Maksud Ibn Abbas adalah : cincin dan celak boleh di pakai oleh wanita tetapi  selain dari kedua nya di larang. Larangan ini meliputi :

(1) Dilarang memakai semua macam  make-up pada wajah seperti gincu, pemerah pipi, penghitam bulu kening dll.

(2) Di larang memakai semua jenis warna pakaian yang menonjol serta menarik hati lelaki.

(3) Di larang pamirkan gelang, rantai tangan, gelang kaki dll.  (jika di pakai, wajib di tutup)

(4) Dilarang memakai pakaian yang menambah aksesori yang menarik seperti manik atau lain2 yang kelihatan menarik.

(5) Wanita berkahwin yang memakai inai WAJIB tutup apabila keluar rumahnya.

(6) Wanita yang memakai gelang yang berbunyi, bukan sahaja wajib di tutup tetapi WAJIB pastikan jangan berbunyi.



Soalan yang sering di timbulkan dan jawapan nya:
-----------------------------------------------------

Soalan 1:
Ada wanita membantah,

 "Jika semua tak boleh apa yang boleh?  Kami pun nak kelihatan cantik juga."

Jawapan:

Kecantikan tubuh kamu, wajah kamu, pakaian kamu adalah untuk suami kamu, BUKAN untuk di pamirkan kepada lelaki _ajnabi._

Wanita yang gemar pamirkan segala kecantikan tubuh dan wajah nya  kepada lelaki asing  adalah wanita yang tiada harga diri  sedangkan wanita yang menyelimuti diri nya dari pandangan lelaki asing itulah wanita mulia. 

Tubuh dan perhiasan diri jamu hanya untuk suami kamu.

Soalan 2

Kalau tak pakai make up, muka nampak pucat.  Tak menarik.

Jawapan

Wanita sememang nya di LARANG kelihatan menarik apabila keluar rumah. Ini  kerana daripada pandangan menarik akan membawa kepada zina hati dan zina yang hakiki.  Cukup lah kamu kelihatan menarik pada pandangan suami kamu.

Soalan 3

Saya kerja sebagai penyambut tetamu.  Saya perlu nampak kemas, cantik dan menawan. Jika tidak saya kena buang kerja.

Jawapan

Takutlah azab Allah daripada takut pada manusia.   Manusia TIDAK boleh bawa mudarat apa pun pada  kamu, kecuali dengan izin Allah.  Jangan gadaikan akhirat untuk dunia yang sedikit. 

Bekerja sebagai penyambut tetamu, pelayan dll seperti nya TIDAK sesuai bagi wanita, bahkan terang2 mengundang fitnah, dosa, maksiat yang besar.

Cari lah kerja lain yang halal. Banyak lagi kerja2 halal yang sesuai untuk wanita.

Soalan 4
Ustazah kami pun bersolek dan nampak anggun hebat.  Jadi salah ke ustazah tu?

Jawapan

Ustazah yang TIDAK mengikut hukum TIDAK boleh di contohi.  Kebanyakan ustazah zaman ini TIDAK boleh di contohi, kerana setengah mereka lebih teruk dari wanita2 yang tiada ilmu.

Contohilah Wanita unggul,  penghulu wanita syurga,  Siti Fatimah Az Zahra yang memakai pakaian kasar menutup seluruh  tubuh nya ketika keluar rumah.


Soalan 5

Kami nak buat macam mana ustaz,  kami sudah di besarkan dan di biasakan dari anak dara lagi.  Bukan senang nak ubah.  Lagi pun semua wanita bersolek dan hias diri.

Jawapan

Islam BUKAN ikut ikutan pada manusia. Islam BUKAN kerana kebiasaan. Islam BUKAN mengikut buta kepada manusia walaupun ibubapa sekalipun.

Ajaran Islam adalah Hukum Allah berdasarkan Al Qur'an, Sunnah dan Ulama Mu'tabar.

Sentiasa beringat2 amaran Rasulullah ....

Rasulullah ﷺ bersabda :

 “Sebaik -baik wanita kalian adalah yang memiliki kasih sayang, subur (banyak anak), suka menghibur dan siap melayani, bila mereka bertaqwa kepada Allah. Dan seburuk buruk wanita kalian adalah wanita pesolek dan penghayal,   mereka itu adalah wanita-wanita munafiq, mereka tidak akan masuk syurga kecuali seperti ghurab a’sham.”

[Imam Bukhari, Imam Muslim]

Semoga anak isteri kita, sadara2 wanita kita memperoleh hidayah.

_______________________________
Jawapan:
           Shaikh Sayyid Aboo Tohir
     Mursyid, Silsilah Naqsyabandiah
          *MAJLIS TAZKIRAH JILANI*
            🌳🍁🕌🕌🕌🍁🌳
6
Aqidah / Ukuran kebenaran / syarat di jalan yang benar
« Kiriman Akhir by Maliki Masa 2 months ago »
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jika kalian bertanya pada Syiah, mereka akan katakan mereka yang benar, yang lain ahli neraka.

Jika di tanya pada wahabi mereka akan jawab mereka saja Islam yang lain2 adalah kafir masuk neraka.

Jika di tanya pada khawarij, mereka juga akan jawab sama.

Bahkan jika kalian bertanya pada Sami Budha, Hindu, Kristian, Zoroaster, Majusi dll yang kafir,  semua nya akan mengaku mereka betul dan benar...!

Jika demikian apa cara menentukan kebenaran? 

Apa jalan menentukan jalan yg benar dari yang batil?

Apa ukuran dan piawaian menentukan kebenaran dari kesesatan?

AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH mempunyai pendirian yang jelas berdasarkan Al Qur'an dan Hadith Nabi.

✳️Satu2 nya agama yang di terima oleh Allah adalah Deen Islam yang di bawa oleh semua Rasul dan Nabi bermula dari Nabi Adam sehingga lah kepada Junjungan Besar Muhammad ﷺ.

 Satu2 nya golongan selamat di kalangan Ummat Muhammad adalah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang memiliki tiga Khazanah :

(1) Al Qur'an

(2) Hadith Nabi

(3) Ulama Warisatul Anbiya yang benar.


Khazanah yang ketiga itu adalah "pemisah"  dan "pemutus"  yang membezakan Ahlus Sunnah dari kelompok lain. 

Ulama Warisatul Ambiya yang siddiq adalah kekasih2 Allah yang mewarisi Ilmu Nabi zahir dan batin. Mereka  itu hampir dengan Allah dan di dalam pimpinan tangan Rasulullah ﷺ. 

Mana2 Jamaah @ kelompok @ perkumpulan memiliki ketiga2 khazanah tersebut , maka mereka lah Ahlus Sunnah sebenar yang mendapat jaminan Rasul ﷺ.

Orang2 kafir, orang2 fasiq, khawarij, syiah, wahabi,  sufi palsu, ... boleh menyamar sebagai Ahlus Sunnah tetapi mereka tak dapat membuktikan mereka memiliki khazanah ketiga di atas. 

Untuk bertemu jalan kebenaran dan Pemimpin Warisatul Anbiya ini,  seseorang Islam WAJIB melakukan tiga perkara penting :

(1) Niat ikhlas

(2) Bersungguh2 mohon pada Allah menunjukki jalan kebenaran yang di redhai Allah.

(3) Bersungguh2 perhatikan syarat2 yang telah di tentukan oleh Ulama A.Sunnah sebelum mengambil keputusan menyertai nya.


Semua keterangan di atas telah kita sebutkan dalam siri2 tazkirah yang lalu.  Imam Jilani, Imam Ghazali dan Imam Ahlus Sunnah seluruh nya telah berikan garis panduan yang jelas tentang hal ini.
………………………………………………………………

Pada bila2 masa apabila salah satu syarat batal atau hilang atau di tukar, maka terbatal lah kebenaran nya.  ...  walaupun pada awal nya syarat2 telah cukup... .namun ini BUKAN jaminan.


Contoh nya seseorang Islam telah di taqdirkan bertemu seorang Shaikh dan berbaiat dengan beliau.  Shaikh itu di katakan menepati syarat2 sebagai Shaikh menurut syarat2 Shaikh di dalam Ahlus Sunnah.


Selang berapa lama kemudian, shaikh itu di dapati melanggar syarat2 sebagai Shaikh....misal nya dia melakukan kemungkaran terang terangan.  Misal nya lagi dia anjurkan majlis tari menari laki perempuan, atau galakkan murid nya buka aurat,  atau umum nya menyalahi salah satu dari hukum yang telah sepakat Ulama (menyalahi ijma' ulama Ahlus Sunnah.)


Atau Shaikh itu menyalahi mana2 bahagian adab2 Toriqat dan Ma'rifat.

Maka di dalam hal2 yang demikian, wajib lah murid itu jauhkan diri @ pisahkan diri dengan guru tersebut.  Haram bersama dengan nya atau berada  di dalam Jamaah nya lagi. 

Wallahu A'lam


Pesanan
MAJLIS TAZKIRAH JILANI
Sumber Rujukan Ustaz Syed Aboo Tohir
7
Aqidah / AQIDAH(1):Jangan Biarkan Pintu Terbuka Waktu Maghrib
« Kiriman Akhir by Halaqah Masa 3 months ago »
Allahuakhbar, Ini Sebab Jangan Biar Pintu Rumah Terbuka Waktu Maghrib!

Selalu kita dengar orang2 tua dulu selalu pesan jangan main waktu Maghrib, cepat2 masuk rumah, dan jangan biar pintu rumah terbuka kan ? Seorang ustaz dedah puncanya yang buat ramai terkejut. Ramai tak tahu lagi ni. Jom baca dan kongsikan. Subhanallah. Semoga bermanfaat.

Inilah SEBAB Kenapa Jangan Biar Pintu Rumah TERBUKA Waktu Maghrib Yang Ramai TAK TAHU | Khalifah Mail Online – Selalu kita dengar orang-orang tua dulu selalu bagitau jangan main waktu Maghrib, cepat-cepat masuk rumah, dan jangan biar pintu rumah terbuka kan ? Seorang ustaz dedah puncanya yang buat ramai terkejut. Ramai tak tahu lagi ni. Jom baca dan kongsikan. Sama-sama bermanfaat.

Jin Ummu Sibyan?

Mungkin ada yang pernah dengar nama Ummu Sibyan atau pun tidak sebelum ini, Ummu Sibyan ini adalah kaum jin dari jantina perempuan yang suka mengganggu bayi dan anak yang berusia kurang dari 2 tahun serta wanita hamil.

Sebab itulah anak-anak yang baru lahir harus diazankan terlebih dahulu agar bayi itu tidak di ikuti oleh jin ini.

Apa Kerja Jin Ummu Sibyan?

Kerja dia tak lain tak bukan adalah Mengganggu bayi yang baru lahir dan anak-anak (biasanya kurang dari 2 tahun) serta wanita yang hamil.

Jin Ummu Sibyan memiliki wajah yang mengerikan dengan mata yang besar dan berjalan di dinding seperti cicak , Ummu Sibyan juga dapat mengikat rahim wanita serta membunuh bayi yang masih dalam kandungan.

Seperti yang di ceritakan dalam kisah “jin Ummu Shibyan Dengan Nabi Sulaiman”, jin ini mengatakan ia boleh masuk dalam rahim orang perempuan dan mengikat rahimnya serta menyumbat dengan tujuan agar kaum itu tidak mengandung.

Diceritakan juga jin ini masuk ke dalam perut orang perempuan yang hamil, di waktu janin di dalam kandungannya sedang tumbuh jin ini akan menendangnya, maka berlakulah keguguran dan jadilah rahimnya kosong semua.

Tanda-tanda Bayi Terkena Gangguan Jin Ummu Sibyan

1. Bayi menangis melalak (matanya terbelalak memandang keatas/sudut tertentu)
2. Kanak-anak selalu jatuh seakan-akan ditolak
3. Mengigau sambil mengetip gigi berulang kali
4. Demam panas hanya setelah Asar sampai sebelum Subuh

Hasil Dari Gangguan Diatas Akan Mengakibatkan

1. Sawan tangis
2. Autisme (over hiperaktif)
3. Nakal sangat
4. Terencat akal
5. Pelbagai kompilasi otak

Tanda-tanda Wanita Hamil Terkena Gangguan Jin Ummu Sibyan

1. Rasa sesak dada terutama setelah waktu asar, yang mungkin berlangsung sampai tengah malam
2. Kusut fikiran
3. Sakit di bagian tulang-tulang belakang
4. Mengigau ketika tidur
5. Bermimpi dengan mimpi yang menakutkan



Cara Elak Gangguan Ummu Sibyan

1. Tutup Pintu dan jendela rumah waktu Maghrib
2. Jangan angkat atau masukkan baju yang sudah bermalam diluar rumah (jemuran tak kering)

Cara Pengubatan Pada Bayi

Tiarapkan anak, jangan biarkan matanya melihat ke arah itu, baca ayat Qursi dan 3 Qul kemudian tiup ke ubun-ubunnya sampai berhenti menangis.

Halaulah dengan bahasa dan bahasa masing masing seperti contoh (wahai Ummu Sibyan pergilah kau keluar dari rumahku dan jangan ganggu anak anakku) Insya Allah Ummu Sibyan akan pergi.

Cara Pengubatan Pada Wanita Hamil

Bacakan doa-doa menghindar setan termasuk doa menghindar sihir seperti (surah al-Fatihah, ayat al-Kursi, surah al-Baqarah, surah Ali-Imran dan surah al -Mu’awwizat) pada satu sendok madu asli dan kurma untuk dimakan setiap hari sebelum sarapan.

Bisa juga di bacakan doa doa pada minyak zaitun untuk di oleskan pada bagian dada dahi dan tulang belikat sebelum tidur. KONGSIKAN JIKA BERMANFAAT.
8
Al-Hadeeth / IAH(16):Hadith Tentang Mujaddid (Reformis) Agama
« Kiriman Akhir by Halaqah Masa 3 months ago »
   HADIS TENTANG MUJADDID (REFORMIS) AGAMA

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
 
Hadith ini begitu masyhur dan sering kita dengar apabila masyarakat berbicara berkenaan transformasi untuk sesuatu perkara sehinggakan para ulama’ mengarang beberapa karya bagi menentukan siapakah tokoh yang digelar sebagai mujaddid atau reformis. Hadith di bawah yang sering digunakan adalah seperti berikut, diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda :

إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah SWT mengutuskan untuk umat ini setiap seratus tahun orang-orang yang akan memperbaharui agama ini (daripada segala penyimpangan)"
Riwayat Abu Daud (3740) dalam Kitab al-Malahim, Bab Apa yang Disebut pada Kurun ke-100,  dan al-Hakim (4:522) dalam al-Mustadrak. Hadith ini dinilai sahih oleh al-Albani (599) dalam Silsilah-nya, .
 
Makna al-Hadith
 
• Daripada hadith ini, kita memahami bahawa Allah SWT akan mengutuskan kepada umat ini setiap seratus tahun orang-orang yang akan membantu masyarakat agar mereka tidak tersesat dan terpesong daripada agama ini dan dalam masa yang sama akan menjaga kesucian agama ini daripada unsur-unsur yang boleh mencemarkan ketulenan agama ini. Oleh itu, setiap orang muslim yang mengaku beriman perlu mempercayai hadith ini.
 
• Maksud al-Tajdid atau reformasi ialah mengembalikan dan melihat sudut feqah, Iman, amal dan dakwah dengan cara dan nafas yang baru dan bersesuaian dengan keadaan semasa selagimana ia tidak bertentangan dengan al-Qur’an dan al-Hadith. Untuk itu, maksud tajdid bukanlah mencipta sesuatu perkara atau agama yang baru sebagaimana yang didakwa oleh sesetengah pihak.
 
• Jika kita melihat kepada zaman para sahabat, tabi’in dan generasi selepas daripada tabi’in, kita dapat melihat bahawa ketika zaman itu terdapat sikap meraikan, kemudahan dan terbuka dalam memahami nas-nas bagi menyesuaikan dengan maslahat atau tuntutan pada waktu itu.
 
Makna Lafaz “ مَن ” di dalam hadith ini.
 
Para ulama’ dan ahli ‘ilmu berpendapat ketika menafsirkan hadith ini, lafaz “man” (من) itu adalah “isim mausul” (اسم موصول) yang membawa maksud itlaq (إطلاق) samada seorang atau lebih. Ini kerana, terdapat golongan yang mengatakan hanya seorang yang akan menjadi reformis setiap seratus tahun. Pendapat yang mengatakan bahawa lafaz “man” itu menunjukkan lebih daripada seorang disokong oleh beberapa ulama’ hadith yang terkenal, antaranya ialah:
 
• Ibn Hajar : "Tidak semestinya setiap seratus tahun itu akan muncul seorang sahaja reformis, kemungkinan perkara tersebut dilakukan secara berkumpulan." [Fath al-Bari, 13:295]
• Ibnu Kathir : "Hadith ini meliputi setiap individu pada masa kini yang melaksanakan fardhu kifayah iaitu dengan menunaikan amanah ilmu." [al-Bidayah wa al-Nihayah, 9:303]
• Al-Zahabi : "Aku berpendapat lafaz “man” di dalam hadith tersebut menunjukkan jama’ dan bukannya mufrad”.[Tarikh al-Islam, 7:99]
 
Tarjih
Setelah kami nyatakan bahawa para ulama’ berbeza pendapat dalam menentukan lafaz “man” di dalam hadith. Untuk itu, kami berpendapat bahawa “man” di dalam hadith ini bermaksud lebih daripada seorang sebagaimana yang difahami oleh dahulu dan masa kini.
 
Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara kita dan ahli keluarga kita daripada segala fitnah yang melanda umat Islam pada masa kini. Amin.
 
Wallahua`lam.
9
Al-Fatawa / IAF(36):Solat Tarawih Pantas
« Kiriman Akhir by Halaqah Masa 3 months ago »
SOLAT TARAWIH PANTAS

Jawapan:
 Saya telah ditemuramah melalui berita berkenaan dengan solat tarawih yang kurang daripada lapan minit. Untuk penjelasan isu ini, saya kemukakan secara lebih panjang dalam Irsyad Fatwa pada kali ini.

    Saya amat menghormati pendapat mana-mana ulama dan tokoh agamawan yang menghuraikan secara khusus berkaitan dengan agama sekalipun pendapat tersebut adalah pandangan yang tidak sama dengan pendapat jumhur dan juga kami sendiri.

    Dalam isu ini, saya nyatakan bahawa amat penting untuk kita memahami bahawa salah satu daripada rukun solat yang disertakan bersama dengan rukun fi’li atau perbuatan adalah tamakninah. Hal ini berdasarkan hadis Nabi SAW berkenaan dengan seorang lelaki yang tidak baik dalam solatnya. Dengan erti kata yang lain dia mengabaikan tamakninah. Hadis ini dikenali sebagai musi’ as-salah.
    Ada sebuah hadis yang menceritakan berkenaan Rasulullah SAW meminta seorang lelaki mengulangi solatnya kerana tiada Hadis ini telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِي اللَّه عَنْه، أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ الْمَسْجِدَ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسٌ فِي نَاحِيَةِ الْمَسْجِدِ، فَصَلَّى ثُمَّ جَاءَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَعَلَيْكَ السَّلَامُ، ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ"، فَرَجَعَ فَصَلَّى، ثُمَّ جَاءَ فَسَلَّمَ، فَقَالَ: "وَعَلَيْكَ السَّلَامُ، فَارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ"، حَتَّى فَعَلَ ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، فَقَالَ الرَّجُلُ: وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا أُحْسِنُ غَيْرَ هَذَا فعَلِّمْنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ: "إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلَاةِ فَأَسْبِغِ الْوُضُوءَ، ثُمَّ اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ فَكَبِّرْ، ثُمَّ اقْرَأْ بِمَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَسْتَوِيَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلَاتِكَ كُلِّهَا
Maksudnya: Daripada Abi Hurairah RA bahawa seorang lelaki masuk ke masjid sedang Rasulullah SAW duduk. Kemudian Rasulullah SAW menjawab salam dan berkata kepadanya: “Kembalilah dan solatlah kerana kamu belum solat.” Kemudian dia kembali untuk solat sebagaimana asalnya. Kemudian dia datang memberi salam kepada Rasulullah SAW kemudian baginda bersabda: “Kembalilah dan solatlah kerana kamu belum solat.” Kemudian dia kembali untuk solat sebagaimana asalnya. Kemudian dia datang memberi salam kepada Rasulullah SAW kemudian baginda bersabda sehingga berulang tiga kali. Kemudian pada kali ketiga lelaki itu berkata: “Demi yang Allah bangkitkan kamu dengan kebenaran hai Rasulullah, aku tidak boleh lakukan lebih baik daripada itu. Maka ajarkanlah aku.” Jawab baginda: “Bila kamu mahu solat hendaklah bertakbir, kemudian bacalah apa yang mudah bagi kamu daripada ayat al-Quran, rukuklah kamu sehingga kamu tamakninah dalam rukuk….”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Antara faedah hadis ialah: Pada masa rukuk mesti ada tamakninah dan tidak memadai sekadar tunduk rukuk seterusnya terus bangkit. Maka jadilah seperti gagak yang mencakar tanah. Inilah yang ditafsirkan oleh ramai perawi hadis.

Justeru saya mengharapkan dengan penjelasan ini kita memahami bahawa solat merupakan tempat munajat kita kepada Allah dan kita berbicara dengannya. Justeru amat wajar kita sertakan dengan sebuah ketenangan lebih-lebih lagi kita menghadap Rabb al-Alamin.

    Bacalah sejarah Nabi SAW bagaimana baginda solat pada waktu malam sehingga kata A’isyah: “Tidak aku tengok kebaikannya dan kesempurnaannya dalam solat pada rukuk, sujud, dan qiamnya. Ini memberi maksud betapa tenangnya baginda dan para sahabat solat serta panjangnya masa solat mereka.”

    Perkataan iqamah atau aqimu as-solah seperti yang ditafsirkan oleh kebanyakan ulama ialah meraikan adab, rukun, syarat dan tamakninah ketika melaksanakan solat. Justeru, mereka berkata ramai orang solat tetapi tidak ramai orang yang benar-benar iqamah

    Solat sebagaimana yang dibahaskan oleh para ulama ada rohnya dan roh itu adalah khusyuk di mana khusyuk tidak mungkin singgah pada orang yang solat bersifat gopoh-gapah kerana tidak wujud penumpuan dan penghayatan di sebalik rahsia atau asrar solat itu. Bacalah kitab al-Ghazali melalui Ihya’ Ulumuddin dan juga kitab Waliyullah Addihlawi’ melalui kitabnya ‘Hujjatul Balighah’ yang memperincikan berkenaan rahsia solat.

     Akhir kalam marilah sama-sama kita memahami dan mempelajari agama kita terutamanya dalam isu solat agar kefahaman berkaitan dengan fiqh as-solah dapat kita hadam dengan sebaik mungkin.
Sumber
10
Feqh / UQ(3):Sumber-Sumber Hukum Dalam Ilmu Usul Fiqh
« Kiriman Akhir by Halaqah Masa 3 months ago »
SUMBER-SUMBER HUKUM DALAM ILMU USUL AL-FIQH

Mukadimah
Seperti yang kita telah ketahui, ilmu usul fiqh adalah sebuah ilmu yang membicarakan berkenaan kaedah-kaedah dan dalil-dalil ijmali (menyeluruh) yang digunakan dengannya untuk sampai kepada proses istinbat (mengeluarkan) hukum. Justeru, di dalam siri kali ini kami akan memfokuskan kepada dalil-dalil ijmali ataupun kulliy yang digunakan dalam proses pengeluaran hukum.

Definisi Dalil-dalil Ijmali

Dalil-dalil ijmali ataupun kulliy dari segi bahasanya adalah merupakan dalil-dalil yang bersifat menyeluruh. Kata Dr. Abdul Karim Zaidan rahimahullah:

Dalil-dalil ijmali adalah sumber-sumber hukum syarak seperti al-Kitab, al-Sunnah, al-Ijmak, dan juga al-Qiyas. Berilmu dengan kesemuanya adalah dengan cara mengetahui hujjiyyah atau keautoritiannya untuk dijadikan sebagai hujah serta kedudukannya dalam kita beristidlal dengannya. Juga dengan mengetahui wajh al-dalalah (bentuk pendalilannya) mengikut perbezaan keadaan-keadaan bagi dalalah ini. Juga mengetahui makna ijmak dan juga syarat-syaratnya, jenis-jenis qiyas dan juga illahnya serta jalan-jalan untuk mengenalpasti illah, dan selainnya dari setiap perbahasan yang berkaitan dengan qiyas dan keseluruhan dalil-dalil ijmali.Lihat al-Wajiz Fi Usul al-Fiqh, Dr. Abd Karim Zaidan. Hlm. 12.

Para ulama membahagikan sumber-sumber hukum ataupun dalil-dalil ijmali ini kepada dua. Iaitu sumber-sumber yang disepakati dan juga sumber-sumber yang terdapat perselisihan pendapat padanya. Berikut kami huraikan secara satu persatu:

Sumber-Sumber Hukum Yang Disepakati:

1- Al- Quran

Definisi al-Quran

Hujjatul Islam al-Ghazali ketika mendefinisikan al-Quran berkata: Ia adalah kitab yang diturunkan ke atas Rasulullah Muhammad S.A.W, yang tertulis di dalam mushaf-mushaf, dinukilkan kepada kita daripada baginda secara mutawatir tanpa sebarang keraguan.Lihat al-Mustasfa Min Ilm al-Usul (1/65).

Hukum-Hakam al-Quran

Al-Quran merangkumi banyak hukum-hakam. Mungkin boleh kita bahagikannya kepada tiga bahagian yang utama iaitu:
  •     Hukum-hakam yang berkaitan dengan Aqidah seperti rukun-rukun iman yang enam.
  •     Hukum-hakam yang berkaitan dengan penyucian jiwa yang mana ia merupakan akhlak.
  •     Hukum-hakam amali yang berkaitan dengan ucapan dan perbuatan mukallaf dan inilah yang disebutkan sebagai fekah. Ia terbahagi kepada dua iaitu yang berkaitan dengan ibadah dan juga muamalat.
2- Al- Sunnah

Definisi al-Sunnah

Dari segi istilah para Usuliyyuun, al-Sunnah adalah: Apa-apa yang terbit daripada Nabi selain dari al-Quran dari segi perkataan, perbuatan, ataupun pengakuan. Lihat al-Ihkam fi Usul al-Ahkam, al-Aaamidi (1/231).

Jenis-jenis Sunnah terbahagi kepada tiga:

  •     Sunnah al-Qauliyyah (perkataan): Iaitu kesemua ucapan Nabi S.A.W yang diucapkan oleh baginda di tempat-tempat yang berbeza dan tujuan yang pelbagai. Ia juga turut disebut sebagai hadis secara adatnya.
  •     Sunnah al-Fi’liyyah (perbuatan): Apa-apa yang dilakukan oleh baginda S.A.W seperti menunaikan solat dengan tatacara dan rukun-rukunnya, dan seumpamanya.
  •     Sunnah Taqririyyah (pengakuan): Diamnya Nabi S.A.W dari mengingkari sesuatu ucapan atau perbuatan yang terjadi dengan keberadaan baginda ataupun ketika ketiadaan baginda dan baginda mengetahuinya.
3- Al- Ijmak

Takrif al-Ijmak

Di sisi istilah para usuliyyun, ijmak adalah: Kesepakatan para mujtahid dari kalangan umat islam pada suatu zaman tertentu terhadap suatu hukum syar’ie selepas kewafatan Nabi S.A.W. Lihat al-Ihkam fi Usul al-Ahkam (4/115).

Keautoritian Ijmak

Apabila sesuatu ijmak itu berlaku dengan menepati syarat-syaratnya maka ia menjadi suatu dalil yang qath’ie ke atas hukum permasalahan yang disepakati ke atasnya tersebut. Tidak boleh diperselisihi dan dibantah kerana ia hujah yang qath’ie serta menjadi kelaziman buat orang islam.

Di antara dalil yang menunjukkan kepada keautoritian ijmak adalah sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: Umatku tidak akan berhimpun di atas kesesatan.

Jenis-jenis Ijmak

Ijmak terbahagi kepada dua:

    Ijmak Soreh (jelas): Iaitu para mujtahid membentangkan pendapat-pendapat mereka secara jelas, kemudian mereka bersepakat ke atas suatu pendapat tanpa ada sebarang bantahan. Maka ijmak seperti ini merupakan hujah yang qath’ie. Tidak boleh dibantah dan diperselisihi.

    Ijmak Sukuti: Iaitu seorang mujtahid mengeluarkan pendapatnya berkenaan sesuatu permasalahan. Pendapat ini diketahui, tersebar luas, dan sampai kepada mujtahidin yang lain. Kemudian mereka diam dan tidak mengingkari pendapat ini secara jelas dan tidak pula mereka menyetujuinya secara jelas.

4- Al-Qiyas

Definisi al-Qiyas dari sudut istilah sebagaimana yang disebutkan oleh para usuliyyuun adalah: Menghubungkan apa-apa yang tidak warid padanya nas atas hukumnya dengan apa-apa yang telah warid ke atasnya nas hukum disebabkan persamaan illah di antara keduanya. Lihat Syarah al-Waraqat Fil Usul. Hlm. 197-198.

Sumber-Sumber Hukum Yang Diperselisihkan:

1- Al-Istihsan:

Kata al-Faqih al-Halwani al-Hanafi, Istihsan adalah: Meninggalkan qiyas kerana satu dalil yang lebih kuat darinya daripada Kitab ataupun Sunnah atau Ijmak.

Imam al-Karkhi al-Hanafi pula mendefinisikannya sebagai: Seseorang berpatah semula daripada menghukum sesuatu permasalahan seperti yang dia hukumkan pada permasalahan yang hampir sama kepada hukum yang berbeza dengannya. Ini disebabkan ada suatu bentuk yang membawa perbezaan antaranya dengan yang awal.

Keautoritian al-Istihsan: Majoriti para ulama menggunapakai al-istihsan dan menganggapnya sebagai satu dalil daripada dalil-dalil hukum. Manakala sebahagian fuqaha lain pula mengingkarinya seperti golongan al-Syafieeyyah. Sehingga dinukilkan daripada Imam al-Syafie bahawa beliau berkata: Istihsan adalah berseronok-seronok dan berkata mengikut hawa nafsu. Kata beliau lagi: Sesiapa yang melakukan istihsan sesungguhnya dia telah membuat syariat. Lihat al-Ihkam fi Usul al-Ahkam, Saifuddin al-Amidi (4/209).

2- Al-Maslahah al-Mursalah:

Kata Imam al-Ghazali: Al-Maslahah adalah mendatangkan manfaat dan menolak kemudharatan iaitu mafsadah. Lihat al-Mustasfa min Ilmi al-Usul, al-Ghazali (2/139).

Maslahah terbahagi kepada tiga:

    Al-Masolih al-Mu’tabarah (maslahah-maslahah yang diambil kira): Iaitu apa yang Allah mengambil kira akannya dari sudut Dia mensyariatkan baginya hukum-hakam yang sampai kepadanya. Seperti menjaga agama, nyawa, akal, maruah, dan juga harta.

    Al-Masolih al-Mulghah (maslahah yang tidak diambil kira): Sekalipun pada perkara-perkara ini dianggap ada kemaslahatan, akan tetapi syarak tidak mengambil kiranya sebagai maslahah. Contohnya hak samarata di antara anak lelaki dan anak perempuan di dalam mirath. Demikian juga maslahah yang akan diperoleh daripada orang yang melakukan riba dalam menambahkan hartanya. Ini juga maslahah yang tidak diambil kira oleh syarak lalu ianya dibatalkan.

    Al-Masolih al-Mursalah: Maslahah-maslahah ini tidak terdapat nas yang menyatakan ke atasnya. Tidak pula terdapat nas-nas yang menbantahnya. Makai a dianggap sebagai maslahah mursalah di sisi usuliyyuun.

3- Sadd al-Zaraai’:

Definisi al-Zaraai’: Ia adalah kata banyak dari perkataan zari’ah yang bermaksud jalan. Ia merupakan jalan yang membawa kepada mafsadah ataupun maslahah. Akan tetapi penggunaanya lebih banyak kepada jalan yang membawa kepada kerosakan. Oleh itu sad al-zarai’e adalah menutup jalan-jalan yang boleh membawa kepada kerosakan ataupun keburukan.

Contoh-contoh Sadd al-Zaraaie’:

  •     Pengharaman berkhalwat dengan ajnabi untuk mengelakkan berzina.
  •     Larangan untuk seorang lelaki meminang pinangan orang lain. Untuk mengelakkan permusuhan dan kebencian.
  •     Larangan untuk melakukan ihtikar (monopoli). Kerana ia merupakan satu jalan untuk menyempitkan urusan manusia dalam makanan asasi mereka.
4- Al-‘Urf

Definisi Uruf: Apa-apa yang telah menjadi adat kebiasaan di sisi masyarakat dan diamalkan di dalam kehidupan daripada ucapan atau perbuatan. Uruf dan adat merupakan istilah yang sama di sisi fuqaha.

Uruf terbahagi kepada beberapa bahagian seperti berikut:

    Uruf ‘amali (perbuatan): Uruf ini merupakan amalan-amalan yang telah menjadi adat kebiasaan di sisi manusia. Contohnya: Jual beli secara ta’athi (saling memberi), pembahagian mahar kepada mahar segera dan mahar muajjal (tertangguh), masuk ke dalam tandas awam tanpa menentukan tempoh lama berada di dalamnya.

    Uruf qauli (perkataan): Perkataan-perkataan atau lafaz yang telah menjadi kebiasaan di dalam masyarakat. Seperti mereka maksudkan dengan lafaz-lafaz tersebut akan makna tertentu selain dari makna yang diletakkan untuk lafaz tersebut. Contohnya adalah terkenalnya penggunaan lafaz daging kepada selain dari ikan, penggunaan nama daabbah kepada haiwan yang memiliki empat kaki, serta penggunaan kalimah al-walad kepada anak lelaki dan bukannya merujuk kepada anak perempuan.

5- Qaul al-Sahabi

Definisi al-Sahabi di sisi para ulama usul adalah: Sesiapa yang menyaksikan Nabi S.A.W dan beriman dengannya, dan melazimi baginda dalam tempoh yang memadai untuk digelar sebagai sahabat secara urufnya seperti para khulafa al-rasyidin.

Yang dimaksudkan dengan qaul sahabi adalah ucapan ataupun pendapat daripada seorang sahabat dalam permasalan fekah, qadha, ataupun fatwa.

6- Syara’ Man Qablana

Definisi Syarak man Qablana adalah: Hukum-hakam yang Allah telah syariatkan kepada umat-umat terdahulu sebelum kita dan Allah turunkannya kepada para Nabi dan Rasul-Nya untuk disampaikan kepada umat-umat tersebut.

Syarak Man Qablana mempunyai beberapa jenis:

    Pertama: Hukum-hakam yang datang di dalam al-Quran ataupun al-Sunnah dan terdapatnya dalil di dalam syariat kita yang menunjukkan ianya difardhukan ke atas kita sebagaimana ia difardhukan ke atas umat-umat terdahulu. Maka jenis yang pertama ini dianggap sebagai syariat buat kita.

    Kedua: Hukum-hakam yang dikisahkan oleh Allah di dalam al-Quran ataupun dijelaskan oleh Rasulullah S.A.W di dalam sunnahnya dan terdapatnya dalil di dalam syariat kita yang menunjukkan ianya telah dimansukhkan untuk kita iaitu ia hanya khusus untuk umat-umat terdahulu. Maka jenis yang kedua ini tidak ada khilaf bahawa ianya tidak disyariatkan untuk kita.

    Ketiga: Hukum-hakam yang tidak disebutkan di dalam al-Quran dan juga Sunnah maka ini juga tidak menjadi syariat buat kita tanpa khilaf.

    Keempat: Hukum-hakam yang datang di dalam al-Quran dan juga al-Sunnah akan tetapi konteks ayat tidak menunjukkan ianya masih kekal hukumnya atau sudah tiada dalam syariat kita. Maka jenis ini terdapat khilaf di sisi para ulama terhadapnya. Golongan Hanafiyah mengambil kira ia sebagai sebahagian dari syariat kita. Majoriti fuqaha lain tidak menganggapnya sebagai syariat buat kita.

7- Istishab

Takrif istishab dari sudut istilah adalah: Berterusan mengisbatkan apa-apa yang telah sabit ataupun menafikan apa-apa yang telah ternafi. Rujuk I’lam al-Muwaqqi’in, Ibn al-Qayyim (1/294).

Al-Syaukani pula mendefinisikan istishab sebagai: Mengekalkan sesuatu perkara berdasarkan keadaan asalnya selama mana tidak terdapat sesuatu yang mengubahnya.Lihat Irsyad al-Fuhul, al-Syaukani. Hlm. 20.

PenutupSemoga dengan pencerahan ringkas ini dapat memberikan kefahaman buat kita dalam memahami bagaimana hukum-hukum di ambil di dalam Islam.
Pages: [1] 2 3 ... 9